Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
AN

AN

20-02-2019 om 14:25

Blijven zitten?

Heeft iemand goede raad?

Wij schrokken nogal van laatste LVS CIto uitslagen dochter (medio groep 6): spelling V, DMT V, rekenen IV, begrijpend lezen V, woordenschat V. Dochter is dyslectisch en is daarvoor in behandeling, op de DMT en spelling was ze vooruit gegaan tov meting E5, maar voor rekenen en begrijpend lezen een CITO-niveau terug (dus rekenen ging van III naar IV). Dochter is jonge leerling (geboren oktober), sociaal vaardig en actief, heeft veel vrienden en vriendinnen, is een beetje dromerig. Haar IQ (getest in het kader van dyslexie) is in de normale range, iets boven de 100. Het beeld dat uit de methodegebonden toetsen naar voren komt herkennen we beter: iets boven voldoende voor rekenen, voldoende voor begrijpend lezen, spelling onvoldoende (maar dat past bij de dyslexie). Voor zaakgebonden vakken heeft ze de hoogste score op betrokkenheid en inzet. Dat herkennen we ook.

Wij denken eraan haar te laten doubleren in groep 6 op basis van de Cito en omdat ze nog zo’n jonge leerling is.

School is tot nu toe tegen doubleren (we hebben dit eerdere leerjaren besproken).

Wat vinden jullie? Heeft iemand goede raad?

Methodetoetsen

Volgt ze de gewone methodes, adaptieve methodes of werkt ze in methodes voor zwakkere leerlingen? Als ze dezelfde methodes volgt als de rest dan scoort ze op cito's onder verwachting. Bij adaptieve methodes of speciale methodes geven die toetsen een positiever beeld maar worden of zijn nog niet alle leerdoelen behandeld die Cito toetst en komt ze dus tekort. De vraag is of dat door zitten blijven opgelost kan worden als de dyslexie behandeling aanslaat. Ik durf niet te zeggen of ze bijvoorbeeld in groep 6 ook meer redactiesommen krijgen waardoor het rekenen niet het probleem is, maar dat ze een verhaal moet lezen waar de sommen in verstopt zitten. Je zou school om een foutenanalyse en naar hiaten kunnen vragen. Je zou ook kunnen vragen naar dat dromerige. Krijgt ze alle uitleg wel mee? Of is er op dat punt nog actie nodig?

@nnemoon

@nnemoon

20-02-2019 om 15:35

Wat zegt de school?

Wat zegt de school van haar prestaties? Ik lees dat ze tegen doubleren zijn. Waarom heb je dat voorgaande jaren ook al gevraagd? Is er geen andere manier om haar te helpen, met RT of bijles?

Ik ben geen voorstander van blijven zitten. Mijn zoon heeft groep vier twee keer gedaan. Hij is daar absoluut niets mee opgeschoten, had het tweede jaar zelfs een slechter rapport dan het eerste jaar. Ook het zitten blijven op zich hakte bij hem er emotioneel behoorlijk in.

Maria

Maria

20-02-2019 om 15:42

groei in vaardigheidsscore

Op basis van een verslag op een forum is het erg lastig om advies te geven. Dat is de taak van school; uitzoeken wat er aan de hand is en dat uitleggen aan jullie als ouders. Vanuit daar kun je verder bekijken wat de oplossingen mogelijk zijn maar daarvoor zul je eerst in de oorzaak moeten duiken. Een achteruitgang in cito is een signaal, geen oorzaak.

Een doublure is een oplossing die bewezen niet effectief is, ik kan me wel voorstellen dat school daar geen voorstander van is. Wat willen jullie als ouders bereiken met een doublure? Wat kan je dochter na nog een jaar groep 6 wel wat ze nu nog niet kan?

Vraag school eens naar de vaardigheidsscores en de vooruitgang in dle op de cito. Is daar wel een vooruitgang in of stagneert dat ook? Summatieve cijfers als een IV of een V zeggen niet zoveel zonder context van wat ervoor is gebeurd.

En verder wat hierboven al gezegd is. Eerst feiten gaan verzamelen, dan de mogelijke oorzaak zoeken en dan pas denken aan een gepaste oplossing....

AN

AN

20-02-2019 om 16:36

Dank voor reacties

Ze volgt de methodegebonden toetsen met de rest van de klas mee. Inderdaad, er is een discrepantie tussen die toetsen en LVS, dat was voorgaande jaren ook zo, maar verschil is nog nooit zo groot geweest als nu. Ik kan denken, gooi die cito maar in de prullenbak, maar zo werkt dat niet op een basisschool. Misschien heeft ze cito training nodig? (vroeger, voor ik kinderen had, zou ik dit te belachelijk voor woorden hebben gevonden)

Wij weten niet zo goed meer wat te doen, extra RT is nu geen optie omdat het huiswerk bij de dyslexie behandeling al veel van haar vraagt. Als dat afgelopen is, zouden we dat kunnen doen. School heeft de afgelopen anderhalf jaar ook RT spelling gegeven.

Dyslexietraining

Kan het niet zo zíjn dat de dyslexietraining nu zo veel van haar vraagt en haar zo bezig houdt dat andere vakken daar onder lijden en dat ze dus een dip laat zien bij de Cito? Wordt ze in feite al overvraagd? Ik zou er vooral niet nog meer druk op haar gooien door over citotraining en extra RT na te denken op dit moment. Overleg met school hoe zij het zien qua leerpotentie, haar leerhandicap etc. Zien ze hiaten in hoe ze een toets aanpakt, kan een toets mondeling worden afgenomen als het lezen nog een te groot probleem is... dat soort dingen.

Misschien ook voor jezelf bedenken dat ze een gemiddeld iq heeft, wat dus normaliter een VMBO-t zou geven maar dat ze door haar leerhandicap dat wellicht niet gaat halen en dat dat geen schande is. Er uit halen wat er in zit, kan ook later op de middelbare school of beroepsonderwijs als ze meer grip heeft op haar dyslexie. Opstromen is een langere weg, maar geen onmogelijke.

doet ze mee met de klassikale instructie?

Doet ze mee met de klassikale instructie, en begrijpt ze die voldoende om daarna de opdrachten te doen? Dan zou ik haar door laten gaan.

De enige reden om in de bovenbouw nog aan doubleren te denken, is als een kind dusdanig op een eigen leerlijn zit dat de leerling niet meer mee doet aan de instructie en voornamelijk "zelfstandig" werkt met af en toe wat RT. Dat is funest voor zwakke leerlingen.

Maar als ze zinvol mee doet met de groepslessen dan heeft zittenblijven of speciaal basisonderwijs geen zin.

Heeft ze toetsen Begrijpend Luisteren gedaan? Dat moet wel gebeuren, resultaten vanaf groep 6 wegen immers mee voor het schooladvies en voor leerlingen met dyslexie wil je begrijpend luisteren kunnen vergelijken met begrijpend lezen.

Misschies is het een idee om de dyslexie-behandelaar te vragen om al vast met een voorlopig advies voor compenserende hulpmiddelen / maatregelen te komen. Het is normaal om eerst te remediëren en pas daarna over compenserende maatregelen na te denken, maar ze zit al in groep 6, het is hoog tijd om een goed beeld te krijgen van haar leerpotentie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.