Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marianne

Marianne

01-04-2016 om 12:25

cito entreetoets oefenen

Onze oudste loopt ver voor met begrijpend lezen, doet Nieuwsbegrip op niveau C en haalt daar hoge scores. Helaas scoort ze B's op de cito, die ze gewoon op haar eigen niveau moet doen. School doet niet aan nabespreken, dus we hebben geen inzicht waarom het er bij de cito niet uitkomt. Ik ben op zoek naar oefentoetsen zodat wij zelf kunnen kijken wat ze doet, hoe ze het doet en wat er nou mis gaat.
Kan iemand me helpen? M8 is ook fijn.

Thursday Next

Thursday Next

01-04-2016 om 13:18

mail me maar

thursday . next @ mail . com

Tesah

Tesah

01-04-2016 om 13:29

nieuwsbegrip

Hoe komt het dat ze nieuwsbegrip op niveau C doet? Wie heeft dat bepaald? Is dat niet aan de hand van de cito scores gedaan? Ik zou een kind dat B (II?) scores op de cito haalt niet een niveau hoger op nieuwsbegrip laten werken. Ik merk zelf overigens als leerkracht dat de nieuwsbegrip toetsen over het algemeen beter gemaakt worden dan de cito toetsen begrijpend lezen.

Is de leerkracht van je kind nieuwsbegrip gecertificeerd? Wordt er alleen met de basis tekst gewerkt of ook met de andere tekstsoort en woordenschat (nieuwsbegrip XL)?

Vraag in ieder geval naar een fouten analyse van de cito, dan weet je waar ze op uitvalt en kun je gericht aan een strategie gaan werken. Hetzelfde geldt voor de NB toetsen, vraag naar een foutenanalyse. Worden alle toetsen afgenomen (TIAT, SIT, bloklessen, Woordenschat)? Als de leerkracht dit standaard niet doet zal het je niet in dank afgenomen. Maar ja, als de leerkracht dit standaard niet doet, zou hij of zij het wel moeten doen, en wel voor de hele groep...

Tesah

Marianne

Marianne

01-04-2016 om 13:38

Tesah

Waarom wil je dit alles weten? Ik krijg het onaangename gevoel dat jij denkt dat mijn kind maar beter niveau B kan doen, omdat ze de cito's niet goed genoeg maakt. En dat school niet weet waar ze mee bezig is. Ben je leerkracht? Verdiep je dan eens in slimme kinderen, dan zul je zien dat toetsen maken twee jaar beneden je niveau niet automatisch foutloze prestaties betekent.

@Thursday next, dank je wel.

MK

MK

01-04-2016 om 14:07

mijn ervaring

Mijn kind scoort met alles I+ op cito behalve met begrijpend lezen. Het was in groep 6 een IV en nu in groep 7 een III. Nieuwsbegrip huiswerk maken we samen op de computer, maar dat is echt een stuk makkelijker dan cito hoor. Daar scoort zoon ook prima.

Bij cito moeten ze veel meer lezen en soms zijn er maar 3 vragen bij 1 tekst. Het vraagt veel meer geduld van leerlingen en ik merk dat mijn zoon te snel wil werken. Hij leest snel en kiest vaak het eerste antwoord waarvan hij denkt dat het passend is. Ik hoop dat hij door het oefenen thuis leert dat hij echt ALLE antwoorden moet lezen alvorens er eentje te kiezen.

Tesah

Tesah

01-04-2016 om 15:16

oei Marianne

Jij hebt mijn bericht helemaal verkeerd begrepen. Succes met oefenen.

Marianne

Marianne

12-04-2016 om 12:11

Thursday Next

Hoi Thursday

Ik heb je gemaild, is mijn mail misschien niet aangekomen?

Thursday Next

Thursday Next

12-04-2016 om 12:26

marianne

nee geen mail van jou gekregen...
Probeer het nog eens? Het is geen gmail adres he, echt mail.com

Marianne

Marianne

17-04-2016 om 19:34

Thursday Next

Na enig protest van mijn emailprogramma is het nu toch gelukt. Je hebt mail.

Thursday Next

Thursday Next

17-04-2016 om 19:54

marianne,

volgens mij heb je nu dan mail terug

Marianne

Marianne

29-06-2016 om 16:32

Yes!

Als je nul strategieën toepast gaat het een stuk minder dan als je ze wel toepast. Wij hebben haar opzienbarende dingen geleerd als eerst de hele vraag lezen, teruglezen in de tekst en jezelf controleren... Had ze allemaal nooit gehad op school, wèl zei haar broertje, dat leren ze je wel. Het zegt kortom genoeg over de aandacht die ze afgelopen jaar aan begrijpend lezen geschonken heeft .

Maar goed, de kwartjes zijn gevallen en ze heeft 92 gescoord. Verder ook prachtige scores en VWO advies. We zijn zo trots, ze heeft echt iets in zichzelf overwonnen.

Thursday Next, ontzettend bedankt.

Thursday Next

Thursday Next

29-06-2016 om 16:40

graag gedaan

Mooi dat het succes had en tot een goede score heeft geleid!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.