Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blijven zitten gr 2 of onzin ?

Mijn kind moet volgens de gesprekken blijven zitten.
Alles moet op 95% staan en alles staat op 93/94% 2 op 88%

Werken 1 op 1 kan uitstekend en gaat foutloos in de klas met veel herrie en afleiding gaat alles fout zei de juf dat was er frappant... ze moet perse onder drukte en veel afleiding goed kunnen presteren .. is dat zo nodig terwijl alles 1 op 1 foutloos lukt. En aangezien alles op 1 A 2 % minder is als het gewenste resultaat moet ze maar blijven zitten. Is die acceptabel ??

Moni

Moni

12-04-2016 om 17:01

Wat bedoel je met 95%

Ik ken wel de cito-uitslagen maar die lopen van A-E of van I-V.
Er bestaat geen norm van cito-uitslagen die je moet halen om over te kunnen.

Magalí

Magalí

12-04-2016 om 17:20

Vreemd

Je hoeft toch niet alles foutloos te kunnen om over te gaan?

Infinity, vraagje en opmerking

Deze vraag hoort eigenlijk eerder thuis in Ouders en School.

En wat is de geboortedatum van je kind? Is kind toevallig een herfstkleuter?

groeten,

Temet

infinity

infinity

12-04-2016 om 17:29 Topicstarter

...

Over een geboorte datum word niet gesproken op school overigens is de grens verlegt naar januari geen oktober meer... eerst was het emotioneel dat zou mijn kind het niet aan kunnen en nu is het weer dat de scores minder zijn als verwacht. Ik vind gewoon als het volgens de juf 95% op niveau is maar alles is 93-94 % moet mijn kleinee dan hiervoor blijven zitten ? Is het niet beter om naar 3 te gaat omdat iedereen dan het zelfde doet ipv dat alles zo door elkaar loopt want zo gaat dat in een kleuter klas de 1 doet spelen de ander moet werken ik zou mij dan ook niet kunnen concentreren.

Schylger Famke

Schylger Famke

12-04-2016 om 18:33

Vlaanderen

Dit is denk ik in Vlaanderen, daar werken ze met percentages.

Infinity

Ik weet dat de grens is verlegd, maar veel scholen laten herfstkleuters wel, en zomerkleuters niet langer in groep 2. Ook al staat dat niet in de schoolgids. Is je kind geboren in november en geen enorme uitblinker, dan zijn er ineens allerlei redenen om toch nog een jaartje langer te kleuteren, zou hetzelfde kind in augustus geboren zijn dan mag hij gewoon door naar groep 3. Vandaar mijn vraag.

Groeten,

Temet

infinity

infinity

13-04-2016 om 10:19 Topicstarter

Hoi ,

Famke - Wij komen van Nederland hier werken ze ook per percentages...

Temed - De kleine is indd een herfstkindje.. dan nog vind ik het geen reden om te laten zitten. ivm mijn punten die ik aangeef.

Omdat 1 op 1 dus alles lukt , maar in de klas niet. door de drukte. vaak ook hoofdpijn en word er geklaagd over kindjes in de klas die te druk waren waardoor er snel afleiding is..

wie zou mij hier verder bij kunnen adviseren? bijv een schoolambtenaar?
ook heb ik school inspectie gebeld en die zeggen als je de stof beheerst al ben je maar eén keer op school geweest moet het kind gewoon door.

Fransien

Fransien

13-04-2016 om 10:23

wegwezen

Bij onze school liggen herstkinderen ook onder het vergrootglas al werken ze hier met cijfers ipv met percentages. Als een school niet wil, dan kun je niets beginnen behalve door naar een andere school over te stappen.
Als je wil overstappen doe dat dan niet met dit verhaal, maar verzin iets dat je niet helemaal tevreden bent over het systeem oid en dat je je kind dus laat overstappen voor het echte leren begint in groep 3.

Triva

Triva

13-04-2016 om 10:26

snap niets van die percentages

Wat is dat precies? Is dat een cito zonder abcde of I II III IV V? Dus kaal? Wat is dat voor een raar gedoe? 95% is dus 1 op de 20 gaat fout? Niemand hier op OO kent dit soort cijfers volgens mij en dan is het lastig advies geven.

sje

sje

13-04-2016 om 10:41

gedwaald

op school bij ons is het zo.. Dat alles 95% moet zijn om naar 3 te gaan v.a gr 3 word er ook niet met cijfer gewerkt maar met OV ( onvoldoende ) , V ( voldoende) VG ( voldoende goed !) ... Dat terzijde alles is dus op 94% gezet en voor de school dus reden genoeg om te laten zitten. want alles moet op 95% staan om over te kunnen. Daarbij is het indd een herfstkindje en volgens de school snel afgeleid alles bijelkaar op geteld dus niet toe aan 3.

Maar ik vind in de kleuterklas moet de het ene groepje een werkje doen de andere mag klei- en en de ander mag in de poppenhoek ohja en er word even aangeklopt door de meester van de klas hiernaast.. dan is naar mijn idee dus iedereen afgeleid. in Gr3 moet iedereen werken mag niemand meer spelen en is het rustig geen reden voor afleiding lijkt mij? want zoals aangegeven al is 1 op 1 of bij rustige omgeving alles foutloos krijgt compliment op compliment en handjes vol met stickers mee naar huis dan vind ik dat de school mij laat dwalen ....

Triva

Triva

13-04-2016 om 12:33

sje

Maar WAT moet nu 95% zijn? Wat zijn dat voor toetsen? Waarom moet je 1/6 van je hele leven overdoen als je 2/100ste van een toets te laag scoort?

Zo zet je een kind helemaal stil want de argumenten die je ggeft over een drukke groep 2 kloppen helemaal. Verder: hoeveel vragen krijgen ze eigenlijk voor die 95%quiz?

mirreke

mirreke

13-04-2016 om 12:43

Jee, als je echt niet verder komt

Zou ik al meteen gaan voor een andere school. School hanteert kulargumenten en daardoor zou ik mij zorgen gaan maken over de toekomst daar. En het op deze manier kijken naar kleuters is precies waarom nu ook al kleuters last krijgen van schoolstress.

Jouw argumenten (iedereen doet wat anders, wat afleidt) zijn echter ook geen goede argumenten, want lang niet alle scholen werken nog heel klassikaal. (Gelukkig maar, vind ik zelf).

Kinderen zijn echter heel verschillend. Sommige kinderen houden niet van knippen en plakken, binnen de lijntjes kleuren, of van cito-toetsen maken (bij de kleuters!!! hou eens op!). En jouw kind gedijd dus niet voor 95% (ahum) in een kleuterklas.

Wat ik wel zou doen: je hebt het over hoofdpijn. Een kleuter met regelmatig hoofdpijn of last van de drukte in de klas? Daar zou ik wel eens goed op gaan letten. Heeft hij al last van stress bv.? Of is er wat anders aan de hand? Heeft de juf de klas wel in de hand. WAnt een kleuterklas hoort helemaal niet druk en onrustig te zijn, ook al werkt ieder kind op zn eigen houtje!

En een kind kan ook rustig stress krijgen van onder zijn niveau werken...

mirreke

mirreke

13-04-2016 om 12:44

In groep 3 mag niet meer gespeeld worden?

Dat is ook niet waar hoor. Is ook heel slecht om het speelse van groep-3 kinderen niet meer te blijven stimuleren en onderkennen...

Triva

Triva

13-04-2016 om 12:47

mirreke

het gaat er hier om dat in groep 2 de kinderen tegelijk spelen en werkjes maken. In groep 3 werk je allemaal tegelijk en zitten er geen kinderen druk te doen in een bouwhoek terwijl jij dat ook zou willen.

lieverdje

lieverdje

13-04-2016 om 13:39

jaar extra kleuteren is toch niet perse verkeerd

Ik heb bij mijn kinderen in de klas toch genoeg kinderen gezien die een jaartje extra kleuteren goed konden gebruiken, of die als vroege leerling toch nog ergens verderop bleven zitten. Op veel scholen hier in de buurt (waaronder de school van mijn kinderen) is dat eerder de regel; herfstkinderen die doorgaan naar groep 3 als ze 5 zijn, zijn een uitzondering. Het gekke is dat juist de scholen die niet zulke goede resultaten hebben door de inspectie op de vingers zijn getikt over het kleuterverlengen.... en dus kinderen sneller laten doorstromen. Blijkbaar iets waar de inspectie niet zo snel over valt als de school verder goed functioneert.

En hier wordt in groep 3 ook nog erg veel gespeeld overigens, het is nog bijna de kleuterklas

Verschillende factoren

Nou snap ik zelf vrij weinig van het percentage verhaal. Hier werken ze er in ieder geval niet mee. Toch lijkt het me stug als alleen daar naar gekeken zou worden.

Factoren die mee kunnen spelen om een kind langer te laten kleuteren zijn:
-Sociaal emotioneel, kind is absoluut nog niet toe om te leren. Kind is nog heel speels enz.
-Erge uitval. Deze uitval zou dan niet alleen bij Cito toetsen te zien moeten zijn, maar bij alle werkjes die in de klas gemaakt worden.

Mijn kinderen zijn beide van oktober. Hun school houdt zich nog erg aan de oktober regeling, waardoor mijn beide kinderen drie i.p.v twee jaar kleuteren. Oudste zit inmiddels in groep 3, jongste is nu groep 1. Het is bij de oudste nooit slecht uigevallen om langer te kleuteren. Door dat jaartje extra te groeien heeft hij een sterkere basis. Hij zoekt vooral jongere kinderen op, oudere zelden. Daarnaast had hij een achterstand met zowel grove als fijne motoriek. Bij hem is dat jaartje extra juist goed geweest.

De jongste kan goed mee, maar is ook nog heel speels. Ook bij haar heb ik het idee dat het niet verkeerd is om een jaartje extra te kleuteren.

Natuurlijk is ieder kind anders. En om te bepalen wat het beste is, zul je naar je eigen kind moeten kijken. Is hij toe aan groep 3? Is de kans dat hij daar als nog uitvalt groot?

Wat groep 3 betreft. In deze groep is veel meer regelmaat dan in een kleuterklas. Alle kinderen doen hetzelfde. Of ze werken in hun rekenboek, of taal enz. Er wordt gewerkt met verschillende niveaus. Voor lezen heb je ster, maan, raket, zon. In principe beginnen ze allemaal met maan, blijkt later in het jaar dat ze vlotter zijn dan gaan ze naar raket en vervolgens zon, hebben ze meer uitleg nodig, wordt het raket. Met rekenen is dit ook zo. Kinderen die snel klaar zijn werken in een extra boek.

Spelen wordt zeker nog gedaan. Bij zoon wordt er in de ochtend geleerd en in de middag gespeeld. Daarnaast hebben zij 2x per week gym.

Marie

Marie

13-04-2016 om 15:12

Kleuterdossier

Dit al doorgelezen?

http://www.ouders.nl/artikelen/dossier-kleuterdossier

En ook ik ben benieuwd naar de achtergrond van de scores.

Ik zou zeggen naar groep 3.

En ik vraag me ook af of een septemberkind met die scores ook groep 2 moet overdoen, of dat die gewoon naar groep 3 gaat.

sje

sje

18-04-2016 om 19:12

Al haar vriendjes en vriendinnetjes gaan allemaal ook naar GR3 en dat word voor haar dan heel erg moeilijk ze is dan dalijk bijna 7 als ze naar GR3 gaat. dan zit ze als ze blijft doubleren in GR2 tussen de kleintjes van 4 . bij deze noemen ze het ook al doubleren en je kan daarna niet weer doubleren . Het is niet weer een jaartje kleuteren en als ze het dan dalijk echt nodig heeft in gr 3 of hoger dan kan dat dus niet meer. dan krijgt ze werkjes uit de gr ervoor. dus stel ze blijft zitten in GR4 als dit nodig zou zijn dan krijgt ze dus werkjes uit GR3 omdat ze niet voor een 2e keer mag blijven zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.