Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

cito eind groep 3

Mijn zoontje heeft dit jaar groep 3 gedaan. Hij is bijna 8 en heeft een jaar extra gekleuterd. Hij heeft nogal moeite met lezen, maar heeft toch avi m3 gescoord wat wel aan de lage kant is, maar voor zijn doen heel erg goed...

De juffen waren positief over zijn scores. Maar ik schrok wel even toen ik de score van zijn cito spelling zag. Hij scoorde een V, niveau

Ligt het nou aan mij of heeft hij die cito gewoon slecht gemaakt. Ik ben zelf ook geen held in spelling, dus hij heeft het van geen vreemde, maar wil het toch wel in de gaten houden.....

Eowyn1

Eowyn1

17-07-2014 om 21:57 Topicstarter

ik geef het op

Nou ik weet niet wat ik fout doe, maar de helft van de tekst kan ik niet plaatsen....

Tante Tiny

Tante Tiny

17-07-2014 om 22:14

Type alleen wat nog ontbreekt, wat er al staat weten we al

Je kunt ook de titel weglaten. Mocht je dan per ongeluk klikken dat je tekst klaar is, krijg je eerst de melding dat je de titel bent vergeten. Kun je gelijk de tekst aanvullen.

Paprika

Paprika

17-07-2014 om 22:53

Hoi Eowyn

Ondanks dat je de tekst niet helemaal hebt kunnen plaatsen, even alvast dit als leerkracht van groep 3.

Spelling krijgt pas in groep 3 een beetje vorm ergens in kern 4/5 of zo. De toets M3 spelling wordt vaak dan ook niet zo goed gemaakt, ze zijn er gewoon nog kort mee bezig. Spelling moet groeien. En zeker als lezen moeilijk is, gaat spelling vaak ook niet zo hard.

Mijn ervaring is dat spelling vaak achter het lezen aanloopt. Als het leeskwartje valt, komt spelling vaak ook wel op gang.

Niettemin een van de signalen voor de leerkracht hem wat extra te ondersteunen en begeleiden met lezen en spelling. En thuis veel voorlezen en zelf kleine stukjes laten lezen, al dan niet voorbereid. Als hij een stukje tekst eerst voorbereidt, geeft het hardop lezen hem daarna veel zelfvertrouwen. Als hij veel woorden ziet staan, komt de spelling langzaamaan ook wel.

Succes!

Paprika

Paprika

17-07-2014 om 22:56

en....

En als dit helemaal niet je vraag was, sorry.
Ik vond het vervelend voor je dat de tekst niet lukte.

Moeder van een kind met dyslexie

Moeder van een kind met dyslexie

17-07-2014 om 23:18

herkenning

Zo ging het ook met mijn zoon, blijven zitten in groep 2 en eind groep 3 liep hij al weer achter. Houd dyslexie maar in je achterhoofd en zorg dat er extra begeleiding komt in groep 4. Blijf oefenen in de zomervakantie, laat je kind nu niet los, anders is de achterstand in september nog weer groter geworden.

amk

amk

18-07-2014 om 07:26

watook nog kan

datje kind de cito vragen gewoon verkeerd interpreteerd. Mijn dochter scoort prima op de methode toetsen maar laat haargeen cito maken. De vraagstelling is gewoon niet goed en laat ruimte voor interpretatie.

In dit geval een rekenvraag uit groep 4: plaatje met 3 kinderen en de vraag verdeel 30 euro. Nergens wordt gevraagd: gelijk of eerlijk. Dus geeft dochter 15, 10, 5. Lijkt me een prima verdeling van 30euro, maar wel fout volgens cito en zo zijn er meer vragen.

Verder worden de cito's voorgelezen, ook dan kun je in de problemen komen omdat je dat wat je hoort om moet zetten in je hoofd tot een opdracht. Als je dat via een plaatje moet doen (beelddenken) loop je dus zo een vraag achter en moet je de rest dus gokken.
Resultaat: een kind dat de stof prima beheerst, maar het niet laat zien in cito toetsen.

Eowyn1

Eowyn1

18-07-2014 om 13:32 Topicstarter

bedankt voor de reacties

Gelukkig komt er wel extra begeleiding in de vorm van rt voor hem.... Extra oefenen in de vakantie gaan we proberen (erg lastig met hem hij heeft nl ook nog eens autisme).

@ moeder van een.... Dyslexie zou kunnen. Ze benaderen hem op school al wel met dyslexie protocol in het achterhoofd.

@ paprika, ja dat was wel mijn vraag... Bedankt voor je geruststelling!! Wie weet schiet het allemaal nog uit de knoop.

@ amk, de kleutercito's en de cito rekenen ed heeft hij allemaal wel goed gemaakt. Dus ik denk dat het niet aan de vraagstelling zal liggen.

Ik schrok gewoon ook van zijn dle. Die was <5 bij een dl van 10. Lijkt me toch best een achterstand. En dan zijn achterstand met lezen erbij...

Cito

Die Cito toetsen zijn veel belangrijker dan de methodetoetsen. Toen wij 2 jaar geleden verhuisden kregen we een kopie van het onderwijskundig rapport mee. In het OKR stonden toch echt alleen de resultaten van het Cito volgsysteem. Nergens stond er wat mijn kinderen hadden behaald op de methodetoetsen. Ook bij overdracht naar het VO staan die cito resultaten centraal. Hier in Haaglanden tenminste wel.

Kortom, de cito resultaten zijn echt heel belangrijk. Het is echt een illusie om te denken dat het niet belangrijk is helaas.

Eowyn1

Eowyn1

20-07-2014 om 20:42 Topicstarter

methode toetsen

@ Amy2, Helaas maakt mijn zoontje de methode toetsten ook slecht. Dus voor ons maakt dat niet veel uit.... Maar wel raar dat dat het enige is wat telt!

Tango

Tango

27-07-2014 om 13:43

Dyslexie

Ik zou hem zeker in groep 4 op dyslexie laten onderzoeken. Dan weet je dat in ieder geval zeker.
Zoon hier hetzelfde verhaal. Blijven zitten in groep 2, liep in groep 3 al heel snel weer achter. Overigens op alle gebieden maar dat lag aan de juf die niet echt iets met hem kon. In groep 4 ontdekten de juffen daar gelukkig dat hij prima kon rekenen en kregen we in januari het advies hem op dyslexie te laten onderzoeken. Dat had hij dus inderdaad, zowel bij lezen als spelling. Zoon hier heeft daarnaast ook een wat lager IQ (75) hij kan het dus ook niet met zijn intelligentie compenseren.
Extra oefenen zijn wij overigens op een gegeven moment mee gestopt omdat het alleen maar strijd opleverde. We moesten in groep 3 ook zo'n beetje alles thuis gaan oefenen, tja dat vind ik dan weer niet kloppen. School moet ook wat hierin. Vanaf dat zoon dyslexie-begeleiding heeft oefenen we natuurlijk wel weer thuis want dat moet. Maar je kan dan ook heel gericht oefenen omdat je vanuit de begeleiding huiswerk op krijgt.

Moeder van een kind met dyslexie

Moeder van een kind met dyslexie

27-07-2014 om 18:41

Tango

Tango: ik wil je even waarschuwen dat hij met dat IQ wel heel makkelijk richting praktijkonderwijs kan gaan, zeker als hij een flinke achterstand gaat opbouwen de komende jaren. Wij weten er nu helaas alles van, onze zoon is op het nippertje de dans ontsprongen maar wel met een veel hoger IQ. Op twee VO scholen mocht hij gewoon komen maar op zijn uitgekozen school niet.

Caesar

Caesar

27-07-2014 om 19:13

Wat is er mis met

Wat is er mis met praktijk onderwijs?

Moeder van een kind met dyslexie

Moeder van een kind met dyslexie

27-07-2014 om 21:52

Mis?

Zeg ik dat er wat mis mee is dan? In het geval van mijn kind was er wel degelijk iets mis mee omdat hij én een te hoog IQ, én een te goede CITO, én een te goede NIO had maar de school wilde hem niet aannemen omdat de drempeltoets en het LVS een te grote leerachterstand liet zien.

Ik wil Tango er alleen even op voorbereiden, zorg alsjeblieft dat je op de hoogte blijft van het LVS zodat je niet verrast kan worden. Onze basisschool gaf totaal geen PRO advies maar de middelbare wilde hem toch niet hebben. Soms kun je verrast worden en neem van mij aan dat het een hele zware periode is geweest.

Tango

Tango

27-07-2014 om 22:03

Volgen

Zoon wordt momenteel heel goed gevolgd door school, dus weten we aardig welk uitstroomprofiel hij heeft. Tweemaal per jaar nemen we zijn ontwikkelingsperspectief (zo heet het volgens mij tegenwoordig, voorheen noemden ze het handelingsplan) door. Tot nu toe zeggen ze steeds nog dat hij uit zal stromen op VMBO Basis met LWOO. Ik zie het grafiekje echter ook nog wel naar praktijkonderwijs afbuigen. Een verrassing zal het dus zeker niet zijn voor ons. Maar bedankt voor de waarschuwing hoor, moeder van een.... Wat was er met jouw zoon dat hij niet op de voortgezet onderwijsscholen werd aangenomen en misschien wel naar praktijkonderwijs moest?
Ik heb niets tegen praktijkonderwijs, maar gun zoon wel net ietsje hoger. Er zit hier een school die heel veel extra sport biedt waar we hem in de toekomst graag naar toe willen hebben. Hij moet dan wel VMBO-basis hebben, want praktijkonderwijs hebben ze daar niet.

Bij dochter werden we overigens wel verrast destijds. Die gaat nu met moeite over naar 2 VMBO-T, terwijl we jaren hebben gedacht dat ze HAVO aan zou kunnen. Altijd prima rapporten, alleen groep 6 wat minder. Op de entreetoets scoorde ze VMBO-K. Uiteindelijk kreeg ze VMBO-T advies en zelfs dat gaat haar niet makkelijk af. Hoewel ze zich er ook wel makkelijk vanaf maakt af en toe. Voor haar nooit een handelingsplan o.i.d. gehad, dus jarenlang geen idee gehad waar ze uit zou komen.

Moeder van een kind met dyslexie

Moeder van een kind met dyslexie

27-07-2014 om 22:47

tja

Advies van dyslexiebegeleiding was mavo, school kwam met basis en ja dan komt PRO erg rauw op je dak omdat ik dacht dat de basis aan de lage kant zat. Hij heeft dus een veel hoger IQ dan jouw zoon maar achteraf bleek dus veel grotere achterstanden dan ik wist. Een E kan 3 jaar leerachterstand zijn en dat is algemeen de grens van PRO als het gaat om rekenen en begrijpend lezen. Nu bleek dus dat er ook afwijkende grenzen kunnen worden gebruikt want rekenen was niet zo slecht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.