Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
prinsineke

prinsineke

02-09-2019 om 12:32

borg iddink

Even een tip voor ouders, die een borg terug zouden moeten krijgen van Iddink; check even of die ook daadwerkelijk is overgemaakt. Mijn dochter deed afgelopen schooljaar eindexamen en heeft aan het begin van haar middelbareschooltijd borg betaald aan Iddink (of, nou ja, dat heb ik gedaan, maar goed). Nu kreeg ik in juli een mail dat deze terugbetaald zou worden. Eind augustus was deze nog steeds niet betaald en ging ik eens checken wanneer dat zou gebeuren volgens Iddink. Op hun site staat uiterlijk in augustus, niet dus. Vanochtend heb ik gebeld en uit de buitengewoon laconieke reactie van de medewerker maakte ik op dat het heel gebruikelijk is dat de borg niet automatisch wordt overgemaakt.
Door de lange tijd die er zit tussen het inleveren, de mail en de betaling, wat ook nog allemaal tijdens de vakantie valt, was ik het bijna vergeten. Ik wil niet cynisch doen, maar dat zou toch een leuke aardige bijverdienste zijn; alleen de borg terugbetalen van degenen die zo alert zijn om er achteraan te gaan. Of zijn wij wel een uitzondering en heeft iedereen netjes de borg terug?
Hoe dan ook; als het goed is zou de borg nu over twee weken uitbetaald moeten worden.

Triva

Triva

02-09-2019 om 12:56

tja

De borg is vrijwillig, die heb ik dus nooit betaald.

Borg voor gratis schoolboeken
Scholen mogen aan ouders een borg vragen voor gratis schoolboeken. Dit is om ervoor te zorgen dat de leerlingen er netjes mee omgaan. De borg voor schoolboeken is vrijwillig. Een borg vragen mag alleen onder de volgende voorwaarden:
Voor ouders moet duidelijk zijn wat de borgregeling inhoudt en hoe de school omgaat met schade aan boeken.
De medezeggenschapsraad gaat akkoord met de borgregeling.
De school zorgt dat de leerling aan het begin van het schooljaar zijn schoolboeken heeft. Ook als de ouders de borg niet willen betalen.
Ook als de school de werkzaamheden uitbesteedt aan een boekenleverancier, blijft de school verantwoordelijk voor de levering van de gratis schoolboeken.
Gaat u als ouder akkoord met de borgregeling? Dan bent u verplicht deze na te komen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-zit-het-met-gratis-schoolboeken-in-het-voortgezet-onderwijs

prinsineke

prinsineke

02-09-2019 om 13:22

Triva?

Ik begrijp niet zo goed wat je met je reactie wil zeggen, Triva. Tja; de borg is vrijwillig, dus dan moet je ook niet raar opkijken als ze - ondanks toezegging - niet (op tijd), niet automatisch terugbetalen?

Triva

Triva

02-09-2019 om 14:28

nee

Ik begrijp niet waarom je het toen betaalt heb en ik wil anderen waarschuwen het dus NIET te betalen.

rutiel

rutiel

02-09-2019 om 14:33

Dank voor de tip

Ik zou wel één van die ouders zijn die zoiets gewoon echt helemaal vergeten. Dus in die zin is het wel een slinkse zet van Iddink (neem aan dat ik niet de enige ben). Ik ga het vanavond even uitzoeken.

ook dank voor de tip

Ik ga was het ook helemaal vergeten.
En Triva als je wilt waarschuwen om borg niet te betalen zou ik dat elders toen. Hier komt je reactie over als "ja had je maar niet zo suf moeten zijn om een borg te betalen" en dat is weinig zinvol.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-09-2019 om 15:06

En toch

Is het voor andere ouders die dit meelezen wel een handige tip. Ik heb ‘m hier ook vandaan en ook nooit betaald😁

Triva

Triva

02-09-2019 om 15:10

precies dendy

Daarom zet ik dat hier ook neer..... maar nog vind ik het dom om iets te betalen wat vrijwillig is, waarom zou je dat doen? Je weet dat je het pas na 4, 5 of 6 jaar kan terugkrijgen? Wat was je voordeel dan?

prinsineke

prinsineke

02-09-2019 om 15:14

tja nogmaals

Sorry Triva, dat is vast een fantastische tip, die je daar hebt; dat je die borg niet moet betalen. Míjn tip was voor al die domme mensen, die wél die borg hebben betaald. Maar als ik je dan ook nog een suggestie mag doen; zorg jij dan jaarlijks ff aan het begin van het schooljaar dat je jouw supertip nog even onder de aandacht brengt in een draadje voor minder domme ouders.

Pennestreek

Pennestreek

02-09-2019 om 15:58

Ik wist dat niet

Dat het vrijwillig is. Hier doet de school de boeken in eigen beheer, het is niet in me op gekomen dat te weigeren.
Heb nu wel in de agenda staan dat ik eind van de maand even check of het terugbetaald is. Ik geef ze nog even, het schooljaar is net begonnen en dochter is na 4 havo gestopt, dus dat is geen logisch moment. Dank voor de tip dus, al verwacht ik dat deze school het uit zichzelf keurig regelt.

Triva

Ook ik wist niet dat hij vrijwillig was. Het zal je wellicht verbazen maar er zijn mensen in dit leven die niet alle kleine lettertjes lezen en alles grondig uitzoeken. Kun jij van alles van vinden maar vooruit. Voor die mensen is het gewoon fijn dat TS hier even wijst op teruggave borg. En ook vooruit, ik zeur niet verder over jouw mosterd na de maaltijdtip. En ik denk ook bij de leedvermaak smiley van Dendy wees er blij mee.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-09-2019 om 17:19

Hier

Voor mijn oudste moest ik destijds de borg betalen (2011 volgens mij). In jaar 2 kreeg ik een rekening in verband met een niet ingeleverd boek. ‘Verreken maar met de borg’, zei ik. Drie jaar later kreeg ik de borg terug, want kennelijk was die wettelijk niet toegestaan. Gewoon de volledige borg gekregen, dus kennelijk is administreren niet hun sterkste kant.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-09-2019 om 17:30

Triva

Hier stond het wel vermeld, maar voor een kersverse VO- ouder zijn dingen soms een beetje nieuw😁
Over een jaar start mijn dochter (als ze slaagt) op de uni. Ik denk dat ik hier tegen die tijd ook even om do’s and don’ts vraag.

Triva

Triva

02-09-2019 om 19:43

Phryne

Mijn oudste begon gelijk met jouw oudste, ik vermoed dus eerder dat bij alle mensen hier die het wel hebben betaalt de school of de boekenaanbieder stiekem niet duidelijk was over dat het vrijwillig is. Voor de duidelijkheid: het moet er dus echt bij staan en dan zie je dat niet over het hoofd natuurlijk en in dat geval hoef ik mijn 'supertip' ook niet te geven.

Jullie kunnen nu wel allemaal boos worden, sorry hoor, ik lees iets en ik verbaas mij ergens over en dat zet ik neer. Ik snap best dat niet iedereen het weet of er overheen heeft gelezen.

Sas

Sas

02-09-2019 om 20:56

Hier stond er een dreiging bij

Oftewel : het is vrijwillig maar......
Ik kan het niet meer opzoeken want mijn jongste is afgelopen jaar geslaagd.
Maar dankzij berichten hier, heb ik de borg elk jaar geweigerd te betalen. Ondanks de dreiging.
In zes jaar is er nooit iets verrekend, behalve toen de rugzak in de sloot belandde. Verzopen boeken moet je betalen, dat snap ik. Je wilt dan nieuwe hebben. En dat hebben we ook gedaan. Dat is vergoed door de verzekering.
Eind van het schooljaar vond de boekenverkoper dat zij recht hadden op de verzopen boeken, ook al waren ze betaald. Er zaten namelijk combi’s bij, waarvan deel 2 niet was verzopen. Die je toch moest betalen want waren met elkaar gekoppeld.
Dat heb ik geweigerd. Ik heb ze betaald dus ze waren nu van mij. School was blij met die boeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.