Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Len

Len

08-05-2018 om 13:18

Buiten gymmen bij warm weer

Ik ben eens benieuwd hoe andere ouders hier tegenaan kijken.
Mijn oudste zit in de brugklas en het is daar op school gebruikelijk om vanaf mei tot september of oktober buiten te gymmen.
Hartstikke goed natuurlijk want bewegen in de frisse lucht is heel gezond.
Maar ze gymmen dus ook met warm weer gewoon buiten en er is daar op het sportveld nergens schaduw.
Ben ik nu een overbezorgde moeder omdat ik het onverantwoord vind om met temperaturen van 25 graden en warmer pal in de zon te gymmen?
Ik weet dat bepaalde sportevenementen (hardloopwedstrijden bijvoorbeeld) bij warm weer worden afgelast, dus waarom vinden scholen het dan wel een goed idee om met deze temperaturen te gaan sporten?
De gymlessen duren trouwens twee lesuren.
Ik hoor het graag, overbezorgd (ik weet dat ik dat soms ben) of toch ergens wel een punt?
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Mijn oudste heeft trouwens astma en hooikoorts, misschien dat ik er daarom anders tegenaan kijk.

Mijntje

Mijntje

08-05-2018 om 13:24

zelf

Je kind zal zelf moeten aangeven wanneer het voor hem niet gaat. Vertrouw op je kind, moedig het aan het zelf aan te kaarten. En geef water mee.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-05-2018 om 13:40

op een sportveld staan geen bomen

noch op een voetbal-of hockeyveld, en atletiekbanen hebben ook al weinig bos Evenmin is dat het geval op het korfbalveld. Excuus TS, ik plaag je een beetje.

Iemand die gezond is, kan best wat hebben. Heb vertrouwen in je kind en ook in de vakdocent. Genoeg drinken!
( Verder voelt 'deze temperaturen' wel wat overspannen hoor - het is nog lang geen 30 - 35 graden.)

Hardloopwedstrijd versus gymles

Een hardloopwedstrijd betekent voortdurend in beweging zijn want je wilt niet door anderen gepasseerd worden.
Een gymles in de buitenlucht is veel minder intensief; niet te vergelijken.

Wij gingen vroeger twee rondjes rennen om zo blessures te voorkomen. Daarna overgooien met een softbal, gevolgd door een wedstrijd softbal. De gymdocent liet ons echt niet de longen uit ons lijf rennen. Hij had zelf ook last van de warmte..

—-
Als je kind last heeft van pollen, kan je kind dat gewoon melden. De gymdocent ziet aan de rode ogen of je kind de waarheid spreekt, en anders hoort hij het wel aan het genies.

Len

Len

08-05-2018 om 15:02

Gelijk

Jullie hebben wel gelijk hoor.
Ze is 13 en kan natuurlijk heel goed zelf aangeven wanneer het niet gaat.
We hebben gewoon al heel veel meegemaakt met beide kinderen en daardoor ben ik wellicht te bezorgd zo nu en dan.
Daarom vroeg ik ook jullie mening, zodat ik weet dat ik mezelf even streng moet toespreken.
En Wilgenkatje, ik houd wel van een plagerijtje op zijn tijd hoor😁

Triva

Triva

08-05-2018 om 15:23

idd overbezorgd

Hele volksstammen kinderen sporten op een sportveld in het weekend. Verder is sporten nu in een warme gymzaal ook niet prettig.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2018 om 15:24

Het hangt er heel erg van af wát ze doen.

Rondjes rennen is niet echt handig met weer als vandaag, maar spelletjes doen kan wel. Als de leraar, juf of meester de dag ervoor een briefje meegeeft voor een flesje water, zonnebrandmiddel en eventueel een petje, zou dat ook al schelen.

Hier sporten alle scholen in de wijk (vier) op een veld waar wel bomen langs staan, maar schaduw daarvan komt pas in de loop van de middag wat langgerekter over het veld te liggen. Voor die tijd moeten kinderen dan wat meer opgehokt rond de boom zitten.

Een beetje vertrouwen in de leerkracht kan geen kwaad misschien. Hij of zij heeft er niets aan als er kinderen door de hitte bevangen raken.

bloemetje

bloemetje

08-05-2018 om 15:31

Tjonge, het is gewoon zomer

Tjonge, het is gewoon een beetje zomer, geen hittegolf!

Wat is dat toch... zodra het vriest, raken mensen in de stress 'vanwege het weer'. En is het een keer 25 graden, dan schieten mensen ook weer in de stress en moet er blijkbaar van alles worden aangepast. De zomer is nog maar net begonnen...

Natuurlijk kunnen kinderen buiten gymmen. En ja, leerkrachten houden er heus rekening mee als het warm is en geen schaduw. Denk je echt dat een sportleerkracht daar niet over nadenkt?

Als je kind te ziek is (vanwege astma/hooikoorts), is dat natuurlijk wat anders. Het kan natuurlijk dat het voor een specifiek kind op enig moment niet verstandig is om (buiten) te sporten,

@nnemoon

@nnemoon

08-05-2018 om 16:34

Maak je geen zorgen

Len, ik sluit me bij bovenstaande berichten aan. Zoon hier zit ook in de brugklas en heeft ook hooikoorts en twee uur achter elkaar gym, maar hij vindt het heerlijk om buiten te gymmen. Binnen heeft hij het erg benauwd in de gymzaal in verband met stof. Hier gymmen ze tot aan de herfstvakantie buiten. De les in de klas na de gym is wat minder voor hem want hij kan dan niet meer stoppen met niezen. Gelukkig een hele leuke docente die snel geirriteerd raakt. Zoon gebruikt wel zijn puffer voordat hij buiten gaat gymmen.

maan.

maan.

08-05-2018 om 16:55

Buitengym

Hier gingen ze ook gewoon buitengymen. Lesuren midden op de dag gebeurde het wel dat het een rondje door het naastgelegen park werd, ook vanwege de schaduw. En het verzoek van de docent om maar (water) te blijven drinken. Lessen werden weleens wat ingekort of aangepast en heel soms mocht er waterijs gehaald worden.

Ik bedenk me nu dat er op de basisschool nooit werd buitengegymd, misschien om discussies uit de weg te gaan?

Hier ook

Twee uur buitengym en een kind met hooikoorts. Gymdocent had al doorgegeven om een bidon met water mee te nemen en ze hebben regelmatig een drinkpauze gehouden. Ik had er totaal geen probleem mee, man vond het te warm om te sporten (maar gok dat hij meer aan zichzelf dacht).

Maan.

Bij mijn kinderen op de basisschool gingen ze op dit soort warme dagen ook buiten sporten. Was beter te doen dan in de benauwde gymzaal.

Len

Len

08-05-2018 om 21:45

Basisschool

Op de basisschool waar ik vroeger zat werd ook buiten gegymd, maar op de school waar mijn jongste nu nog zit wordt dat niet gedaan.
Toevallig vroeg ik mezelf van de week ook af waarom zoveel basisscholen inderdaad altijd binnen gymmen, op zich is buiten veel gezonder.
Misschien is het omdat niet alle basisscholen een sportveld in de buurt hebben en kinderen in de eerste groepen van de basisschool nog te jong zijn om er heen te fietsen.
Oudste heeft de gymles overigens “overleeft” maar het was wel zwaar zei ze.
Fijn om te lezen dat ik me wellicht onnodig ongerust maakte☺️

Marie

Marie

09-05-2018 om 09:45

vroegah

"Vroegah" toen ik in de jaren 80 op de middelbare school zat, hadden we ook buiten gym. En ja dat was wel eens warm. Kan me niet herinneren dat mijn moeder zich daar druk over maakte. Gewoon doen wat je wordt gezegd en niet zeuren.
En toen hadden we ook nog nooit van flesjes water meenemen gehoord (eten en drinken meenemen in de klas was streng verboden). En dus ook geen water tijdens de gym. Dat doe je maar na de les.
Kan me niet herinneren daar wat van overgehouden te hebben.
Heb me zelf dus ook nooit druk gemaakt toen onze meiden buiten moesten gymmen.
Dus ja - ik vind dat je je te druk maakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2018 om 10:21

Marie

Ik heb überhaupt niet het gevoel dat mijn moeder zich érgens druk om maakte. En dat vind ik best apart. Dat 'ergens druk om maken', stak bij mijn vader pas merkbaar de kop op toen ik met school op werkweek zou gaan en later op het gebied van jongens. Die werkweek werd me toch bijna door de neus geboord door mijn vader! (moeder had geen eigen mening in dit opzicht). Mijn vader had namelijk gehoord dat de werkweek van mijn 4 jaar oudere zus een losbandig zooitje was geweest. Drank vooral. Zelfs de schooldirecteur moest eraan te pas komen om vader op andere gedachten te brengen. Afijn, ik had nog nooit gedronken, dus je raad het al. Ik was stráálbezopen toen we naar het plaatselijke café met dansvloer waren geweest. Ik heb de klas vermaakt (deels wel, deels misschien toch niet ) met een enorme lachbui, ik kwam niet meer bij gewoon. Als ik o.a. Rod Stewart hoor met


https://youtu.be/FOt3oQ_k008, dan denk ik weer aan het dansvloertje in dat café en hoe ik, ja heel onbeholpen, mijn klasgenoot min of meer over de vloer sleurde. Ik was en ben lang, hij was een beetje smalletjes en toen nog kleiner dan ik. Hij kon erom lachen. Ik heb via Facebook al weer een hele tijd contact met hem. Hij is grappig genoeg ook collega geweest van mijn man. De wereld is soms heel erg klein .

Len

Ik snap het wel, met een kind met astma en hooikoorts maak je je sneller zorgen bij dit weer. Same here. Het is overigens niet altijd goed te zien aan hem, hij is vooral dood- en doodmoe.
Ik let erop dat hij zijn medicijnen bij zich heeft en dring erop aan dat hij die neemt. Antihistamine, maar vooral ook salbutamol.
Verder dring ik aan op insmeren. Twee uur onbeschermd in de volle zon is gewoon erg onverstandig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.