Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
carola

carola

27-03-2014 om 12:38

bijspijker lessen op het vo?

Ik lees hier wel eens dat er op sommige vo scholen van jullie kinderen bijles mogelijk is.Hier dus een zoon met problemen in havo 3, maar er is hier geen enkele vorm van bijles.Wel in tien minuten gesprekken gevraag ,maar het is hier echt zoek het zelf maar uit.
Daarom hebben we nu bijles buiten school gezocht,maar dat is duur en eigenlijk is het toch wel raar dat er binnen de school geen hulp is.
Ik heb dan ook de neiging om te vragen'wat gaan jullie er aan doen'.
Hoe gaat dat bij jullie op school en wat voor hulp en bijles is er aanwezig?

basisschool IB/ vo ?

Wij zijn nu net klaar met oriënteren voor een vo school voor onze dochter. Ik heb op de open dagen en uit verzamelde folders begrepen dat ook VO scholen zoiets hebben als een ib-er op de basisschool.
Iedere leerling heeft een mentor ga bijvoorbeeld daar eens te rade.
Volgens mij moet er op iedere VO school iemand (of een team) zijn die leerlingen begeleid(en) met het leren, het maken van profielkeuzes enzovoorts.
Zorgleerlingen uit het basisonderwijs hebben op het voortgezet onderwijs ook nog hulp en begeleiding nodig, dat houdt niet ineens op kan mij niet voorstellen dat er op een VO school niemand is die de zorgleerlingen begeleid.
Een leerling kan ook gedurende de VO carrière zorg nodig gaan hebben.

zonnetje

zonnetje

27-03-2014 om 14:04

zelf regelen

Ook hier de ervaring dat je zelf aan de slag moet. Dochter heeft alleen zes weken RT gehad i.v.m. mogelijke dyslexie. Dat bleek te bestaan uit 1 keer een pretoets. Vier keer zelfstandig een boekje doorwerken en dan nog een eindtoets. Nog een terugkoppeling gezien. Ik was daar behoorlijk door teleurgesteld.

hier

is in de brugklas de mogelijkheid om in twee keuze uren per week bijles te krijgen. Als je dat niet nodig hebt kan je kiezen voor iets anders, bv extra gym, voetbal, chinees, koken talloze leuke dingen; Sneu voor de mensen die bijles nodig hebben, maar je bent dus niet vrij.
In hogere klassen is dat niet meer zo standaard. Je kan wel bijles vragen via school aan een bovenbouw leerling. En je kan naar de huiswerkklas. Dat is meer zorgen dat een leerling wat doet, geen echte hulp.
Maar de school gaat er inderdaad vanuit dat je de stof binnen de reguliere lessen moet kunnen snappen als je op het juiste niveau zit. Heb je meer tijd nodig dan moet je daar zelf thuis meer aan doen of zelf bijles regelen. En ze zijn meestal best bereid nog een keer extra uitleg te geven aan een leerling of een groepje, maar echt bijles is te tijdrovend. Zit niet in de formatie.
Op zich snap ik het ook wel. Er is natuurlijk maar een beperkte tijd voor de stof en de leraar moet wel door en de stof moet voor het proefwerk of examen wel behandeld zijn. Maar in de onderbouw, als alle vakken nog verplicht zijn kan een tijdje extra ondersteuning wel nodig zijn om daarna je favo pakket te kunnen kiezen.

patrica1966

patrica1966

27-03-2014 om 14:45

bijles van bovenbouwleerlingen

Op de school van zoon wordt door de leerlingen van de bovenbouw bijles gegeven. Dit in overleg met de vakdocent.

Ilva

Ilva

27-03-2014 om 15:36

Hier

Hier wordt ook bijles gegeven door bovenbouwleerlingen. Hier moet je wel voor betalen maar is natuurlijk een stuk goedkoper dan bijles buiten school. Ook worden er steunlessen gegeven voor Frans en Engels. En ze zijn begonnen met een proef workshops voor diverse onderdelen (woordjes leren, mind mapping, ontspannen, plannen, lees strategieën, die soort dingen). Dit is heel nieuw en volgens zoon is dit momenteel nog alleen voor het team waar hij in zit. Het zit dus nog in de test fase. De kinderen mogen 3 workshops uitkiezen.

Bij ons in de gemeente wordt ook bijles gegeven in de bibliotheek. Ik weet niet of dat goedkoper is.

Daarbij kan je natuurlijk ook altijd met de vakdocent vragen wat hij/zij jullie zoon kan bieden om zijn cijfers wat hoger te krijgen. Of had je dat al gedaan?

Dalarna

Dalarna

27-03-2014 om 20:34

hier ook

Bijles door leerlingen voor 5 euro per uur geloof ik, niet overal is er aanbod voor. Bijles van leerkrachten zal niet snel mogelijk zijn.

Zus

Zus

27-03-2014 om 21:46

Hier wel

Dat wil zeggen, voor kinderen in de brugklas die moeite hebben met spelling is er elke week een ingeroosterd uur taalondersteuning. Verplicht als je onvoldoende scoort bij spelling en door een docent gegeven. Verder inloopspreekuren.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-03-2014 om 22:16

Hier twee soorten

Optie 1 zijn de 'bijspijkerlessen' die volledig gratis door school worden aangeboden aan onderbouw leerlingen die voor één vak (kan per kwartaal een ander vak zijn) extra hulp nodig hebben. Dat is één uur per week na school, het laatste uur, altijd ingeroosterd voor speciaal deze gelegenheid. De leerlingen die dit niet nodig hebben hebben dan dus vrij (of spaans, grieks of latijn). Er is één vakdocent bij iedere groep, en een paar bovenbouwers. Deze worden door school betaald (5 euro per klokuur). In dit kader wordt ook Rots en Water training aangeboden, begeleid door een externe 'Rots en Water' trainer, op kosten van school (één blok van 10 sessies).
Optie 2 is de 1-op-1 bijles waarbij school een bovenbouwer koppelt aan een onderbouwer voor gerichte ondersteuning. Frequentie, tijdsduur en plaats wordt onderling afgesproken, de bovenbouwer wordt betaald door de onderbouwer. School is hier alleen organisator.
Dan wordt er ook nog 'homework college' aangeboden, zeg maar huiswerkbegeleiding. Dat schijnt vrij duur te zijn, en geeft geen vakinhoudelijke ondersteuning (wel helpen met planning en zo).

Ik vraag me alleen af..

of je echt wat hebt aan bijspijkerlessen door een bovenbouwer. Ik heb het nl zelf ook gedaan vroeger, bijles Engels gegeven. Ik ben zelf half Engels dus dat ging me makkelijk af, maar uitleggen aan een ander is toch echt wat anders. Ik deed het vooral op gevoel, want 2-talig opgevoed maar ik vraag me af of ik het wel kon uitleggen... de centjes waren uiteraard welkom.

Zelf kreeg ik bijles wiskunde van een TU student, die was al wat ouder en voor hem was mijn wiskunde natuurlijk appeltje-eitje. Ik weet niet beter dan dat je bijles extern zoekt als je het nodig hebt. Liefst via een oom/buurvrouw die het kan uitleggen en anders betaal je ervoor. Dat was vroeger toch niet anders?

Yura

Yura

28-03-2014 om 13:01

Bovenbouw

Wij zin ook op zoek naar iemand voor bijles voor wiskunde voor zoon (4 vwo). School kon ons ook niet helpen. Ik heb nu de buurvrouw gevraagd of haar zoon het wil doen. Die zit in 6 vwo op dezelfde school. Ik weet niet of het gaat werken, dat moet blijken. Mijn dochter geeft ook veel bijles aan klasgenoten (zit helaas een klas lager dan zoon) en dat werkt als een trein, haar vriendin haalde eerst een 1,8 en toen op een herkansing een 8,6 nadat dochter haar geholpen had. Best lullig voor dochter dat meestal de kinderen die ze geholpen heeft een hoger cijfer hebben dan zij . Ze is zelf soms een beetje slordig.

carola

carola

28-03-2014 om 14:49

bijles

Hier geen bovenbouw leerlingen die bijles geven,maar op een andere school in de buurt zijn wel 6 vwo leerlingen die bijles geven.
Twee 6 vwo ers geven nu bijles hier,maar ik zie vooaral dat ze misschien zelf goed zijn in dat vak,maar het slecht kunnen uitleggen.Ik geloof dan ook niet dat het veel op zal leveren.Het scheelt natuurlijk wel een hoop geld,profesioneel bijles gaat aardig in de papieren lopen en dat komt niet goed uit helaas.
Verder op school hier alleen een huiswerkklas,maar die is echt voor leerlingen die thuis weinig doen en dat is hier niet aan de orde.
Zoon stelt zelden vragen,dus dat schiet ook niet op.

Dalarna

Dalarna

28-03-2014 om 21:01

Hier

Hier moet je ook wel echt door je docent worden 'goedgekeurd' voor je bijles mag geven maar wat die goedkeuring precies betekent weet ik natuurlijk ook niet.

Annet

Annet

28-03-2014 om 21:40

Je moet inderdaad aanleg hebben om les te geven

Als een bovenbouwer dat heeft, is het juist handig dat het een leerling is die wat verder is dan de bijlesleerling. Ze kennen de leraar, de manier van vragen bij het proefwerk, de methode. Dat is een groot voordeel ten opzichte van een TU-student.
Mijn oudste heeft vanaf klas 2 (GYM) bijles gegeven t/m 4e klas. Dit jaar had ze geen zin. Haar lol zit juist in het observeren van een leerlingen en uitvinden wat er fout gaat. Ze is goed in uitleggen. Doet ze ook veel aan medeleerlingen.
Kunnen uitleggen is inderdaad belangrijk. Bij Engels werkt een bovenbouw leerlinge die tweetalig is minder goed. Het is dan extra moeilijk om zich te verplaatsen in de leerling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.