Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

22-03-2017 om 09:50

Blunderende juf

Gisteren ging ik met zoon van 12, groep 8, zijn huiswerk biologie doornemen. Hij heeft dyslexie en het was een behoorlijke lap tekst dus dat doen we dan samen. Ik lees het voor en hij arceert wat belangrijk is. Het ging over het menselijk lichaam.
Bij het stukje over de zintuigen kwamen we bij de tong en stond er smaakpupillen. Echt pupillen dus niet papillen. En dan niet 1 keertje maar wel 4 keer. Structureel fout dus. Ik ging nog twijfelen en heb het opgezocht maar het is natuurlijk echt papillen.
Nu had ik al niet echt een hoge pet op van deze juf. Ze schrijft deze teksten zelf en meestal zijn ze erg onsamenhangend. Er zitten dan bijvoorbeeld 5 verschillende onderwerpen in een tekst. Nu ook, zintuigen, hart en dan opeens iets over de puberteit. Bij geschiedenis net zo.
Er stonden hier en daar ook nog spelfouten in. Maar dat ene stukje vond ik echt erg. Ik loop vanmiddag maar even naar binnen bij haar....of is dat raar?

Angela67

Angela67

22-03-2017 om 10:13

stroop

begin met stroop smeren (wat fijn dat u zo betrokken bent, het kost vast veel tijd ... ) en dan: kwaliteit kent vele aspecten en naast betrokkenheid van de docent is gestructureerd informatie aanbieden (op het juiste niveau) én taalkundig en qua stijl correct aanbieden ook heel belangrijk.
En dat je verwacht dat zij die kwaliteit nastreeft en net zo belangrijk vindt... . . en dat er daarom boeken zjin gemaakt.
gr Angela

Tango,

Sta er boven. Kom pas in actie als hj het woord papillen gebruikt en ze het fout rekent.

Verder; Je kan het ook op een subtiele manier overbrengen door je zoon het woord juist te laten schrijven zoals het hoort. Misschien gaat ze dan afvragen waarom hij en misschien wel meerdere kinderen, het woord met een a schrijft ipv met een u. Zodat ze er zelf achter komt dat ze het fout had geschreven. Missie volbracht.

Stickertje

Stickertje

22-03-2017 om 10:41

Vraag eens naar de bron

Dan kan je controleren of het daar ook fout staat en haar er dan subtiel op wijzen.
Onze dochter had ooit bij een toets van de methode Naut, over transport, communicatie en infrastructuur ingevuld dat een kanaal infrastructuur was. Nee zei de juf een een kanaal is een communicatiemiddel,; een radiokanaal. Kind compleet verontwaardigd, bij topografie moesten zehet Noordzeekanaal leren net als sommige kanalen die om polders heen gegraven waren voor de afvoer van het water. De juf bleef volhouden dat in de leleerstof radiokanaal bedoelt werd. Met infrastructuur ging het over door de mens aangelegde wegen om transport mogelijk te maken, zoals (spoor)wegen. Dochter kreeg de vraag niet goed gerekend, zelfs niet tlen ze zei dat kanalen ook zijn aangelegd om transport over water mogelijk te maken (waterwegen).
Toen ben ik met de juf en uiteindelijk met de directeur gaan praten. Dat ik wilde dat de kinderen dingen leerden waar ze voor de toekomst wat aan hebben en dat ik het helemaal geweldig vond dat dochter topo en Natuur en techniek verbond.
Drie jaar later moest zoon dezelfde toets maken en die heb ik opgestookt om twee meerkeuze antwoorden aan te kruisen en er een heel verhaal bij te schrijven. Kreeg ik de juf op mijn dak dat het de bedoeling is dat je bij meerkeuze vragen 1 antwoord geeft.
De juf aanspreken zou ik zeker doen. Vragen naar de bron en haar wijzen op het foute woord.
Zo ontzettend vasthoudend aan de methode, alsof de wereld niet groter is.

Ava

Ava

22-03-2017 om 10:49

Of..?

Met/zonder diagnose; misschien is ze zelf ook woordblind?

Dat zou mijn eerste gedachte zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-03-2017 om 10:55

Hmmmm

Hij moet nog maar een paar maanden. Ik zou het zoon goed leren en verder pas in beweging komen als het juiste woord fout gerekend wordt.

Mm, nee

Nee, ik zou haar hierover niet speciaal aanspreken maar het een keer en passant melden. Wel zou ik aan kind het goed uitleggen maar dat heb je al gedaan. Ik kom het hier ook tegen. In de stof mis ik ook zaken(zoals de Eiffeltoren die totaal niet genoemd werd in les over Parijs)en die vul ik zelf aan. Gisteren oefende ik met dochter verkeerexamens, daar zaten type- en spelfouten in. Blijkt steeds algemener te worden. Niet goed, maar ik zou mijn energie ergens anders voor gebruiken.

Vesta

Vesta

22-03-2017 om 11:10

soms wel

toen de meester 'hij wil' ging veranderen in 'hij wilt'

En ook gewoon plaatsnamen als "Schoonebeek" veranderd in "Schonenbeek" terwijl we het toch echt over de plaats in Drente hebben van de ja-knikkers.

Ik leer mijn dochter dan wel het goede woord aan en als dat fout gerekend wordt tijdens de toets zeg ik er wel wat van.

En ik verwacht binnenkort wel een opmerking van de juf over een stukje over voeding dat ze net heeft moeten inleveren. Dat is mijn vakgebied en de voorbeelden klopten gewoon niet.
Vervolgens moest dochter nog schrijven wat ze geleerd had over dit onderwerp. Toen ik zag wat ze antwoorde moest ik heel erg lachen en ik heb het laten staan. Het antwoord: "niks, want we hebben een voedingscoach bij de badmintonschool"

Li

Li

22-03-2017 om 11:20

ach

gelukkig vergeten ze bijna alles weer, dat is wel een troost...

rode krullenbol

rode krullenbol

22-03-2017 om 11:33

Die wet van Muphry toch!

Vesta, je schrijft: "Toen ik zag wat ze antwoorde". Dit moet natuurlijk zijn: "Toen ik zag wat ze antwoordde".

Tango

Tango

22-03-2017 om 13:46

Toch maar gemeld

Ik moest toch iets anders vragen, dus heb dit ook maar even gemeld. Juf wist het al zei ze. Ze kwam met een beetje een onsamenhangend verhaal: dat ze het in de klas wel goed had geleerd aan de kinderen maar in de tekst verkeerd had geschreven. Een andere juf had de tekst nog nagelezen en het ook niet gezien. Op mijn vraag of ze in de klas nog ging vertellen dat het er fout in stond, antwoordde ze: ja dat kan ik nog wel even doen. Was blijkbaar niet in haar opgekomen.
Ben benieuwd of ze het ook gaat doen....

bieb63

bieb63

22-03-2017 om 13:54

Haha RK

Je was me net voor.....

Haha Tango,

Jullie worden vast grote vrienden.

Betweter

Zoon was hier de betweter, zit ook wel een beetje in zijn 'karakter' en dan kwam de juf mij vertellen dat hij gelijk had. 100x100 is 10.000 en niet 1.000 zoals de juf aanvankelijk had gezegd.
De Fransleraar op de middelbare school had een hartprobleem en niet een karakter om daar iets mee te kunnen als je er wat van zei.
Nou is het ook wel wat flauw om op alle slakken zout te leggen.
Ik geloof dat het onderwijs heus wel wat foutjes kan verdragen en dat leerlingen er soms juist zelf wat van zeggen als het niet klopt, samen in de klas.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

22-03-2017 om 14:56

Vesta, hoe heet die provincie?

Drente of Drenthe?

rode krullenbol

rode krullenbol

22-03-2017 om 17:01

Ja ...

En dat is dan de Wet van Murphy!

Vreemd

"Nu had ik al niet echt een hoge pet op van deze juf. Ze schrijft deze teksten zelf en meestal zijn ze erg onsamenhangend. Er zitten dan bijvoorbeeld 5 verschillende onderwerpen in een tekst. "

Wat voor een school is dat dan? Hebben die geen methode?
En die juf, wanneer slaapt die?
Het is toch godsonmogelijk om een baan als juf te combineren met methode-maker?

Hoe zit dat met de andere vakken?
Ook zelf gemaakt onsamenhangend en vol fouten?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-03-2017 om 09:47

Inderdaad vreemd

Zulke leerstof komt toch uit de gebruikte methode ? Nooit meegemaakt dat een leerkracht zoiets zelf schreef.

Triva

Triva

23-03-2017 om 09:50

inderdaad

Wel heel vreemd en dát zou ik aankaarten bij de directeur. Waarom moet een juf zelf de leerstof schrijven? Laat ze haar tijd op een betere manier besteden.

Li

Li

23-03-2017 om 10:44

jherkenbaar

Mijn kinderen (weliswaar al VO) noemen dat "Wikipedia-lessen."

Tango

Tango

26-03-2017 om 22:34

Ja, echt

Ze schrijft die teksten zelf. Ze gebruiken wel een methode volgens mij, maar voor de overhoring schrijft ze een soort van samenvatting van alle onderwerpen. Wat er dan meestal dus onsamenhangend uitziet. Heb ik ook al eerder aangegeven op school. De ene keer is het beter te doen dan de andere keer en gelukkig krijgen ze deze overhoringen niet wekelijk, maar hooguit eenmaal per maand. Juf heeft er dus best tijd voor. Ze werkt ook maar anderhalve dag in de week dus moet kunnen hoor.
En nee, vriendinnen word ik niet met deze juf. Moet dat dan? Toevallig hoorde ik vrijdag van een ander moeder dat ze ook al een akkefietje met dezelfde juf had gehad. Haar zoon had zijn huiswerk niet ingeleverd. Juf vond het toch echt wel de taak van ouders om daar op te letten. Toen moeder eerlijk toegaf het vergeten te zijn die week, had juf gezegd: dat heeft je zoon dus niet van een vreemde. Raar mens!

Vrienden

@Tango, met vrienden doelde ik op de behoefte over een spellingsfout te vallen terwijl er zo te lezen nog meer en belangerijkere kwesties niet geweldig gaan. Om deze weg te kunnen wegwerken is wederzijds begrip / respect nodig..
Gevalletje pick your battles.

Pas wel op dat je niet de klokkenluider van de klas wordt. Ik krijg het gevoel dat je haar wilt corrigeren. Het zal niet de eerste keer zijn dat andere ouders achter een klokkenluider gaan schuilen. Ik ben benieuwd of die andere moeder de directeur gaat aanspreken.

Tango

Tango

27-03-2017 om 22:38

Klokkenluider

Was ik niet van plan hoor, klokkenluider worden. Zoon zit in groep 8 en heeft (gelukkig) nog maar een paar maanden met deze juf te maken. En de ene juf mag je nou eenmaal meer dan de andere. Deze juf had zoon in groep 3 al en ze heeft toen dingen over zoon gezegd die echt niet konden. Dit schooljaar hebben we echt geprobeerd een nieuwe start met haar te maken en tot op zeker hoogte lukt dat, maar geweldig gaat het niet worden.
Hetgeen wat we nu doen is zoon zo goed mogelijk door de laatste maanden heen loodsen. En dat is lastig genoeg, want zoon is echt klaar met school sinds de invaljuf waar hij een geweldige klik mee had weer is vertrokken. Hij gaat echt met tegenzin naar school wat zich uit in regelmatig buikpijn etc. Soms lukt het ook niet om hem naar school te krijgen. De intern begeleider gaat nu gesprekjes met hem hebben hoe het komt dat hij niet lekker in zijn vel zit op school. Het heeft overigens met deze juf te maken maar net zo goed met de andere juf die terug is van verlof.
Dus ja, er zijn zeker belangrijkere dingen die spelen. Dit kwam er alleen even tussendoor fietsen. In dit geval was het misschien corrigeren, maar dat is verder mijn insteek niet.
Er zijn meerdere ouders ontevreden over deze juf en de gang van zaken in de klas. Al deze ouders bespreken dat op hun eigen manier. Sommige inderdaad ook met de directie.

Tijdblokken (ot)

Redelijk ot maar misschien kan jeje kind helpen door de komende maanden niet te zien als een periode waarin hij met haar te maken heeft maar als een aaneenschakeling van tijdblokken met elk een hoogtepunt. Denk aan tijdblok citotoets, gevolg door tijdblok toneel en tijdblok musea of sportdagenactiviteiten. Dus losweken van de juffen. Parkeer ze in de koelkast en focus op leuke uitdagingen. Hopelijk heeft hij zo minder last van buikpijn.

(Ps is hij misschien een beetje bang voor de Cito? Hebben ze het in de klas vaak over de cito en naar welke scholen kinderen willen. Hier ook een paar dyslecten. Door met audiotesten te oefenen groeide hun vertrouwen maar schoolkeuze bleef spannend. Je denkt dat het aan de juf ligt, mogelijk speelt de overgang bs naar vo ook een rolletje.)

lennest

lennest

28-03-2017 om 12:48

proefwerk nog een keer nagekeken

Ik heb het rekenproefwerk van mijn dochter een keer nagekeken nadat haar leerkracht dat had gedaan en ... er nog 4 fouten uitgehaald die hij niet had gezien en 2 goede antwoorden die hij als fout had gemarkeerd. Idem voor taal. Zoon kreeg een keer een blad leerstof mee naar huis van aardrijkskunde. Daarin werd beweerd dat het groene hart, echt groen was, dus geen bebouwing. Hilversum lag in de provincie Utrecht (Noord Holland) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar ook in officiële methodes staan fouten, zoon vindt het een sport die op te sporen en vindt ze ook allemaal, bij scheikunde, bij wiskunde etc.
Taalfouten in een brief van de bank, rekenfouten in de belastingaangifte en ga zo maar door. Wie foutloos is, gooi de eerste steen of hoe is dat spreekwoord / gezegde ook al weer?

Vesta

Vesta

28-03-2017 om 13:12

Wilgenkatje / Triva en anderen

Niet alle onderwijsvormen gebruiken methoden. Bij Freinetonderwijs worden ook alle lesmaterialen in principe door de docenten gemaakt. Per jaar verschillend, net waar de kinderen op dat moment aan werken qua thema. De een kan dat beter dan de ander. Bij veel Freinetscholen ligt er wel een methode onder maar die wordt niet strict gebruikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.