Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cito overdoen

Mijn kind heeft twee jaar terug de cito eindtoets over gedaan. Ze had zo ver onder verwachting gescoord dat de directeur van de basisschool haar de cito liet overdoen op de computer. Dat zijn wel andere vragen. Maar verder is alles geljk. Je krijgt dan weer zoon kaartje met de uitslag. Bij de eerst toets had ze 535 en in tweede instantie 548. Dit laatste zorgde ervoor dat ze gewoon naar de vwo brugklas kon en ze heeft nog een onvoldoende gehaald, ze zit nu inde tweede. Ze zit dus goed. Met haar waren er nog 3 in de klas. Ook in de jaren erna doen steeds een paar kinderen het over. Het mag gewoon en ook de inspectie weet het. Ik hoor het van anderen nooit. Ook hier op het forum niet. Mijn kind was op onze school de eerste. Ze hadden toen net van een andere school gehoord dat dit kon.
Wie kent dit fenomeen? Of zijn wij echt een enorme uitzondering?

Mach

Mach

28-04-2014 om 18:28 Topicstarter

Nog geen onvoldoende

Ik bedoel hierboven: ze heeft nog geen enkele onvoldoende gehaald

Nog nooit van gehoord

Ik wist ook niet dat het kon of mocht. Fijn voor je dochter dat ze de mogelijkheid heeft gekregen om te laten zien wat ze kon. Hoe bepaalt school welk kind zijn toets over mag maken? Zoveel punten afwijkend van de voorspelling?

skik

Ilva

Ilva

28-04-2014 om 22:28

Bijzonder

Ik heb er ook nog nooit van gehoord.

Ilva

Ilva

28-04-2014 om 22:35

Op site van de Cito

Dit vond ik op de site van de cito:

Herkansen
Als een leerling heel veel opgaven goed beantwoordt op de Eindtoets Niveau, dan had deze leerling beter de Eindtoets Basis kunnen maken. En als een leerling heel veel opgaven fout beantwoordt op de Eindtoets Basis, dan had deze leerling beter de Eindtoets Niveau kunnen maken. In beide gevallen is de standaardscore minder betrouwbaar. Als u zich houdt aan bovenstaande richtlijnen, zal de leerling echter bijna altijd een score halen die past bij de versie van de toets (Basis of Niveau) die u voor hem of haar gekozen hebt. Mocht het onverhoopt toch een keer gebeuren dat een leerling de verkeerde versie heeft gemaakt, dan kunt u de leerling opgeven voor de digitale Eindtoets. U gebruikt die toets dan als een herkansingstoets en kiest voor de andere versie (dus Basis als de leerling te hoog gescoord heeft op Niveau, en Niveau als de leerling te laag heeft gescoord op Basis)

Onderpresteren bij de Eindtoets
Het kan natuurlijk een enkele keer gebeuren dat de score van een leerling ver achterblijft bij de verwachting. Het maakt daarbij niet uit of de leerling de Eindtoets Basis of de Eindtoets Niveau heeft gemaakt. Soms spelen onvoorziene omstandigheden een rol (bijvoorbeeld een emotionele gebeurtenis in de thuissituatie), soms ging er iets mis tijdens de afname (bijvoorbeeld de leerling werd ziek). Ook in zo’n geval kunt u de leerling opgeven voor een herkansing. Omdat de versie van de eerder gekozen toets goed was (daar lag het niet aan dat de leerling zo’n lage score haalde), hoeft u dan niet voor de andere versie te kiezen. Er is geen overeenkomst tussen de papieren en de digitale edities van de Eindtoets. De leerling krijgt bij de digitale herkansing dus geen enkele opgave onder ogen die hij of zij ook al in de papieren versie heeft gezien.

http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/eindtoets_basisonderwijs/eindtoets_basis_niveau

vlinder72

vlinder72

28-04-2014 om 22:39

nee

Mijn scoorde slecht op de eind cito. 530 ipv de verwachte 538. Hij mocht wel een drempeltoets of nio doen. Wij hebben niets gedaan. Hij kan die hele cito stress echt niet aan. Nog een toets zou voor hem een ramp zijn. Wij hebben daarom gekozen voir een mavo/havo brugklas ipv havo/vwo.

Molleke

Molleke

28-04-2014 om 22:41

Hier ook

Een meisje bij dochter in de klas heeft vorig jaar ook de cito overgedaan. De verwachting was 438 en ze scoorde 427. Ze heeft de toets overgedaan en scoorde daarna wel volgens verwachting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.