Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
michelle

michelle

16-09-2015 om 10:26

boos om wat juf zegt

Hallo, ik heb een vraag en dat is vinden jullie dat een juf haar mening mag geven over wat wij doen naast school of niet. Het gaat hierom: Me dochter van 11 en ik waren als uitje naar het dolfinarium geweest en ze vertelde daarover op school. En toen zei een ander kind dat het dolfinarium slecht is en dat het slecht is om dolfijne op te sluiten en hoe ze gevange worden en zo, en toen zei de juf dat ze het daar mee eens is. En nu is me dochter filmpjes en zo daarover gaan opzoeken op internet en is ze nu boos op mij dat ik haar mee heb genomen daarnaartoe terwijl het een leuke dag was geweest en dat vondt zij toen ook! en het is ook duur! Maar nu de juf het zegt wil ze dus niet meer. Ik ben boos op de juf dat zij dit soort dingen niet moet bespreken want het heeft niets met school te maken heb ik gelijk of niet??

onhandig

van de juf om dat zo te benoemen. Het is natuurlijk altijd goed om dingen van verschillende kanten te bekijken, want er valt wel wat af te dingen op het houden van dieren in gevangenschap. Dus dat ze het daar op school over hebben kan ik alleen maar toejuichen.
Maar dan moet je het wel van alle kanten bekijken, en niet alleen van de negatieve natuurlijk.

Laat je dochter hier eens lezen:
http://www.dolfinarium.nl/nl/insight-dolfinarium/dierenwelzijncommissie-van-het-dolfinarium

Dat kan ze zien dat er heus wel over nagedacht wordt daar bij het Dolfinarium. Misschien kan zij daar dan in de klas nog eens op terugkomen (of bijvoorbeeld een spreekbeurt over houden!)

Het maakt niet uit wat,

een ander ervan vindt. Als jij behoefte hebt om dit op een geschikt moment met de juf te bespreken, doe je dat toch. Niet zo zeer om het punt van goed of fout hoe men met de dieren omgaat door te nemen, maar om het effect van haar woorden bij jouw dochter, en de doorklank terwijl je met je dochter iets leuks had willen ondernemen.

Of je laat het gaan en denkt : ' dom mens, je wordt bedankt.' Dit akkefietje drijft wel weer over, grote kans dat je je hoofd nog wel eens harder gaat stoten.

Hanne.

Hanne.

16-09-2015 om 11:00

juffen

Juffen zijn soms net mensen en hebben dus ook een eigen mening. Nu denk ik dat ze voorzichtig moeten zijn met hun mening verkondigen omdat ze door kinderen als 'autoriteit' worden gezien, maar ik denk dat het een illusie is als je verwacht dat juf nooit haar mening geeft.

Juf heeft aangegeven dat zij het zielig vindt dat dolfijnen in het dolfinarium worden opgesloten. Daarmee heeft ze je dochter een andere mening laten horen dan die jij hebt. En jouw dochter heeft daar op gereageerd door verder onderzoek te doen (filmpjes kijken) en een eigen mening te vormen. Lijkt me prima.

Kijk dat ze vervolgens boos op jou wordt, daar zou ik dan wel het gesprek over aan gaan. Op het moment dat jullie gingen vonden jullie dat beiden leuk. Daar was ze zelf bij. Ze is 11 ze had ook zelf kunnen bedenken dat dolfijnen niet van nature in een aquarium leven en dat daar misschien nadelen aan zitten.

Angela67

Angela67

16-09-2015 om 11:13

michelle

je dochter wordt ouder dus je kunt beter met haar oefenen dat ze zich anders gaat opstellen over dit soort dingen. Dit is nu de juf die iets zegt, maar morgen is het iets of iemand anders. Het gaat dus om hoe jij haar kunt helpen anders te reageren.
gr Angela

Richten op je dochter

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Hanne. Dit is een goed moment om het gesprek aan te gaan met je dochter. Volgens mij helpt het niet om boos te worden op de juf. Je dochter is op een leeftijd dat ze zelf haar mening vormt. Hier kun je haar in begeleiden. Er is niet een 'waarheid', het dolfinarium 'is' niet leuk of niet-leuk, hier kun je blijkbaar van mening over verschillen.

Het zal hopelijk niet de laatste discussie zijn die ze in haar leven voert.

Dees

Dees

16-09-2015 om 14:39

heel goed

Ik ben het eens met de juf, en je dochter is het blijkbaar ook eens met haar juf. Fijn toch dat je dochter haar eigen mening vormt op basis van de informatie die ze vanuit verschillende bronnen ontvangt en zelf ook nog op zoek gaat naar meer informatie om de informatie die ze krijgt verder te toetsen.

Ik weet nog dat ik mijn ouders zo ver kreeg om afval te scheiden en mijn vader zover kreeg om scheerschuim uit een potje in plaats van spuitbus met drijfgassen te gebruiken. Mijn docent was milieufreak en ik zal 3 jaar bij hem in de klas dus dat had zijn effect wel.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-09-2015 om 15:20

niet boos zijn

Welkom in de wereld. Welkom in de wereld waar mensen verschillende meningen en opvattingen hebben. Welkom in de wereld waarin we ook de vrijheid hebben om dit uit te spreken.

Natuurlijk heeft de juf een mening, en natuurlijk mag ze die uitspreken. Een kritische noot kraken richting dierentuinen of dolfinaria is alleen maar goed. Prima, het zet jouw dochter aan het denken. Dat ze daardoor zich nu even afzet tegen jou... tja, dat hoort bij het groter worden. Je kunt moeilijk boos gaan worden op iedereen die er een andere opvatting op na houdt.

Zie dit als een leermoment. Zowel voor je dochter als voor jou. De juf heeft je dochter aan het denken gezet (daar is het onderwijs voor!), en zij pakt dat op. Denk met je dochter mee, complimenteer haar dat ze dit verder onderzoekt en dat ze kritischer kijkt naar het uitje. Geef ook gerust aan dat je hier zelf nog nooit zo over hebt nagedacht en dat je hier ook van leert. De wereld is niet zwart-wit, een dolfinarium is niet persé goed of fout. Je (en je dochter) hoeft niet voor of tegen te zijn. Maar het is goed om je te realiseren dat een kritische blik op zijn plaats is. Dit geldt overigens niet alleen voor dolfinaria, maar ook voor dierentuinen, circussen, het eten van vlees, het eten van niet-biologische groente etc. etc.

Katniss

Katniss

16-09-2015 om 16:12

Mening leren vormen

Ik ben ook wel eens tegen dingetjes aangelopen en vind eigenlijk dat een leerkracht niet heel expliciet zijn eigen mening moet verkondigen. Voor veel kinderen heeft de juf immers altijd gelijk. Zo had mijn oudste eens een juf die het min of meer eigen schuld vond dat Theo van Gogh werd vermoord. Daar heb ik het wel even over gehad.

Moni

Moni

16-09-2015 om 16:14

Moet wel kunnen

Ik lees dat een kind in de klas erover begon dat het Dolfinarium slecht zou zijn. Juf kan dat in de klas bespreken. In groep 7/8 moet juf dan ook haar mening kunnen geven. Als juf er zelf over was begonnen, zou ik dat minder geslaagd vinden.

Ja leerpunt

Je kunt van mening verschillen maar ook meerdere kanten belichten en het is een persoonlijke keuze waar je de accenten legt.
Je kunt zelfs van mening verschillen met je moeder. Goed leerpunt.
Zonder boos te worden. Maar blijkbaar horen emoties er ook bij in sommige discussie.

Amare

Amare

16-09-2015 om 18:57

maar Katniss

'Ik ben ook wel eens tegen dingetjes aangelopen en vind eigenlijk dat een leerkracht niet heel expliciet zijn eigen mening moet verkondigen.'

Dat hangt helemaal van de context af. In dit geval gaf een ander kind haar mening en zei de juf alleen dat ze het met dat andere kind eens was. Het is niet zo dat de juf ineens uit eigen beweging besloot een lesje over dierenmishandeling in het Dolfinarium te geven.
Bovendien, als ze het met kind van TS eens was geweest, en het dolfinarium 'gewoon' een leuk uitje had gevonden, had ze het dan wel mogen zeggen?

Katniss

Katniss

16-09-2015 om 19:18

Hmmm ja

Ik twijfel nog Ik vind het namelijk in het geval van het dolfinarium echt geen aardige opmerking. Kind is enthousiast dus dan moet een ander ook gewoon kunnen reageren met 'goh wat leuk voor je'. Het wordt alleen wel anders als een kind enthousiast vertelt over een hanen- of stierengevecht.

taak van de juf

Zou idealiter zijn dat ze verschillende kanten belicht, zonder haar eigen mening voorop te zetten. Of nog beter: dat ze de kinderen erover van gedachten laat wisselen. Dunkt mij dat er wel meer klasgenoten wel eens in een dierentuin zijn geweest. Niet iets om je schuldig of naar over te voelen. Maar het is natuurlijk wel prima om er eens wat verder over na te denken wat je er nou eigenlijk van vindt, van dieren in een hokje.
En vandaar ook de link: het Dolfinarium krijgt vaker kritiek en daar doen ze ook wel wat mee.

Jolan

Jolan

16-09-2015 om 23:00

Ben je er nog Michelle?

"Ik ben boos op de juf dat zij dit soort dingen niet moet bespreken want het heeft niets met school te maken heb ik gelijk of niet??"
Als juf alleen dingen mag bespreken die met school te maken hebben, zou het niet alleen een saaie boel zijn, maar ik denk dat je ook wel verwacht dat kinderen van die leeftijd wat wereldwijzer gemaakt worden toch? Ik neem aan bijvoorbeeld het vluchtelingenprobleem ook wordt besproken.

Je was er niet bij, heeft juf expliciet haar afkeuring over het Dolfinarium laten blijken, of heeft ze een opmerking geplaatst over de mening van het klasgenootje? (Bijvoorbeeld: "daar zit wel wat in" oid).

Je dochter is immers zelf op onderzoek uit gegaan. Wees trots op je dochter en blij dat je niet meer naar 'dat dure Dolfinarium' hoeft!

Dierentuin

Ik ben wel benieuwd wat de juf gaat zeggen als haar baas aankondigt dat de klas naar een dierentuin gaat.
Er staan elke dag veel schoolbussen bij Artis voor de deur. Ook de dieren in Artis hebben niet de vrijheid om bv te zwemmen als de dieren in de oceaan.
Wie een probleem heeft met de dieren van Dolfinarium, moet ook denken aan de legkippen als ze een eitje tikt.

mirreke

mirreke

17-09-2015 om 09:16

Prima juist

Ik snap dat het een fijn uitje was. Dat was het ook. Maar nou weet je dochter meer van de ins en outs van een dolfinarium. Is toch prachtig dat ze daar achter komt? En zo leer jij er ook weer van, want jij wist dit blijkbaar ook niet. Praat er gewoon over met je dochter, laat haar vertellen wat zij ervan heeft geleerd, neem haar serieus.

Ik vind het juist erg goed van de juf dat ze er op in gaat.

Jij lijkt vooral gekwetst omdat voor jou gevoel iets wat leuk was en een fijne herinnering was, nu verpest is. Maar het is niet verpest. Jullie hebben wat geleerd. Kijk naar het circus. Ik heb daar vanuit mijn kindertijd magische herinneringen aan. Maar voor de dieren is het niet fijn, en nu zijn dierenoptredens verboden. Dat heet voortschrijdend inzicht.

Amare

Amare

17-09-2015 om 12:33

precies Katniss

'Het wordt alleen wel anders als een kind enthousiast vertelt over een hanen- of stierengevecht.'

Nou, in Spanje zullen een aantal juffen dat waarschijnlijk helemaal niet met je eens zijn. Het blijft natuurlijk een vreemd fenomeen dat mensen genieten van dieren in gevangenschap, of dat om het dolfinarium gaat of om het konijntje dat zit te verpieteren in zijn hokje buiten ...

discussies op school

Dit soort onderwerpen komen vaker naar voren op school en ik vind het alleen maar goed dat dit ook besproken kan worden. Wij hebben op school infoboekjes die de kinderen lezen en waar vragen bij zitten die zij moeten maken, daar zit ook altijd een discussie/eigen mening vraag bij. En er is toevallig een boekje over dolfijnen met als discussievraag het dolfinarium..
Uiteraard is het belangrijk dat een leerkracht duidelijk maakt dat mensen van mening verschillen en dat ieders mening gerespecteerd moet worden.
Als leerlingen vragen hoe ik ergens over denk, vertel ik dat ook gewoon, wel genuanceerder en minder expliciet dan ik in een volwassen discussie zou doen (ik zou in een discussie over het dolfinarium bijvoorbeeld niet over de Japanse dolfijnenslachtingen beginnen). Ik vind het belangrijk dat kinderen leren zelf na te denken en zelf een mening te kunnen vormen. Wat dat betreft zou ik juist trots op je dochter zijn!

Bennikki

Bennikki

17-09-2015 om 15:19

Mening van de juf

Ik vind dat de mening van de juf, zeker in de onder- en middenbouw, helemaal niet ter sprake hoeft te komen. Op die leeftijd vinden veel kinderen namelijk wat de juf vindt, buitenproportioneel belangrijk. Zie ook de dochter van Michelle, die een leuk, duur en gezellig uitje met haar moeder nu met terugwerkende kracht als "stom" interpreteert.
Juffen hebben altijd wel een paar stokpaardjes, het dolfinarium was er in dit geval één van, maar het kan ook politiek zijn, geloof, eten, mode, of zelfs het gedrag van medeleerlingen. Laat ze die met haar eigen gezin of vrienden bespreken. In de klas zou ze de kinderen aan het woord moeten laten op een objectievere manier, en kunnen helpen met het vinden van argumenten vóór en tegen zonder duidelijk te verkondigen hoe zij er zelf in staat.
wat je misschien kan doen is het kind uitleggen dat dingen náást elkaar kunnen bestaan. Dus ja, het was een leuk uitje, en nee, niet iedereen denkt dat dieren gelukkig zijn in gevangenschap en ja, het Dolfinarium probeert er het beste van te maken en nee, dat lukt niet altijd.

Jamie

Jamie

17-09-2015 om 15:37

Benniki

Het ging hier om de bovenbouw, kind is 11, maar je zegt niet wat je wil met leerkrachten in die groepen?

Bennikki

Bennikki

17-09-2015 om 15:43

Oh ja

Das inderdaad bovenbouw, ik vind ook daar dat de leerkracht zo weinig mogelijk moet "vinden" maar dat ze als de leerling erom vraagt, wel voor haar mening uit mag komen. Met de kanttekening dat het één van de mogelijke meningen is.

Mening

Het lijkt me juist onwerkelijk als een juf geen mening zou mogen hebben. Belangrijk is dat je daarbij ruimte laat voor andere meningen. Maar dat is in het algemeen wel een dingetje.

Jolan

Jolan

17-09-2015 om 16:23

Punt is...

... dat we niet eens weten wat de juf precies verteld heeft. Dochter heeft zelf informatie opgezocht.
Het was ook een klasgenoot die begon over dat Dolfinarium slecht is. Als de juf nou meteen over het relaas van dochter met haar mening was gekomen, vind ik het nog een ander verhaal.

Michelle (ben je er nog?) is boos omdat ze vindt dat de juf überhaupt zich tot de stof in de boekjes op school moet beperken.

Eske

Eske

18-09-2015 om 13:12

Mening

Juf mag natuurlijk een eigen mening hebben maar ik vind dat ze hiermee nu een leuk uitstapje van een enthousiast vertellend kind heeft verpest! Dat andere kinderen hun mening ventileren mag maar juf moet zich afzijdig houden en geen partij kiezen. Ik zou ook boos zijn en het er zeker over hebben.

Amare

Amare

18-09-2015 om 15:34

don't kill the messenger Eske

'maar ik vind dat ze hiermee nu een leuk uitstapje van een enthousiast vertellend kind heeft verpest!'

Dat vind ik onzin. De juf heeft niks verpest. Het kind is, na uitlatingen van een ander kind (!), die door de juf gedeeld bleken te worden, zelf opgezocht hoe het zat. En daardoor werd het uitje minder leuk. Daar kan de juf niks aan doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.