Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
teuntje

teuntje

07-02-2018 om 00:03

Boekenstress 6 vwo

Zoon in 6 vwo zit er een beetje doorheen (Ass/ADHD). Beetje vergelijkbaar met draadje hieronder. Ik
probeer hem nu door de laatste maanden heen te loodsen en hij laat dat nu gelukkig ook toe. Een groot struikelblok voor hem is nu nog de verplichte boekenlijst. Hij moet nog zeker 8 boeken lezen. Dat gaat hem wel lukken maar hij heeft geen idee welke boeken. En de lijst moet al snel ingeleverd worden. De boeken moeten vwo waardig zijn maar niet te dik of te zwaar. Door zijn ass leest niet alles even prettig voor hem. Wie heeft nog goede titels van boeken die geschikt zijn voor 6 vwo? Of wil het navragen bij eigen zoon of dochter?
Alvast bedankt!

Angela67

Angela67

07-02-2018 om 08:12

welke talen?

hoeveel van welke taal?
fantasy type of juist helemaal niet?
heeft hij iets gelezen wat hij goed leesbaar vond?
gr angela

Lusithania

Lusithania

07-02-2018 om 08:33

Tip

Er is de easyreader app van Dolphin. Je kunt dan ePubs laten voorlezen terwijl de tekst gehighlighted wordt. Snelheid, stem en weergave van de tekst zijn goed in te stellen.

Mijn dochter gebruikt hem ook want je leest zo veel sneller dan dat je gewoon leest uit een boek.

De app is er voor iOS en Android en een tablet leest fijner dan een smartphone door het grotere scherm.

Vogel

Vogel

07-02-2018 om 09:09

Luisterbieb

Deze app van de bibliotheek heeft ook lezen voor je lijst. Misschien gaat luisteren hem mkkelijker af.

Nooit meer slapen

https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-een-boek/nederlands-15-tm-19-jaar/n/nooit-meer-slapen/

Studiereis van een student door Noorwegen. Boek met humor.

Lusithania

Lusithania

07-02-2018 om 09:14

Vogel

Het nadeel van alleen luisteren is dat je heel erg je best moet doen om te blijven luisteren. Als je ondertussen ‘moet: meelezen, blijf je veel beter bij de les en onthoud je het beter.

Lusithania

Lusithania

07-02-2018 om 09:16

En ook

Www.karaokelezen.nl

Dit zijn juist boeken die je kunt lezen voor school. Mijn dochter vond het niet fijn en de boeken niet leuk.

Jasmijn

Jasmijn

07-02-2018 om 09:41

titels

Wat mijn zoon goede boeken vond:
Het Gouden Ei
Nooit ziek geweest
Het Diner

(zo even uit mijn hoofd, ik kan hem nog naar meer titels vragen)
Hij heeft naderhand wel opgebiecht dat hij ook een aantall boeken maar deels gelezen had en ook hier en daar alleen maar samenvattingen had gelezen, maar daarvan is het risico dat docenten die samenvattingen ook kennen en daar dus precies omheen hun vragen maken. Zoon had het voordeel dat hij verder nogal een braverd was, dus hij had overal wel het voordeel van de twijfel.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-02-2018 om 09:56

mijn dochter gevraagd

en zij gaf als antwoorden:
alles wat er was - echt een superboek (mijn mening)
huidmond (en als je die goed vond: Lieveling) - maar deze boeken zijn misschien aansprekender voor meiden)
sunny boy (leest lekker door)
ivanov (zelfde schrijver als 'alles wat er was')

Voor Engels:
We were liars
of, als hij tegen enge dingen kan met een vervelend einde: The bunker diary

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-02-2018 om 13:44

Alles wat er was

Dat is toch van Hanna Bervoets? Mijn dochter, een echte lezer met minstens 50 boeken per jaar voor de lol, moest dit soort van verplicht lezen. Ik heb haar horen zuchten en klagen, en ze noemde het een bizar ***-boek (drie letters, begint met een k). Smaken verschillen dus
Ze is nu niet thuis dus ik kan niet vragen wat ze aanraadt. Sowieso zijn wij niet zo van de Nederlandse literatuur.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-02-2018 om 14:04

alles wat er was

is idd een bizar boek, ik vond het heel pakkend en beklemmend...
Ben erg benieuwd wat jouw dochter, met haar smaak, dan zou adviseren. Zelf vind ik het erg leuk om met mijn kinderen de literatuurlijst mee te lezen, om weer een beetje 'bij' te raken. En zo nu en dan versteld te staan wat er als literatuur te boek staat. Mijn dochter begon, op advies van de leraar, haar literatuurlijst met Joe Speedboot... gelukkig durfde ze later het advies van de leraar in de wind te slaan.

hier

Hier een 6 vwo leerling die bizar weinig hoeft te lezen (of in ieder denkt dat hij weinig hoeft te lezen). Ze moesten een bepaald thema kiezen. Hij heeft gekozen voor thema migrantenliteratuur en is van plan om Wees Onzichtbaar van Murat Isik te lezen (mooi boek) en Eus van Ozcan Akyol (aardig maar beetje grof) te gaan lezen. Of hij het ook echt gaat lezen is de vraag.
Verder heeft hij verplicht Het Diner van Koch en Twee Vrouwen van Harry Mulisch gelezen.

Esther Gerritsen (oa. Dorst/ Roxy) vind ik een aanrader, niet al te dikke boeken.
Bij Engels doen de dystopische romans het nogal goed. Lord of the Flies, Brave new world, 1984, Fahrenheit 451.

Lou

Lou

07-02-2018 om 14:51

Eigen voorkeur

Zo zie je maar, smaken verschillen echt enorm. Ik vond Joe Speedboot een mooi boek

Net uit, leest als een trein (vond ik dan): Reddende Engel van Renate Dorrestein.

En leuk voor de leeftijd jongvolwassenen, maar weet niet zeker of het mag voor de lijst: En je ziet nog eens wat, van Renske de Greef. Ik vind het geen hoogstaande literatuur maar wel een boeiend onderwerp - jongeren die vrijwilligerswerk doen in Afrika - en vlot geschreven.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-02-2018 om 15:14

haha

ik doe maar geen suggesties meer, ik geloof dat mijn mening (positief of negatief) hier niet gedeeld wordt

Bibliotheek

Sommige bibliotheken hebben een speciale boekenlijstkast, gesorteerd op niveau.
Als je zoon naar de bieb gaat, kan hij zelf zien welke dik of dun zijn, welke een prettige lettertype of zinsbouw heeft, welke achterflap hem aanspreekt. Zo neemt hij dan de maximaal aantal boeken mee naar huis en maakt daar een keuze op basis van info op internet en welke hem aanspreken.

Van sommige boeken bestaan ook luister -cd's. Scheelt tijd.

ik zeg

laat 'm naar de mediatheek op school gaan en daar advies vragen. De medewerkers daar kunnen precies vertellen welke boeken op de lijst mogen, en wat aan zou sluiten bij interesse en mogelijkheden van je zoon.

Mijn tips mbt auteurs van goed te lezen, toegankelijke boeken:
-Arjan Lubach
-Hanna Bervoets
-Tim krabbe
-Herman Koch
-Ronald Giphart

Dit zijn wel vooral boeken van niveau N3/N4. Op onze school moeten VWO leerlingen ook minstens 1 boek van N5/N6 op hun lijst hebben. Maar het verschilt per school wat de eisen zijn, dus vandaar: stuur 'm naar de mediatheek!

James Worthy

https://www.nrc.nl/nieuws/2012/07/02/zwarte-sylvester-van-james-worthy-12336918-a1131911

James Worthy is het schrijverspseudoniem van James Pugh. Zoon is nogal fan en las 'Zwarte Sylvester' nadat de schrijver op zijn middelbare school een presentatie had gegeven. Hij heeft ook een column in het Parool.

Zoon probeerde me dat boek deze week nog aan te smeren.

Overigens is zoon ook handig geweest met samenvattingen. Vaak las hij ze voordat hij het boek ging lezen om toch al een indruk te hebben van de karakters en de verhaallijn.

Miranda

Miranda

08-02-2018 om 12:12

hmm

Ik zie hier boeken langskomen die dochter in V6 niet op de lijst mag zetten, zoals Het gouden ei. Die mocht zoon wel op TL erop hebben en ook op havo maar dan moesten er een paar stevige boeken tegenover staan. De leraar van dochter twijfelde al of Sonny boy niet te licht was maar na overleg in de sectie Nederlands mocht dochter dat boek toch lezen, omdat de rest van haar lijst zwwar genoeg was.
Ze moet boeken verdeeld over de tijd lezen. Dochter leest bijvoorbeeld Schuim en As van Slauerhoff uit het interbellum, Eline Vere van Couperus van voor 1880. Verder heeft ze Van den Vos Reinaerde erop en De klucht van de koe van Bredero. Ik meen dat die 2 klassikaal gelezen zijn. En ik weet dat ze Joe Speedboot van Tommy Wieringa erop heeft, Sonny boy. Oh ja, ze moet ook nog van 3 van de 5 grote schrijvers een boek per schrijver erop hebben en dat is Turks Fruit van Wolkers, De aanslag van Mulisch en De donkere kamer van Damokles van Hermans. Daarnaast ook nog een bloemlezing pozie met onder meer Lucebert en Hans Andreus. Best pittig allemaal.

Vraag de school

Ik zou uiteraard de leerkracht Nederlands je lijst voorleggen. Maar misschien is er ook wel een stencil waarop de eisen voor de boekenlijst staan?
Misschien is er wel helemaal geen vereiste meer om uit elke periode een of meerdere boeken te lezen? Zijn ze al blij als ze uberhaupt lezen.

Tip: Zelf sturen

Een leerling kan sturing geven aan de SO-mondelinge afname van de boekenbespreking door bewust twee boeken van één schrijver op de lijst te zetten en te praten over de vergelijkingen en de verschillen, verwijzend aan de achtergronden van de schrijver.
Of een oude klassieker zoals de Warenar om zo te praten over de taalgevoeligheid en de wijze waarop een schrijver de lezer aanzet tot denken( boodschap).
Of twee boeken over de oorlog. Denk aan Het behouden huis en De aanslag. Zodat je kan praten over het verschil in de beleving en de vergelijkbare angst.
Door je goed voor te bereiden en de regie deels naar je toe te trekken, is de SO voorbij voor je het merkt. ( Ook minder tijd voor lastige vragen

Miranda

"3 van de 5 grote schrijvers" Gewoon nieuwsgierig wie zijn dat? Ik vermoed dat we 40 jaar na dato nog steeds Hermans (wie leest hem eigenlijk nog?), Mulisch en Reve tot de grote 3 benoemen, maar wie nog meer?
Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat nieuwe literatuur nauwelijks aan bod komt op scholen.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-02-2018 om 21:19

Bestaat die lijst nog?

Mijn zoons hoefden geen lijst te lezen. Geen grote hoeveelheid boeken. Niet veel meer dan een flinke handvol, maar dan ook wel van ieder boek een boekverslag maken. 'Gelukkig' kunnen de ze info die ze daarvoor nodig hebben (en daarna ook voor het mondeling) ook op het www vinden. Veel boeken hebben ze dus niet gelezen.

Alkes

Wolkers en Haasse, gok ik.

Groeten,

Temet

miranda

miranda

08-02-2018 om 23:37

yup, temet

Helemaal goed.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-02-2018 om 09:12

Alex Boogers

Van de moderne schrijvers heeft mijn dochter Alex Boogers gelezen, Alleen met de goden en Alle dingen zijn schitterend. De eerste heb ik ook gelezen, tot halverwege, en vond ik wel aardig, in elk geval makkelijk leesbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.