Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Borg schoolboeken terug?

Toen dochter in de brugklas begon hebben wij 75 euro borg voor de boeken betaald. Nu is ze na 4 jaar van school af. Elk jaar bij het inleveren van de boeken heeft ze eventuele schade betaald en 1 keer heeft ze betaald voor een boek wat kwijt was. Zouden we nu die borg niet terug horen te krijgen? Hoe is dat op andere scholen geregeld?

Dalarna

Dalarna

29-06-2014 om 21:25

klopt

Die moet je terug krijgen, maar iedereen die die leest: WEIGER die borg, dat mag gewoon !

Melleke75

Melleke75

30-06-2014 om 07:58 Topicstarter

Nou

Het is bijna vakantie en van die borg hebben we niets gehoord. Vanmiddag maar eens bellen.

En? Krijg je de borg terug?

Ik zou dus juist denken dat die borg bedoeld is voor het vergoeden van schade of kwijtgeraakte boeken, dus ik begrijp niet dat jullie daar apart voor betaald hebben. Naar mijn idee zou je die borg terug moeten krijgen als de schade is betaald. Maar ik vind het een vreemd systeem zo...
Overigens hoorde ik gisteren op toekomstige school van dochter dat de borg maar liefst € 150 is, blijft idd ook staan tot einde schooltijd en dan krijg je terug wat er nog over is. Hier is het dus blijkbaar de bedoeling dat schade betaald wordt uit de borg, wat volgens mij ook logisch is.

Schade

Wordt betaald van de borg, maar voor het gebruik van boeken in het volgende jaar dient die borg weer aangevuld te worden. Gedurende de gehele schoolfase betaal je éénmaal borg, maar moet je die aanvullen als er sprake was van schade of vermissing.
Als je geen borg betaalt, betaal je de rekening van eventuele schade.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 15:02

Nogmaals

Je bent nooit verpicht de borg te betalen en ik zou dat ook niet doen omdat het gewoon gedoe geeft. Bij schade of vermissing betaal je alsnog en aan het eind van de rit moet je weer zeuren om het terug te krijgen. Wat is het nut als ouder? Helemaal niets, de boekenleverancier trekt gewoon 4-7 jaar rente op jouw geld!

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-zit-het-met-gratis-schoolboeken-in-het-voortgezet-onderwijs.html

bibi63

bibi63

01-07-2014 om 15:08

Dalarna, je kunt het ook andersom bekijken natuurlijk....

... wat is het nut als ouder?
Nou geen nut natuurlijk, daar is het ook niet voor bedoeld. Net als ouders kunnen denken "aan het eind van de rit moeten zeuren om het terug te krijgen", zal de boekenleverancier precies datzelfde probleem hebben bij elke schade of vermissing, als er geen borg zou zijn.

Overigens heb ik m'n borg teruggekregen eind brugklas. Nooit meer borg hoeven betalen (inmiddels eind 3). Ben benieuwd of ik aan het einde van het VO wederom borg terug krijg

Bibi

Verrekenen

@Bibi63: Meestal gaat de borg van de brugklas mee naar het volgende jaar. Als je eind brugklas de borg hebt terug gekregen, dan zou je voor het tweede jaar opnieuw borg hebben betaald..Zo niet, dan heb je net als Dalarna geen borg meer betaald in de daaropvolgende jaren en krijg je aan het eind niets terug toch? Of begrijp ik je verkeerd.

Ben het wel met Dalarna eens; je wilt je kind een goede start geven, bestelt op tijd en betaald braaf, niet wetende dat het niet verplicht. Zelf ervaren dat een verrekening voor een boek net zo snel op de deurmat viel als een gewone rekening wanneer ik geen borg had betaald.

De borg is natuurlijk wel een stok achter de deur bij de boekeninname eind examenjaar, wanneer men toch niet meer afhankelijk is van de boekenleverancier.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 16:10

bibi

Ik zou niet weten waarom ik als ouder het van de kant van de 'boekenboer' moet bekijken als de overheid heeft vastgesteld dat de borg vrijwillig is. Jij wel?

Melleke75

Melleke75

01-07-2014 om 23:58 Topicstarter

Borg

Wij hebben de boeken altijd van school geleend en de borg aan school betaald. Dochter kreeg zonder de handtekening voor de borg de boeken niet mee. Aangezien zij toen als 12 jarige verse brugpieper voor het eerst die boeken haalde, heb ik maar niet dwars gelegen en getekend. Wel met het idee dat ik het geld wel weer terug zou krijgen. Ik heb nog niet kunnen bellen, dit ga ik morgen doen.

bibi63

bibi63

02-07-2014 om 00:12

Flanagan en dalarma

Dat ik die borg eind brugklas heb teruggekregen is denk ik een foutje. Dat is alles wat ik daar over wilde zeggen. Er staat nu voor mij geen borg, maar niet omdat ik dat geweigerd heb.

En Dalarma: die 'boekenboer' is gewoon een commercieel bedrijf, wat zijn inkomsten en bestaansrecht haalt uit het verhuren van boeken. En dus ook de risico's van manko's of niet meer verhuurbaar materiaal door beschadiging. Borg is dan heel normaal. De huur van de boeken wordt betaald door de overheid, niet het kwijtraken of vernielen. Logisch lijkt mij. En al helemaal dat de 'boekenboer' daar als bedrijf de dupe van zou moeten zijn.
Bibi

Katniss

Katniss

02-07-2014 om 00:20

Ik ben benieuwd

Bij aanvang van de brugklas heb ik borg betaald. Vorig jaar was dochter een antwoordenboekje van wiskunde kwijt, een nogal beduimeld vodje waar je dan alsnog 12 euro vervangingskosten voor moet betalen (verrekend met de borg). Na de vakantie vonden we (ik) het weer terug.
Ik ben heel benieuwd of de schooladministratie zo op orde is dat ze aan het eind van de zesde nog kunnen nagaan dat ik in de tweede 12 euro had moeten betalen.

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2014 om 07:33

Dalarna

Toen het systeem van gratis boeken begon, moest ik ook borg betalen...aan de boekenleverancier, anders was bestellen niet mogelijk...

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 09:35

ja

Fio: maar dat is dus al heel erg snel gewijzigd, dat mocht niet, drie jaar geleden stond het bij ons er al keurig bij dat het vrijwillig is en daarom waarschuw ik de ouders van nu.

Bibi: ik zeg toch niet dat je die boetes niet hoeft te betalen? Dat moet gewoon en je krijgt ook een rekening als je na zes jaar ofzo niet alle boeken inlevert. Dat werkt mijns inziens niet anders dan iets bestellen op internet met achteraf betalen! Die borg van 75 is ook niet voldoende hoor om alle boeken te vergoeden als je die na het laatste jaar niet terugbrengt (en waarom zou je dat niet doen?).

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 09:36

Katniss

Vreemd, hier moet je dus gewoon die boete betalen en blijft je borg staan, dat vind ik dus het gekke van die borg, die moet dus altijd weer terug naar het oorspronkelijke bedrag voor het laatste jaar. Jij zit niet bij Iddink he geloof ik?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.