Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nippon

Nippon

23-04-2018 om 17:11

Blijven zitten om gymnastiek

Zoon (13, 2e brugklas)kwam in paniek thuis vanmiddag; hij had een 1 gehaald op gym. (Hij kende de Japanse judotermen niet, dit was ook niet opgegeven als huiswerk maar had hij in de vorige lessen op moeten pikken. Hij moest als eerste de grepen demonstreren en hij wist niet wat hij moest doen dus 1) Nu is hij al niet zo'n ster in dat vak dus staat hij met deze 1 een onvoldoende.
Al vervelend genoeg maar nu blijkt dat je op deze school blijft zitten dan wel afstroomt met een onvoldoende op gym, ongeacht je andere cijfers. Zowel de mentor als een andere leraar hebben hem dat zostraks in een mail bevestigd. Zoon is erg van slag. Hij had al geprobeerd te praten met de gymleraar maar dat bleek zinloos. Het is echt een hele rare onredelijke man, weten we ook van onze andere kinderen en hun vriendjes.
Maar goed, contact opnemen met school lukt vandaag niet meer, ik heb de mentor wel een mail gestuurd maar hij antwoordt niet, dus ik vraag aan jullie: kan je blijven zitten op gymnastiek alleen?

Jan

Jan

23-04-2018 om 17:21

Wat staat er in het regelement

Dat is leidend, scholen mogen hierin heel veel zelf beslissen. Maar ze moeten zich wel houden aan de regels die ze zichzelf hebben opgelegd

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-04-2018 om 17:22

Nou

Als je voor alles voldoende staat behalve voor gym kan ik me niet voorstellen dat je blijft zitten. Overigens bestaat hier op school het cijfer voor gym uit wel 20 tussentijdse cijfers. Het is nagenoeg onmogelijk om een onvoldoende eindcijfer te hebben. Mijn dochter, geen motorisch talent, had voor de echte gymopdrachten een 5,8, maar voor samenwerken en inzet een 7,5. Dat middelde dus toch nog wel mooi uit. Mijn oudste (met nog minder aanleg voor sport en ze vindt het stom) heeft ook nooit lager dan een 7 voor gym gehad.
Ik denk dus eigenlijk dat het wel losloopt.

Nippon

Nippon

23-04-2018 om 17:40

Tsja

Mijn kinderen hebben bij deze man nog nooit een 7 gehaald. 1 kind speelde zelfs vrij hoog volleybal en kreeg een 5 op volleybal van hem. Het regent elke les onvoldoendes, hij geeft ook cijfers als een 2,7.. Maar er zijn natuurlijk ook kinderen die wel hoog scoren.
Ik kan me van vroeger ook herinneren dat je nooit lager dan een 5,5 kon halen, maar de tijden zijn blijkbaar veranderd.

Triva

Triva

23-04-2018 om 17:50

inzet

Gelukkig kun je wel onvoldoendes halen, anders toont niemand meer inzet maar kun je het wel compenseren met dus inzet. Zo ging dat bij mijn jongste en zo komen ze wel op een voldoende uit. Je zoon zou nog wel een gesprek aan kunnen gaan over die 1 (met juiste argumenten).

Docent Nederlands

Docent Nederlands

23-04-2018 om 18:39

Duidelijker

De docent had misschien wat duidelijker kunnen zijn dat de judotermen geleerd of opgepikt moesten worden. Kan me voorstellen dat je tijdens de les meer oplet hoe de grepen gaan, hoe je je handen houdt en over welke schouder je iemand gooit in plaats van de woorden erbij onthouden, die waarschijnlijk ook nog op elkaar lijken. Mijn aanname, ik weet niks van judo.

Aan de andere kant: pubers letten ook niet altijd even goed op, dus voor hetzelfde geld is het wel heel duidelijk gezegd en is hij dit nu in zijn paniek vergeten.

Maar ik kan me niet voorstellen dat hij gaat blijven zitten op één 1 in een heel schooljaar. Bij ons tenminste niet. Bij blijven zitten kijkt het team naar veel meer dingen, cijfers natuurlijk, maar ook leerhouding en motivatie.

Ik snap zijn paniek, maar wacht maar heel even af, die gymnastiekdocent moet nog antwoorden en anders ga je toch even met hem praten?

Ik geef alleen een 1 als ik zie dat een kind echt zijn werk niet heeft geleerd. Meer als waarschuwing. En dan geef ik ze de kans die 1 weg te krijgen of te laten vervallen door een goed cijfer voor een inhaalproefwerk. Heeft een kind goed opgelet, meegedaan en geleerd en bakt vervolgens weinig van een proefwerk, dan wordt het altijd nog wel een 3. Ik ben er niet voor om kinderen helemaal in de stress te krijgen.

bicyclette

bicyclette

23-04-2018 om 18:43

raar verhaal

"maar nu blijkt dat je op deze school blijft zitten dan wel afstroomt met een onvoldoende op gym, ongeacht je andere cijfers."

Raar verhaal, ik kan mij niet voorstellen dat het klopt. Dat zou betekenen dat gym belangrijker is dan ieder ander vak. Dus dat je met een 5 op wiskunde wel overgaat, maar met een 5 op gym niet.

In de schoolgids (vast online te vinden) hoort precies beschreven te staan hoe de overgangsregeling is. Daar moet je dus even in kijken.

"Ik kan me van vroeger ook herinneren dat je nooit lager dan een 5,5 kon halen, maar de tijden zijn blijkbaar veranderd."
Nee joh. Je vergelijkt jouw ervaring van vroeger met 1 ervaring van nu. Dat zegt niets over veranderende tijden. Volgens mij zegt dit vooral iets over deze ene docent.

@Emma

@Emma

23-04-2018 om 19:39

Woordenschat

Afgezien val alle regels en mails van de docent: hij heeft hier een leerling getoetst op woordenschat en niet op sportieve activiteit Dat is natuurlijk een beetje vreemd. Zijn daar ook afspraken over op school?

Stickertje

Stickertje

23-04-2018 om 19:40

Nooit talent voor alle vakken

De school van mijn kinderen gaat ervan uit dat geen enkel kind uitblinkt in alle vakken. Kinderen die heel muziekaal zijn hebben vaak minder aanleg voor gym.
Het blok handvaardigheid, tekenen, muziek, drama en gym telt mee als geheel. Als alle overige vakken voldoende zijn ben je over. Als je in de overige vakken een onvoldoende hebt moet je voor die vakken meer dan een 6 gemiddeld staan om over te kunnen.
Theoretisch kan je dus met een onvoldoende voor levensbeschouwing /godsdienst over naar het volgende jaar met 2x 9 voor handvaardigheid en teken en 3x4 voor muziek, drama en gym.
Om gym blijven zitten of afstromen lijkt mij heel onwaarschijnlijk tenzij hij naar een sportklas wil.

Zoiets

Kan ik me alleen voorstellen bij een sport-middelbare school.

Nippon

Nippon

23-04-2018 om 21:38

Dat

Dacht ik ook inderdaad, je kunt over gaan met een onvoldoende op een kernvak maar dus niet met een onvoldoende op gym. Ik vind dat heel raar. De overgangseisen staan niet in de schoolgids maar achter een wachtwoord dat ik niet zo snel kan vinden.
Ik ben echt zo klaar met deze school en de verschrikkelijk slechte docenten. Ze lijken vaak meer strijd te voeren tegen de kinderen dan ze te motiveren; en dan heb ik nog een hele "brave" zoon.
Ondertussen heeft de mentor toch gereageerd; hij gaat proberen een herkansing te regelen met de gymdocent.
Is de achterliggende gedachte van het zó belangrijk maken van gymnastiek dat dat de enige manier is om leerlingen te motiveren hun best te doen? Pffffff . Zoon is 30 cm gegroeid in een half jaar, hij is momenteel zó motorisch uitgedaagd dat hij niet eens meer de tafel mag dekken ; ) dus dat wordt nog wat.

Megan

Megan

23-04-2018 om 21:40

bevorderingsnormen

Ik zou eerst de bevorderingsnormen checken.

En in zijn algemeenheid: wat staat er over compensatie met andere vakken?

Overigens, volgens mij mag je bij ons ook geen onvoldoende hebben voor de niet-leervakken zoals gymnastiek maar dan moet je het ook wel bont maken.

Als je bij jullie inderdaad kan blijven zitten als alles voldoende is , alleen gymnastiek niet, dan is het verstandig als je kind met met de docent opneemt, en bijv. vraagt om een herkansing zodat hij dan kan laten zien dat hij al die termen en grepen wel kent.

Het klinkt als een beetje machtswellustige gymdocent die misschien wel leerlingen slechte cijfers geeft zodat ze ook op het laatst hun best moeten doen om een voldoende te halen.

Als zoon er met de coent niet uitkomt, zou ik eerst als ouder contact met die docent opnemen. Als dat ook niet werkt, dan mentor hele situatie uitleggen en vragen wat te doen. Vermoedelijk naar afdelingsleider (mentor kan vaak docent niet bijaturen, maar als mentor het wil proberen is dat natuurlijk prima).

Mijn advies: wel nu meteen werk van maken, niet pas aan het einde van het schooljaar.

Uiteindelijk kam ik me niet voorstellend at een leerling alleen op gym blijft zitten, maar als de regels zo zijn van school, moet er dus nu wat aan gedaan worden. In elk geval van belang dat kind vanaf nu zich super goed inzet met gym. Dat het daar niet aan ligt.

Sterkte. Ellende dit soort dingen

Zo kan het denk ik niet

Begrijp ik goed dat jouw zoon eruit werd gepikt? Dus dat het niet om een proef gaat die “iedereen” heeft gekregen, maar eigenlijk om een mondelinge beurt (waar in de klas normaal gesproken een + of een - voor gegeven wordt)?
Als dat zo is dan ben ik ervan overtuigd dat hij er niet door mag blijven zitten.
Dat is te willekeurig.

Zoek de regels erbij. Die staan in de schoolgids als het goed is.

wordt gym makkelijker als je afstroomt?

Zittenblijven mag op de meeste scholen helemaal niet tenzij er een medische reden voor langdurige afwezigheid is geweest. Dus we hebben het hier over afstromen.

Procedureel sta je niet sterk. "Moreel" echter wel. Gym is namelijk op alle niveau's ongeveer even moeilijk. Als gym op vwo niveau te moeilijk is, zal het op havo niveau echt niet makkelijker gaan. Het zou toch van bizar zijn dat een leerling op grond van de prestaties bij gym alle vakken BEHALVE gym voortaan op een lager niveau moet gaan volgen?
Als je daar discussie over krijgt (of gym echt even moeilijk is op alle niveau's), vraag de school om hun normen te laten zien. Hoe hoog moet een mavo-1 jongen kunnen springen? Hoe hoog moet een vwo-1 jongen kunnen springen?

Als ik jou was zou ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden voor bezwaar en/of de mogelijkheid om "gehoord" te worden door de lerarenvergadering indien de leerling een bespreekgeval is. Laat ondertussen je kind op een positieve manier proberen dit zelf op te lossen (via de mentor is prima). Waarschijnlijk weet je pas als je het rapport ontvangt waar je echt aan toe bent.

Hoe goed wordt er lesgegeven in gym?

Het verschil met gym en met leervakken vond ik dat ik les kreeg in de leervakken, terwijl ik bij gym maar moest uitvinden hoe ik alles moest doen. Zoals de bok, ik kwam er nooit overheen, ik viel er min of meer tegenaan. Tot er een keer een stagiaire was, die zag wat mijn probleem was. Ik zette te laat af. Ik moest afzetten op het moment dat zij "ja!" riep. En prompt lukte het me over de bok te komen! Waarom nooit iemand dat eerder me uitgelegd had?
Ook hardlopen lukte me niet, totdat ik er een paar jaar geleden uitleg zag op internet dat je beter op je voorvoet moet landen. Uitgeprobeerd, met start to run en ik kan nu hardlopen. Niet hard, maar genoeg om een voldoende te halen bij een coopertest. Ik heb dus 40+ moeten worden voordat ik uitgelegd kreeg hoe je moet hardlopen.
Verstandig slimme kinderen kunnen zichzelf leren lezen, lukt het lezen niet, krijg je (hopelijk) remedial teaching, maar extra hulp bij gym heb ik dus zelden gehad. Dus ik vraag me af hoe goed er bij gym lesgegeven wordt op deze school.

MoederMop

Ik weet niet hoe de eisen nu zijn, hopelijk is er wat verbeterd, maar ik heb dus op de middelbare school vijf van de zes lesjaren dezelfde stof gehad (van dezelfde gymjuf). Gewoon elk jaar softbal in de zomer, volleybal en basketbal in de winter, éen keer atletiek in de zomer, éen keer iets gymachtigs in de winter, en elke les rondjes lopen als warming up Vijf jaar lang. Aan het eind van die vijf jaar kon ik nog steeds niet gooien of vangen.
Dat hoef je toch bij Engels of scheikunde niet te proberen, vijf leerjaren lang doen met ongeveer vijf lessen aan materiaal.

Maar goed, hopelijk hebben ze tegenwoordig de eisen wat opgeschroefd.

Wel kreeg je bij ons standaard een voldoende als je maar verscheen en niet actief de les verstoorde, dat scheelde dan weer.

Groeten,

Temet

Dora

Dora

26-04-2018 om 14:43

Gym

Mijn kind is zowat elke week "ongesteld" bij gym, heeft een softe leraar. Ik had een juf en kwam daar niet mee weg. Hup gymmen, dan komt het juist makkelijk los.

Tango

Tango

26-04-2018 om 16:25

Vreselijk

Vreselijk vond ik gym op de middelbare school. In de brugklas ging het nog, toen hadden we een hele lieve gymdocente, in de tweede echt een kreng. En inderdaad wat hierboven genoemd werd, het was veel van hetzelfde: in de zomer softbal of hockey, in de winter volleybal of basketbal. En daarnaast ook wel turnen met springen over een hoge bok met een trampoline en dat soort dingen. Doodeng vond ik dat. In de zomer soms atletiek en daarnaast de bosloop van 5 km. Ik denk dat ik alleen volleybal een beetje kon, de rest niet. En hulp kreeg je inderdaad ook niet. Ik heb nooit geleerd over een bok te springen.
Een voldoende kreeg je gelukkig altijd wel, bij het kreng een 6-je voor de moeite. Maar stond best lullig als je voor de rest 7's en 8-en stond.
Ik vertelde er nooit iets over tegen mijn ouders maar nam me voor dat het bij mijn kinderen anders zou gaan maar blijkbaar heb ik dit stukje niet op mijn kinderen overgedragen. Ze vinden niet gauw iets eng. Ze kunnen geen handstand o.i.d. maar zijn best goed in balspelen e.d. Zoon zelfs erg goed.
Maar een 1 halen voor gym vind ik echt belachelijk. Zeker als het iets is wat niet goed geoefend is of opgegeven is van tevoren. Ik zou het zeker aankaarten bij de mentor. Hij moet maar even nagaan hoe dit is verlopen. Hadden de leerlingen die na jouw zoon aan de beurt waren ook onvoldoendes? Of hadden die inmiddels uitleg gekregen van de leraar over wat de bedoeling was? Dan is het helemaal willekeurig gegaan dus.

Mijntje

Mijntje

26-04-2018 om 17:25

nooit de bedoeling

Gym zou een vak moeten zijn om kinderen te stimuleren om aan sport te doen, om ze te motiveren om te bewegen.
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn? Een 1 is wel erg ontmoedigend.
Overigens was ik vroeger zo'n kruk dat ik nooit verder zou zijn gekomen dan de brugklas als ik hiervoor een onvoldoende had gekregen. Gelukkig kreeg ik altijd een 6 voor de moeite. Ik zou als ouder met de docent gaan praten en met de schoolleiding.
Met zo'n leraar voor gym zou ik ook gaan uitkijken naar een andere school.

Lijkt me stug

Zo'n gymnazi (ook hier nog een klein trauma van de lessen bewegingsonderwijs) beslist echt niet in zijn eentje over wel of niet overgaan, twijfelgevallen worden besproken op een docentenvergadering. En de meeste docenten gaan niet het onderwijs in omdat ze kinderen en ouders willen pesten en zitten ook niet te wachten op gedemotiveeerde leerlingen die zich in hun les zitten te vervelen. Scholen zijn ook veel te veel gebrand op goede doorstroomcijfers, om een kind om zo'n futiliteit te laten doubleren.

Ik heb een keer iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Een kind dat in de derde periode twee enen binnen gehaald had met zich niet reglementair had afgemeld en een omdat hij de les uitgestuurd was. Daarmee kwam zijn overgang in gevaar. Ik heb de telefoon gepakt en de jaarleider opgebeld. Of liever gezegd, hem mij laten terugbellen want ik kreeg de beste man niet meteen te pakken. Beetje geslijmd dat mijn ervaringen met de school tot nu toe zo positief waren (was ook zo) dat ik niet kon voorstellen dat er zo lukraak diepe onvoldoendes werden uitgedeeld, terwijl rapportcijfers ook nog eens gebaseerd waren op bar weinig proefwerken en er geen mogelijkheid meer was om ze op te halen. En dat ik vooralsnog uitging van een misverstand. En ook nog en passant die punten die ik in de eerste alinea heb aangestipt ter sprake gebracht.

Zoiets zou ik je aanraden. Niet mailen, gewoon even de telefoon pakken. Mijn vijfdeklasser laat ik zijn eigen zaakjes opknappen, maar een brave brugklasser onnodig in de piepzak laten zitten vind ik erg sneu.

Nippon

Nippon

26-04-2018 om 23:05

Nou

Vandaag mocht zoon, door bemiddeling mentor, het nog een keer proberen; hij kreeg nu een 4,5. Terwijl hij nog steeds niets wist over de Japanse judotermen. Hij staat nu een 5,3 gemiddeld en hoopt dat hij dat met softbal of zoiets nog naar een voldoende kan trekken.
Ik denk dat leraar vwb zoon totaal de plank misslaat. Als het zijn bedoeling is om kinderen een hekel te laten krijgen aan gym is hij wel goed bezig. Die man moet echt weg uit het onderwijs. Tijdens het gesprek met zoon en mentor was hij gewoon aan het liegen.

Tango

Tango

26-04-2018 om 23:16

Ja, maar

Ik ben het eens hoor, Nippon, dat zo'n leraar weinig te zoeken heeft in het onderwijs. Maar ja, ze zijn er helaas. Wat ik wel bijzonder vind is dat je schrijft dat je zoon nog steeds niets wist over Japanse judotermen. Zijn deze dan helemaal niet behandeld de afgelopen periode? Want dan snap ik het. En anders had je zoon ze toch in ieder geval een beetje kunnen leren.

Nippon

Nippon

26-04-2018 om 23:29

Nee

Er zit geen enkel onderwijsplan achter. Ze waren alweer met iets anders bezig. Er staat niets op papier.

Via internet of overschrijven?

Ik hoop dat het opgelost wordt, maar had je kind dan niet ondertussen via internet de termen kunnen opzoeken? Of de les waarin hij afwezig was overschrijven van een klasgenoot?

Tsjor

Nippon

Nippon

28-04-2018 om 12:08

Ja hum

Zoon had vast wat op kunnen zoeken, maar hij moest nadat hij hoorde dat hij een herkansing kreeg meteen aan de bak. Die 4,5 slaat waarschijnlijk nergens op; zoon deed het niet veel beter dan de eerste keer. Verder was er geen lesstof bekend, dus ik weet niet welke judogrepen zoon dan had moeten bekijken. Als zoon had geweten dat hij een paar dagen (of zelfs maar een dag) had gehad om zich voor te bereiden, dan had hij trouwens zeker wel zijn best gedaan om de lesstof boven tafel te krijgen en vervolgens wat filmpjes te kijken.

Megan

Megan

28-04-2018 om 12:25

herkansing en anderen

Jij schrijft eerst "Zoon (13, 2e brugklas)kwam in paniek thuis vanmiddag; hij had een 1 gehaald op gym. (Hij kende de Japanse judotermen niet, dit was ook niet opgegeven als huiswerk maar had hij in de vorige lessen op moeten pikken. Hij moest als eerste de grepen demonstreren en hij wist niet wat hij moest doen dus 1"

Dan:"Vandaag mocht zoon, door bemiddeling mentor, het nog een keer proberen; hij kreeg nu een 4,5. Terwijl hij nog steeds niets wist over de Japanse judotermen. "

en "Tijdens het gesprek met zoon en mentor was hij gewoon aan het liegen."

Tot slot: "Zoon had vast wat op kunnen zoeken, maar hij moest nadat hij hoorde dat hij een herkansing kreeg meteen aan de bak. [..............] Verder was er geen lesstof bekend, dus ik weet niet welke judogrepen zoon dan had moeten bekijken. Als zoon had geweten dat hij een paar dagen (of zelfs maar een dag) had gehad om zich voor te bereiden, dan had hij trouwens zeker wel zijn best gedaan om de lesstof boven tafel te krijgen en vervolgens wat filmpjes te kijken."

Ik vermoedde al dat hij meteen een herkansing kreeg zonder voorbereiding, idioot... Heeft je zoon dat ook aangegeven aan de gymdocent, dat hij zich nu niet kon voorbereiden?
Heeft je zoon aan de mentor aangegeven dat hij zich nu niet kon voorbereiden?

En hoe is het nou eigenlijk met de andere leerlingen vergaan? Hebben er meer een 1 gekregen of onvoldoendes? Zijn er meer leerlingen die onvoldoende staan? Zijn er meer leerlingen/ouders die misschien klagen over te lage cijfers van deze docent?

Het kan handig zijn als meer leerlingen/ouders bij de mentor klagen over te lage cijfers. Misschien nog beter als er meer leerlingen/ouders klagen bij de afdelingsleider (baas van de gymdocent). Dan ontstaat er een beeld dat deze docent erg lage cijfers geeft.

Wat het liegen betreft: heeft je zoon daarop gereageerd? Al is het maar, na afloop, tegen de mentor dat het niet waar is wat de gymdocent zei? (Wat zei die trouwens?).

Nogmaals mijn advies: pak de overgangsnormen erbij.
ALS het zo is dat hij echt op een onvoldoende voor gym kan blijven zitten, dan zou ik er NU werk van maken (via mentor/afdelingsleider), niet pas aan het einde van het jaar. Dat vinden ze niet leuk, willen ze niet met terugwerkende kracht dingen aan gaan passen.

saar

saar

28-04-2018 om 21:23

Niet fijn nee

Van de andere kant kan ik me ook wel weer wat voorstellen bij een (mogelijk) verhaal van hoe eea is gegaan.
Misschien is de gymleraar het beu dat er niet opgelet wordt. Of misschien wel erger, wordt er gekeet oid in zijn les of komt de klas zeer ongeinteresseerd over. Wellicht heeft de leraar er 1 leerling uitgepikt om de klas een lesje te leren. In de hoop dat die 1 afschrikt en motiveert. Niet OK maar wel begrijpelijk.
En heeft hij op z'n kop gekregen van mentor of vreest hij jullie bemoeienis, want die 1 is uiteraard niet OK en maakt hij er daarom een 4,5 van.

Ik zou zelf niet meteen gemaild hebben maar kind stimuleren het op te pakken, ook zou ik kind vragen hoe het kan dat hij de behandelde stof niet kent. Als kind echt in paniek was had ik meer geholpen maar ook gestimuleerd de stof even op te zoeken.

Hier bij dochter op school spelen dit soort scenario's geregeld. Niet altijd fijn en niet helemaal eerlijk maar hee, een leraar is ook een mens. Bij dochter op school heb ik wat achtergrondinformatie en weet ik wel waarom er onvrede en frustraties leven onder de leraren.
Dat maakt iig wel dat ik dochter aanzet tot wat begrip ipv er hard tegenin te gaan, daar wordt de algehele situatie niet bepaald leuker van.

Maar natuurlijk zou ik ook samen met dochter kijken hoe en wat te doen zou ze zomaar een 1 krijgen.

Jan

Jan

28-04-2018 om 21:32

Als

De situatie zo is als jij beschrijft zou ik juist 0 begrip hebben. Begrip heb ik voor onhandigheden, vervelende samenloop van omstandigheden, etc. Niet voor doelbewuste acties...

Kobaltblauw

Kobaltblauw

30-04-2018 om 15:59

gesprek

Ik zou afwachten wat voor een cijfers hij nog verder krijgt. Grote kans dat hij binnenkort een cijfer krijgt wat zijn cijfer naar een voldoende trekt.

Als hij onvoldoende zou blijven staan zou ik bij mijn pubers op school in gesprek gaan met de jaarlaagcoordinator en vertellen wat er speelt. Nog voor de rapport vergadering. En daarbij jouw zorgen uiten over dit verhaal. Die zijn heel benaderbaar op onze school.

Bij ons op school zeggen ze bij iedere informatieavond aan het begin van het jaar: als er wat is, ga dan eerst naar de docent, dan naar de mentor en dan naar mij.

Maar ik zou ook de mogelijkheid open laten dat je zoon aan jou een wenselijk verhaal verteld heeft en de waarheid ook enigszins gebogen heeft in de richting die hem beter uit komt...

Ten minste, daar ben ik wel een keer bijna op onderuit gegaan als ouder. Klakkeloos het verhaal van je kind geloven waarna de waarheid toch wel een beetje anders was.

Hier is het overigens ook het geval dat je een voldoende voor gym moet staan om over te gaan. Mijn kneusjes halen altijd mysterieuze achten voor inzet.... En dan komen ze precies op een voldoende uit. Of ze hebben ineens een 8 voor een kastsprong.

Als je echt een onvoldoende voor gym blijft staan, moet je in de laatste schoolweek vaak nog terug komen om het op te halen.

Megan

Megan

30-04-2018 om 17:21

Kobaltblauw

"Maar ik zou ook de mogelijkheid open laten dat je zoon aan jou een wenselijk verhaal verteld heeft en de waarheid ook enigszins gebogen heeft in de richting die hem beter uit komt...

Ten minste, daar ben ik wel een keer bijna op onderuit gegaan als ouder. Klakkeloos het verhaal van je kind geloven waarna de waarheid toch wel een beetje anders was. "

Ja, het verhaal van de docent zal beslist anders zijn.

En rechtvaardigt dat een 1 voor gym waardoor je kind op een onvoldoende komt te staan, terwijl de regel op die school kennelijk is dat je met een onvoldoende voor gym niet over gaat?

Wat vind je zelf?

Mijn advies: niet te lang wachten, zeker niet tot kort voor de overgangsvergadering. Dan is er tijdnood, kan de docent er niets meer aan doen, behalve dat hij echt gecorrigeerd wordt, wat hij vast niet leuk vindt etc.

Wel goed om met open vragen met de docent te gaan praten, als het je kind niet lukt om te vragen om een herkansing die hij WEL goed kan voorbereiden, zodat hij er een voldoende voor haalt en WEL een voldoende gemiddeld komt te staan.

Hier soortgelijke ervaring (veel te lage score) en na gesprek van leerling en mentor met docent wel aanpassing zodat gemiddelde een voldoende werd. Maar het kostte wel heel veel moeite. Was in geval van kind belangrijk, dus maar alle moeite gedaan. Als het maar resultaat oplevert en kind over kan gaan.

Kobaltblauw

Kobaltblauw

30-04-2018 om 18:20

wat vind je zelf

Het doet er helemaal niet toe, wat ik vind.
Is het rechtvaardig? Nee.
Vind ik dat gymles voortaan voor alle kinderen vrijwillig moet worden, gegeven op niveau van motoriek en niet op niveau van opleiding? Ja
Vind ik dat er cijfers gegeven moeten/mogen worden voor vakken als gym, godsdienst, ckv, muziek? Nee

Maar je gaat als ouder enorm af, als je op school komt met een verhaal van je kind en dan blijkt dat dit kind zich heeft misdragen, iets gewoon niet heeft ingeleverd, of zeer moeilijk gedrag vertoont, omdat hij deze leraar gewoon niet mag.

Dat heb ik weleens meegemaakt. En toen was ik heel blij dat ik niet gelijk van leer ben getrokken, maar eerst geluisterd heb. Mijn kind, dat altijd zo betrouwbaar was en eerlijk, dat zich zo fatsoenlijk gedraagt normaal gesproken, was nu echt wel fout bezig geweest en had het bloed onder de nagels van een leraar gehaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.