Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Brieven van school

Krijgen jullie kinderen ook de brieven van school zo laat mee? Ik krijg vrijdagmiddag een brief van mijn zoon in handen geduwd dat er dinsdag een belangrijke voorlichtingsavond is. Zoon zei dat hij die brief die dag had gehad en aangezien er geen ene kreuk in de brief zat (en wat langer dan 1 dag in zijn tas zit wordt meestal een vodje) geloof ik hem meteen.
Nu had ik al een afspraak voor dinsdag, die moet ik weer gaan verzetten, dus had ik het maar eerder geweten...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

29-09-2013 om 22:30

Kalender?

Je hebt toch een kalender of schoolgids gelregen? En waarschijnlijk staat het ook op de website. Sommige klassen hebben okk Twitter, mogelijkheden genoeg om het te kunnen weten.
Als dat er echt állemaal niet is, wordt het tijd voor school om iets aan de communicatie met ouders te doen. Ik denk dat de brief extra service is.

Jesse_1

Jesse_1

29-09-2013 om 22:40

Is het een plotseling geplande avond?

Hier zijn ook alle 'gewone' avonden aan het begin van het jaar bekend en gepubliceerd op de kalender.
Maar het kan altijd gebeuren dat er plotseling een belangrijk onderwerp opduikt, waar zo snel mogelijk iets voor georganiseerd gaat worden. Weet je wel wat het onderwerp van de avond is, en of het idd ook voor jou/jullie van belang is (zodat je je afspraak ervoor moet verzetten)?

Per email

Hier op de basisschool hebben ze regelmatig overdag items waar ze de ouders bij uitnodigen.
Week viering, paasviering, kerstviering enz.
Heel erg sneu voor kinderen waarvan de ouders beide werken en de kinderen naar de oppas gaan.
Soms krijgen ze dezelfde dag nog te horen dat ze 's middags de laarzen aan moeten, vanwegen een bezoekje aan een boerderij waar ze lammetjes hebben. Heel erg lastig voor de gastouder.

Mededelingen, (nieuws-)brieven doen ze bij ons digitaal, komt altijd aan.

Lotto

Lotto

30-09-2013 om 10:50

Hier alles digitaal

En dan missen mensen het dus ook wel eens. Ik kijk niet iedere dag op de website. En er zijn ook nog mensen die hun privé mail alleen thuis checken en ook niet dagelijks. Dat snappen ze op school niet helemaal. Klassenberichten gaan per mail en soms ook voor de volgende dag. Jongens morgen extra gym! Dus gymspullen mee. Dat soort dingen...
Een keer per week krijgen we een overzicht met alle dingen die ook op de homepage staan, maar zaken die er na die nieuwsbrief op komen zie je dus soms te laat.
Maar ouderavonden/ infoavonden ed staan hier op het jaaroverzicht wat kinderen op papier meekrijgen.

En Jasam, hier ook alle dingen die leuk zijn voor de kinderen overdag. Dat was tot een paar jaar terug juist in de avond, maar het vernieuwde team wilde niet meer zo vaak 's avonds werken.
Kan ik wel inkomen, maar dat er dan geklaagd wordt dat er zo weinig ouders op komen dagen dat stuit mij behoorlijk tegen de borst.
Ik heb hier steeds meer het idee dat er een soort hetze tegen werkende ouders (en dan vooral moeders) gaande is.
Er zat ook een continue rooster aan te komen, dat is weer uit zicht en je mag alleen nog maar de klas in op inloopmiddagen, die dus net na school zijn, als er veel ouders werken, en juist ja weer dat geklaag over zo weinig opkomst. En dat staat dan ook op de site! "Wat jammer dat de opkomst zo laag was, wij als school vinden het bla bla bla"
En overblijfkinderen worden openlijk zielig gevonden.
Goddank hoef ik nog maar 2 jaar....

amk

amk

30-09-2013 om 14:27

kalender

hier moet de kalender nog komen, die komt altijd pas ergens in oktober.

Dalarna

Dalarna

30-09-2013 om 20:18

Jasam

Dat van 's middags laarzen mee vind ik echt belachelijk. Gelukkig blijft bij ons zo'n groot deel over dat ze dat niet in hun hoofd halen.

Hier gaat al 11 jaar alles per mail en alleen als het iets plotselings is krijg je kort ervoor een mail maar normaal altijd ruim van te voren. Ook echt niet 'morgen extra gym' al vind ik wel dat je je privemail elke dag dient te checken, daar kun je echt niet meer mee aan komen in 2013!

jongensmoeder

jongensmoeder

30-09-2013 om 21:21

Lotto

"En er zijn ook nog mensen die hun privé mail alleen thuis checken en ook niet dagelijks. Dat snappen ze op school niet helemaal."
Dat was hier op school het argument om nog tot vorig jaar alles met briefjes te doen. Ze konden die arme ouders toch niet verplichten om zo nu en dan hun mail te lezen? Zo belastend! Dat de papieren briefjes in tassen en jassen bleven zitten of bij de BSO achterbleven... dat was allemaal minder erg. Gelukkig zijn ze inmiddels helemaal over op digitaal. En dat maakt het dus mogelijk om vandaag te besluiten dat er morgen vanwege het prachtige weer een waterfestijn wordt georganiseerd. Of ouders snel te informeren over een zieke leerkracht. Want ja, anno 2013 mag je er best vanuit gaan dat mensen zeer regelmatig hun mail lezen. De school heeft de plicht informatie te brengen, als ouder heb je plicht de info op te halen. En als je weet dat alle informatie per mail komt, dan heb je dus gewoon je mail te checken. En aangezien half Nederland met tablet, smartfoon of laptop rondloopt, zal dat de meeste ouders geen enkel probleem opleveren.

Daantje50+

Daantje50+

01-10-2013 om 01:43

Kwestie van plannen

Anno 2013 mag ik er best vanuit gaan dat er iemand op school is die kan plannen en tijdig, d.w.z. een week van tevoren, de ouders kan informeren. Behalve een griepgolf of een enorme schade op school, is er weinig dat urgent is.

Zo laat versturen dat mensen amper iets kunnen regelen is een gebrek aan beleefdheid. Of het nu per briefje, e-mail of sms is.

Dalarna

Dalarna

01-10-2013 om 07:09

Daantje

Zoals jongensmoeder zegt: fantastisch dat je nu snel kan aangeven dat ze morgen gaan schaatsen of een waterfeest doen als het weer daar aanleiding toe geeft.

Een paar dagen van tevoren een brief sturen dat er een belangrijke avond wordt georganiseerd snap ik ook niet, dat staat hier in de jaarkalender en als er echt iets belangrijks te vertellen is dan mag het van mij ook zo.

Auwereel

Auwereel

01-10-2013 om 09:26 Topicstarter

Altijd laat met info

Gisteren kreeg mijn dochter de informatiebrief mee voor een uitstapje morgen. Nu wist ik gelukkig van dat uitstapje, maar hoe laat precies alles was, was nog niet meegedeeld. Just in time management...
Mijn dochter kijkt er niet van op en dit was de eerste mededeling die ze haar broer deed toen hij ook op deze school terechtkwam: let op, ze vertellen je alles pas heel laat, dat is typisch onze school!

Lotto

Lotto

01-10-2013 om 11:54

Prive mail

Het is bij sommige werkgevers toch echt zo dat je daar niet je privé mail mag checken (als je al een baan achter een pc hebt).
Ja en als je dan na een dag werken moe thuis komt, komt het er niet altijd van om je computer aan te zetten om je mail te controleren.

Ik ken dus een collega-moeder. Die heeft dus op haar werk geen privé mail (mag niet!), en thuis heeft ze geen tablet of smart Phone om haar mail te checken. Ze is een alleenstaande moeder, en heeft ook helemaal geen budget voor een smart phone of tablet. Ik stuur haar nu meestal een sms als er weer zo'n laatste moment actie voorbij komt.

En plicht om al die mail te lezen? Mwah daar geloof ik niet zo in. School heeft eerder een plicht om ouders op een juiste manier te informeren. En bij zo'n waterfestijn; waarom zou je geen briefje mee kunnen geven?Of in ieder geval de oudere kinderen het te vertellen aan de kinderen. Mijn kind in groep 7 weet nooit ergens van, dat vind ik zo raar.
Overigens is er zelfs nog een kind hier op school waarvan de ouders helemaal geen pc hebben. Maar dat is wel uniek geloof ik.

Ik heb zo'n waterfestijn vorig jaar dus ook gemist, omdat ik veel onderweg was die dagen. Nouja hadden mijn kinderen hun gewone kleren nat, ook niet erg als het zo warm is. En ze waren echt niet de enige die van niks wisten. Ik snap dan ook niet dat ze het in ieder geval aan de kinderen zelf vertellen.

Ik heb ook al in het oneindige geprobeerd om OOK mijn man zijn emailadres op te geven, want 2 lezen meer dan 1, maar blijkbaar is dat te moeilijk. Het is niet gelukt.

Je kunt het vorige eeuw noemen, maar volgens mij zijn er zat die op het niveau zitten van 1x per paar dagen privé mail lezen.

En mij overvalt het ook wel eens hoor, dan controleer ik in de ochtend nog even mijn mail, en blijkt dat ze vandaag iets mee moeten nemen, wat dan gisteren om half zes is gemaild.
Dat is natuurlijk royaal te laat.
Noem mij middeleeuws, maar ondanks mijn tablet en Iphone check ik niet ieder uur mijn mail.

Dalarna

Dalarna

01-10-2013 om 18:26

Lotto

Mijn man en ik werken niet eens aan een computer op ons werk dus nee wij lezen geen mail, ook al omdat we geen smartphone hebben. Ik snap even niet waarom jouw collegamoeder een smartphone of tablet nodig heeft om haar mail te checken....

Ik geloof dat de overheid vindt dat ieder kind recht heeft op een computer, ook als het inkomen op minimumniveau ligt en bijna iedereen had de afgelopen jaren wel een computer over die zij had kunnen krijgen dus ja ik vind het onzinnig om je te beroepen op het feit dat niet iedereen elke dag een keertje de mail checkt, ik doe dat gewoon op een laptop en mijn man op de pc!

jongensmoeder

jongensmoeder

01-10-2013 om 18:52

Lotto

Lotto, je haalt er wel dingen bij en maakt het daarmee erg groot.

Ja, natuurlijk heb je een plicht je mail te checken. Ik heb ook de plicht om de post uit mijn gewone brievenbus te halen (en de post open te maken). Of de tas en de jaszakken van mijn kind te onderzoeken op briefjes. Ook als ik daar helemaal geen zin in heb (post blijft hier gerust een week ongeopend liggen). School moet jou informeren, jij moet die informatie tot je nemen.

Je haalt er nu een moeder bij die - echt! - geen privé-mail op het werk mag lezen. Ik snap niet wat je hiermee duidelijk wil maken. Op haar werk ziet ze toch ook niet welke post bij haar thuis in de brievenbus ligt? En toch ook niet welke briefje in een tas zitten?

"School heeft eerder een plicht om ouders op een juiste manier te informeren."
En briefjes vind je wel de juiste manier? En vind je dat de school per leerling een communicatieplan moet opstellen? ik vind het heel logisch dat de school communiceert op de manier die voor de grote meerderheid handig is. Vroeger waren dat de briefjes, nu is dat de mail. En die zeldzame ouder zonder computer, die moet dus gewoon even naar de directeur gaan om een afspraak te maken over hoe zij of zij de informatie krijgt. In de briefjes-tijd moesten ouders jassen/tassen/laatjes/BSO's doorzoeken of er echt niets achter was gebleven. En in de mail-tijd moeten ouders dus geregeld even hun mail checken. Ik zie het probleem werkelijk niet. Spreekt voor zich dat ik ook vindt dat scholen bijtijds hun mails moeten verzenden. Schoolreisjes, studiedagen etc. hoeven niet te wachten tot de dag van te voren, dat kan ook een week eerder. Maar als dat het probleem is: geef dat dan heel concreet aan. ("kunnen we mails over XYZ in het vervolg minsten drie dagen van te voren krijgen?").

Svenja

Svenja

01-10-2013 om 20:23

korte termijn

Welke communicatie methode de school ook kiest als je op de zeer korte termijn iets wil mee delen of wil vragen dan zullen er altijd mensen zijn die het niet meekrijgen. Of je nu briefjes meegeeft of een email stuurt maakt niet zoveel uit wat dat betreft. Als je kinderen vraagt om morgen iets mee te nemen dan zul je er van uit moeten gaan dat een deel van de ouders dat niet meer zal lezen.
Misschien dat je met het massaal sturen van sms'en nog het meeste succes zou hebben maar dat is wat lastiger en duurder om te organiseren.
Ik vind email trouwens de fijnste communicatie methode en ook het meest betrouwbaar. Briefjes die meegegeven worden raken hier nog al eens zoek.
Nu mailen dat er volgende week een info avond is werkt natuurlijk niet. Mensen zien het misschien nog wel voor die tijd maar de kans is groot dat ze niks meer kunnen regelen met werk/oppas/andere afspraken.
Behoudens een noodgeval zou ik dus vooral willen pleiten voor zeer tijdige communicatie en er daarnaast rekening mee houden dat als je op de korte termijn iets vraagt niet iedereen daar aan zal kunnen voldoen.

meerdere fronten

Alle echt belangrijke data (vakanties, studiedagen, schoolreisje) staan in de schoolgids die hier in de eerste of tweede week van het schooljaar wordt verstrekt. Ook staat de planning op de site van school. Mededelingen gaan verder per brief, maar worden daarnaast ook vaak op het raam van de klas gehangen, of, als het schoolbrede aankondigingen betreft (algemene ouderavond) op de centrale toegangsdeur van de school. Die combinatie is iha redelijk effectief.

Groeten,

Temet

Daantje50+

Daantje50+

02-10-2013 om 00:34

Dalarna

Wat is er precies fantastisch aan niet kunnen plannen?

Noch ijsweer, noch waterfestijnweer komen op als dunne poep. Gewoon even ademhalen, zen toepassen en de ouders een dag extra gunnen om schaatsen, mutsen en andere artikelen op te zoeken.
Of ouders niet informeren en zelf voor de spullen zorgen.
Of gewoon de les belangrijk genoeg vinden om door te laten gaan.

plannen

Scholen zijn net echte mensen er gaat regelmatig iets niet goed. Het is vaak een teamgedoe waarin niet snel genoeg duidelijk is wie er over gaat en wat het gaat betekenen voor de uitvoering. Als het urgent genoeg wordt wordt het ineens bij alle betrokkenen een prioriteit maar dan is het wel kort dag. Kortom de huidige organisatorische chaos op scholen. De ene school kan er uiteraar wat beter mee omgaan dan de andere maar allemaal hebben ze last van het gedoe.
En erkennen dat je het fout doet kan natuurlijk al helemaal niet.
Ik heb eens vreselijk op mijn kop gehad omdat ik weigerde dochter nog 2 dagen langer naar school te laten gaan in groep 8 terwijl de verhuizing gepland stond op de zaterdag na de laatste schoolweek. Echt niet dat ik haar, ik was inmiddels ook nogal gehandicapt en ziek, 2 dagen heen en weer ging brengen in mijn toestand voor sociale zaken waar dochter al helemaal niets mee had in haar gestresste angstige conditie.
De nieuwe directeur had niet gezien dat de oude directeur de agenda nog volgens de oude normen had ingevuld waarin groep 8 standaard een week eerder vrij was dan de rest van de school voor de zomervakantie.
Dat werd mij dus even in de week meegedeeld waarin we zouden gaan verhuizen en iedereen geregeld was om mij daarbij te helpen. We wachten alleen nog tot dochter klaar zou zijn want ik was niet meer vertrouwd alleen.
Maar ja, de directeur had vast op zijn kop gehad van de leerplichtambtenaar. En probeerde de ouders zo onder druk te zetten.
Bij zoon was het ook al een asociaal gedoe.
De laatste week wilde de school toch weer groep 8 eerder vrij geven maar toen was er al druk vanuit de overheid om dat niet te doen.
Met als gevolg dat de ouders maar moesten tekenen dat ze eerder op vakantie gingen. Dan zou de school wel toestemming geven.
Toevallig had ik zelf grote problemen met de leerplichtambtenaar vanwege het schoolweigeren van mijn dochter dus dat feest kon hier niet doorgaan.
Daarop flipte zoon en alle spullen gingen door de lucht, dat had ik niet zo moeten zeggen dat dat niet doorging. Want de school had gedreigd dat kinderen waarvan de ouders geen toestemming gaven dat die erbij gezet zouden worden bij een andere klas. En niets zo erg voor mijn kind met autisme dan in een vreemde omgeving te zitten met vreemde mensen, vreemde gang van zaken en niet weten wat je de hele dag te wachten staat.
Hij is nog een week zijn bril kwijt geweest en op het afscheidsgala van groep 8 had hij zijn sportbril met leren touwtjes aan.
Afijn, het zijn geen incidenten, dus ja, het zal weleens niet helemaal goed gaan, je doet gewoon je best meer is er niet van beide kanten. Maar ik zou me toch ook niet door school laten intimideren.

Dalarna

Dalarna

02-10-2013 om 08:43

Daantje

Gaan schaatsen op het meertje in de buurt of een waterfeest houden is wel degelijk een zaak van plannen in Nederland. De ene dag is het ijs nog niet betrouwbaar en de volgende dag is het al weer weekend of is het ijs al weer te dun.

Waterfeest houden is ook zoiets.

Op onze school wordt bijv de sportdag afgelast bij slecht weer, je krijgt dan een mail tussen 7 uur en 7:30 's morgens en er is echt geen ouder van de 450 kinderen die DAT een probleem vindt! Juist fijn!

Lotto

Lotto

02-10-2013 om 11:56

Toch gaat het hier mis sinds alles gemaild wordt

Erg regelmatig na 5 uur mail voor de volgende dag, om iets mee te nemen wat je niet altijd in huis hebt (morgen helemaal in het wit op school). En soms zelfs in de ochtend mail voor de middag (leuk voor de overblijvers).
En toen ik dit een keer aankaartte was het "ja je moet wel je mail regelmatig checken".
Dan ben ik wel klaar ermee. En ja dan wordt het ook iets groots, omdat ik daardoor regelmatig iets mis, en mijn kinderen zonder iets essentieels op school komen, en er ook op aan gesproken worden.

En die moeder zonder tablet of smartphone zet niet iedere dag haar pc aan om mail te checken, moet ze zelf weten natuurlijk, maar ik kan er in komen.
Dit zou op briefjes natuurlijk net zo fout gaan, maar sinds hier alles op papier is afgeschaft krijgen we ook erg laat bericht. Men denkt hier blijkbaar dat mail door iedereen snel gelezen wordt. En dat je ook binnen no-time iets van een witte outfit bij elkaar hebt.

Dalarna

Dalarna

02-10-2013 om 13:24

overblijf

Dat ze eerste doormailen voor 's middags is natuurlijk belachelijk, dat je ze dat niet aan het verstand kan peuteren is wel heel erg vreemd.

Zo ook de mailtjes van na 5 uur (morgen in het wit), je kunt toch niet de enige zijn die daar een probleem mee heeft? Mail de ouderraad hierover!

Auwereel

Auwereel

02-10-2013 om 13:40 Topicstarter

Verontschuldiging van de mentor!

Gisterenavond hadden we dus een voorlichtingsavond en de mentor verontschuldigde zich voor het zo laat meegeven van de brief. Ik had het strookje onderaan de brief waarmee je je voor deze avond opgeven kon dus maandagochtend mee naar school gegeven. Maar ja, de mentor heeft de leerlingen niet op maandag en dinsdag. Het gevolg was dat de mentor geen enkel briefje had gekregen en geen flauw idee had hoeveel ouders er zouden komen.
Hopelijk was dit een goed leermoment voor de school.

Lotto

Lotto

02-10-2013 om 14:53

Dalarna, het is ook vreemd

Het team zit vol nieuwe mensen. Zeker de directie. En allemaal types frisse wind en modern.
Mailen hoort daarbij. Daar ben ik op zich niet tegen.

Maar wat betreft ouderbetrokkenheid snappen ze er helemaal niks van.
Het lijkt echt of ze verwachten dat ouders (of een van de ouders) de hele dag thuis op hun kinderen zitten te wachten en het liefst de hele dag meehelpen op school. En dat ze op iedere mail ook binnen een uur adequaat reageren.
Dat de praktijk toch echt heel anders is lijkt niet tot ze door te dringen, en ik heb het opgegeven inmiddels.

Ik ben dan wel niet de enige ouder die er mee zit (er wordt veel geklaagd op het plein). Maar volgens de directie die ik een keer er op aansprak was ik de enige die een probleem had, dus gingen ze het beleid niet voor een geval aanpassen.
Dat op die dansmiddag maar de helft van de kinderen in de juiste kleur was (mijn kinderen dus wit) daar legden ze blijkbaar geen link met de late mail hierover.
Wel hoor je veel geluiden vanuit school en ook van de oudervereniging dat de ouders tegenwoordig zo weinig betrokken zijn; schande!
Verder zou ik het als ouder wel heel fijn vinden om mail te krijgen over het huiswerk van mijn kinderen. Dat ik een beetje in de gaten kan houden of het leren en maken wel goed gaat, maar dat doen ze dus weer wel op papier, en dat raakt mijn jongste steeds weer kwijt.

Dalarna

Dalarna

02-10-2013 om 19:17

Lotto

Zoals ik al zei: neem eens contact op met de ouderraad, al zullen dat waarschijnlijk wel de meest betrokken ouders zijn helaas....

Daantje50+

Daantje50+

02-10-2013 om 19:34

Lotto

Beetje doorgeslagen, komt wel meer voor. Natuurlijk zitten alle ouders vastgelijmd aan hun smartphone te wachten op berichten van school over spannende onverwachte activiteiten. Kan geen uitstel verdragen. Ik zou een Twitter voorstellen. Kan het nog sneller en gekker. O sorry, spontaner.

Helaas zijn ouders suffe types die saaie dingen doen als werken en zo. Die snappen niet de onderwijskundige waarde van een witte dansmiddag of een waterfestijn. Die willen kinderen die rekenen of schrijven. Zoooo jaren negentig. School is een Feest!

He, Lotto, je hebt geprobeerd betrokken te zijn. Wordt niet begrepen. Schouders ophalen en laten tobben. Dan gaat het vanzelf over. Voor dat huiswerk kan je een agenda meegeven. Wie weet zet je een trend

moedermop hier ook hoor

wij hadden nog een informatieavond voor ouders gemist van onze ouders omdat zoon de brief niet mee naar huis had genomen. Het zat blijkbaar in zijn postvakje, maar hij kwam er überhaupt pas 2 weken later achter dat hij een postvakje had (was in de vorige klas nog niet). Opkomst op ouderavonden zijn zowiezo laag, maar dit keer waren er meerdere ouders die geen brief hadden gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.