Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

14-09-2016 om 12:39

Brugklasser leren schrijven

We hebben een 12 jarige zoon die net begonnen is in de brugklas- VWO.
Zijn handschrift is dramatisch. Op de basisschool kwam hij ermee weg. In werkboeken hoefden ze bijna alleen maar woorden in te vullen- verslagen ed gingen op de laptop.

Nu dus net begonnen en ik ben geschrokken van z'n handschrift als ik z'n huiswerk zie.
Hij kreeg gister een opstel terug omdat de docent het niet lezen kon. Hij maakte een toets en er werden dingen fout gerekend die hij wel wist maar niet te lezen waren.

Dus we moeten als de bliksem met 'm aan de slag. Ik weet niet zo goed hoe te beginnen.
Hij schrijft losse letters, lijken op elkaar. Heel houterig. En weinig ruimte tussen woorden in. Een grote woordenbrij.

Heeft iemand van jullie met dit bijltje gehakt?
Het is ook nog eens een faalangst kind- dus dit heeft flink impact.


Fiene

Fiene

14-09-2016 om 12:47

Mijn zoon heeft ook een slecht en vooral onleesbaar handschrift. Hij heeft er ergotherapie voor gehad op de basisschool maar de ergotherapeute adviseerde te stoppen want het leverde geen verbetering op en zoon raakte alleen maar verder gefrustreerd.
In de brugklas verloor hij punten vanwege onleesbaarheid van proefwerken/overhoringen, opstellen moesten opieuw geschreven worden maar dat hielp niet.
Een docente kwam met het voorstel bij de eerste rapportvergadering zoon met de laptop te laten werken. Ze kreeg bijval van alle leraren. Hij heeft sindsdien alle werken op de laptop of schoolpc gemaakt. Zelfs examen heeft hij op een schoollaptop gedaan.
Tijd voor een gesprek met de mentor van jouw zoon.

Dees

Dees

14-09-2016 om 12:49

Bovenstaande of...

Of een schrijfschrift van groep 3 onder de neus drukken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2016 om 13:51

fysio/ergotherapie

Kinderfysiotherapeuten en ergotherapeuten kunnen helpen om te leren schrijven. En vorige schooljaar heeft een van mijn kinderen wat extra les/hulp gehad van een tekendocente. Heeft wel iets opgeleverd.

Maar uiteindelijk in gelukkig toch besloten dat hij zijn toetsen op de laptop mag maken. Fijne motoriek is bij hem een zwak punt en dat zal het vermoedelijk altijd blijven. Zoon blij, docenten blij. Ondanks die laptop blijven er overigens nog genoeg uitdagingen over: een rechte lijn trekken met een geodriehoek, de passerpent precies op de goed plek zetten, werkbladen met weinig ruimte voor tekst....

Triva

Triva

14-09-2016 om 14:06

Dees

dat is als een kind met dyslexie een spellingsboek naar het hoofd gooien. Echt heel stimulerend.

Juno

Juno

14-09-2016 om 14:24

Ik sluit me aan

Hup naar de fysio, bij voorkeur eentje die wat weet van schrijfonderwijs. In contact met school komen, vertellen dat je bezig bent met fysio en of kind tot die tijd eea digitaal kan maken of inleveren. Je laat dan meteen blijken dat je iets doet aan het probleem, dat je weet dat het niet meteen opgelost is en voor de tussentijd een oplossing hebt.

Fiene

Fiene

14-09-2016 om 14:41

geen wondermiddel

Fysio- of ergotherapie zijn ook geen wondermiddelen. Het is niet gezegd dat hij dan wel kan schrijven. Soms levert het helemaal niets op (zoals bij mijn zoon) of slechts een kleine verbetering. Ik zou afspreken met school zoveel mogelijk op de laptop te doen en inleveren via usb stick en daarnaast ergo/fysio. Mocht dat zoveel verbetering geven, dat hij alles geschreven krijgt, dan kan hij eventueel (een deel van) zijn werk geschreven inleveren. Maar ik zou heel snel met de mentor gaan om te praten over werken op de laptop.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-09-2016 om 14:42

Typen

Wij hebben dochter speciaal op typles gedaan met het oog op de middelbare school. Ze moet zoveel moeite doen om enigszins leesbaar te schrijven dat dat ten koste gaat van de concentratie op de inhoud. Verder hebben wij en de school alles al geprobeerd om het schrijven op niveau te krijgen.

wat ik me afvraag

Hebben ze vroeger beter geschreven? Mijn zoon is motorisch geen wonder, maar zijn handschrift was in groep 5 bijvoorbeeld best acceptabel. Ik vind het nu een ramp en heb hem gewaarschuwd - hij is net in de brugklas begonnen - dat hij hier mogelijk problemen mee gaat krijgen, want dat er geen punten worden toegekend voor onleesbare antwoorden. Maar hij denkt dat het allemaal prima kan zo. We zullen het zien.

Hoe dan ook, ik denk dat het bij hem geen onvermogen is, maar gewoon laksheid die ertoe geleid heeft dat zijn handschrift is verslechterd. Hoe dat dan. mocht het nodig zijn, weer op te krikken is een andere vraag. Zou daar dan ook ft voor nodig zijn?

Groeten,

Temet

belle mara

belle mara

15-09-2016 om 14:57

letters los van elkaar schrijven

Mijn dochter had hetzelfde probleem.
Op het voortgezet onderwijs wordt alleen nog maar op de leesbaarheid gelet en niet of het mooie schrijfletters zijn.
Zij is de letters los van elkaar gaan schrijven. En daardoor werden teksten leesbaar.
Verslagen ed moesten hier altijd getypt ingeleverd worden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-09-2016 om 15:56

losse letters

Lose letters (en dan vooral blokletters) zijn makkelijker leesbaar te schrijven. Dat deed mijn zoon op de basisschool dan ook. Op het VO kwam hij daarmee wel in de problemen: blokletters kosten meer tijd. Te veel tijd, waardoor hij zijn toetsen niet afkreeg. Toen de tekendocente een tijdje met hem aan de slag ging, heeft ze hem juist weer schrijfletters leren schrijven, vanwege de snelheid.
Maar gelukkig dus toch een laptop voor de toetsen.

Temet: ik denk dat in jullie geval fysio niet nodig is. Gewoon weer veel meters maken lijkt mij veel belangrijker.

ijsvogeltje

Dat was mijn idee ook.
Eerst maar eens zien of hij inderdaad in de problemen komt. Zo niet, dan heeft-ie mazzel. Schrijven is natuurlijk ook steeds minder belangrijk geworden, dus de kans is groot dat hij het hiermee redt. Maar zo niet, dan zal er vermoedelijk inderdaad flink geoefend moeten gaan worden. Dat zal dan waarschijnlijk hele gezellige tafereeltjes thuis gaan opleveren ...

Leve de meerkeuzetoets. Een hokje duidelijk zwart maken lukt zelfs mijn zoon nog wel.

Groeten,

Temet

Temet

Schrijfonderwijs houdt tegenwoordig op de meeste scholen zo'n beetje op na het aanleren van de kleine letters en de hoofdletters. Kinderen die zich goed leesbaar schrijven hebben aangeleerd verliezen die vaardigheid als die niet wordt onderhouden. De methodes hebben nog wel boeken voor de hogere leerjaren, maar daar wordt in tegenstelling tot vroeger niet echt regelmatig meegewerkt.

Ik heb mijn zo'n een vulpen met een goede schrijfgrip (wel een Lamy,maar niet de bekende houten) gegeven en ben er zelf een beetje meer op gaan letten. Tot aan een bladzijde overschrijven aan toe. Dat hoefde maar 1x.

Anne

Anne

16-09-2016 om 11:20

oefenen

Zoon schreef op basisschool ook blokletters. Maar hij kan dan geen hoofdletters maken. Een t is een kruisje, een d lijkt een o, een p ook, en geen ruimte tussen de woorden. Het is echt niet door te komen.
Het was vroeger ook niet best- maar in elk geval ook door de jaren niet beter geworden.
We oefenen nu met hem, elke dag 15-20 minuten (ja, gezellige taferelen;-(. Woensdag heb ik gesprek op school, z'n mentor gaf in de mail al een voorschot.Ze onderkent het probleem in elk geval. Ik hoop dat hij met de laptop mag werken/ toetsen maken. Daarnaast vind ik wel dat hij enigszins moet kunnen schrijven. Dus 't wordt wel volhouden.

Ik baal er wel van dat ik er niet eerder bovenop gezeten heb- heb het teveel aan school overgelaten en vertrouwd op hun oordeel.

Kenfan; wat is het voordeel van zo'n vulpen? Ik herinner me eigenlijk alleen van vroeger dat t een eindeloos gesmeer was.

Fiene

Fiene

16-09-2016 om 11:38

Anne

"Daarnaast vind ik wel dat hij enigszins moet kunnen schrijven. Dus 't wordt wel volhouden."
Dat zeiden wij destijds ook tegen de mentor van zoon. Dat was een zeer pragmatische man. Die vroeg ons waarom we zoon zo wilden kwellen, als het schrijven tegenwoordig gemakkelijk vermeden kan worden. Typen is steeds belangrijker aan het worden. Man was het er helemaal mee eens.
Fijn in ieder geval dat het school ook al is opgevallen. Dan praat het wat gemakkelijker.

Anne, die vulpen

https://www.penstore.nl/pennen/vulpennen/lamy-safari-vista-vulpen/lamy-safari-vulpen-blauw?search=lamy%20safari%20vulpen

Dat smeren komt vooral omdat kinderen geneigd zijn hem te dicht bij de punt vast te pakken. Bij die Lamy's zitten inkepingen waardoor je makkelijker een goede pengrip hebt. En omdat je met een vulpen trager schrijft, schrijf je met meer aandacht.

En verder was het ook wel een hebbedingetje hoor, om zoon een beetje mee te paaien. Vooral die transparante viel erg in de smaak. Met zo'n converter kun je hem voordelig navullen, en met kleurtjes inkt afwisselen.In de eerste instantie is het een leuk hebbedingetje om je kind een beetje te paaien

Zoon geeft zelf inmiddels weer de voorkeur aan een balpen, maar zijn handschrift is wel verbeterd. Ik heb niet echt met schrijven zitten oefenen. Wel even over zijn schouder meegekeken bij het huiswerk maken, en er bij langdurig schrijfwerk hem met een kwinkslag gestimuleerd er goed voor te gaan zitten en eens extra zijn best te doen.

Merel

Merel

16-09-2016 om 15:40

Maar je moet toch gewoon kunnen schrijven?

Een formulier invullen, een handgeschreven brief. Schrijven met een pen zal nooit helemaal verdwijnen.
En okee, dan maak je nu met de school afspraken over werken op de laptop. Als er dan van school wordt gewisseld moet je opnieuw afspraken gaan maken. Op die manier wordt het wel echt een handicap, terwijl het dat niet hoeft te zijn.
Gewoon er nu tijd en aandacht aan besteden, daar heeft hij de rest van z,n leven iets aan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-09-2016 om 16:25

Merel

"Op die manier wordt het wel echt een handicap, terwijl het dat niet hoeft te zijn. Gewoon er nu tijd en aandacht aan besteden, daar heeft hij de rest van z,n leven iets aan."

He ja. Gewoon een beetje extra je best doen, dan komt het goed.

Soms is dat zeker zo. Maar soms gewoonweg niet. Dan kun je blijven oefenen, maar het wordt gewoon niet beter. Mijn zoon kan heus een formulier invullen en echt wel een kort briefje schrijven. Maar dat is wat anders dan veel tekst (onder tijdsdruk) moeten produceren. Dan mag je echt op den duur zeggen: geef deze leerling maar een laptop. Het WORDT daardoor geen handicap, het WAS namelijk al een handicap. Maar nu geef je een kind een hulpmiddel.

laksheid

Hier ook een 12 jarige in de brugklas met een vreselijk handschrift.
Ik begrijp werkelijk ook niet dat ze daar op de basisschool nooit meer bovenop hebben gezeten.
Bij hem is het gewoon laksheid en alles snel willen doen en dat zal voor de meeste kinderen gelden.
Hij zal het straks vanzelf wel gaan merken wanneer die puntenaftrek krijgt door zijn eigen slordigheid.
Hij kan op zich best "netjes" schrijven maar dat kost hem natuurlijk teveel van zijn eigen kostbare tijd en dan maar afraffelen.
Nu zit die wel in een tablet klas maar het merendeel word gewoon met pen en papier gemaakt.
Ze moeten het maar leren om fatsoenlijk te schrijven en dat moeten ze toch echt zelf doen en niet afschuiven naar een ander.

Els

Els

18-09-2016 om 15:49

Dat geldt ook voor jou

Hoezo had de basisschool er meer bovenop moeten zitten? En nu moet de VO-school maar streng zijn zodat hij het op die manier leert? Misschien kun je zelf ook wat (meer) bijdragen?

Pirata

Pirata

18-09-2016 om 19:49

vraagje

Mijn groep6-er mag nu losse letters gaan schrijven. In de hoop dat ie dan zijn eigen handschrift kan lezen. Maar is dat wel verstandig, wordt het niet nog erger dan als ie ouder is?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-09-2016 om 19:58

Pirata

Onze dochter mocht ergens rond groep 6 ook los gaan schrijven. Heeft sindsdien een heel mooi, goed leesbaar, regelmatig handschrift ontwikkeld. Ze vond aan elkaar schrijven met al die verbindingen lastig en het kostte haar veel tijd.

Mooi om te zien dat ze nu in de brugklas zo'n mooi, eigen handschrift heeft.

Target

Target

18-09-2016 om 20:01

Pirata

Mijn dochter schreef vreselijke onleesbare hanenpoten, altijd een weinig aanmoedigend zesje voor de moeite. Op mijn aandringen leek school er ( naast mijzelf) mee aan de slag te gaan maar daar kwam niets van terecht. Tot ze los ging schrijven.
Ze kreeg een regelmatig eigen handschrift, om jaloers op te worden.
Bij mij hetzelfde als linkshandige. Toen ik los ging schrijven had ik geen last meer van dat dooooortrekken van de letters en was het probleem weg. Zo jammer dat er bij ons allebei toen geen cijfers meer werden gegeven!

Juliette

Juliette

19-09-2016 om 15:20

laptop en reflexintegratie

Voor nu is het goed als je zoon met een laptop mag werken op school. Dat kun je met zijn mentor bespreken. Het niet kunnen schrijven heeft waarschijnlijk te maken met niet-geïntegreerde reflexen. Een kind maakt in de eerste paar levensjaren (geboorte hoort daar ook bij) een aantal reflexontwikkelingen door. Als je zoon daarin stapjes heeft overgeslagen kan dit tot problemen leiden. Leerproblemen maar bijvoorbeeld ook schrijfproblemen. Door naar iemand toe te gaan die deze reflexen alsnog helpt integreren bij je zoon en een aantal oefeningen geeft voor oog-hand coördinatie en fijne handmotoriek, kan je zoon alsnog leren schrijven, wat belangrijk is voor leren en ontwikkelen. Als je zoon kan ervaren dat ook hij kan leren schrijven, zal dit van positieve vloed zijn op zijn zelfvertrouwen. Voor nu zal een laptop hem hierbij kunnen helpen.

Groeten,

Juliette

Dees

Dees

19-09-2016 om 15:24

Nou Triva

Het kan ook gewoon zijn dat het verkeerd is aangeleerd, schrijven leer je door oefenen.

Triva

Triva

19-09-2016 om 15:47

Dees

Ja maar verkeerd aangeleerd haal je niet weg door iemand 'een schrijfschrift van groep 3 onder de neus te drukken'.

Pirata

Pirata

19-09-2016 om 16:20

bedankt

Voor het antwoord op mij tussendoorvraag. Dat stelt gerust.

''handgeschreven brief" (tikkie ot)

Hoeveel mensen van onder de vijftig schrijven er nog brieven met de hand van langer dan 1 kantje? Dit naar aanleiding van de posting van Merel.

Dat je nog wel moet kunnen schrijven, daar ben ik het mee eens, maar ik denk dat het gros van de mensen hun brieven toch echt op de tekstverwerker maken. Of schrijven jullie allemaal nog kantjes vol met de hand?

Groeten,

Temet

Niet naar de fysio

Kijk of hier van een docent bij je in de buurt zit. http://www.handschriftverbetering-en-kalligrafie.nl/links Als je een streepje kan trekken, een cirkeltje kan tekenen en een punt kunt zetten mankeer je niets aan je motoriek dat schrijven belemmert. Met een paar simpele weetjes en oefeningen kan je je handschrift netjes krijgen. Mijn zoon heeft les gehad van een mevrouw die ook schrijfles op een Pabo geeft, gevonden op bovengenoemde link. Het scheelde echt een hoop en de oefeningen waren prima te doen. Hun uitgangspunt is, om goed te leren schrijven moet je vooral schrijven. Je leert letten op dat alle rompen dezelfde hoogte zijn, alle stokjes ook, dat alle pootjes evenwijdig aan elkaar lopen, dat alle letters even breed zijn. Het kind mag zelf bepalen of het los of aan elkaar wil schrijven, het gaat er alleen maar om dat het goed leesbaar is en het schrijven wat makkelijker gaat.

skik

Handgeschreven brief

Lijkt me niks, om een brief met de hand te moeten schrijven. Ik heb echt een mooi handschrift, maar ben zo gewend om al tikkende op de computer zinnen te veranderen, tekst tussen te voegen, woorden weg te halen. Ik zou pas na 10 versies tevreden zijn. Veel te veel gedoe dus.

skik

Geen vulpen

Hier werkte schrijven met vulpen averechts, mede omdat de schoolschriften te smalle ruimte tussen de lijnen bood. Bij het uiterste best te doen om binnen de lijnen te blijven, resulteerde dit in 'dikke' inktlijnen en vlekken en frustratie.

Hier gingen we aan de slag met schrijfmateriaal van Pennenstreken omdat deze een relatief groot lettertype aanleert. De letters zijn meer rechtop zodat er meer tussenruimte ontstaat. Een soort van losse letters maar toch aan elkaar.

Ook was er de voorkeur voor een frixxion-ball vanwege de smalle punt zodat de lijnen van de letters scherp waren. Daarnaast was deze pen de oplossing voor schrijffouten; gewoon uitgummem en erover heen schrijven. Dat lukt je niet met een vulpen.

Het gebruik van een pc is een uitkomst. Maar hoe minder vaak men schrijft, hoe slordiger het wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.