Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
vlinder72

vlinder72

08-10-2014 om 09:49

Cito entree toets

Ik ben op zoek naar een kopie van een cito entree toets voor groep 7 bijvoorbeeld die van 2013 of 2014. Mijn zoon kan goed leren maar ik merk dat hij bij het beantwoorden van vragen stappen overslaat. Ik wil daarom een keer zo'n cito met hem doornemen. Hoe leest hij de vragen, wat staat er nou eigenlijk en hoe moet je de vraag beantwoorden. Bovendien heb ik ook geen idee hoe zo'n entree toets eruit ziet. Ik kan alleen nergens een kopie op internet vinden. Op internet staan wel cd roms om te oefenen maar die passen niet in mijn Mac computer.

Heeft iemand toevallig een kopie van zo'n entree toets liggen? Ik heb om te ruilen eventueel een kopie van de volledige eind cito groep 8 uit 2013 (heeft oudste zoon vorig jaar van zijn leerkracht gekregen om te oefenen toen hij zelf in groep 8 zat).

Annet

Annet

08-10-2014 om 10:14

Ik hoop dat je geen kopie vindt

De entreetoets wordt namelijk meerdere jaren gebruikt, net zoals alle jaartoetsen van Cito (m.u.v. de eindcito).
Als jij een kopie hebt, oefent jouw zoon met de versie die hij straks ook echt krijgt.

Je kunt gerust een eindcito gebruiken om te oefenen. De vraagstelling is hetzelfde als de entreetoets en er komt in groep 8 weinig nieuwe stof bij.

vlinder72

vlinder72

08-10-2014 om 10:22

Echt waar?

Worden die toetsen opnieuw gebruikt? Dat wist ik helemaal niet. Nee, het is niet de bedoeling dat hij de toets helemaal maakt en het is zeker niet de bedoeling om de toets die hij krijgt te maken. Ik wou het alleen een keer met hem doornemen.

Na het eindcito fiasco van onze oudste zoon ben ik niet meer zo zeker wat betreft die cito's. Ik oefen liever een keer dan er later achter te komen dat zoon 2 de vragen niet leest en gewoon het langste antwoord aankruist (of zoiets dergelijks).

Ilva

Ilva

08-10-2014 om 10:31

Op school oefenen

Oefenen ze op school niet. Ik dacht dat ze dat bij ons op school wel deden. (Hoewel ik me ook kan vergissen met de eindtoets, daar weet ik het zeker van). Ik bedenk me nu ook ineens: mijn zoon gaat de entreetoets voor dyslecten doen. En of hij dat van te voren kan oefenen, dat weet ik niet. Toch eens aan de juf vragen.

vlinder72

vlinder72

08-10-2014 om 10:36

Geen idee

Ik weet niet of ze op school oefenen. Over mijn dochter maak ik mij trouwens nooit enige zorgen over cito toetsen. Die is zo stabiel als het maar kan. En die leest rustig en doet wat ze moet doen. Iedereen kan bij haar uittekenen wat de uitslag is (een A voor begrijpend lezen en een B voor rekenen).

Mijn zoon daarentegen dat gaat alle kanten op. Behalve rekenen dan die maakt hij foutloos. Om die reden wil ik een keer zo'n cito met hem bekijken. Dan weet ik ook hoe zoiets eruit ziet en kan ik zien wat hij niet goed doet. Maar Annet heeft gelijk. Ik kan met hem ook de eind groep 8 cito doornemen als dat verder toch niets uitmaakt. Ik dacht dat de cito entree toets anders zou zijn.

Annet

Annet

08-10-2014 om 10:48

Ik was niet volledig

Wat wel anders is bij de entreetoets is dat er meer onderdelen zijn dan bij de eindtoets. Die onderdelen tellen alleen niet mee voor de eindscore.
Groot voordeel van de entreetoets is dat je scores per subonderdeel kunt zien, bijvoorbeeld bij spelling een verdeling in woordspelling en in werkwoordspelling. Bij rekenen in meetkunde, cijfers, geld en tijd (of zoiets, doe dit uit mijn hoofd)
Als ouder krijg je zo een beter beeld waar verbetering in zit.
Mijn zoon bleek bijvoorbeeld slecht te scoren in kaartlezen. In de totale score voor studievaardigheden viel dat niet zo op.

Je zou ook op school kunnen vragen of ze de oude versie van de entreetoets nog hebben.

Juline

Juline

10-10-2014 om 19:39

Google

Als ik google op 'entreetoets oefenen' krijg ik een link naar de site waar je de toets kan oefenen.
Dat heb ik vorig jaar met mijn dochter ook gedaan.

Zus

Zus

10-10-2014 om 21:48

Op marktplaats

www.marktplaats.nl/a/boeken/schoolboeken/m841320853-entreetoets-groep-7.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Toch gek dat dat dus kan? Of zou het een oude zijn die nu echt niet meer gebruikt wordt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.