Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cito en methodetoetsen

Mijn zoontje zit in groep 7. Gedurende zijn hele schooltijd haalt hij op de methode toetsen vaak een 6 of 7, gemiddeld dus. Op de cito's haalt hij echter altijd de hoogste score van de klas. Altijd een I (A+) dus. Ik snap dit dus niet. Wat zou een reden kunnen zijn? Graag jullie hulp want ik weet niet in hoeverre ze de methodetoetsen meenemen voor het schooladvies.

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 14:10

Wendy

Mijn neefje zat ook op een school waar iedereen alle cijfers altijd tussen 6- en 7+ kreeg. Nooit eens wat anders. Groot was de verbazing van zijn ouders dat hij een Havo/VWO advies kreeg want ze dachten dat het een gemiddelde leerling was.

Wat niet zo eerlijk was was dat de rapporten van mijn zoon (even oud) er veel en veel beter uitzagen dan de rapporten van hem

Lampion

Lampion

11-11-2013 om 14:24

Hier ook

Ach, dat was bij mijn dochter ook altijd zo.

Zij vond de methode toetsen altijd supersaai (het is in feite een herhaling van alles wat je de afgelopen drie weken al hebt geoefend, gaap) en had een hekel aan schrijfwerk. Bij de cito is het anders stof, ander soort vragen en meerkeuze, geen schrijfwerk dus.

Ook was het zo, dat je bij haar op de basisschool extra werk kreeg, als je goed scoorde. Ze noemden het 'uitdaging', maar het zag eruit als meer van hetzelfde. Daar had ze helemaal geen zin in, vooral niet voor rekenen. Kon ze nog meer sommen maken! Dus zorgde ze ervoor dat ze nooit het hoofdstuk helemaal af had, hiermee ontliep ze het extra werk.
In groep 7 zei haar lerares bij de tien minuten gesprekken heel verrast: 'Truusje is een heel slim meisje!' Ja duh, dat wisten wij allang, hebben jullie echt zeven jaar nodig gehad, om dat ook te zien?
Op basis van het lvs heeft ze vwo advies gekregen en ze zit nu in de zesde. Juist in wiskunde is ze erg goed. Terwijl ze het rekenen zo stom vond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.