Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Chaos op MBO

Ik vrees dat ik met dit bericht alle vooroordelen over (V)MBO-scholen ga bevestigen, maar het moet me toch van het hart: op de MBO (niveau 3)opleiding van mijn dochter is het een complete chaos.

Eén tastbaar iets is het rooster: dat verandert ongeveer per dag. eind vorige week kreeg dochter een rooster, waarbij ze een dag van 9.30 tot 18.30 uur les zou hebben. Maar er zijn ook dagen die vol geroosterd staan (8.30 tot 17.00 uur) waarbij ze om 11.00 uur alweer vrij is, omdat de lessen uitvallen.

Deze week: één docent stuurt een email aan de hele klas, omdat slechts 4 mensen hun huiswerk hadden gemaakt en hij het zat was, regels worden aangescherpt (geen boek, geen huiswerk = geen toegang tot de les). Op zich prima, vind ik. Maar het tekent wel de sfeer in de klas, de participatie van de leerlingen en de situatie van de leraar.
Zelfde week: in het begin van de week een bericht, waaruit blijkt dat leerlingen deze week een mondelinge toets van een vak krijgen, aan het einde van de middag. De eerste toets loopt uit, waarna leerlingen lang moeten wachten tot ze aan de beurt zijn, leerlingen klagen, docent wordt boos en vertrekt, zonder dat de rest van de leerlingen de toets hebben afgelegd.
Volgende week zou er een toetsweek zijn, toetsweek wordt volgestopt met lessen (tot laat, lange lesdagen), terwijl er beloofd was dat toetsweken lesvrij zouden zijn. Na protest verandert het rooster weer: twee hele lange dagen les en 3 dagen toetsen.
Mijn dochter raakt van dit soort dingen heel erg gestresst, ze is supergemotiveerd, wil graag hard werken voor haar toetsen, maar de constante wijzigingen en onduidelijkheden maken dat er geen planning op te maken valt.

Tegelijkertijd is de klas zelf druk, schreeuwerig, ongemotiveerd, veel verzuim, veel klachten, met een groepsapp die alles nog eens versterkt.

Leerlingen hebben al een klachtenbrief geschreven, direkteur komt maandag praten, leerkrachten sturen dus al emails rond etc. etc. Er is maar één woord voor: chaos.

Belangrijkste oorzaak van die chaos? Een management dat doelen stelt (we moeten 1800 lesuren halen), maar niet hoeft te bedenken hoe dat in de praktijk eruit moet zien, dus onvoldoende geld om voldoende leerkrachten aan te stellen, die vervolgens hun uren moeten verdelen over verschillende lokaties en zich het apezuur werken. Management lost problemen op met spierballentaal: wij gaan extra letten op verzuim (van de leerlingen, niet op eigen lesuitval); dus daarover worden regelmatig strafexpedities uitgevoerd. Of: projectweken inlassen, waarin veel uren op school gemaakt moeten worden, zonder dat die projectweken goed zijn voorbereid, een duidelijk lesdoel hebben etc. Meer iets wat in alle haast in elkaar geflanst is.

Maar ook de leerlingen zijn een probleem: geen vat op te krijgen, veel geschreeuw, veel verzuim, geen motivatie etc. etc.

Een vriendin van me werkt al jaren op een MBO (andere school) en zij kan haarfijn uitleggen hoe alle goede bedoelingen van iedereen veranderen in een complete chaos door management dat beslissingen neemt maar geen enkele verantwoordelijkheid draagt voor de uitvoerbaarheid van die beslissingen, leerkrachten zonder visie en motivatie, en onhanteerbare leerlingen.

Dochter houdt zich gelukkig heel goed staande: kijkt naar haar eigen keuzes, weet waarvoor ze op school is, legt alles naast zich neer wat niet bij haar doelstelling past, weet dat ze hard moet werken, doet dat ook, en ziet dat terug in de resultaten (als de toetsen in elk geval over de geleerde stof gaan, het verband tussen toets en te leren stof is helaas neit altijd duidelijk). Maar ze raakt er erg gestresst van en veel 'schooltijd' gaat op aan klachten, ruzies, schreeuwen etc.

Een zoon van me heeft ooit om soortgelijke redenen zijn mbo-opleiding afgebroken: hij had er geen zin meer in. Inmiddels heeft hij bijna zijn diploma gehaald via een bedrijfsopleiding, waarbij je veel in de praktijk en zelfstandig moet doen. Het leren was geen enkel probleem, maar het onderwijs op school wel.

Is dit verhaal een uitzondering, of is het symptomatisch voor het MBO?

Ik ga in elk geval aan de mentor vragen of het op een andere locatie rustiger en beter georganiseerd is. Misschien dan eventueel overstappen naar een lokatie verderop. Ik wil haar al die stress wel besparen en ervoor zorgen dat ze haar motivatie kan behouden.

Tsjor

MoerVan3

MoerVan3

07-03-2015 om 14:05

Gedeeltelijk zelfde ervaring

Zoon heeft MBO-2 in richting A op MBO-A gedaan en dat ging best wel goed. Strenge regels, weinig uitval, alleen wel veel projecten waar hij tegen het eind een broertje dood aan had, omdat niet iedereen er even hard aan werkte. Maar goed diploma gehaald en naar ander MBO voor niveau 3 opleiding in andere richting. Daar veel lesuitval en anderzijds verplicht aanwezig zijn zonder dat er wat zinvols te doen was. Ook weer veel projecten van een soms bedroevend niveau. Rekenen en Engels waren geen docenten voor. Dat moest door middel van zelfstudie met begeleiding van een onderwijsassistent. Dat is dus niks voor mijn zoon. Eindresultaat, aan het eind van het jaar moest hij terug naar niveau 2, zeiden ze. Toen wij gingen praten zagen ze in dat dat wel wat raar was omdat hij al een niveau-2 diploma had, mocht hij voorwaardelijk over. Zoon had het helemaal gehad en had onderwijl via via werk gevonden. Dus hij is afgehaakt. Onlangs is zijn contract verlengd. Zijn baas probeert hem te motiveren om een BBL-opleiding te gaan doen en zoon is laatst naar een open dag geweest... Ik ben benieuwd. Helaas krijgt hij dan wel te maken met de rekentoets. Nu rekent hij niet zo heel erg slecht, maar uit zo'n verhaaltje halen wat de som is... Maar goed, dat is een latere zorg. Het is niet zeker of hij een BBL-opleiding gaat doen.

Mama

Mama

07-03-2015 om 21:25

Helaas

Zelfde ervaring met mbo 4 opleiding. Echt VOORTDUREND wisselende roosters, toetsweken die op laatste moment bekend worden, geen overzicht van wat nog moet . En wat verwacht wordt. Geen rekenlessen maar wel toetsen . Herkansingen die niet aangekondigd zijn en niemand van de leiding die luistert naar klachten. Er verandert niets.
Ik denk dat het een megaprestatie is dat de leerlingen in deZe jungle een diploma halen. Niet dankzij school maar bijna ondanks school.
De middelbare school was echt de hemel vergeleken met deze organisatorische hel.

Bregje

Bregje

07-03-2015 om 21:31

ROC's

Zijn het ROC's? Ik heb het idee dat het hele MBO imago naar de knoppen is geholpen door alles onder te brengen in ROC's. In 'mijn tijd' waren dit leerlingwezenopleidingen, dus lagere MBO niveau's terwijl je vroeger ook MBO's had met hogere niveau's die vooral Havisten trokken.

Mijn vriendin geeft les op een ROC en neemt een omweg als ze naar huis fietst. Haar leerlingen zijn op z'n zachtst gezegd geen lieverdjes...

Mama

Mama

07-03-2015 om 21:47

Bregje

Ik heb het over een nivo 4 opleiding die heel pittig en waar veel mensen door willen stromen naaar hbo. Maar zorg maar eens op het goede moment een toets te maken als de stof niet bekend is. Of als een week tevoren ineens hele andere vakken op het toetsrooster blijken te staan dan waar jij net mee begonnen was te leren. Of dat je rekenlessen krijgt van de gymleraar die in zijn trainingskleren een uurtje in het lokaal komt zitten en niets uit kan leggen. Ik kan eindeloos doorgaan. Niemand die coordineert. Chaos alom. Niemand die iets weet.
En soms ineens 4 herkansingen vanaf 3 uur smiddags.
Echt, ik kan kan een boek schrijven. En je gelooft dan waarschijnljjk 80 procent niet

Chaos

Is van ,alle tijde, was bij mij op het hbo 15 jaar geleden en 20 jaar geleden bij mijn man op mbo, was een van de redenen dat hij gestopt is.

Zie ook: https://mobile.twitter.com/tjitskesiderius/status/574131365647663104 zij schreef een column ook via oudersonilne gedeeld op Facebook.

Het is afhankelijk can management en teamleiders of de boel goed geregeld is. Docenten willen vaak wel goed les geven, maar moeten van leidinggevenden lessen geven die niet bij hun expertise passen, ja het is chaos en soms kan je erweinig doen.

Gelukkig zijn er ook opleidingen waar het wel goed geregeld is, waar het wel klopt, waar roosters geen gaten hebben en waarstudenten wel eerst les krijgen en dan een toets. Het is soms wel even zoeken...!

Mama

Mama

07-03-2015 om 22:06

Vroeger

Mijn vriend deed de mts en ik de meao. Was gewoon goed geregeld. Is wel 30 jaar geleden.
Dn misschien kan je met zoeken soms een school vinden die wel goed georganiseerd is, maar het moet toch ook de goede richting zijn?

Man

Zat op een MTS, de chaos is echt een rede geweest om te stoppen destijds, heeft pas jaren later zijn mbo opleiding gehaald.

Heb je als ouder al gekalaagd? (Niet altijd nuttig zie artikel, maar wel een optie)

Mama

Mama

07-03-2015 om 22:44

MaryS

Of ik geklaagd heb? Wat denk je.
Ja dus. En mijn kind kent heel veel andere mbo-ers en bijna overal is het net zo.
Alleen een aantal technische opleidingen lijken op orde.
Op papier lijkt het allemaal prachtig en de inspectie zal ook veel niet door hebben.
Roosters die wijzigen, lessen ineens tegelijk gepland, opdrachten die ingeleverd moeten worden elke zondagavond voor 22 uur maar die vervolgens nooit beoordeeld worden. Leerlingen naar een examen gaan zonder uitleg wat te verwachten is. Stageverslagen die noooit nagekeken worden. Examen aangekondigd voor 90 minuten waarbij de computer na 60 minuten ineens zegt dat het tijd is en automatisch afsluit. Ga maar door. Je gelooft het echt niet/
En toch lijkt mijn kind het te gaan halen. Op eigen kracht. Als 1 vd weinigen.
Na bijna 2,5 jaar mbo nog paar maand les en dan jaar stage. En dan hopen dat het hbo beter georganiseerd is

Bregje

Bregje

07-03-2015 om 23:07

Maar..

Mijn vraag wordt niet beantwoord: betreft die grote ROC's of kleine zelfstandige MBO's.

Volgens mij zit daar een wereld van verschil.

Mama

Mama

07-03-2015 om 23:13

Bregje

Ik weet niet wat je precies bedoeld met een groot roc. De school die ik bedoel hoort bij een grote mbo instelling maar is een aparte school voor nivo 4 met een paar economische richtingen. Eigen gebouw. Directie en leraren

Bregje

Bregje

07-03-2015 om 23:38

hier

OK, dat is anders dan hier. In mijn regio heb je van die meglomane ROC's die heel veel opleidingen aanbieden. Alle locaties worden aangeduid met 'campus', dus dat geeft al een idee. Dat kan dan ook niet goed gaan lijkt me en wordt onbestuurbaar/onbeheersbaar.

Bij jou lijkt het nog een aparte organisatie. Hanteren ze wel de term ROC?

Marie

Marie

07-03-2015 om 23:41

ROC

ROC staat voor Regionaal Opleidings Centrum en ik zou bijvoorbeeld niet weten waar ik in onze omgeving een zelfstandig MBO zou moeten vinden.

Ken wel AOC's = Agrarisch Opleidings Centrum en dat zijn zgn. "groene" opleidingen met VMBO en MBO. Die zijn vaak veel kleiner dan ROC's en daarom vaker beter georganiseerd heb ik het idee. Dochter doet MBO-2 op AOC en herken de chaos die genoemd wordt helemaal niet. Ze gaat wel switchen naar een ROC en weet nog niet hoe het volgend jaar is.

Ik hoor om me heen wisselende verhalen over ROC's. Er zit zelfs verschil in verschillende locaties van 1 ROC. Ken ook een leraar op een ROC en die wordt helemaal simpel van alle verschillende niveaus die hij in 1 klas moet lesgeven. A doet niveau 4 versneld, B doet niveau 4 verkort, C heeft dyslexie, D doet niveau 3 versneld en E doet niveau 3 verkort en daarvoor moet hij dan allemaal verschillende toetsen maken, opdrachten nakijken,gesprekken voeren, etc. Hij denkt soms met weemoed terug toen hij zelf MBO deed en je gewoon met 25 in 1 klas zat en allemaal hetzelfde deed en het niveau ook nog eens hoger was.

Ik heb me laten vertellen dat mijn MEAO-diploma meer waard is dan wat ze nu leren op het MBO.

Mama

Mama

08-03-2015 om 00:17

Wel roc

Ik heb het even nagezocht maar de mbo instelling is inderdaad een roc maar die kreet wordt hier in de regio nooit gebruikt.
De mbo instelling heeft 40 vestigiingen met alle nivoos en opleidingen die ook zelfstandig werken. Maar dat werkt bij de meeste dus ook niet geweldig

tsjor

tsjor

08-03-2015 om 10:17 Topicstarter

ROC

Ja, de school van mijn dochter is ook onderdeel van een ROC, maar wel met en eigen gebouw en afdeling. Op dit moment zijn de leerlingen flink aan het klagen, ik heb zelf wel aangegeven wat de problemen zijn in een 10-minutengesprek en nu een mail gestuurd naar de mentor. Verder herken ik het verhaal van mama helemaal.
Ik herken ook het verhaal van de leerkrachten die hier tussendoor staan: de leerkrachten die te maken hebben met potige leerlingen (maar je zou er nooit bang voor moeten zijn); en de leerkrachten die voor één les niet één les moeten voorbereiden, maar in feite wel 4 of 5 of 6 lessen: onderwijs op maat, voor elke leerling, maar dan wel in een setting die nog gebaseerd is op het klassikale onderwijs van vroeger. Ik heb er zelf ook mee te maken en het is zwaar.
Op geen enkele manier zou ik dan ook de leerkrachten willen aanwijzen als veroorzakers: die gymleraar doet ook maar wat om de allerergste ellende (geen les) te voorkomen. En de leerlingen zijn soms knap lastig, zeker als ze elkaar in de groepsapp aan de gang houden met negatieve verhalen en klachten (maar die groepsapp is weer nodig om plotselinge wijzigingen aan elkaar door te geven, dus helaas niet af te sluiten).
Ik herken ook dat van dit soort dingen niets terug te vinden is in de rapporten van de inspectie. Ik denk dat het management daar vooral mee bezig is: hoe zorgen we ervoor, dat voor de inspectie alles in orde is. En daaraan zullen ze toevoegen: zo goedkoop mogelijk. Wat dat voor de werkvloer betekent interesseert hen helemaal niet. En op open dagen zul je daar ook niets over horen.
Ik heb eens gekeken op 'hoe rijk is mijn schoolbestuur'. Tussen 2008 en 2012 zijn de inkomsten van het schoolbestuur waar de school van mijn dochter onder valt gestegen met ruim 5 miljoen en het eigen vermogen met bijna 20 miljoen. Dat zijn dan toch de jaren van de crisis. Geen wonder dat de direkteur eruit ziet als een echte bedrijfsdirekteur (maatpak, stropdas, buik, daar vermoed je geen fiat panda bij).

Tsjor

Hier gelukkig niet.

Hier elke 10 weken een ander rooster, maar die blijft wel 10 weken gelijk. Vrijwel nooit lesuitval en alle vrije dagen worden ruim van te voren doorgegeven middels een brief aan de ouders. De enige ergenissen zijn gedemotiveerde klasgenoten en een administratie die af en toe iets kwijtraakt zodat je een formulier opnieuw moet aanleveren. Vrijdag ontving dochter een uitnodiging voor een intake voor een nieuwe opleiding. Alle info stond er in behalve...tijd en datum. Maar goed, dan loopt ze even lans de administratie en komt ze alsnog wel aan haar info. Het is een grote roc, maar met verschillende locaties. Deze locatie is relatief klein.

MoederVan3

MoederVan3

08-03-2015 om 10:43

ROC

Bij mijn zoon waren het twee verschillende ROC's. Overigens denk ik ook dat het van afdeling tot afdeling verschilt. Alleen zaken als te weinig docenten voor het aantal uren dat volgemaakt moeten worden, spelen denk ik overal. En soms heb je een afdeling die daar een weg in vind, door onderwijs assisten in te zetten waar het kan en docenten in te zetten waar het moet en op andere afdelingen worden de gaten gevuld met zelfstudie en computerprogramma's en eindeloze hoeveelheden zeer matige projecten.

Verschilt inderdaad

Per afdeling/opleiding.

Misschien eens verder zoeken?

En inspectie beoordeelt ook op instroom en uitstroom en er wordt gekeken naar lesuitval, anders halen ze het minimum onderwijstijd niet.

tsjor

tsjor

08-03-2015 om 21:15 Topicstarter

compensatie

Lesuitval kun je makkelijk maskeren door een vele-uren-project te draaien. En door hard te zijn over verzuim (van de leerlingen).
Ik had al iets verder gekeken, maar het is helaas ondoenlijk om eerst een half jaar overal mee te draaien voordat je een keuze maakt. En de open dagen vertellen je nooit iets over de geldigheidsduur van een rooster (bijvoorbeeld). De vraag 'Gaat een toets over de geleerde stof?' zal niemand op een open dag stellen, omdat het een te stomme vraag is om te bedenken.
Ik wacht even morgen af, wellicht reactie op mijn mail en de leerlingen hebben een gesprek met de direkteur. Kijken of daar iets uit komt.

Tsjor

Mama

Mama

08-03-2015 om 22:03

Tsjor

Fijn die herkenning. Heb wel eens het idee dat ik de enige ben die zich druk maakt.
Ik denk ook dat veel ouders het niet volgen.
En inderdaad , een toets waarbij mijn kind ook het geleerde nauwelijks herkent. Weet ik hoeveel codes uit het hoofd leren en dan vervolgens heel andere dingen vragen op een toets.
Of uit een tekst echt zoveel details vragen dat het hoogste cijfer een 6 is in de klas.
Of zomaar een herkansing geven op een moment dat niemand het verwachr en niemand iets voorbereid heeft.
Of op 1 middag op hetzelfde tijdstip alle herkansingen van een half jaar geven. Van ongeveer 15 toetsen zijn 5 herkansingen niet ongewon, die moeten dan om 3 uur smiddags allemaal achter elkaar gemaakt worden. Tot 7 uur achter elkaar bezig pauZe mag niet
Of op 1 dag direct achter elkaar een examen engels schrijven en duits schrijven met een half uurtje er tussen. Niet echt handig.
Echt er is nog veel meer. Ik ben dan ook hee trots dan mijn kind toch voldoendes haalt en gezlukkig zelden herkansingen heeft.

L

L

09-03-2015 om 06:52

HBO niet altijd beter hoor

Mijn dochter zit op de pabo van Inholland. Roosters daar zijn ook waardeloos geregeld. Elke week een ander rooster, er valt heel veel uit en er wordt veel gewisseld van lesuren. Drama voor mijn dochter met ADD die wanhopig probeert structuur in haar leven te brengen maar waaraan de school dus bepaald niet meewerkt door de slechte organisatie.

Informatief

tsjor en mama, kennen jullie deze informatie http://www.onderwijsklachten.nl/index.php?pagina=klacht-mbo-hbo-wo

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.