Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maria

Maria

29-03-2014 om 12:37

Borg betalen voor een examentraining op het VWO?

Hallo allemaal,

Mijn kind zit in 6VWO en doet dus eindexamen. Afgelopen week kreeg ik een mailtje van de school met de volgende tekst:

"Dan wil ik van alle leerlingen 100 euro borg hebben voor de examentrainingen. Als de leerlingenen naar alle trainingen zijn geweest krijgen ze deze borg terug. Dit is omdat we veel geld aan de examentrainingen uitgeven en we dus ook verwachten dat ze er zijn. Zoals al eerder gezegd als een leerling er een training niet is kost dat de betreffende leerling 150 euro per training.
De borg wil ik uiterlijk maandag 7 april hebben."

Ik zou graag willen weten wat jullie hiervan vinden. Om de antwoorden niet te 'sturen', geef ik zelf nog even niet mijn commentaar.

Alvast dank voor jullie reactie.

Maria

druif

druif

29-03-2014 om 12:49

volgens mij mag dat niet, onderwijs is gratis...

Ik vind het een vreemde situatie en zou het dus niet betalen.

Ik zou een vriendelijke mail terug sturen met een soort van antwoord:

Uiteraard is mijn (leerplichtige) kind, aanwezig in de lessen die de school organiseert. Zoals het de afgelopen zes jaar ook steeds aanwezig is geweest.

Het is mogelijk dat mijn kind ziek is, terwijl de school een les organiseert. Die les kan ook een dure examentraining zijn. Dan kan mijn kind niet aanwezig zijn. Als ouder ben ik niet bereid om de school geld te betalen, als mijn kind ziek is.

Met vriendelijke groeten,

Maar dan ga ik ervan uit, dat deze trainingen binnen het lesprogramma gegeven worden. Dus tijdens schooltijd. 8.00 uur tot 17.00 uur. Dat zijn hier de tijden dat kinderen beschikbaar dienen te zijn voor het volgen van onderwijs. Als de trainingen op basis van inschrijving in de avonduren of weekenden gegeven worden, dan valt het niet onder het onderwijs en zal de situatie anders zijn.

Katniss

Katniss

29-03-2014 om 12:58

Wat een grapjassen

Ik weet niet of ik uiteindelijk zou betalen, want ik ben een beetje een sufkop in dat opzicht, maar ik vind het wel een bijzondere vraag. Hoe verzinnen ze het? Borg vragen voor de presentie bij lessen, heel apart.

Maria

De reactie van Druif is heel keurig. Je kan ook een briefje sturen en meedelen dat je je kind de week voor de paas thuishoudt, dat dit de school uiteraard geld bespaart en dat je het aldus uitgespaarde geld, begroot op .... graag per omgaande gestort wil hebben op rekening ....

Zijn ze nou helemaal van de ratten besnuffeld!

groeten,

Temet

amk

amk

29-03-2014 om 15:39

nou ja zeg

onderwijs is verplicht, dus als het verplicht is mogen ze er geen geld voor vragen of het is vrijwillig en dan moeten ze een alternatief programma aanbieden onder lestijd.
In beide gevallen hoef je niet te betalen.

Paal

Paal

29-03-2014 om 18:51

Examentraining

Wie geeft die training eigenlijk?
Ik vind het zeer vreemd dat een school daarvoor moet betalen en dat wil verhalen op de leerlingen.
Dit kan op een veel vriendelijker manier.

Maria

Maria

30-03-2014 om 15:44

Ja, dat vroeg ik mij ook af

Ik vroeg mij inderdaad ook af wie die training gaat geven. Het lijkt erop dat het een derde, dus niet aan de school verbonden entiteit is. Commercieel, waarschijnlijk. Ik vind het sowieso erg dat de school daar gebruik van moet maken. Dan lijkt het erop dat het gegeven onderwijs onder de maat is. Maar inderdaad Paal, dat ze dat dan willen verhalen op de leerlingen is niet pluis. Ik blijf het een vreemd zaakje vinden. De toon van de mail vond ik trouwens ook ver onder de maat: tot twee keer toe "ik wil". Dat klinkt nogal dreigend. Waarom niet een "ik zou graag zien dat" of "kunt u ervoor zorgen dat".

Bedankt voor de reacties tot zover

Maria

Thursday Next

Thursday Next

31-03-2014 om 16:45

Nou,

toen ik begon met lezen dacht ik dat het geld vast "de eerste van de volgende maand" of "aanstaande dinsdag" binnen moest zijn. Maar niet dus. Wat een raar mailtje, indeerdaad de toon ook.

nou ja

raar.Je moet betalen als je het onderwijs, wat volgens mij verplicht gesteld kan worden, niet volgt.
Als je gewoon komt, krijg je geld terug.
Het wordt hoe langer hoe gekker op de middelbare school. Hier zijn de examentrainingen op havo en vwo niet verplicht, wel aan te raden. Op de mavo en basis en kader is het verplicht.
Maar voor zo ver ik weet is hier geen externe organisatie bij betrokken.

Hier

School/zoon aan mij dus, vroeg netjes of de kinderen mee mochten doen aan extra examentraining. Waarvoor een bundel aangeschaft werd van een paar tientjes. Zoon wilde graag meedoen dus heb ik dat betaald.

Sawo

Sawo

31-03-2014 om 20:11

Hier ook

Hier ook extra examentraining door extern bureau. Betaald door school. Wij moesten voor 5 euro een nieuwe examenbundel aanschaffen. Wel verplicht geen borg, Echt belachelijk.
Ik heb niet het idee dat school onvoldoende onderwijs heeft gegeven maar ze willen vooral hoog scoren.
Saartje

Waarom training?

Ik vind het een erg vreemd verhaal. Examentrainingen zijn toch altijd 'extra', of niet? Als school huur je een één of ander bureau in en daar kunnen leerlingen dan die training bij krijgen.

Misschien naïef, maar ik verwacht nog steeds dat een middelbare school in staat moet zijn om met de reguliere lessen en trainingen de leerlingen zelf te kunnen voorbereiden op de examens. Alle extra trainingen (bijles, maar ook examentraining) zijn dan facultatief en moeten daarom zelf betaald worden.

Een constructie waarbij de school standaard examentrainingen aanbiedt, doet mij twijfelen aan de kwaliteit van de betreffende school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.