Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Brugklas, Engels proefwerk over leesboekje

Mijn dochter is net begonnen in 1 vwo. Ze heeft dinsdag een proefwerk over een leesboekje (ong 60 pag) die ze thuis hebben moeten lezen. Dochter is van de basisschool gekomen met 3 woorden Engelse kennis. Het Engels dat ze momenteel krijgen is ook nog niet heel moeilijk. Opeens een heel boek lezen is dus behoorlijk lastig. Ze snapt er nog niet de helft van.
Ik heb haar geholpen door mee te lezen en uitleg te geven.
Ik ben benieuwd hoe zo'n proefwerk eruit gaat zien. Moet ze in Engelse volzinnen gaan opschrijven waar het over gaat? Dat wordt hem dan niet, die kennis is er nog niet na 4w brugklas.

Nederlands

Mijn zoon moest altijd antwoord geven in het Nederlands. Zit nu in de vierde (gym), maar volgens mij heeft hij nog nooit toetsen gehad over Engelse boeken waarbij hij in het Engels moest antwoorden.

Er zit veel verschil in het niveau van Engels op de basisschool. Onze basisschool geeft ook nauwelijks Engels, dan moet je in de brugklas wel even een flinke inhaalslag maken. Want ze beginnen wel bij het begin, maar gaan heel hard met Engels.

Tip: zoek een kort verslagje op internet en laat haar dat nog even lezen.

Bo

Bo

17-09-2017 om 09:59

Brugklas

Mijn zoon kreeg op zijn basisschool Engels vanaf groep 1. Was ik altijd heel blij mee en vond ik echt een pre van deze school. Toch ben ik, nu hij net in de brugklas zit (1 VWO), geschrokken van zijn niveau. Werkwoordvervoegingen waarvan ik dacht dat hij die allang onder de knie had, blijkt hij helemaal niet te kunnen. Ik vind het instapniveau al best hoog, en dan zeker voor kinderen die pas vanaf groep 7 Engels hebben gehad.

Ik zou het ook beter hebben gevonden als ze, net als bij Frans, gewoon op 0 beginnen. Er wordt nu al echt een behoorlijke basiskennis en woordenschat verwacht.

Mijn zoon krijgt wel Cambridge Engels nu, dat zal ook wel schelen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-09-2017 om 11:05

alles in het Engels

Ik heb het even nagevraagd aan mijn zoon (4gym).
Alle antwoorden moeten bij hem op school in het Engels worden gegeven. Vanaf de allereerste toets in de eerste klas was dat al zo. Vragen over een boek gaan bijvoorbeeld over een hoofdpersoon waar ze wat meer over moeten vertellen, of over de relatie tussen twee personen. Maar je kunt ook denken aan een vraag' verzin zelf een andere einde van het verhaal'.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-09-2017 om 11:13

"Ik zou het ook beter hebben gevonden als ze, net als bij Frans, gewoon op 0 beginnen. Er wordt nu al echt een behoorlijke basiskennis en woordenschat verwacht."

En terecht. De meeste kinderen spreken dankzij internet en TV (en een beetje dankzij de basisschool) al heel behoorlijk Engels. Het zou echt onzin zijn om - op een VWO - te doen alsof dat er niet is, en bij 0 te beginnen.

lisbeth

lisbeth

17-09-2017 om 11:41

Bij ons

Volgt dochter fast lane engels. Dus niet standaard engels, er werd binnen drie weken verwacht dat ze drie programma's van de bbc bekeek en daar verslagen in het engels over schreef. Bij het standaard engels beginnen ze redelijk bij nul geloof ik.

Welke lesboeken?

femh, hoe heet de lesmethode waar je dochter les uit krijgt? Meestal valt er online wel wat te vinden over de methodes. Zelfs voorbeeldtoetsen.

Bo

Bo

17-09-2017 om 11:47

M Lavell

Daar ben ik ook naar op zoek gegaan, gewoon om thuis te oefenen. Het valt toch tegen wat ik heb kunnen vinden. Mijn zoon heeft English in Mind.

Triva

Triva

17-09-2017 om 12:07

ach

die onzin presteerden ze ook bij mijn zoon op vmbo-basis in de brugklas, ietsje later dan sept.

Neem het boekje door en zorg dat ze het verhaal in het Nederlands kent, dan komt het wel goed, dikke kans dat het multiple choice is of alleen Nederlands.

wat feiten

vroegen ze hier ook.
Wie is het hoofdpersoon en wie een bij persoon ( zorg dus dat ze de namen leert)
In welke tijd speelt t verhaal zich af.
Geef een kleine samenvatting etc

Tango

Tango

17-09-2017 om 22:06

Vragen

Wij kunnen natuurlijk niet weten hoe het proefwerk gegeven wordt. Het beste is dit je dochter te laten vragen op school. Het lijkt mij niet dat ze in Engelse volzinnen de antwoorden moeten geven, maar of het in het Nederlands of Engels zal moeten weet alleen de leraar.
Toen dochter hier destijds Engelse boeken moest lezen (volgens mij vanaf 2 VMBO-t) snapte ze ook nog niet waar de boeken over gingen. Ik heb toen hele samenvattingen gemaakt, waar haar vriendinnen dan ook weer blij mee waren. Geleidelijk aan ging ze wel meer zelf lezen en begrijpen en op het laatst deed ze het wel zelf.

Bo

Bo

17-09-2017 om 22:09

ijsvogeltje

"En terecht. De meeste kinderen spreken dankzij internet en TV (en een beetje dankzij de basisschool) al heel behoorlijk Engels. Het zou echt onzin zijn om - op een VWO - te doen alsof dat er niet is, en bij 0 te beginnen."

"de meeste kinderen" dat zijn jouw woorden. Mijn kinderen kijken geen tv, zijn wel dol op YouTube maar kijken alleen naar Nederlandse YouTubers. Dus nee, dat gaat helemaal niet op. Mijn kind zijn Engels is echt veel dramatischer dan ik me had voorgesteld, terwijl hij Engels vanaf groep 1 heeft gehad. Het stelde alleen bar weinig voor (blijkt nu).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-09-2017 om 22:26

"Mijn kind zijn Engels is echt veel dramatischer dan ik me had voorgesteld, terwijl hij Engels vanaf groep 1 heeft gehad. Het stelde alleen bar weinig voor (blijkt nu)."

Dan ligt het probleem toch bij de slechte les op de basisschool? En dat los je toch niet op door te pleiten dat VO's dan maar weer bij nul moeten gaan beginnen?

En ja, ik ben er van overtuigd dat de meeste VWO-1-leerlingen al behoorlijk Engels spreken. Het gemiddelde aanvangsniveau ligt absoluut hoger dan toen wij zelf met de middelbare school begonnen. Wij hoorden veel minder Engels en hadden ook nog geen Engelse les op de basisschool. Het is logisch dat middelbare scholen daar hun programma op hebben aangepast.

Hemf

Hemf

17-09-2017 om 22:35 Topicstarter

Tango

Haha nee sorry... Ik hoopte meer op ervaringsverhalen. Dank ieder daarvoor
Ik ga morgen wel wat vraagjes in het Engels met haar oefenen. Volzinnen lijkt me onredelijk, momenteel leren ze nl nog korte zinnetjes als "what's your name". Dat is dus blijkbaar het niveau dat ze nu verwachten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-09-2017 om 22:44

IJsvogeltje

Kan allemaal zijn dat de meeste kinderen al iets van Engels beheersen als ze naar de middelbare school gaan, maar zo lang er niets vastligt wat betreft het eindniveau op de basisschool is het ook niet terecht om op het voluit te gaan van een behoorlijke aanvangskennis. Zelfs scholen die Engels aanbieden vanaf de eerste op de bs is er dus geen gegarandeerd goed niveau. Zo lang Engels op de bs niet door vakdocenten gegeven wordt, maar afhankelijk is van mensen die van de pabo komen zou ik er niet te veel van verwachten. Dan ben je te veel afhankelijk van een docent die dit toevallig goed kan geven of het taalgevoel van een kind. Geen goed uitgangspunt om te denken dat de kinderen de basis al wel beheersen.

Aagje

Bo

Bo

17-09-2017 om 22:48

Precies

Zo lang er geen einddoelen voor het niveau van Engels in groep 8 zijn bepaald, vind ik inderdaad dat ze op 0 moeten beginnen. Of Engels moet ook worden opgenomen in de cito's / eindtoets, dan maken scholen er meer werk van.

Diagnostisch

Dit soort eerste SO's zijn vaak ook diagnostisch om te kijken waar de diverse kinderen zijn, op welk niveau ze al mee kunnen doen zodat de leerkracht de stof kan laten aansluiten op het niveau. Fouten maken is dan ook niet erg, dat zijn leerpunten.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-09-2017 om 07:59

Ik heb geen hoge pet op van het basisschool Engels, maar het legt wel een basis waar het kind zelf verder op kan bouwen. Mijn oudste heeft dat goed opgepikt met Engelstalige songteksten en youtube filmpjes. Hij kijkt ook wel naar Nederlandstalige, maar zijn interesses zijn vrij specifiek dus hij kwam al snel op Engelstalige terecht. Hij neemt zelfs deel aan Engelstalige discussies in Youtube comments en op reddit.

sil

sil

18-09-2017 om 08:19

Ik vond

niveau Engels bij dochter op vo al bedroevend, dit draadje bevestigt dat. Nu gym 3 en nog geen enkel boek hoeven lezen...onbegrijpelijk wat mij betreft. Ook zo zonde want Engels van dochter was bij start vo al best goed. Niet zozeer door bo maar meer muziek tv enz.
En nee, ik krijg haar niet aan het lezen, ook geen Nederlands. Dat doet ze alleen als het moet van school.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-09-2017 om 08:30

sil

Volgens mij lazen wij destijds in de onderbouw ook geen boeken. Pas in de laatste klassen en dan voor de lijst. Gelukkig leest mijn oudste wel, Misschien wel omdat we (spel)computertijd zeer beperkt houden.

Niveau

Niveau loopt heel erg uiteen in de brugklas. Het onderwijs op de basisschool verschilt en hoeveel een kind van te voren met Engels in aanraking komt hangt ook van de interesses van het kind af. Mijn oudste 3 hadden alle drie een heel ander niveau in de brugklas. Mijn zoon sprak al redelijk Engels. Hij is vrij taalgevoelig en heeft veel interesse in talen. Hij leest graag in andere talen en vindt het puzzelen met taal oprecht leuk. Op de basisschool al was hij bezig met extra lessen Spaans. Het niveau van mijn dochter lag lager. Ze heeft minder interesse in talen. Mijn pleegzoon had een nog lager niveau. Die sprak echt maar 3 woorden Engels.
En deze kinderen hebben op dezelfde basisschool gezeten (waar heel weinig aan Engels werd gedaan). De rest hebben ze dus zelf opgepakt. Of niet.

Een middelbare school zou er dus niet van uit moeten gaan dat de kinderen ongeveer hetzelfde niveau hebben want dat is gewoon niet zo. Als je dat wel wil dan moeten er einddoelen komen voor de basisschool en dan kan de middelbare school vanaf dat punt verder gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.