Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Bovenbouw 4 vwo

Onze dochter ging vorig jaar met super cijfers over van 3 naar 4 vwo. Zoals het er nu uitziet blijft ze zitten, ondanks hard werken. Op de eerste ouderavond werden we al gewaarschuwd dat je niet raar moet opkijken als lln gemiddeld 6 onvoldoendes scoren tijdens de eerste toetsperiode. Ook moeten zij verplicht twee vakken in de vrije ruimte kiezen. Daarnaast is me opgevallen dat alle vakken een andere normering hanteren, bijv. engels 85% een 5,5, sk 60% een 6, duits 75% een 6. Zijn er meer mensen met die ervaringen....

druif

druif

06-04-2014 om 16:41

nee

Ik denk dat het erg met de school te maken heeft. Op de school van mijn pubers, is de normering ongeveer de hele schooltijd hetzelfde. Ik zie in ieder geval geen echte terugval in de cijfers.

Wrl is het zo, dat het on de bovenbouw meer op discipline en inzicht aankomt. Mijn dochter heeft klasgenoten die hun maakwerk nooit doen. Die halen dan dikke onvoldoendes bij de pta's. Huiswerk wordt in de bovenbouw niet meer gecontroleerd.
Op een nabijgelegen school dan weer wel. Daar krijgen ll tot in de zesde een cijfer voor hun huiswerk.

De eindexamen resultaten zijn van deze school iets slechter dan die op de school van mijn kinderen.

nee herken het ook niet

Ik snap best dat de normering niet gelijk is per vak. Het hangt er maar net van af wat voor soort vragen er worden gesteld en hoe moeilijk die zijn wat daar voor normering aan hangt ( meer inzicht of vooral kennis, meerkeuze, theorie of toepassen van de stof)
Hier blijven de cijfers ook eigenlijk elk opvolgend jaar ongeveer gelijk. Ten minste gemiddeld per klas genomen. Ik vind persoonlijk ook dat dat moet.
Als je in de derde op een vak een 7 haalt zou dat (uitzonderingen daargelaten) in de vierde ook zo moeten zijn.
Als blijkt dat het ineens keldert in de vierde zijn de toetsen in de derde mogelijk te makkelijk. Of de normering te soepel. IN de vierde moeten ze rekening gaan houden met eindexamenresultaten moeten de leraren er voor zorgen dat de cijfers niet te hoog zijn vergeleken met het landelijk gemiddelde. Dan kan je niet meer marchanderen met resultaten. Ook de leraren worden dan afgerekend! Slechte lessen met slechte toetsresultaten worden dan vaak dan pas duidelijk.

patrica1966

patrica1966

06-04-2014 om 19:08

wel herkenning

Bij puber in 4VWO zijn er vrij veel leerlingen met behoorlijk veel onvoldoendes. Maar 6 onvoldoendes is wel erg veel.
Puber geeft aan dat met name natuurkunde en scheikunde in de bovenbouw anders/moeilijker is dan in de onderbouw. Ook moeten somminge klasgenoten wennen aan de toetsperiode. In de onderbouw hadden ze de bijna elke week een of twee toetsen.

Yura

Yura

07-04-2014 om 10:16

Hier anders

Mijn zoon ging vorig jaar met de hakken over de sloot over naar 4 vwo. Nu lagen de eisen ook al erg hoog, gemiddeld een 6,5 moesten ze staan. Nu staat hij weer op net wel/net niet over gaan, dus is weer net zo spannend als vorig jaar. Maar niet zoals bij jullie dus opeens van hele goeie cijfers naar veel tekorten zakken. Hij heeft wel wat klasgenoten die er nog slechter voor staan en eentje kon geloof ik het sowieso al niet meer ophalen (ze hebben nog 2 toetsperiodes). Grootste probleem bij zoon is het werken met toetsperiodes ipv het hele jaar door toetsen. Hij begint daardoor veel te laat met leren.

Ook herkenning

De bovenbouw is gewoon a whole different ballgame. Je denkt nog even dat het makkelijker wordt omdat je kind als het goed heeft een vakkenpakket heeft gekozen dat hem het meeste ligt, maar omdat de normen strenger zijn, het niveau per vak pittiger en er minder toetsen in het jaar zijn zodat een onvoldoende moeilijker op te halen is.

skik

Van VWO 4 naar 5

Mijn dochter haalde overal hoge cijfers voor in VWO 4, in VWO 5 zakten de achten en negens naar zevens voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde, en nu in VWO 6 zijn het nog maar zessen en zelfs wel eens een 5. Gelukkig is het alle keren gelukt het bij één onvoldoende te houden die met een her weer opgehaald werd, maar ik vind het wel opvallend. Ze werkt hard en heeft bijles, maar desondanks voor haar doen lage cijfers. Zelfs als ze verwacht dat het een mooi cijfer wordt, omdat het voor haar gevoel goed ging, is het nog maar een 6.
Het is te hopen dat ze de laatste natuurkundetoets nog kan inkijken voordat ze mag herkansen, want de verwachte "zeker een 7" was toch maar weer een 5.4. En haar docent is op werkweek weg.

maar moedermop

dan waren de cijfers in VWO 4 toch gewoon te hoog? Nu komen ze uit op het landelijk nivo, ze kunnen het niet maken veel hoger te scoren dan het eindexamencijfer. Dan worden ze terecht door de inspectie op de vingers getikt!
Ik vind dit dus ook niet goed. Als dit een algemeen beeld is op school, hoe moet het dan ooit goed aflopen met de leerlingen die zijn overgegaan met zessen op hun rapport in VWO 4.

Hogere cijfers op eindexamen

Ik ben echt benieuwd naar wat de eindexamencijfers gaan worden. Ik had zelf voor mijn eindexamen allemaal 0.5-1 punt hogere cijfers dan voor mijn schoolonderzoeken destijds.
Nu maar hopen dat er niet zo'n stress ontstaat bij het eindexamen dat dit weer goede cijfers in de weg staat.
En die te hoge cijfers, dat geldt dan alleen voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Voor Engels, Nederlands en biologie en informatica worden nog wel negens gescoord.

Evanlyn

Evanlyn

07-04-2014 om 14:47

ik lees dit vaker

en ik vind het erg raar. Het niveau hoort gelijk te blijven door de opleiding heen, passend bij wat ze al gehad hebben en bij hun geestelijke ontwikkeling op dat moment. Ik zou eens informeren wat de rest heeft, dan zie je of er een trend in zit. Want dan is het de schuld van de school. Als een kind gewoon hard werkt maar opeens het nivaeu niet aan kan, en ook geen ziekte van Pfeiffer heeft of iets dergelijks, dan heeft de school gefaald. Of het was te makkelijk in de onderbouw en sloot niet goed aan op wat straks voor de examens gevraagd wordt, of ze maken het nu moeilijker dan nodig.

Met dezelfde leermethode

Toch gek dat als je met (neem ik aan) landelijke leermethode natuurkundetoetsen kan ontwerpen die dan eigenlijk veel te gemakkelijk zijn. Dan moeten proefwerken dus per definitie veel moeilijker zijn dan de oefentoetsten in de lesboeken. Want als tot en met de vierde de proefwerken lijken op de oefentoetsen en je haalt achten en negens en in de vijfde gaan oefentoetsen en proefexamens die je maakt goed, maar proefwerken opeens niet meer. En die proefwerken zijn dus dan op landelijk niveau. Hoe moet je dan weten of de school proefwerken ontwerpt op landelijk niveau? En hoe kan je dan dat landelijk niveau oefenen? Als je het ene oefenexamen na het andere oefent, samen met een student en het gaat goed, en het proefwerk gaat niet goed, hoe weet je dan het landelijk niveau?

@Evalyn: de rest

De rest weet ik niet, wel dat haar vriend (in dezelfde klas) die normaal minstens een negen heeft, voor de natuurkundetoets waar mijn dochter een 5.4 voor had maar een 7 had. Natuurlijk ruim voldoende, maar wel een stuk lager dan normaal. Hij gaat de toets dan ook herkansen.

mira

mira

07-04-2014 om 14:54

inzicht en ijver

Wat ik zie bij mijn dochter in VWO 4 is dat ze tot en met de derde over het algemeen goede cijfers haalde (vooral in de 1e en 2e, in de 3e voor een aantal vakken al wat minder) maar dat ze nu bij eigenlijk alle vakken bungelt rond de 6. En dit terwijl ze er echt heel erg hard voor werkt.
Ik vermoed dat tot nog toe met haar ijver en harde werk genoeg waren, maar dat er nu steeds meer inzicht gevraagd wordt. En dat het daar misgaat. Ik hou dan ook mijn hart vast. Ze is net klaar met de 3e toetsperiode en hoopt zelf dat het aantal onvoldoendes mee zal vallen.
Maar wat te doen als dit niet zo is. Stel dat ze blijft zitten, dan loopt ze toch op een gegeven moment weer tegen hetzelfde probleem op?

@Mach: zessen en zevens

Als je een 6 of 7 hebt voor natuurkunde of scheikunde, wordt een betaprofiel ontraden op deze school. Daar heeft dus mijn zoon last van. Dat hij ook een 6 of 7 heeft voor talen/economie etc. doet er niet toe, hem wordt een EM profiel aangeraden waar hij geen zin in heeft. Maar goed, daar heb ik dus al een ander draadje over lopen.
't Is niet in mij opgekomen zoiets te vragen bij de keuze van de middelbare school, hoe is de verhouding cijfers onderbouw/bovenbouw.

Druif

Druif

07-04-2014 om 14:59

wel af en toe

Wat ik wel herken, is dat er ineens een toets tussen zit, die heel slecht gaat. Dochter staat een acht voor wiskunde, maar haalt soms ook een 3.5. Die ze dan later met de herkansing weer ophaalt.

Dat heeft dan te maken met: een stukje niet genoeg begrepen hebben, het verkeerde belangrijk gevonden hebben met het leren, de rekenmachine op radialen ipv graden hebben, een black-out.

Tot nu toe waren dit de redenen.

Je komt niet meer weg met 'gewoon goed leren'. Je moet het ook wel echt begrijpen. Vooral bij natuurkunde, wiskunde en scheikunde.

thef

thef

07-04-2014 om 15:56

Ik hoor toch overal wel een heetje dezelfde verhalen, vanaf 4 vwo vallen er meer onvoldoendes. Bij dochter toendertijd stroomden er eind Vwo 4 nog een aantal af naar Havo. Dochter had in 1 en 2 nog hele hoge punten maar ook bij haar werd het toen minder. Bij dochter had ik ook wel het idee dat het met inzet te maken had.

moedermop

maar is het dan alleen voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde zo dat de cijfers lager zijn? Hoe zit dat dan met de leerlingen die economie en M en O enz hebben? Gaan die cijfers ook naar beneden? Er zijn toch ook genoeg leerlingen die voornamelijk zessen en misschien een enkele zeven hebben. Die hebben ook een profiel moeten kiezen.
Je weet dat je op landelijk niveau zit als de schoolexamencijfers maximaal een half punt boven de eindexamencijfers zitten. Dat is een eis van de inspectie. Die tikken je op je vingers als de cijfers veel hoger zijn dan de eindexamencijfers. EN als het goed is weten de leraren dus welke toetsen en normeringen dan gehanteerd moeten worden.

Ellla

Ellla

07-04-2014 om 17:56 Topicstarter

Bovenbouw vwo

Mij valt inderdaad ook op dat de oefentoetsen bijna foutloos gemaakt worden, maar dat in de toetsweek de toetsen blijkbaar van een ander niveau zijn, meer inzicht wordt geeist. Dit hoort eigenlijk tijdens de lessen ook aan de orde te komen.
Omtrent de verschillende normering tijdens de toetsen in de toetsweek is me opgevallen dat er bij de examens wel voor elk vak dezelde normering geldt. Zij leggen de lat in 4 vwo erg hoog, andere scholen hebben meer uitval in de 5de. Helaas mogen scholen in de bovenbouw zelf bepalen hoe de SE's eruitzien. Regelmatig hoor ik ook dat er maar een enkele voldoende valt voor wis- en scheikunde tijdens de toetsperiode. Hoeveel cijfers mogen bij jullie herkanst worden? Bij ons is dat een cijfer, waarvan dus het cijfer van de herkansing telt.
Er stromen veel lln af naar de Havo.

herekansingen

Hier mag per periode 1 vak geherkansd worden. Alleen in de bovenbouw trouwens. Dus maximaal 3 toetsen per jaar.
Natuurlijk mogen de scholen in de bovenbouw zelf bepalen hoe een SE eruitziet, het zijn tenslotte schoolexamens. Maar alles wat meetelt voor het SE zal toch een bepaald niveau en normering moeten hebben. En dan wel zodanig moeilijk dat de leerlingen ( gemiddeld!) niet meer dan een half punt boven de uiteindelijke eindexamencijfers uitkomt. Dit zal toch per school voor een groot deel door ervaring bepaald worden.

Erboven of eronder

Zouden er ook scholen zijn die de schoolexamens expres moeilijker maken, zodat de schoolexamencijfers in elk geval onder de landelijk examencijfers zitten, zodat ze zeker weten geen gedonder krijgen met inspectie?

moedermop

Dat is ook niet slim. Want dan slagen er minder leerlingen en dat vindt de inspectie ook niet goed.
Gemiddeld in NL zijn de SE cijfers iets hoger dan de CE cijfers, maar natuurlijk zijn er wel verschillen per school. Ik vind dat trouwens altijd weer erg bijzonder, dat het verschil tussen SE en CE redelijk constant is op een school. Hier in de regio was een VWO die een paar jaar achter elkaar meer dan een half punt hoger was met zijn SE cijfers. Kreeg daar veel commentaar op van de inspectie en werden ook erg zwak beoordeeld. Maar op die manier zijn er dus wel kinderen geslaagd die op andere scholen gezakt zouden zijn. Er volgde een soort inhaalslag en er stroomden ineens veel meer leerlingen af in VWO 4.
Het VWO van mijn kinderen heeft al jaren de SE cijfers een paar tiende boven het CE ( gemiddeld over alle vakken natuurlijk). WOnderbaarlijk dat dat steeds lukt. Het is wel precies wat de inspectie wil.

Moedermop

Bij de school van mijn dochter (en misschien wel op meer of alle scholen, geen idee) zorgen ze er voor dat de schoolexamencijfers zo dicht mogelijk tegen de zes aan zit. Dat klinkt extremer dan het is, maar als blijkt dat een toets heel goed gemaakt is dan wordt de normering naar beneden bijgesteld, is hij slecht gemaakt dan komt er wat bij. Da's niet alleen om de zwaarte van de toets achteraf passend te maken, maar ook om de inspectie tevreden te houden. De zesjescultuur komt dus niet alleen van gemakzuchtige pubers.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.