Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mips

mips

09-12-2014 om 21:19

buitensluiten - groep 7

mijn jongste dochter zit in groep 7. Ze kan prima leren maar sociaal/emotioneel heeft ze het altijd wat moeilijk gehad. Ze had 1 beste vriendin puur omdat ze allebei niemand anders hadden. Dat meisje heeft nu toch een ander meisje als vriendin gekregen en vervolgens laat ze mijn dochter links liggen. sterker nog, ze begint mijn dochter te pesten. in de klas zijn er ook allemaal andere groepjes en dochter valt er buiten. groep 7 dus de meiden zijn echt hard tegen elkaar, echt gemeen.

ze is niet verlegen, laat echt wel van zich horen maar kan moeilijk aansluiting vinden. de kinderen rennen van haar weg (in hun vriendengroepjes van 2 personen) als ze er bij komt staan. ze moet alleen spelen, alleen lopen. volgens de kinderen is buitensluiten geen pesten. Dochter wil praten maar dat willen de kinderen niet.

we zijn dit jaar al twee keer naar de juf geweest om te praten. de eerste keer twee maanden geleden, zou ze er op letten. de tweede keer, vorige week, werd er in feite tegen dochter gezegd dat het het makkelijkste was dat dochter haar gedrag zou aanpassen. niet snel boos zijn, aardig zijn. en misschien een sova cursus volgen? juf had zelf helemaal niet in de gaten dat er iets niet goed ging. volgens dochter probeert ze de hele dag vrolijk te zijn en dat lukt dus.
achteraf een naar gevoel aan het gesprek over gehouden, omdat juf de verantwoordelijkheid volledig bij dochter neerlegt. volgens juf kan ze kinderen niet dwingen om met haar te spelen, en kan juf weinig doen.

ondertussen escaleert het bij dochter. ze was vanavond weer zo overstuur, vraagt hoe lang ze dit moet volhouden want dat kan ze niet lang meer.

nog anderhalf jaar? wat te doen? naar een andere school is een erg grote stap, en wie zegt dat het daar wel goed gaat? wat zou juf kunnen doen om haar te helpen, wat kan ik vragen?

Barvaux

Barvaux

09-12-2014 om 21:26

wat de juf kan doen?

Nou in ieder geval de klas uitleggen dat buitensluiten wel degelijk pesten is.

tante Sidonia

tante Sidonia

09-12-2014 om 21:42

maar ook

Dochter adviseren zich niet zo sterk te laten beïnvloeden. Niet om de verantwoordelijkheid weer bij dochter te leggen, maar omdat ze ook meer weerbaar moet worden. Tenslotte is het ook een beetje een kwestie van jezelf wel of niet over de kling te helpen. Ik bedoel, als jouwe in de avond zit te bedenken hoe erg het allemaal is waardoor je overstuur raakt dan is dat ook een kwestie van afleiding zoeken en niet teveel in het drama op gaan.
Daar naast zou ik zeker juf verteller dat buitensluiten ook zeker niet kan en dat ze er best aan moet doen.

stil

Mips ik ben echt stil na het lezen van je bericht. Wat moet dit vreselijk moeilijk en eenzaam zijn voor je dochter. Dat weg hollen op het moment dat ze bij ze komt staan is niet alleen afschuwelijk maar drukt ook een stempel op haar eigenwaarde en zelfvertrouwen.
De juf reageert vreselijk dom en onwetend. Buitensluiten is pesten. En hier dient de juf adequaat mee om te gaan. Ik zou het pestprotocol printen (is vast te vinden op de website van de school) en juf haarfijn uitleggen wat de stappen zijn die zij moet zetten. De eerstvolgende afspraak zou ik de directie of de intern begeleider erbij willen hebben.

Maar zorg er wel voor, op korte termijn, dat je hier iets aan doet. Laat je kind ook voelen dat je haar steunt en dat je er voor haar bent. Dat jullie samen op zoek gaan naar een oplossing en dat dit niet zo zal blijven.

Moni

Moni

09-12-2014 om 22:14

Ga naar een andere school kijken

Dat betekent niet dat je sowieso moet overstappen maar kijken naar een andere school en nadenken over wat je zoekt, kan positief werken op je besef wat je nodig hebt.
Ga ook op school praten dat je de reactie van juf niet voldoende vindt en dat je om je heen gaat kijken. Praat vooral ook met directeur of ander soort coördinator. Vraag wat zij gaan ondernemen zodat je dochter zich weer fijn voelt op school.

mips

mips

11-12-2014 om 08:02

dank

dank voor jullie reacties. Ik ben gister weer bij de juf binnen gelopen en gevraagd om een gesprek met de ib-er. Die hebben we meteen gisterochtend gehad, ib-er heeft gister apart met jongste gesproken. volgens jongste gaat ze er volgende week mee aan de slag.

Jongste heeft vertrouwen in de ib-er, en er is duidelijk gezegd dat ze altijd naar haar toe mag komen als het niet goed gaat. een vertrouwenspersoon op school, dat is fijn voor haar. Dat kan ze bij haar juf duidelijk niet vinden, wat een mens. Ik word na de kerstvakantie door ib-er gebeld voor een afspraak om te bespreken hoe het dan gaat.

Ondertussen ben ik aan het rondkijken naar andere scholen, maar ga er nog niet heen. Het zijn allemaal scholen die onder een zelfde groep vallen, dat zou snel doorgebriefd zijn en ik wil de sfeer nog even goed houden.

tante sidonia, ik praat al veel met mijn dochter hier over. waarom kinderen pesten, wie ze pesten, hoe ze het beste kan doen... enzovoort. maar in haar situatie begrijp ik goed dat ze zo erg opziet tegen een nieuwe schooldag.

nog een weekje, dan is het gelukkig weer vakantie...

Mijntje

Mijntje

11-12-2014 om 08:26

mips

Heeft je dochter ook sociale contacten buiten school? Anders zou ik dit stimuleren mbv clubjes (scouting?) /muziek/sport.
Ik herken dit uitsluiten/negeren van vroeger eind lagere school, maar ik had gelukkig wel contacten (niet veel) buiten school om mee te spelen.
Een andere school kan wel een totaal andere (sociale) sfeer hebben, maar misschien goed om het nog heel even aan te zien. School zou dit moeten aanpakken middels een project oid, iemand negeren is ook pesten.

creabea

creabea

11-12-2014 om 09:20

maar het speelt al jaren dus.

Heeft je dochter niet gewoon een beetje pech met de klas waar ze in zit, gewoon gebrek aan aansluiting? Je zegt dat ze altijd maar 1 vriendin had (op school?) en dat het sociaal gezien altijd een beetje moeilijk is geweest. Maar je zegt ook dat ze niet verlegen is, dus dat is het punt niet.

Ik heb dezelfde ervaring als Mijntje, bij mij lag de moeilijke periode alleen in de onderbouw van het vo). Daar had ik geen aansluiting, en ik ging alleen met iemand om die ook niemand anders had. Later in de bovenbouw werden de klassen opnieuw ingedeeld en kwam ik wel bij leuke mensen terecht, dus het lag niet aan mij dat ik min of meer alleen liep (nouja, met die andere eenling dan). Later ook nooit meer het probleem gehad dat ik niet goed lag in de groep. Nouja, soms kom je wel eens ergens en dan concludeer je dat 'jouw soort' er niet bij loopt; maar goed, nu zijn we volwassen en dan kun je dat beter overzien, of je zoekt een andere club. Als je nog kind ben is dat veel lastiger, dan heb je nog geen andere ervaring en denk je misschien dat je wat minder leuk bent.

Het is misschien wat laat, maar ik zou zeggen dat een andere school best zou kunnen helpen. Niet zozeer omdat je dochter nu gepest wordt (nouja, natuurlijk ook), maar dat ze ergens anders meer kans heeft op aansluiting.

creabea

creabea

11-12-2014 om 09:31

pesten

dat buitensluiten enzo is natuurlijk helemaal niet leuk! Volgens mij is dat pesten toch het ergst onder kinderen in de leeftijd 9-15 jaar; dan beginnen ze voorkeuren voor bepaalde mensen te krijgen (groepsvorming) en ze hebben nog niet het besef dat iemand die niet mee mag doen wel eens heel ongelukkig kan zijn. Jongere kinderen maken denk ik makkelijker andere vriendjes en oudere kinderen zijn al wat bewuster en (hopelijk) volwassener. Ik kan me van die leeftijd ook nog wel herinneren dat ik het liefst met mijn eigen vriendinnen was. En op de middelbare school hoorde ik er niet bij, maar er was ook niet iemand waar ik bij wílde horen in de klas. Ik wilde wel graag met iemand optrekken natuurlijk, maar er waren geen leuke mensen, zeg maar. Later werd dat geleidelijk aan minder belangrijk.

Mijntje

Mijntje

11-12-2014 om 09:39

andere school

Op de ene school werd ik genegeerd, op de andere school (door verhuizing) wilden er binnen enkele maanden 3 jongens verkering met me (!).

Bij mijn oudste was de sfeer ook niet goed, juf deed daar niets aan, vond het niet haar taak. Op de nieuwe school heerst een totaal andere sfeer en wordt negatieve sfeer goed aangepakt.

Ik zou dus dit niet te lang laten spelen, want negeren is niet goed voor je zelfbeeld, terwijl het dus helemaal niet aan je kind ligt. Andere kinderen, betere begeleiding doet wonderen.

mips

mips

11-12-2014 om 17:36

vreemd

hoi

Het vreemde is dat buitenstaanders denken dat dochter erg populair is.zelfs haar grote zus heeft dat idee. volgens vorige juffen heeft dochter altijd wel kinderen om zich heen, is ze nooit alleen. maar goede vriendinnen heeft ze niet gehad, ook al zou ze wel willen. en veel afpsreken dus ook niet. in de klas zijn wel veel meiden die samen beste-vriendinnen zijn, en dat lijkt telkens sterker te worden. jongste blijft over en wordt daar ook weer mee gepest.

dochter heeft meerdere buitenschoolse activiteiten, twee sporten waarvan 1 teamsport en muziek. ook samen met andere kinderen, en dat gaat prima. Ik denk ook dat ze zich prima zou redden bij een nieuwe school, ze moet het gewoon treffen met vriendinnetjes. En dat is het moeilijke, ik kan niet garanderen dat in een andere klas wel meiden zitten waar ze bij aansluit.

mijn oudste had het in groep 7 ook moeilijk, en heeft pas sinds ze op de middelbare school zit een leuke groep vriendinnen. nog anderhalf jaar dan gaat jongste waarschijnlijk naar dezelfde school, maar die anderhalf jaar duurt zo nog wel erg lang.

mips

mips

13-12-2014 om 09:06

eergisteravond weer een lang gesprek met jongste gehad, ze heeft uitgelegd hoe het in de groep zit met kliekjes enzo. conclusie van ons samen is dat het echt heel moeilijk is om er nog verandering in te brengen, zodanig dat jongste de laatste 1,5jaar wel een leuke tijd zal hebben.

ik heb gister meteen de stoute schoenen aan getrokken en ben naar de directeur van de andere school hier in de buurt gegaan. Twee klassen 7, met allebei maar 20 kinderen. Die school wil haar zo laten instromen, en ze kan een dagje mee draaien als ze dat wil. heel fijn om nu een back-up plan te hebben. we geven de ib-er een kans maar ben bang dat het niet gaat lukken. en dan weten we nu wat we kunnen doen. dat is een beter gevoel!

Fruitella

Fruitella

13-12-2014 om 20:20

instromen

Fijn om te weten dat er plek is op die andere school. Waarom laat je je dochter niet gelijk een dagje meedraaien? Vooral als je eigenlijk wel weet dat het de IB-er niet gaat lukken. Als ze het kon, had ze het al voor elkaar gehad, niet waar?

De twee beste overstapmomenten zijn na de zomervakantie en na de kerstvakantie. Uitgelezen moment dus.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-12-2014 om 14:13

Idd

Het is moeilijk om pesten/buitensluiten te stoppen, zeker op korte termijn. Voor je dochter zal het niet veel beter worden nu.
Dus waarom niet overstappen na de kerstvakantie? Dan kan ze nog anderhalf schooljaar met plezier naar school gaan.

mips

mips

14-12-2014 om 16:19

het is nu de week voor de kerstvakantie, deze week maar 3 halve dagen en 2 lange dagen. kinderen zijn vermoeid en aan vakantie toe in combinatie met feestdagen-drukte. niet echt de tijd om bij een andere school mee te lopen en in alle rust te kunnen zien hoe het er daar aan toe gaat.

direct na de vakantie is dochter weer relaxed en uitgerust. Ik verwacht in de eerste week informatie van de ib-er, als dat niet voldoende is dan kan ze waarschijnlijk dezelfde week nog wel mee lopen op een nieuwe school. ik laat het echt niet op z'n beloop, maar overhaast hoeft het ook niet te zijn. ik ben er samen met dochter erg mee bezig, ze praat er gelukkig met mij over en we hebben een 'escape' , wat haar ook al wat rust geeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.