Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Celine

Celine

11-05-2015 om 21:49

Cambridge Engels

Onze puber (nu in de 3e) wil Cambridge Engels gaan doen op school. Op onze school is dat in 5 havo of 5 en 6 vwo. Twee examenniveaus CAE of CPE (voor de zeer goeden als ik het goed begrijp).

Nou hoorde ik laatst dat er ook scholen zijn die al Cambridge Engels aanbieden vanaf de 1e (!) en dan in de 3e (VWO) of zo examen doen.

Wie heeft er ervaring mee en is dat dan hetzelfde niveau als bij onze school op 6 VWO? En als ze in de 3e al zo goed zijn, wat doen ze dan in de 4e t/m 6e met Engels?


Elizabeth

Elizabeth

11-05-2015 om 21:55

Hier

Dochter zal komend jaar vanaf brugklas camebridge engels gaan volgen.

Na drie jaar kun ze de ‘Cambridge Preliminary English Test’ doen, en later nog de ‘Cambridge Certificate Exam for Advanced Learners’

Elizabeth

Elizabeth

11-05-2015 om 22:05

Zoals ik het z

Eindigen ze met hetzelfde niveau.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 22:16

hier ook

Oudste kon dat ook vanaf de brugklas. Elk jaar een examen voor een niveau hoger.Dus niet meteen het hoogste niveau in de derde maar wel elk jaar de mogelijkheid om een certificaat te halen.

Moni

Moni

11-05-2015 om 23:02

Hier ook Cambridge vanaf de brugklas

Toen oudste naar die school ging (categoraal gym) waren er twee brugklassen met Cambridge Engels. Daar moest je extra voor betalen i.v.m. native speaker als extra op de gewone lessen. En uitstapje naar Engeland.
Ondertussen hebben alle brugklassen Cambridge Engels en kunnen ze na de tweede klas het vak op een hoger niveau gaan doen bij goede resultaten.

Ze zit nu in de zesde klas. Ze hebben eind vijfde examen gedaan voor Cambridge. De besten mogen door naar een hoger niveau. Ik weet niet hoe die niveaus heten, zal ik nog navragen.

Jongste heeft Anglia vanaf de brugklas. Zij doen elk jaar examen in een volgend niveau, verschillend per leerling, afhankelijk van pretoets.
Nadeel van elk jaar toetsen is dat daar elk jaar voor betaald moet worden.
Groot voordeel is dat ze met die toetsen differentiëren. De onderlinge verschillen, ook in een vwo-brugklas, zijn enorm.
Helaas wordt er in de klas niet zo veel gedifferentieerd.

Marie

Marie

11-05-2015 om 23:48

VWO 1 t/m 5

Hier heeft dochter (5VWO) ook al vanaf eerste klas Cambridge Engels wat gegeven wordt door native speakers. Ze heeft in de derde daarvoor (extern) een examen gedaan (ik geloof FCE) en volgens mij kan ze dit jaar weer een hoger niveau doen, maar ik weet niet of ze daaraan mee gaat doen.
In de zesde klas hebben ze "gewoon" Engels, vanwege de voorbereiding op het examen. Die stof is toch anders als Cambridge.

Marie

Marie

11-05-2015 om 23:56

testje

Je kunt trouwens een online testje doen om te zien welk niveau je beheerst. Ik had 18 goed van de 25 vragen.

http://www.cambridgeenglish.org/test-your-english/adult-learners/

tripol

tripol

12-05-2015 om 00:35

leuk

bij dochter op school ook vanaf de brugklas. In de 3e examen FCE, daarna in 4 of 5 CAE en in de 6e CFE. Dochter is gestopt na CAE. Wilde eerst nog wel voor CFE doorgaan maar in de 6e was de motivatie een beetje weg. In ieder van deze drie heb je, voor zover ik heb begrepen destijds, ook nog een haalbaar verschil examenniveau A t/m C wat op je lijst komt te staan.

Dit zijn ze volgens mij allemaal:
Key English Test (KET,1.level)
Preliminary English Test (PET, 2. level)
First certificate in Englisch(FCE; 3. level)
Certificate in Advanced English (CAE; 4. level)
Certificate in Proficiency in English (CPE; 5 level)

Ik vond het wel duur trouwens. Daarbij kwam ook nog de verplichte reis naar Cambridge Engeland (wel leuk). Examens in Amsterdam.

En wat betreft het verdere Engels, het is inderdaad anders maar je kind zal sowieso misschien al klaar zijn met het reguliere engels als hij voor Cambridge kiest? Dat was hier bij allebei de kinderen in ieder geval wel. Het was een leuk extraatje. Ik heb volgens mij nog wel wat liggen aan voorbeelden als je interesse hebt

Ad Hombre

Ad Hombre

12-05-2015 om 07:07

Marie

"Well done for completing the test. Your score is 25 out of 25."

Barvaux

Barvaux

12-05-2015 om 08:01

ah dank je moni

Zoon had ook Anglia, niet Cambridge, sorry!

Barvaux

Barvaux

12-05-2015 om 08:17

wauw

Mijn zoon (Engels is zijn slechtste vak, havo 4) haalde toch 20 punten en zit tussen Cambridge English: First (FCE) or Cambridge English: Advanced (CAE).

tripol

tripol

12-05-2015 om 08:23

test

oh jongens, kom op zeg! Die test is veel te eenvoudig om zich maar enigzins met Cambridge engels te kunnen meten. Duidelijk een reclamedingetje

Barvaux

Barvaux

12-05-2015 om 08:29

tripol

Ik snap best hoe dat werkt maar die uitslag viel mij gewoon enorm mee bij hem! Ik had 10 van de 25 verwacht.

Elinde

Elinde

12-05-2015 om 08:31

Hier

Is zoon vorig jaar halverwege 4Havo begonnen met CAE en is dit jaar in januari geslaagd voor het examen. Ik heb niet het idee dat het erg veel inspanning heeft gekost. Er waren wat extra lessen op school, maar geen extra huiswerk of zo. Hij zat in een groep van 6 leerlingen uit zijn klas en die zijn allemaal geslaagd.

lisbeth

lisbeth

12-05-2015 om 09:24

Anglia online test

https://www.anglia.org/student-parents/placement-test

Dochter groep 8 heeft deze een half jaar geleden gemaakt. Ze scoorde toen C1, vergelijkbaar met CAE. Echte natuurlijk niet vergelijkbaar met een echt examen.

Hier standaard

Op de school van zoon wordt standaard vanaf de eerste klas Cambridge Engels aangeboden. In de derde is er de mogelijkheid examen te doen (inderdaad FCE), in de vijfde kun je voor het vervolgexamen.
Ik vond het destijds wel een pré bij de keuze van de school. Je hoeft er uiteindelijk niets mee te doen, maar voor bijvoorbeeld studies aan Engelse universiteiten is het dacht ik wel verplicht.

Allebei

Ik zie op de site van de school waar mijn zoons na de vakantie heen gaan dat ze zowel Anglia als Cambridge hebben. Weet iemand wat het verschil is tussen die twee?

skik

Cambridge engels noet nodig voor universiteiten in uk

Universiteiten in de UK eisen geen Cambidge engels. Een 7 of 8 voor Engels op het VWO in Nederland volstaat, afhankelijk van de gekozen studierichting.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-05-2015 om 11:06

Hier ook standaard

Examen is optioneel. In de 4e FCE en in de 5e CAE. Kosten ca. 200 euro per examen.

De FCE hebben we laten zitten, maar de CAE wil ie volgend jaar wel doen. We gaan het zien. Uit de proeftesten op school blijkt in ieder geval dat ie het FCE niveau al wel beheerst.

tripol

tripol

14-05-2015 om 12:57

versus

Skik, ik begrijp dat Anglia tegenwoordig vooral aan Mavo (en evt hoger) gegeven wordt en Cambridge voor Havo/Vwo. Anglia heeft veel meer niveaus, dus ook lager instapniveau. Ze lijken beide wel weer op hetzelfde niveau te kunnen eindigen, nl C2.
Ik zie ook dat steeds meer Havo/Vwo scholen die vroeger nog wel Anglia gaven nu toch op Cambridge overstappen.

Tripol

Oh, nou snap ik wat mijn zoon er over zei, die vertelde dat hij begrepen had dat Anglia was voor kinderen die wat moeite met Engels hadden en Cambridge voor de kinderen die het makkelijk af gaat. Ze gaan naar een havo/vwo-school, dus dan kan het best kloppen dat ze Anglia vanwege het lagere instapniveau gebruiken voor de wat zwakkere leerlingen.

skik

Linda K

Linda K

14-05-2015 om 15:38

Grosta

Zeker niet waar voor de betere universiteiten in het VK. Die vereisen bepaalde scores op de CAE, CFE, of een van twee andere erkende tests.

tripol

tripol

14-05-2015 om 16:53

skik

zoals je zoon het zegt begrijp het dan weer niet. Het zijn wel allebei verrijkingsprogramma's alleen Anglia is op een lager instapniveau dan Cambridge.

tripol

tripol

14-05-2015 om 17:00

ik denk

dus regulier engels voor alle scholieren, ook voor de zwakkeren. Voor de betere leerlingen versterkt engels op een lager instapniveau/Anglia en voor de nog betere Cambridge

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-05-2015 om 17:05

Cambridge English

Sommige universiteiten nemen inderdaad genoegen met een hoog cijfer voor Engels VWO maar veel universiteiten hebben hogere toelatingseisen. Het hangt dus af van de betreffende universiteit en ook van de studie http://www.ed.ac.uk/studying/international/english/ug-english
Met een goede score CAE en/of CPE op A- of B-niveau zit je in ieder geval goed qua toelatingseisen Engelse taal.
Mijn zoon begint volgend jaar (4VWO) met Cambridge Engels CAE en daarna CPE. Hij wil waarschijnlijk in de UK gaan studeren.
Hier op het VWO moeten leerlingen gemiddeld een 8 staan voor Engels en een bepaalde score hebben op de Cambridge English CAE instaptoets om Cambridge English te mogen doen. Voor zoon was het een eitje; hij is half Brits en vindt Engels veel makkelijker en logischer dan Nederlands Terwijl Engels echt geen makkelijke taal is, taalkundig en qua woordenschat. Een certificaat Cambridge Engels CAE of CPE is ook absoluut niet te vergelijken met het eindexamenniveau VWO Engels. Cambridge Engels is echt een meerwaarde en een must als je een studie in het buitenland wil gaan doen maar is ook erg handig bij veel studies in NL.

Moni

Moni

14-05-2015 om 17:19

Anglia kan ook op hoog niveau

"Voor de betere leerlingen versterkt engels op een lager instapniveau/Anglia en voor de nog betere Cambridge"

Anglia kun je op hetzelfde niveau doen als Cambridge. Voordeel van Anglia is dat ze zoveel niveaus hebben. Toen mijn jongste startte in de brugklas vwo waren er vijf verschillende niveaus in de klas. En die differentiatie blijft daarna ook.
Met Cambridge doe je meestal met de hele groep hetzelfde. Dan kan voor de betere leerlingen ook saai zijn.

tripol

tripol

14-05-2015 om 17:28

Moni.Elisa

Dat schreef ik ook eerder Moni, je kunt eindigen op hetzelfde hoogste niveau maar Anglia heeft meer niveaus en ook dus op een lager instapniveau. Met Anglia wordt vaker begonnen op Mavo, omdat Cambridge minder niveaus heeft.

Elisa: A en B zijn net niet de scores bij CAE en CPE. Volgens mij is B2/C1 CAE en C2 CPE. A is het laagste niveau

Ad Hombre

Ad Hombre

14-05-2015 om 18:03

Zoals ik het snap

Zijn CAE en CPE cambridge specifieke 'graden'

Er is een europese norm (naam is me even ontschoten) en die werkt met lettercodes. Die lopen van A1 tot C2 en je kunt ze in alle talen behalen.

B2 komt ongeveer overeen met VWO eindniveau, C1 en C2 zijn hoger.

De 'graden' van Cambridge/Anglia en wat je nog meer alzo hebt komen overeen met een bepaalde europese score.

Ik heb het toch maar even opgezocht:

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_European_Framework_of_Reference_for_Languages

(dan weet je alles)

Linda K

Linda K

14-05-2015 om 19:10

tripol

A, B, C zijn wel degelijk de uitslagen die je krijgt bij FCE/CAE/CPE examens, waarbij A het hoogste is. Al schijn je tegenwoordig ook cijfermatige scores te krijgen. Zoals Ad Hombre aangeeft, is dat wat anders dan de referentieniveaus van het CEFR/ERK, waarbij A(1) het laagste is.

tripol

tripol

14-05-2015 om 19:38

Sorry misunderstood

oké, we begrepen elkaar verkeerd. Ik refereerde aan de b1 b2 c1 c2 niveaus/referenties, en jij had het over het a b c niveau binnen het CAE en CFE.

Nur

Nur

14-05-2015 om 21:17

universiteit

Als je in het VK aan de universiteit wil studeren moet je bewijzen dat je de taal redelijk spreekt. Dan kan je bijvoorbeeld doen door een IELTS test of TOEFL test af te leggen. Daar hoef je geen speciale vooropleiding voor te hebben. Iedereen kan zich voor die test inschrijven. Dus daar heb je geen Cambridge engels voor nodig. Wel kan het zo zijn dat je met een diploma daarvan dan die test niet hoeft af te leggen. Maar het hebben van zo'n diploma maakt verder niet uit. Die taaleis is niet zo heel hoog.
Het kan natuurlijk wel leuk en leerzaam zijn om extra Engels te doen maar voor toelating op een universiteit maakt het verder niet zo veel verschil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.