Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Angela67

Angela67

11-02-2015 om 22:41

cito rekenen / analyse vragen van fouten?

Helaas wederom een V (en dan niet de v van voldoende) voor cito rekentoets in groep 7 bij jongste. Hij is beter gaan rekenen dan begin groep 6, dus de methodetoetsen zijn voldoende en soms zelfs goed, maar die cito's. We oefenen ook rekencito's en dat is goed om te doen merken we, qua vraagstelling maar ook omdat hij er gewoon beter door leert rekenen .

Nu wil ik graag de cito gebruiken waarvoor het o.a. bedoeld is namelijk om beter te worden. Bestaat er zoiets als een cito foutenanalyse zodat we kunnen zien of teruggekoppeld kunnen krijgen welke onderdelen niet goed gaan?

Kan ik dat concreet aan de juf vragen, kan de cito dat doen, kan ik misschien zelf een uurtje op school even zitten om het door te kijken? Verstandhouding met school is goed, maar ze zijn niet zo heel praktisch dus ik kom graag met wat suggesties om wat sneller tot actie te komen.

Heeft iemand een idee?

gr Angela

ps beter cito's maken dat blijven we op zich oefenen, dus vraagstelling etc. Dit gaat dus over de 'inhoudelijke' kant van de cito

Uitleg in oefenboek

Wij gebruikten het oefenboek van beter bijles omdat daarin ook de veelvoorkomende fouten in cito's worden behandeld en je als ouder ook weet wat een kind moet kunnen. Prettig boek met goede uitleg en praktisch, naar onze mening.

Angela67

Angela67

11-02-2015 om 23:26

flanagan

dat klinkt goed, die tekst bij wat zij willen bieden. Maar die prijs: 72,50 en 78,50 . . . Da's nieuw errug veel, maar 2e hands zal het ook niet meevallen ben ik bang?
gr Angela

foutenanalyse

De school kan een hele mooie foutenanalyse maken middels het computerprogramma LOVS. De IB´er kan je precies vertellen waar de hiaten zitten zodat jullie gericht kunnen oefenen.

Heb je zelf enig idee waardoor het rekenen niet wil lukken? Dyscalculie of heeft hij moeite met begrijpend lezen (score cito begrlezen)?

Donderkopje

Donderkopje

12-02-2015 om 11:38

school aanbieden!

Als je kind zo slecht scoort op rekenen -en niet voor de eerste keer begrijp ik- dan vind ik het raar dat school niet allang uit zichzelf met een foutenanalyse is gekomen om te zien waar je kind bij de cito de fout in gaat. Dat kan de juf of meester ook gewoon doen hoor en als die daar geen oren naar heeft dan naar de IB-er, een gesprek aan vragen samen met de juf/meester en daarin je zorg uitspreken en vragen hoe jullie het ondersteunen van je kind gezamenlijk kunnen gaan aanpakken.

Lynn

Lynn

12-02-2015 om 12:08

scoren op cito

Angela, weet dat mijn zoon in groep 6 en 7 een III resp. een V voor begrijpend lezen had en in groep 8 een I! Het kan dus.

Dus houd moed (en hoop).

Maar inderdaad: echt aan de slag om te analyseren waar het verkeerd gaat, zeker als je denk dat kind het (veel) beter zou moeten kunnen (bijv. ook omdat de methodetoetsen wel (ruim) voldoende tot goed gaan.

Bij mijn zoon heeft het het meest geholpen toen ik zelf in groep 8(pas in de kerstvakantie, de Cito midden was bij hen in januari) met hem allerlei cito's ben gaan oefenen. Helemaal samen met hem (dus steeds ernaast gezeten).

Daarbij zag ik hoe hij het aanpakte, wat hij (verkeerd) deed, waar hij te snel of slordig was. En dat heeft geholpen... (om mezelf niet alle lof te geven: misschien heeft ook geholpen dat hij in groep eindelijk zelf doorhad dat hij iets preciezer moest werken om goed te scoren om naar het VWO te kunnen gaan - hij was altijd lekker speels en niet zo serieus).

Maar behalve dat school/IB'er aan de slag zou moeten, denk ik dus dat jij/jullie ook heel veel zelf kunnen doen.

Wel fijn als je er nu werk van gaat maken om te kijken of het bij de Cito E7 al resultaat oplevert. Of doet je zoon die niet?

Verder, hoe zit de school erin? Vinden ze hem een slimme leerling (VWO-niveau) of echt niet (Nb ik weet niet of je vwo voor hem in gedachten hebt..)? Evt. kan je nog de roze bril proberen op te zetten door ergens in groep 8 zo'n brief te sturen aan de juf/meester/directeur om alle positieve eigenschappen van je kind te benadrukken (en die voor jullie reden zijn om een VWO (of Havo) advies van school te vragen).

Zie bijv. mijn posting #3 in http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/vraag-lvs-schooladvies-povo-utrecht#comment-6719476 en verwijzing naar andere draadjes waarin ik daar meer over geschreven heb.

Succes!

guera

guera

12-02-2015 om 15:49

eens met donderkopje

Dat school zelf geen vraagtekens heeft vind ik raar als hij methode toetsen wel goed maakt. Ik zou als juf allang willen weten waar het dan de mist in gaat en dat met kind bespreken. Dus ja ik zou dit vragen aan de juf dat zij die analyse maakt en dat zij met jullie bespreekt hoe ze hier met kind aan gaat werken.

Lynn

Lynn

12-02-2015 om 17:42

tja

Principieel is de juiste weg natuurlijk dat het via school loopt en dat die ervoor zorgen dat kind "op niveau" komt qua cito rekenen.
Ik heb wat dat betreft wat minder vertrouwen in juffen en meesters, zeker als je naar VWO streeft, want "havo is toch ook al heel netjes"?

Dus je kan (en ik zou) het zeker via school proberen, maar wacht er niet te lang mee om zelf te controleren met een citotoets of kind nu wel weet hoe hij goed moet scoren. En zo niet, dan toch maar zelf aan de slag.

Jouw belang bij het goed scoren van kind is toch net iets groter dan het belang van juf of meester (die hebben soms kinderen met meer zorgen in de klas) En ik denk dat jij er ook meer tijd in wilt/kunt steken om het op niveau te krijgen.

Barvaux

Barvaux

12-02-2015 om 19:48

Lynn

Waar lees je dat TS naar VWO streeft?

Lynn

Lynn

12-02-2015 om 20:36

Barvaux

Dat lees ik nergens, daarom heb ik ook "VWO (of havo) advies" geschreven.

Zoals ik Angela van OO ken zou het me niet verbazen als ze VWO (of havo) voor kind in gedachten heeft.

En ik heb maar willen aangeven dat zelfs met een V op cito in groep 7, VWO (soms) nog mogelijk is.

Angela67

Angela67

12-02-2015 om 20:45

reactie

Dank voor jullie reacties. Ik had eerlijk gezegd de optie van hulp op en van school nog niet eens bedacht, zo weinig vertrouwen heb ik daarin . . Stom eigenlijk want we moeten dit natuurlijk wel minimaal vragen! Bij oudste hebben ze eigenlijk hetzelfde (niet) gedaan. Nu zat daar wel meer/complexere problematiek bij, maar toch. Stom dat ik het eigenlijk niet herkende.

Volgende week donderdagavond hebben we rapportgesprek en we gaan juf vanavond mailen dat we graag die avond de analyse van de cito zouden willen bespreken . Gewoon hoog inzetten, misschien kan het echt makkelijk. Als het niet kan op zo'n korte termijn dan bespreken we donderdag de opties. Ik zal iig uitleggen wat onze wens en bedoeling is, wat we zelf al gedaan hebben afgelopen jaar en dat we graag in gezamenlijkheid . . .bla bla.
Best een ok-juf overigens, zij valt in dit half jaar ivm zwangerschapsverlof.

Punt is dat hij pas een jaar geleden uberhaupt rekenen wilde gaan oefenen en het lang heeft geduurd voordat dat zonder al te veel ellende ging. De basis van het rekenen hebben we 'm in een half jaar bijgewerkt en hij durft nu ook vragen te stellen op school. Nu moeten we hem helpen om de stap te maken om niet alleen te oefenen maar het ook nog zo te doen dat je geen fouten maakt en dus een hoger cijfer haalt. Nut hebben van het oefenen zeg maar, dat ziet hij nog niet.
OVerigens hebben we cito's genoeg om te oefenen in huis, zelfs wat extra setjes sommen gekocht, dus genoeg oefenmateriaal. Maar oefenen thuis en de toets maken is wta anders . . .

gr Angela

angela via een mail adres kan ik nuttige oefenmatriaal sturen.

angela 3 oefen entree toetsen heb ik hier liggen met een adress mail ik ze naar je door.

Carlijne

Carlijne

13-02-2015 om 15:18

Frank

Met zo'n bericht loop je het risico dat ook anderen je ernaar gaan vragen...
Ik loop met mijn zoon er tegenaan dat hij bijzonder slecht (V-) scoort op cito-rekenen, en matig-voldoende op de methodetoetsen. Rekenen is een zwak punt, maar hier zit een groot verschil. Ik ga (hopelijk met enige hulp van school) nog uitzoeken waar dit vandaan komt, maar oefenen lijkt me sowieso goed.
Zou je mij ook de oefentoetsen willen toesturen?

namo @ xs4 all . nl

Alles aan elkaar.
Alvast heel hartelijk dank!

Franknoordwijk

Franknoordwijk
Als ik het kan kunt uw deze entreetoets ook naar mijn sturen alvast hartelijk bedankt

hier

Kreeg ik van de week een prachtige analyse op een A4-tje m.b.t. de reken cito. Met over 5 onderdelen verdeeld hoe er gescoord was enz. Blijkbaar is zoiets gewoon beschikbaar en kan een leerkracht dit zo uitdraaien. Ik zou er toch eens naar vragen op school.

Angela67

Angela67

20-02-2015 om 21:42

gesprek gehad met juf

en ze had inderdaad alles uitgesplitst (met de hand, op een soort formulier waarop ze kon omcirkelen wat goed/fout was)!

Helaas scoort hij gewoon op alle onderdelen de helft fout. Wat hij wel foutloos kan is tempotoets rekenen (cijferen, tafels) en schattend rekenen.

We bespraken ook dat de methode gewoon niet voorziet in herhalen herhalen herhalen, oa. voor de kinderen die het niet zo makkelijk 'zien' (of het gewoon nooit gaan zien zoeentje ben ik er zelf). Ze snapte eigenlijk niet zo goed dat wij dat jammer vonden (ze is aardig, vrolijk, jong) en zei aarzelend, ja eh nu je het zegt, nee, inderdaad , zo'n procentensom die komt dan niet snel weer terug, nee, inderdaad . . . Dus wij legden uit dat wij dan lustig varieren op een paar procentsommen die zij mee naar huis geeft. Hij begint het truukje door te krijgen na ca 5 sommen en dan is het huiswerk gewoon op en in de klas doen ze er dan ook niet nog eens 10.

En dan denk ik stiekem . . jongens jongens, is het nou zo moeilijk, als iedereen de mond vol heeft over automatiseren, dan moet je dat dus wel gewoon oefenen op school. Tafeldiploma's, daar wordt voor geoefend, maar daarna is er geen methode op school die dat voor nieuwe rekenonderdelen ook hanteert. Wat er mee komt aan automatiseringshuiswerk is optellen/atrekken/keersommen, maar niet de vervolgsommen.

Nu afgesproken dat zij elke week rekenhuiswerk meegeeft van 1 thema/onderwerp en als dat goed gaat heeft hij het rustig , als hij het niet makkelijk kan maken dan verzinnen wij oefeningen erbij van hetzelfde soort en dan oefent hij een paar sommen per dag ervan.

Ondertussen blijven we gewoon citosommen oefenen om de vraagstelling en de verhaaltjessommen te blijven oefenen.

Over drie weken weer een afspraak, kijken hoe het gaat.

gr Angela

Sanne

Sanne

21-02-2015 om 01:46

Nou ja zeg! Foutenanalyse

Mijn dochter had een ferme dip in haar anders A+ cito rekenen.
Dan vraag ik aan juf hoe dat kan en die heeft dan geen enkel idee.
Dus dan ga ik met dochter in de vakantie een paar cito's maken om een idee te krijgen.
Misschien is het gewoon dat het moeilijker wordt, misschien was ze moe of misschien vindt ze een bepaald onderdeel lastig.
Waarom kijkt zo'n juf dan niet even even in een foutenanalyse?
Ik begrijp dat oprecht niet.

Sanne

Angela67

Angela67

21-02-2015 om 12:39

natuurlijk heeft juf geen idee

wat mij nog het meest ergert aan dit alles is dat het nooit uit de school zelf komt, dat analyseren van de fouten. tuurlijk het kost effe wat tijd, maar je hoeft het alleen te doen voor de leerlingen bij wie het opvallend afwijkt. Cito's zijn toch bedoeld om van te leren? Ze zijn juist niet bedoeld om schoolcarrieres op te voorspellen (waar ze wel voor gebruikt worden).
gr Angela

Caesar

Caesar

21-02-2015 om 14:01

Voorspellen

Zoals ik het begrijp zijn cito's juist wel bedoeld om schoolcarrières te voorspellen. Neemt niet weg dat de toetsresultaten heel goed te gebruiken zijn om eventuele zwakke plekken op te sporen. Overigens vind ik dat een goede leerkracht dat ook kan aan de hand van de methode toetsen.

Angela67

Angela67

21-02-2015 om 15:23

juist niet voorspellend

"Een nieuw fenomeen daar is dat VO-scholen de resultaten van de LVS-toetsen opvragen om te gebruiken bij toelatingsbeslissingen. Maar … daar zijn de LVS-toetsen niet voor bedoeld! De toetsen van het Cito Volgsysteem primair en speciaal onderwijs zijn gemaakt om de ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs (PO) te kunnen volgen. Ten opzichte van zichzelf en ten opzichte van hun leeftijdgenoten. Leerkrachten kunnen op basis van de resultaten op de LVS-toetsen onder meer besluiten om al dan niet speciale aandacht aan specifieke leerlingen te besteden. De toetsen uit het volgsysteem zijn bedoeld om beslissingen te ondersteunen met minder zware consequenties en niet om uitspraken te doen over studiesucces in het voortgezet onderwijs!"

Lees het hele stuk op: https://citoblog.wordpress.com/2015/02/10/over-toetsen-en-medicijnen/

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 16:47

tja

Ik denk dat het makkelijker is om uit de methodetoetsen te halen waar een kind moeite mee heeft. Bij de citotoetsen toetsen ze zoveel in maar een paar vragen en dan kan het kind ook nog eens een paar keer toevallig goed gokken of toevallig net een verkeerd antwoord geven of een vraag vergeten en zo doorgaan met goede antwoorden geven op de verkeerde vraag.

Angela67

Angela67

21-02-2015 om 16:55

onderdelen rekencito midden 7

De rekencito bestaat uit 3 delen, dus best veel sommen. Per hoofdonderdeel (zie hieronder) gemiddeld 15 vragen schat ik in.

getallen/relaties - ? vragen
positiewaarden
tellen&samenstellen
structureren in parten
vergelijken

hoofdrekenen - 13 vragen:
optellen/aftrekken
vermenigvuldigen&delen
complexe toepassingen

schattend rekenenen

bewerkingen met papier - 16 vragen:
optellen/aftrekken
vermenigvuldigen&delen
complexe toepassingen

meten - 20 vragen:
lengte
oppervlakte
inhoud
gewicht
meetkunde
toepassen bij meten

tijd en geld - 8 vragen:
tijd
geld

verhoudingen en breuken - 21 vragen:
verhoudingen
breuken
procenten

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 17:33

vind ik dus niet

In verhouding zijn het toch weinig vragen met heel veel stof en per onderdeel dus ook meerdere onderdelen. Ik geloof niet dat je hier heel goed uit kan halen waar een kind op uit valt. In ieder geval kun je er veel vals-positieve en vals-negatieve informatie uit halen. Volgens mij moet je daar toch echt methodetoetsen voor gebruiken.

Natuurlijk kán het maar niet bij elk kind en in elke situatie, vooral ook door het multiplechoice gedeelte.

Caesar

Caesar

21-02-2015 om 21:14

Angela

Er staat dat het niet de bedoeling is dat het VO de resultaten van het LVS gaat inzien. Er staat niet dat de BS het niet zou kunnen gebruiken voor het schooladvies. Het schooladvies moet voldoende onderbouwd zijn. En dan is een LVS met methode onafhankelijke en objectieve toetsen een prima middel.
Van de website van Cito zelf: "Wij helpen je inzicht te krijgen in je ontwikkeling en mogelijkheden. Door kennis, vaardigheden en competenties objectief meetbaar te maken en de ontwikkeling ervan te volgen, kun je het beste uit jezelf halen, verantwoorde keuzes maken en beter richting geven aan je toekomst."

Angela67

Angela67

21-02-2015 om 21:20

caesar

Dat is heel wat anders dan wat er gebeurt en waar dat blog over gaat: het gaat erom dat men op het BO en het VO van mening is dat je uit citoscores anders dan de eindcito, kunt afleiden wat een geschikt schoolniveau kan zijn.
Daar ageert het cito zelf dus tegen in het blog, en heb ik ook via mail bevestigd gekregen door cito zelf twee jaar geleden. Zij ijken alleen de eindcito tegen schoolniveaus op het VO, niet de andere cito's.

Ik denk dat het blog en het wervende praatje van de cito dat jij aanhaalt niet echt met elkaar afgestemd door de communicatieafdeling

gr Angela

ps het schooladvies moet onderbouwd zijn maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je moet onderbouwen met citoscores welk niveau eraan zou moeten hangen. Je moet in mijn optiek de scores volledig los zien van schoolniveau daarna. Je moet ze gebruiken om leerkracht, kind en ouders inzicht te geven en de keuze te geven om beter te worden door specifiek aandacht te geven aan iets.

Angela67,

Als je klaar bent met het oefenen van de entreetoetsen en een boek van beterbijles te duur vind, kan je een maandabonnement van Einstein junior proberen. Als dat had bestaan toen ik dat nodig had, had ik dat gedaan ipv al die cd-oefentoetsprogrammaatjes van Simon Kuyper.

Vergeleken met Squla een rustige opzet en per jaargang en per onderdeel. Zo kan je ook direct meten waar hij goed en zwak in is.

Sanne

Sanne

26-02-2015 om 13:34

Methodetoetsen

Hier haalt dochter nooit lager dan een 9 op de methodetoets, maar wel een B op de Cito. Dan kan ik het toch beter uit de Cito dan uit de methodetoets halen? In theorie dan, beide krijg ik absoluut niet te zien namelijk.

Sanne

Barvaux

Barvaux

26-02-2015 om 14:20

Sanne

In jouw geval zou citotraining helpen. Ik geloof niet dat je kind iets mist in de stof. Het verschil tussen een A en een B is natuurlijk ook niet heel groot, zoveel vragen zijn het niet.

Sanne

Sanne

01-03-2015 om 14:55

Barveax

Zie nieuw topic, ik ben zelf met haar gaan zitten.

Angela67

Angela67

02-03-2015 om 10:11

einstein tip

Flanagan,
net de site bekeken van einstein junior en zelfs bij 1 ster oefeningen blokkeert hij al (niet de site, maar het kind . . .)
Genoeg oefenmateriaal dus!
dank voor de tip

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.