Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi63

bibi63

17-09-2014 om 21:33

BOL of BBL (MBO)

Onze dochter doet dit jaar examen VMBO-T. Daarna dus een MBO opleiding (als HAVO geen optie is).
Eigenlijk weet ze nog helemaal niet welke opleiding ze wil ('iets met dieren' is het enige wat ze echt in haar hoofd heeft, maar ja...)
Verder is ze een typje dat het moeilijk vind aansluiting te vinden, zeker bij meiden die al erg voorlijk zijn. Best problemen gehad op het VO met aansluiting. Nu gelukkig een goede vriendin in de klas, maar bij de rest van de meiden voelt ze zich ongemakkelijk. Kortom, ze ziet dus ook erg op tegen straks een nieuwe school enz.
Zij heeft dus haar zinnen gezet op een BBL opleiding, met het idee (haar idee) dat ze dan niet zo vaak naar school hoeft, maar kan werken. Zelf zie ik dat natuurlijk heel anders: en dan? kan je dan wel makkelijk je 'plek' vinden.
En verder: ze is dan pas 16 (wel snel 17: oktober). Zien bedrijven het wel zitten met zo'n jong persoon (wat ik in mijn eigen werkomgeving met stagiaires (BBL) zie, is dat ze toch meestal minimaal 18 zijn.
Jullie ervaring, ideeen, input enz enz enz?
Bibi

Een baan

Is heeeel moeilijk te vinden, zeker in branches die niet zo heel bekend staan om veel werk. Als ze echt bbl wil, kan ze beter techniek of een havenopleiding gaan doen... Maar ja daar heb je niets aan. En als ze werkt heeft ze helemaal geen leeftijdgenoten.

Zijn jullie al op mbo wezen kijken? Soms kan je ook een dagje proef draaien van de opleiding van je keuze voor je inschrijft. Dan kan ze een beetje een beeld krijgen.

bibi63

bibi63

17-09-2014 om 23:17

Dacht ik ook al marsy.... En nog een vraag

Een baan moeilijk te vinden, zeker op die leeftijd. Nu haar nog overtuigen...

Dan nog een vraag. Stel dat ze blijft volharden. Hoe gaat dat dan in de praktijk? Ze kiest een opleiding, ze kiest BBL, en dan? Wat als ze dan geen baan vindt? Hoe gaat het dan verder?

Bibi

Cat

Cat

18-09-2014 om 06:41

ik zelf

Had grote moeite met aansluiting op vo, en op de hbo waar ik kwam ging het super! Ik voelde me helemaal thuis in de klas.
Als ze moeite heeft met aansluiting zou het goed kunnen dat het op een werkplek nog lastiger is, wordt meer gevraagd qua sociale vaardigheden, gaat er vaak harder aan toe. Nog even oefenen op een school kan goed doen.

Farasha

Farasha

18-09-2014 om 08:42

Zelf baan/opleidingsplaats regelen

Ik ben niet 100% zeker (zoon doet BOL), maar als ik het me goed herinner regelen BBL opleidingen géén opleidingsplaats/werk/stageadres voor je. Die moet je zelf voor aan aanvang van de studie gevonden hebben. Lukt dat niet, dan moet je BOL doen.

Tekst van een willekeurige BBL opleiding (kan zo snel geen dierenopleiding vinden...):
"Je werkt al lerend in xxx en je gaat een dag per week naar school. Je moet zelf een leerarbeidsovereenkomst afsluiten van minimaal 3 dagen per week met een leerbedrijf met KOC-erkenning. Als dat vóór 1 oktober van het eerste jaar niet lukt, dan vervolg je jouw opleiding in de bol."

Ik kan me je zorgen wel goed voorstellen. Op het MBO lopen ook behoorlijk wat oudere leerlingen rond, dus als ze qua ontwikkeling wat jonger is wordt de afstand tot anderen nog groter. Maar dat speelt op de werkplek natuurlijk nog veel meer.

Heb je dit al op school besproken? Zijn er misschien SOVA cursussen (op school of via gemeente) om haar voor te bereiden op de overgang?

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 08:46

maar

Ze is waarschijnlijk al minstens zes jaar gewend dat ze 'jonger is dan de rest', toch? Ik zou wel als het enigszins mogelijk is haar van die dieren af te helpen want je doet een opleiding tot werkloosheid. Ga naar zoveel mogelijk open dagen in ieder geval of richt toch je pijlen op de havo?

Bbl

Inderdaad, zelf een baan zoeken, anders bol.

Doe ook eens een beroepentest, kan vaak ook via school, kan ook echt de moeite waard zijn.

En wat betreft opleiding tot werkloosheid: na mbo kan ze nog naar hbo, onafhankelijk van de vooropleiding kan ze daar weer een nieuwe keuze maken.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 09:12

marsy

Tja, ik zie mijn kind toch liever een mbo opleiding doen met een beetje kans op werk. Of die hbo ook nog helemaal afgerond wordt is ook de vraag.

Maar goed als ze helemaal niets weet: ze moet toch wat volgend jaar natuurlijk en dan is mbo4 een opstapje naar hbo, net zoals havo dat kan zijn.

bibi63

bibi63

18-09-2014 om 19:39

reactie

Dank voor jullie reacties.
Ja, ik zie het zelf allemaal ook een beetje zoals jullie suggereren.
Het is lastig. Ze is erg technisch, typisch bèta kind. Liefst zou ik haar die richting op duwen, bijv. industrieel ontwerpen (ze is ook creatief). Maar dat ziet ze echt niet zitten (allemaal jongens, niemand (meiden die ze kent) gaan daarnaar toe). Zucht. Nee, ik snap ook wel hoe e.e.a. in elkaar steekt. Wel blijf ik het belangrijk vinden, ondanks werkkansen, dat ze iets gaat doen wat haar leuk lijkt. Op de MBO school voor 'dieren' hier in de buurt, hebben ze ook veel opleiding mbt voeding (bijv. voedingsdeskundige o.i.d.). Lijkt mij ook heel geschikt, maar ja, nu zij nog.
We gaan i.i.g. naar diverse open dagen uiteraard.
Voor haar is het ook heel belangrijk dat ze samen (vriendin) met iemand gaat. Snap ik, maar dat kan je niet van te voren arrangeren. Ik begrijp haar heel goed, ook door haar ervaring op het VO. In heterogene brugklas, vriendin in de klas en andere klas, die allemaal HAVO/VWO klanten zijn. Zij moest naar VMBO-T en kwam daar in een klas met meiden waar ze niets mee kon, zich niet prettig bij voelde. In de 3e kwam een meisje in de klas (die 2 HAVO had gedaan, maar naar VMBO-T moest) en daar heeft ze een supervriendin in gevonden. Dus vorig en dit jaar zit ze lekker in dr vel met die vriendin en in de pauze met nog wat andere vriendinnen uit HAVO en VWO. Ze ziet er als een berg tegenop straks weer (op het MBO) in een zelfde soort situatie terecht te komen. Haar vriendin in de klas heeft wel redelijke kans door te gaan naar HAVO. Voor dochterlief is het niet uitgesloten, maar dat is echt nog afwachten (heel slecht in Engels). HAVO is voor mij geen must (maar wel altijd prettig natuurlijk), maar vooral voor mij een periode om wat ouder, sterker te worden en meer ideeen te krijgen wat ze nu eigenlijk verder wil.
Als jullie nog meer input hebben, graag.
Bibi

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 20:49

Bibi

Ik denk dat ze ook moet begrijpen dat op het MBO bijna iedereen in zijn/haar eentje binnenkomt. Dan kom je niet vanaf de basisschool met klasgenoten aan. De kans daarop is veel kleiner dat je dan weer een vriendin mee kan nemen met al die verschillende mogelijkheden.

Verder: neemt ze ook een vriendin mee over een paar jaar naar haar eerste dag op haar werk?

Cat

Cat

18-09-2014 om 21:38

toch Havo

Voor haar is die vriendin nu nog belangrijk, toch alles op alles zetten om naar havo te kunnen gaan? Ev bijles engels of iets anders om niveau engels op te krikken?

bibi63

bibi63

19-09-2014 om 13:31

Eens

Ik ben het op zich met jullie eens, zo zie ik het ook grotendeels.
Inzetten HAVO is zeker optie. Alleen geen enkele garantie natuurlijk. En vooral als je nét niet genoeg punten hebt (of school ziet het niet zitten, die hebben het laatste woord daarin), is het een extra teleurstelling. Dan is het nog moeilijker om te focussen op de MBO opleiding die dan gaat volgen.
Ik blijf het lastig vinden en het belangrijkste voor mij is uiteindelijk dat ze het straks (redelijk) naar haar zin heeft.
Bibi

Stagiaires

'Zien bedrijven het wel zitten met zo'n jong persoon (wat ik in mijn eigen werkomgeving met stagiaires (BBL) zie, is dat ze toch meestal minimaal 18 zijn.'
Mensen die BBL doen zijn geen stagiaires, maar werknemers die daarnaast nog een dag in de week een opleiding moeten volgen.
En ik zie genoeg MBO-leerlingen om me heen die een stage doen vanaf hun 16e. Hier een enthousiaste kok. Wordt volgende maand pas 18 en is bezig met zijn tweede jaar opleiding en stage (BOL dus). Ook in de zorg komen veel 16-jarigen aan de slag als stagiaire.
Heb je mijn link naar AOC terra gezien? Ook voor leerlingen die 'iets met dieren willen: http://mbo.aocterra.nl/mbo-opleidingen/animal-friends.html
Als je niet in Drenthe woont of als je dochter niet in Drenthe wil gaan wonen, dan zijn er waarschijnlijk nog wel andere plaatsen voor een soortgelijke opleiding.

Tsjor

Marie

Marie

19-09-2014 om 15:40

Iets met dieren

Inderdaad vind je door het hele land "Groene" opleidingen:

http://groenewelle.nl/mbo

http://groenhorst.nl

www.nordwincollege.nl

http://www.wellant.nl

bibi63

bibi63

19-09-2014 om 15:43

Marie

Wij wonen in regio Den Haag, dus inderdaad Wellant in Rijswijk met dieren, groen, voeding enz. Dus die school is inderdaad een optie.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.