Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
willie

willie

23-01-2015 om 16:46

blij met NIO

School van dochter doet standaard ook NIO. Ik wist niet zo goed wat ik daarvan vond omdat uitslagen daarvan niet altijd betrouwbaar zijn.
Nu ben ik er erg blij mee! Ondersteunt hier mijn gevoel dat dochter best bwo kan proberen.
Dochter scoort altijd wisselvallig bij cito's. De laatse keer heeft ze toevallig goed gescoord, l voor begrijpend lezen en rekenen. Vorig jaar was rekenen nog een lll. Snapte ik niet want ze rekent prima. Anderzijds snap ik het wel; dochter is tikje chaotisch, ongedurig, slordig. Werkt ze aan, heeft een super werhouding, maar die stomme toetsen..
Zo jammer dat kinderen daar zo op afgerekend worden. Misschien had ze wel geen vwo advies gekregen als niet ook de NIO was gedaan. Terwijl ik haar die kans zo gun; werkt hard, is gemotiveerd, zelfstandig, leergierig, en heeft wel wat uitdaging nodig. (leeft op bij plusklas)
Nuja, voor mij iig een bevestiging dat die stomme cito's echt overgewaardeerd worden. Ze zeggen misschien veel over de vaardigheden van kinderen om op cito's te scoren, maar verder?

willie

willie

23-01-2015 om 16:47

bwo?

bwo=vwo

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 16:49

willie

Aan de andere kant zijn er genoeg ouders die blij zijn/waren met de cito. In de klas van mijn oudste is heel slecht op de nio gescoord en haalde hele wat kinderen betere resultaten op de cito. Met de cito kon mijn zoon wel naar vwo, niet met de nio. De dochter van mijn vriendin had hetzelfde verhaal, de nio had ze heel slecht gemaakt en is nu de beste op het VWO.

Het is niet altijd zoals jij schetst, soms is het wel eens andersom.

Marea

Marea

23-01-2015 om 17:49

Eigen interpretatie

Ik vind het altijd grappig dat mensen (jij nu ook) vertrouwen op een test als de uitslag voor hun gunstig is, maar de test afdoen als 'niet betrouwbaar' of 'momentopname' als hij lager is dan ze willen.

Proefwerken op school zijn ook altijd momentopnamen, namelijk van het moment dat het kind het proefwerk maakt.

Pirata

Pirata

23-01-2015 om 17:50

ben blij voor je maar hier idd ook andersom

Fijn dat de NIO bij jullie goed heeft uitgepakt!
Hier was het tegenovergestelde het geval. CITO's gaven B/C scores. De NIO had als uitkomst VMBO basis met LWOO. Nogal een domper dus. Het advies werd toch VMBO-TL. Daar moesten we toen wel voor op gesprek komen om het verschil uit te leggen.aan de directeur van de VO-school die we op het oog hadden. Nu in de 1e loopt het prima, allemaal voldoendes.
Ik moet zeggen dat de CITO vanbegin brugklas ook een rare score gaf. Taaltechnisch ernstig beroerd, rekentechnisch idioot goed. Hij staat voor beide richtingen tussen de 6,5 en 7,5 dus tot nu toe zie ik die toets niet terug in de scores.

pirata

moest jouw kind naar extra steunlessen ivm die lage score van de cito brugklas?

Pirata

Pirata

23-01-2015 om 18:08

poldep

Nee, dat hebben ze van de gewone cijfers laten afhangen. Vond ik jammer, hijzelf niet... maar hij scoort dus gewoon te goed los van die CITO. Halve klas moet naar RT, hij ligt lekker uit te slapen...

willie

willie

23-01-2015 om 18:46

oh nee

zo bedoel ik het helemaal niet. Ik bedoel niet dat ik vind dat NIO beter is dan cito oid. NIO kun je net zo goed verknallen. En ik heb niets tegen cito. Ik heb wel iets tegen de manier waarop we momenteel met de scores omgaan. Kinderen zijn puur nummers vaak.
Ik ben blij met NIO omdat zonder de NIO dochter een lager advies had gekregen misschien.(lager dus dan waar ze zelf naartoe wil en waarvan ik inschat dat ze het kan) Dus als cijfertjes dan zo belangrijk zijn, dat die niet alleen maar aan cito opgehangen worden.

willie

willie

23-01-2015 om 18:50

Marea

Ik denk dat er vele redenen zijn waardoor kinderen kunnen scoren onder kunnen. Dat geldt net zo goed voor proefwerken. Kinderen worden op standaard manieren getest terwijl kinderen niet allemaal standaard zijn.

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 19:44

tja

' Ik heb wel iets tegen de manier waarop we momenteel met de scores omgaan. Kinderen zijn puur nummers vaak.'

Tja, hangt niet de HELE middelbare school vast aan cijfertjes, scores en nummers? Daar is de basisschool niets bij...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-01-2015 om 20:08

Hierook

Bij dochter: matige cito en top nio, dus vwo.

Uiteindelijk is vooral het schooladvies van belang geweest. Toen de juf dat moest afgeven was het resultaat van de nio wel bekend en de cito nog niet.
Uiteindelijk denk ik dat het binnen bepaalde marges altijd wel goed komt. Op de middelbare school blijkt vaak pas echt wat ze kunnen.

willie

willie

23-01-2015 om 20:17

weet ik Barvaux

Maar juist daarom vind ik het wel erg jammer dat kinderen al op bs er zo op afgerekend worden. Met grote tegenzin heb ik dochter ook geinformeerd over scores etc, van mij mag het wel wat onbezorgder op die leeftijd.
Ginny, het is wel zo dat naar weinig scholen NIO of een andere aanvullende test doen standaard. Stel dat je dochter alleen maar op cito beoordeeld was?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-01-2015 om 20:32

Dan....

Had de juf haar advies moeten baseren op een jaar of 6 schoolresultaten. Geen idee wat ze dan gedaan had. Ik vermoed eigenlijk dat dochter dan ook wel het voordeel van de twijfel gekregen had.

Dochter geeft overigens aan dat ze nio beter heeft gemaakt dan de cito omdat er rondom de nio veel minder stress was. Bij de cito lag er naar haar gevoel veel meer druk op.

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 20:59

Willie

'Maar juist daarom vind ik het wel erg jammer dat kinderen al op bs er zo op afgerekend worden.'

Tja, als kinderen alleen maar op subjectieve gronden van de leerkracht worden 'afgerekend' vallen er ook veel kinderen buiten de boot. Kinderen die er een potje van maken, niet gewoon aan het werk gaan, die de les verpesten.... maar ondertussen halen ze de hoogste cijfers. De ouders van die kinderen zijn blij dat de cijfers er zijn op de basisschool.

Caesar

Caesar

23-01-2015 om 21:42

Inderdaad

Zoals Barveaux zegt, objectieve toetsen zijn ook heel fijn. Maar een combinatie van verschillende soorten toetsen is natuurlijk altijd beter. Het oordeel van de leerkracht mag er dan ook nog bij, maar het is goed dat die ook gestuurd wordt door de resultaten volgens het LVS.

willie

willie

24-01-2015 om 07:53

jammer

Baal wel een beetje van sommige reacties. Ik zou NIO beter vinden omdat dochter daar beter op gescoord zou hebben, hetgeen nu niet eens van toepassing is omdat ze juist nu, m8, de cito die het zwaarst telt voor advies, wel conform vwo normen scoorde. Ze soorde alleen tot nu toe zo wisselvallig dat de uitslagen me niet zo representatief leken voor haar functioneren cq mogelijkheden. De uitslag van de NIO bevestigt mijn vermoedens hierin, niet meer en niet minder.
Prima als mensen daar anders over denken en prima als daar discussie over is, graag zelfs. Maar dan wel graag ingaan op wat ik zeg en niet zomaar wat gaan roepen. Ik ben absoluut niet tegen objectieve cijfers, natuurlijk niet, zeg ik ook nergens. Dus een beetje zinloos als het daar dan over gaat.
Ik blijf het jammer vinden dat kinderen bijna volledig tot cijfertjes gereduceerd zijn, en ook jammer dat wij als ouders daar zo makkelijk in meegaan.

Evanlyn

Evanlyn

24-01-2015 om 13:50

CITO/NIO

Eigenlijk zijn alle toetsen en adviezen op de basisschool waardeloos. Allereerst is leren op de middelbare school iets heel anders dan op de basisschool. Bovendien moeten ze nog door een hormonenstorm heen op de middelbare school en het is de vraag hoe die gaat uitpakken.

Je zou eigenlijk in groep 8 al middelbare school-stof moeten geven, dan kun je je een oordeel vormen. Of een echte brugklas. Ik ken een school met een MAVO/HAVO/VWO brugklas en die kinderen schoppen het vaak veel verder dan de basisschool had gedacht.

Lynn

Lynn

24-01-2015 om 22:27

Evanlyn

"Of een echte brugklas. Ik ken een school met een MAVO/HAVO/VWO brugklas en die kinderen schoppen het vaak veel verder dan de basisschool had gedacht."

Evanlyn, een echte brugklas zoals jij voor ogen hebt, lijkt me prima voor mavo/havo twijfelgevallen. Maar als een leerling op het BO al duidelijk echt VWO-niveau heeft, dan zie ik niet het voordeel van zo'n echt brede brugklas?

Ik heb mijn kinderen altijd graag gezien in 1 Gymnasium (pure VWO-klas), omdat ik denk dat ze daar beter presteren, meer uitgedaagd en gestimuleerd worden dan in zo'n megabrede brugklas.

Ik heb zelf ook gymnasium gedaan en kan me zelfs herinneren dat ik gruwelde van het idee van de middenschool (ik geloof dat de eerste drie jaar van het VO dan gemengd Mavo-Havo-VWO zouden zijn - en dus nog drie jaar het niveau van de basisschool zij het met VO-vakken) waar toen sprake van was, omdat ik juist zo blij was in de 1e klas gymnasium eindelijk wat meer tempo en niveau in de les te hebben.

Of zie jij zo'n brede brugklas ook vooral als gunstig voor de mavo/havo twijfelgevallen? (dat kan ik wel volgen)

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 22:57

lynn

De school van mijn oudste heeft geen gymnasium maar wel h/v brugklassen, gewone vwo brugklas en en twee speciale vwoplus brugklassen. Waarom moet het weer alleen gymnasium zijn?

Moni

Moni

24-01-2015 om 23:04

Tussen haakjes staat 'alleen vwo'

Toen wij een school zochten voor oudste met alleen vwo, was de enige mogelijkheid een gymnasiumklas. De andere brugklassen waren allemaal gemengd havo/vwo.
Toen we een school zochten voor jongste, was er een mogelijkheid bij gekomen, een Atheneum+. Daar is hij heengegaan.

Toch middenschool

#18ik denk dat het alsnog van de middenschool gaat komen.
In Amsterdam is in de selectieprocedure al geregeld dat je met een enkel advies niet in een dakpanklas met een treedje hoger mag. Met een vmbo advies niet in een vmbo/havo klas bijvoorbeeld. Omgekeerd worden dakpanklassen bij voorkeur voor een groot deel gevuld met lln met een enkel advies op het hoogste niveau. Havo/vwo bestaat dan voor de helft uit vwo leerlingen.

Andere trend is om lln aan de hand van VAS toetsen in de eerste ( maar ik denk zo lang mogelijk) opnieuw te beoordelen/adviseren. Afstromen eigenlijk, maar dat heeft een negatieve connotatie.

2 (vmbo) of 3 brugjaren geeft scholen langer de tijd om leerlingen op dat niveau te plaatsen waarvan men vermoed dat een diploma gehaald kan worden. Reken- en taaltoetsen zullen daarin een groot verschil maken.

Maar wie weet komt er wel een soort ekliteklas voor die leerlingen die eind bo al op 3f zitten met taal en rekenen. Die zijn er wel namelijk.

Evanlyn

Evanlyn

25-01-2015 om 16:05

Lynn

Voor een duidelijk gymnasium-kind lijkt me dat inderdaad niet goed, maar die kinderen gaan ook niet naar die school.

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 16:13

Moni en evanlyn

Moni: Ik las dat toch anders dan jij.

Evanlyn: voor een havo/vwo kind vind ik het ook echt niets hoor, sorry. Mijn zoon had lang genoeg met allerlei niveau's bij elkaar gezeten en was daar wel klaar mee. Ik zie er geen voordeel in voor kinderen met een havo/vwo advies of hoger.

Evanlyn

Evanlyn

25-01-2015 om 16:28

Barvaux

Dat snap ik. Maar het zou wel werken als de middelbare school na groep 7 zou beginnen. Groep 8 gaat alleen maar over toetsen en musical (wie heeft dat ooit bedacht?), dus ze leren nauwelijks meer iets. Ik zou willen dat ze met 11 jaar naar de middelbare school gingen, daar de echte vakken kregen, en dan kan je kijken hoe dat gaat. Dan ben je die hele CITO-industrie kwijt.

Bij ons kreeg een geïmmigreerd jochie een lager advies vanwege zijn Nederlands. Niemand zag hoe knap het was dat hij dit niveau bereikt had, en dat dit voor de overige talen veel beloofde. Dat soort ellende dus.

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 16:34

onzin

Het is echt onzin dat ze in groep 8 nog maar nauwelijks iets leren en juist daarom is ook de citotoets verzet naar eind april. Musical? Ja tuurlijk maar er werd hier echt nog hard gewerkt in mei en juni.

Volgens mij gaan ze in België en de UK ook met elf al naar het vervolgonderwijs. Dat vind ik prima maar na groep 8 moet het wel afgelopen zijn met al dat bij elkaar gedoe.

Jaina

Jaina

25-01-2015 om 16:44

Keuze

Dakpan klassen kunnen erg positief zijn. Een van mijn zoons zat op een school waar ze de eerste twee jaar met alle niveaus samen zaten (VMBOT-HAVO-VWO). Er wordt daar heel veel gewisseld van niveau en doorgestroomd na afloop van het behalen van een schooltype.
Voor veel kinderen is dit best een goede oplossing. Met name voor laatbloeiers werkt dit uitstekend. Er zijn kinderen die daar op school komen met een VMBO advies en uiteindelijk VWO doen. Dat zijn vaak kinderen die op de basisschool nog heel speels waren en helemaal niet bezig met school en wat dat allemaal inhoudt en wat je er later mee kan. Ook kinderen die op de basisschool bijvoorbeeld gepest werden, vaak ziek waren of iets dergelijks waardoor hun leerprestaties niet goed waren.
Voor mijn zoon die ook een laatbloeier is waren we erg blij met deze oplossing. Hij heeft hierdoor VWO kunnen doen en ook af kunnen maken.

Het is wel goed dat die keuze er is. Twee van onze andere kinderen hebben op een zelfstandig gymnasium gezeten en dat was ook een fijne school en voor die kinderen een betere keuze. Gymnasium is een fijn schooltype maar het kan lastig zijn als je op de basisschool niet helemaal goed mee kwam en je pas later echt op gang komt. Dan is de gang naar het gymnasium niet zo makkelijk meer. Voor die kinderen is een gemengde school waar je makkelijk kan doorstromen veel idealer.

Jaina

Jaina

25-01-2015 om 16:46

Middenschool

In Frankrijk gaan ze met 11 al naar het vervolgonderwijs maar de eerste vier jaar zitten ze wel samen. Pas na die 4 jaar krijg je een splitsing tussen verschillende soorten onderwijs.

Evanlyn

Evanlyn

25-01-2015 om 21:19

4 jaar

4 jaar vind ik wat lang, maar een jaartje moet toch kunnen, zeker als je daarmee begint in wat nu groep 8 is. Want nu zitten ze immers ook allemaal nog bij elkaar in groep 8. En ze worden in groep 8 vervelend, want ze beginnen te puberen en willen eens wat anders dan ze al die tijd al gedaan hebben. Geef ze dan wat te doen, zou ik zeggen.

Wie mailt Dekkers even?

Welnee

#25 nee
zie http://www.dynot.net/index.php?id=44&lang=nl&option=com_content&task=view

Korte geschiedenisles van de Nederlandse middenschool vind je hier http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2007/11/Van-Kemenade-Middenschool-is-de-oplossing-ELSEVIER147414W/

Rechts was tegen want het was een links idee en het doel was (kennis) nivelleren.

Toch kwam er basisvorming, maar die is mislukt. Scholen deden het gewoon niet (meer dan 60% van de vo scholen voerde de wet niet uit). Dus heeft van der Hoeve het weer afgeschaft.
Nu vrees ik dat het er toch van gaat komen, maar nu juist om zonder al te veel morren de schoolloopbaan van leerlingen naar beneden bij te stellen. Makkelijker afstromen dus.
De scholen willen dat en lijken nu zelf alsnog dat model van de basisvorming in te gaan voeren.

De manier waarop men dat doet voelt alsof het laatste beetje ambitie uit het Nederlandse onderwijs geknepen wordt: een vmbo leerling moet niet denken dat ie op een vmbo/havo klas terecht kan. Een apart gymnasiumadvies bestaat niet meer om gymnasiasten straffeloos en naar believe 'eerlijk' over de scholen met hun vwo klassen (ook havo/vwo) te kunnen verdelen.
Ik ben daar niet zo blij mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.