Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dcb

dcb

09-02-2017 om 13:52

cito midden 7

Mijn zoon van 10 heeft een cito uitslag midden 7

ik ben eigenlijk gewoon benieuwd wat mensen denken wat de school
aan voorlopig advies gaat geven (gesprek over 2 weken)

midden 6 midden 7

rekenen A B (hoog)

BL E D (midden)

spelling A A

woordenschat C C

> hoge cijfers maar snel gefrustreerd wat als slechte werkhouding zal worden gezien.

ik ben benieuwd !

lisbeth

lisbeth

09-02-2017 om 14:17

ik denk

tl-havo of hoogstens havo. Bij ons is begrijpend lezen heel belangrijk en dat is vrij laag.

dcb

dcb

09-02-2017 om 14:36

bij ons ook, BL telt zwaar mee, dan rekenen en dan spelling

ik zou dik tevreden zijn met tl-havo

mavo

Ik denk mavo (tl). Begrijpend lezen is (flink) onder het gemiddelde en dat telt zwaar.

Triva

Triva

09-02-2017 om 15:51

inderdaad

ik zou gaan oefenen op begrijpend lezen, jaren geleden krikte ik daar de citotoets van mijn zoon in 7 wk enorm mee op. Ze kijken voornamelijk naar rekenen en begrijpend lezen.

dcb

dcb

09-02-2017 om 16:47

oefenen

na jaren van E is er nu een midden D, dat komt ook door oefenen
maar hij blijft het lastig vinden. Ik denk ook inderdaad, dat het
Mavo zal worden.

Mijntje

Mijntje

09-02-2017 om 17:56

tussenstand

Voor het schooladvies gaat uiteindelijk om alle cito's vanaf groep 6 tot en met midden 8. Het voorlopig advies is maar een tussenstand, er komen nog een aantal cito's en ook de inzet, het huiswerk en andere factoren tellen zwaar mee. Men kijkt hier vooral naar begrijpend lezen en rekenen, over het algemeen kan je stellen, heeft je kind voor deze vakken overwegend een A: vwo advies, een B: havo, een C: vmbo etc.

Triva

Triva

09-02-2017 om 18:12

Mijntje

De lezer met wat minder verstand van zaken denkt dan meteen: wat dan met D en E als C al VMBO is

Voor de duidelijkheid: C staat dan in jouw voorbeeld voor VMBOT, D voor VMBO-kader en E voor VMBO-basis maar dan is het nog zo dat de meeste scholen niet meer met letters werken maar met Romeinse cijfers: I II III IV en V dus. Daar gaat het toch mis want elk Romeins cijfer staat voor 20% en het is echt niet zo dat 20% van de leerlingen naar VMBO-basis gaat.

Mijntje

Mijntje

09-02-2017 om 19:29

Triva

Dank voor de toevoeging Tegenwoordig Romeinse cijfers, waarvan als het kind over het algemeen I-en heeft voor bg en rekenen het 'staat' voor vwo advies enzo verder. Staat ook allemaal op internet Maar niets is heilig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-02-2017 om 19:42

Hier

Hier was het voorlopige advies vmbo k/t met dezelfde scores. Definitieve advies krijgen we binnenkort. Hopelijk is begrijpend lezen een III geworden anders vrees ik dat het geen vmbo t wordt.

vmbo t

Ik denk vmbo t vanwege begrijpend lezen voor havo willen ze hem volgens mij minimaal op een c hebben.

Havo

Voor havo moet je meestal wel een II hebben voor begrijpend lezen.

Triva

Triva

10-02-2017 om 06:42

mijntje

Toch klopt het niet want er gaat geen 20% naar vmbo basis.

dcb

dcb

28-02-2017 om 16:59

advies

het advies is VMBO-Kader... wat mij echt verbaasde omdat het alleen maar op Begrijpend Lezen is gebaseerd... ondanks dat er verkondigd werd dat rekenen ook mee genomen zou worden, is het enkel en alleen op BL gebaseerd

hij heeft nog een jaar en als het kader moet zijn, dan is het dat...
maar goede cijfers tellen niet mee... andere cito's wordt niet eens naar gekeken, niet eens meegerekend

Vesta

Vesta

28-02-2017 om 17:06

ja maar

rekenen is juist achteruit gegaan, nu is rekenen groep 7 zwaar en veel maar toch het is gezakt.
BL zeg je zelf dat hij jaren een E heeft gescoord. Dan zou deze D een uitschieter kunnen zijn geweest.

Ze schatten het erg voorzichtig in blijkbaar.

June

June

28-02-2017 om 22:50

Volgens mij

Is het voorlopig advies altijd aan de voorzichtige kant. Best logisch ook, als je er even over nadenkt.

thea

thea

28-02-2017 om 23:04

jamaar

Wat gaat er mis met begrijpend lezen? Heb je daar zicht op?
Oefen anders samen wens wat cito'd, zodat je zicht erop krijgt.

dcb

dcb

06-03-2017 om 11:14

onzekerheid

Hij heeft faalangst en ik denk dat hij moeite heeft met de multiple choice-constructie en daarbij dat er druk ligt op het BL. Ik heb nu een maand Squla en als ik daar mee kijk, vind ik dat hij het wel ziet en ook Nieuwsbegrip van school maakt hij goed. Maar de BL toetsen in de klas maakt hij slecht. Ik had dit jaar al cito's gekocht en geoefend en dat heeft een verbetering opgeleverd, wat helaas nog steeds niet genoeg is.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik ook weleens moeite heb met de antwoorden... dat het 2 antwoorden zouden kunnen zijn. Als kind zag ik het ook niet, zowel op Mavo als Havo, moest ik met een 8 mijn examen in om een onvoldoende met het tekstverklaren te kunnen compenseren.

Hij heeft een slechte relatie met de juffen, voeren een jaren 60-regime uit met 0 minuten ontspanning. Hij is te zacht voor deze methode. Ene juf ervaar ik ook altijd als negatief... zijn boekbespreking ging slecht, belde ze mij over op. Ok ja dat is niet zijn ding, maar hij had wel een 9.3 voor bio, zei ik... zij zegt dan : ja maar zijn boekbespreking ging slecht. Dat soort gesprekken heb ik met haar, altijd negatief en hij ervaart dat ook zo. Tijdens het rapport gesprek begon ik over rekenen, zit toch op Havo-niveau, ja maar een dun havo-niveau...Ik had ook gezegd, dat als hij de teksten buiten de BL niet zou begrijpen, dan hij dan onvoldoendes zou hebben voor de leervakken maar daar scoort hij ruim voldoende op... "ja maar nu lukt dat met 3 kantjes en over 2 jaar moet hij 20 bladzijden lezen"... ja dus... het zou anders zijn, als het hem nu niet zou lukken maar we gaan er dus vanuit, dat het hem op het vo niet lukt... raar uitgangspunt.

Maar wat me echt stoort, is dat het obv alleen de Cito BL is. Hij staat gemiddeld voor Engels, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Biologie tussen de 8 en 9 en daarbij 5x een 10 gehaald voor Topo, wordt minachtend over gedaan...we kijken alleen naar de cito's... maar zelfs dat doen ze niet, want ze staan 2 weken daarvoor op een informatieavond te verkondigen, dat Bl en rekenen het advies bepalen, maar hij heeft Havo niveau met rekenen en ik zie dat nergens in het advies terug.

En ergernis nr 2, is dat kinderen die beter scoren op BL maar slechte cijfers halen/nooit huiswerk maken, het advies krijgen wat de cito laat zien. Alsof je op het vo geen huiswerk hoeft te maken, dan wel leren.

Hij is niet de enige in de klas, die een voorlopig advies alleen obv BL heeft gekregen. Maar een vriendje van hem, op dezelfde school, andere klas, heeft met dezelfde Romeinse cijfers een Mavo advies gekregen (en had BL net zo slecht gemaakt).

Op 20 maart heb ik een gesprek met de teamleider en de intern begeleidster. Ik wil weleens weten, wat hun uitleg is over het advies.

Let wel : ik wil hem niet op de Mavo hebben als hij daar op zijn tenen moet lopen om een 6 te halen, daar is hij het kind niet voor. Hij heeft een 8 nodig en dan maar lager, maar dat advies moet wel komen uit een totaal plaatje en niet obv het vak "Begrijpend Lezen".

lisbeth

lisbeth

06-03-2017 om 13:03

Begrijpend lezen

Begrijpend lesen is gewoon heel belangrijk omdat het straks terugkomt bij alle vakken.
Wiskunde , biologie, aardrijkskunde. Alles heeft te maken met begrijpend kunnen lezen. Daarom hecht de school er zoveel waarde aan.
Ik denk dus gewoon dat begrijpend lezen de belangrijkste voorspeller is. Dat hij goed is in zaakvakken is leuk maar heeft helaas vrij weinig voorspellende waarde voor het vo.

Gesprek

Ik denk dat je beter eerst het gesprek af kan wachten.

Als ik je laatste post lees dan heb ik het idee dat je gewoon ook weinig vertrouwen heb in de leerkrachten/school. Ik kan het mis hebben natuurlijk maar zo komt het over.

In dat geval kan je beter eerst een gesprek aan gaan dan zo no een jaar aanmodderen voor jezelf lijkt mij dat ook niet echt fijn.

Zelf blijf ik het geen raar of laag advies vinden omdat ik weet dat begrijpend lezen heel belangrijk is. Als ik bij mijn kind in zijn boeken kijkt van aardrijkskunde en geschiedenis is dat één en al begrijpend lezen.
Dit is echt niet te vergelijken met de basisschool.

Eventueel zou je kunnen aangeven dat je hem graag naar de mavo wilt hebben?

dcb

dcb

07-03-2017 om 14:14

Wendy 80

Absoluut... ik zie wat de juffen voor effect hebben dit jaar op mijn zoon. Ik denk oprecht, dat ze het beste met de kinderen voor hebben maar het proeft toch altijd negatief en hij ervaart het ook zo. Dat lijntje is dit jaar al vanaf dag 1 verstoord. Hij kwam na de eerste dag al melden, dat hij ze zeer onaardig vond en na een 1/2 jaar noemde hij ze anders

Maar goed, ik hoor het van alle kanten dus ik zal er aan moeten geloven, dat het BL heel belangrijk is, maar het BL met multiple choice is toch nog steeds een ander systeem dan teksten voor biologie leren ? Ik begrijp, dat je de teksten moet kunnen lezen maar of je dan verkeerd kiest tussen A of B of een open vraag in moet vullen bij Biologie. De zog. randvakken zijn ook deze vakken.
Hij is nu 10 en haalt bijv een 7,7 voor biologie obv 3 kantjes, dan kan je toch niet zeggen, "ja hij doet het nu goed, maar misschien over 2 jaar niet", dat is toch een vreemd uitgangspunt.
Nogmaals ik was zelf niet goed in het multiple choice systeem maar teksten leren was geen probleem. Ik zie dat hij te makkelijk leert om hem in een systeem te stoppen, wat met de V voor BL te maken heeft... denk ik. Maar misschien is dat nog steeds uit een optimistisch oogpunt van een moeder gezien.

dcb

dcb

07-03-2017 om 14:22

Phryne Fisher

wat is het uiteindelijk geworden ?

VMBO-TL

Wegens een D en een E ik denk toch vmbo-tl (mavo)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.