Rahiema
10-12-2024 om 00:00
Brugklas havo/vwo kliergedrag in de klas.
Im gooit in de klas een propje op het hoofd van Di. Ze zitten in dezelfde klas.
Het blijkt een knalvuurwerk, knalerwt van de action te zijn die ook afgaat.
Dit gebeurde in de les. De docent is nieuw. Het is zijn eerste jaar op deze school.
Di kijkt achterom. Im zegt: " sorry, sorry." Ik dacht dat het een propje was zegt Im die het gooide.
Di vond het niet leuk. Dit zegt hij niet.
Di lacht alleen maar en draait weer om.
Dit gebeurde tijdens het vak Nederlands.
De docent had dit gezien, deed niks en volgde zijn les verder.
Wat zou je als advies geven aan Di?
En aan zijn ouders?
Poezenmeisje
10-12-2024 om 18:31
Je kunt een knalerwt niet op iemand kapot gooien, daar is elk onderdeel van het menselijk lichaam te zacht voor.
De OP klopt dus niet.
I.p.v. een knalerwt was het misschien een capucijner of een spliterwt? Die capucijner kan hard zijn, maar dan moet je behoorlijk hard gaan, bijvoorbeeld met een katapult.
Niet op de manier dat je een propje gooit.
Thy
10-12-2024 om 18:40
Een knalerwt die afgaat als het tegen iemands hoofd wordt gegooid? Ik kan het haast niet geloven.
Brokervaring
10-12-2024 om 19:53
Ik zou tegen mijn zoon Di zeggen dat hij kan overwegen tegen Im te zeggen dat hij niet meer wil dat hij nog een onschuldig ogend explosief (of iets anders) tegen hem aangooit omdat dit ook blijvende letselschade had kunnen veroorzaken. En dat een volgende keer geheel op eigen risico is (dit werkt alleen als je meteen duidelijk bent). Ook zou ik mijn zoon adviseren de docent een spiegel voor te houden en te vragen waarom die niks deed terwijl hij het voorval wel zag. Maar ja . De ouders zou ik nog niks zeggen nu, eerst even afwachten want anders sta je meteen te boek als "die moeder: . En daar was dit specifieke voorval relatief te onschuldig voor. Verder zou ik een tijd erna mijn zoon vragen of hij ook daadwerkelijk actie heeft ondernomen of dat dat niet nodig is geweest. Als hij niks heeft teruggekoppeld, en dit wel nodig zou zijn geweest omdat er meer bommen gegooid zijn, zou ik zelf de docent aanspreken. Die is ter plekke verantwoordelijk in eerste instantie. Die gaat maar met de ouders praten. Omdat het hier een schoolgebeuren betreft. En een goede les voor de docent. Jammer omdat deze persoon eigenlijk zijn tijd in onderwijs zou moeten kunnen steken. Maar voorkomen in de toekomst is een goede insteek.
SuzyQFive
10-12-2024 om 20:34
Vuurwerk (ja dus ook knalerwten) zijn op vrijwel elke school verboden om bij je te hebben. Docent had de gooier moeten verwijderen met een enkeltje naar de directeur. Bij ons word je zonder pardon geschorst hiervoor. Zelfs als je het buiten de school afsteekt.
Verder kliergedrag is aan de mentor om aan te pakken ism de lesgevende docenten. Raad je kind vooral niet aan om iets terug te doen of mee te doen met kliergedrag.
Rahiema
10-12-2024 om 22:21
Heel hartelijk dank voor de moeite om te reageren.
Ik was benieuwd hoe anderen zoiets zouden aanpakken.
Het was een knalerwt die afging op het achterhoofd (rechterkant vlak achter het oor). De klas hoorde een knetter. De explosie veroorzaakte afval en die viel op zijn schouders.