Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ff zo

ff zo

16-06-2015 om 16:21

bijles na slechte entree?? wel of niet?

mijn zoon heeft slechte entreetoets gemaakt; denk dat hij wel beter kan; hij is erg slecht in taal, maar nu kwam rekenen ook laag uit m(nog lager dan taal..)!
hij heeft eerder bijles gehad voor spelling.

mijn vraag: is bijles nu handig? ga je iets creëren (iq) wat er niet is?

hij is heel slecht geweest in bv taal, dit is opgetrokken van E naar nu gemiddeld met volgsysteem. dat ging dus heel erg omhoog (zonder bijles). Zou hij gewoon meer tijd nodig hebben? is hij te jong? (deze maand jarig)
Is blijven zitten in 7 nuttig???

Jesse_1

Jesse_1

16-06-2015 om 16:29

Wat wil jij, wat wil hij?

Wil je dat hij persé een bepaalde opleiding volgt, ongeacht de moeite die het hem zal kosten? Denk je dat zijn resultaten op de entreetoets een niveau aangeven die onder het niveau ligt dat hij aan zou moeten kunnen? Denk je dat bijles het advies van de leerkrachten zou beïnvloeden?
Welk vervolgonderwijs denk je dat hij zou willen volgen, en ben je bang dat hij daar een te laag advies voor krijgt?

Barvaux

Barvaux

16-06-2015 om 16:31

bijles?

Je kunt hem gewoon zelf helpen maar school zal het advies waarschijnlijk wel op basis van deze entree geven of komt er nog een M8 toets? De entreetoets meet geen IQ maar geleerde stof, net als de cito. De NIO meet meer IQ dus die zou je zelf kunnen aanvragen om te kijken wat er in zit.

Zelf kun je hem helpen met een pakket van toetstrainer waarbij je samen de opgaves doorneemt. Mijn zoon had vijf jaar geleden ook een slechtere entree dan verwacht en in zeven weken had ik hem naar een duidelijk hoger niveau met de cito. Nu komt de cito in april maar als die hoger uitvalt dan het advies moet school het advies wel heroverwegen.

Blijven zitten in groep 7 vind ik niet zinvol, dat wordt ook meegewogen in het advies straks.

ff zo

ff zo

16-06-2015 om 16:44

gt, liefst havo

ik wil hem het liefst op klas gt-havo, dat hij kan laten zien wat hij kan (als hij het kan), hij is nog jong, speels en kan dus slecht lezen en zinnen formuleren.
cito geeft nu GT of GT-Havo aan (2 adviezen). nou ja, met wat extra oefenen moet gt-havo toch eigenlijk wel kunnen....
bijles kan ik zelf maar dat gaat hem niet worden: geen structuur, afleiding, snel vergeten, etc..

Barvaux

Barvaux

16-06-2015 om 16:49

maar

Wat geeft de entree aan dan?

Verder: iedereen kan bijles geven, als je kind dyslexie had had je ook uren naast je kind kunnen gaan zitten. Houd het leuk en maar 10 minuten per dag is genoeg, gezellig naast elkaar. Daar heb je geen andere structuur bij nodig en juist omdat je er naast zit ga je stug door zodat je de afleiding vóór bent en hoezo snel vergeten? Als dit allemaal zo lastig is gaat hij veel moeite krijgen met zelf huiswerk maken.

ff zo

ff zo

16-06-2015 om 17:18

uitslag 40. rekenen 35. woordenschat en studievaardigheden wel beter.
hij doet inderdaad niet dingen erg snel zelf. vindt ie moeilijk (bv werkstuk maken; moet ik vaak helpen ook al wil ikhet niet maar anders komt er geen fatsoenlijke zin op papier

Barvaux

Barvaux

16-06-2015 om 17:28

tja

Dan zou ik aan andere dingen gaan werken dan bijles entreetoets. Het zit dan vast wel goed in het hoofd maar hij gaat moeite krijgen met zijn huiswerk en aangezien jij hem daarbij niet wil helpen (bijles) moet je dat op een andere manier gaan aanpakken.

helga

helga

17-06-2015 om 09:00

waarom

wil je hem niet helpen met een werkstuk? En dan wel bijles, dat snap ik niet zo goed? (klinkt tegenstrijdig)

ffzo

ffzo

17-06-2015 om 11:55

nou wil best helpen

en dat doe ik ook anders komt er niets normaals uit dat werkstuk (probeer echt wel zo min mogelijk te helpen..) en helpen met rekenen-taal uiteraard ook wel. Ik baal eigenlijk ook dat ik er zo van baal. Ik vind het helemaal niet leuk dat ik baal dat hij zo laag scoort.. hij is in andere dingen heel goed en lief en knap, etc. maar het is best moeilijk om dat goed over te brengen... gaat uiteindelijk toch vaak om de punten....

Positiviteit?

Ik vind je erg negatief klinken, 'hij scoort slecht", "er komt geen fatsoenlijk woord op papier", "je baalt", "er komt niets normaals uit" enz.

Je zoon scoort Mavo/Havo en je hoopt op Havo. Misschien wordt het een Mavo/Havo brugklas of toch een streepje lager?

Ik zou, als je zoon dat ook fijn vindt, hier en daar wat oefenen, wat helpen, wat extra uitleg en zien of dat helpt. Gewoon gezellig, zonder hoge verwachtingen. Je zoon scoort niet slecht, er bestaan geen slechte scores. Het is wat het is.

Jouw hoge verwachtingen en dat je "baalt" van tegenvallende prestaties moet je zelf wat aan doen, vooral je zoon niet mee lastig vallen.
Dat het uiteindelijk gaat om de punten betreft schoolse zaken, niet je kind. Best triest als dat overheerst toch?

ffzo

ffzo

17-06-2015 om 17:59

ja dat klopt

ik baal juist ook dat ik het vervelend vind dat hij laag scoort... dat is niet het enige in het leven en wil juist proberen positief te doen maar dat is toch moeilijk (zeker als je ziet hoe hij bijv. schrijft.. hij kan zo in een zin in bijna elk woord een fout hebben..). Maargoed, ik zal proberen positiever te doen en kijken waar de schoen wringt.

Squla

Dochter had halverwege groep 7 de cito's niet zo goed gemaakt. Op aanraden van vrienden heb ik squla geregeld voor mijn dochter. Niet im alleen te doen, maar vooral samen. Ik kon dan zien waar de aandachtspunten zaten, waar gaat het mis? Na een kwartier was dat al heel duidelijk. Ik heb toen een paar basisdingen eenvoudig uitgelegd, zo nu en dan geoefend, en de entree toetsen zijn orima gegaan.
Het voordeel is dat squla citoe vragen heeft, dus de manier van vragen die ze ook gaat krijgen bij de toetsen.

Nadeel: het kost toch flink wat geld.

Krullevaar

Krullevaar

17-06-2015 om 22:02

tja..

"ik baal juist ook dat ik het vervelend vind dat hij laag scoort... dat is niet het enige in het leven en wil juist proberen positief te doen maar dat is toch moeilijk (zeker als je ziet hoe hij bijv. schrijft.. hij kan zo in een zin in bijna elk woord een fout hebben..). "

Tja als je zo denkt over je kind, denk je dan echt dat hij op de Havo zou passen? Probeer regel te zijn en leg geen druk op hem door te hoge verwachtingen te hebben. Echt, dat is verschrikkelijk voor je kind.

Help hem liever en benader het positief. Als jij dat inderdaad zelf niet op een leuke, constructieve manier kan lijkt het me beter dat he bijles buitenshuis zoekt.

Tango

Tango

17-06-2015 om 22:48

Laag

Tjonge, bij laag scoren denk ik niet aan TL/Havo niveau maar eerder aan basis/kader. Als jouw zoon moeilijk leest (dyslexie??) vind ik het eigenlijk best een knappe score hoor. Ook rekenen kan beïnvloed worden door problemen met lezen. Bij Cito komen vaak redactiesommen voor (verhaaltjessommen) waarbij je dus ook de vraag goed moet lezen. Ik weet niet of dat bij de entreetoets ook zo is hoor.
Dat ik aan dyslexie denk komt omdat ik dingen herken die mijn zoon (met dyslexie) ook heeft. Die kan ook niet zelfstandig een werkstuk/spreekbeurt o.i.d. maken. En bij hem zou ik erg blij zijn met bovengenoemd advies maar realistisch zou het niet zijn, want hij komt waarschijnlijk op basis/kader uit. Vind ik ook prima hoor.
Je geeft hier boven wel antwoord op de vraag wat jij zou willen, maar wat zou je zoon nou eigenlijk willen? Wil hij wel naar de Havo of liever naar VMBO?

Krullevaar

Krullevaar

17-06-2015 om 22:54

autocorrect grrr

regel = reeel
he = hij

Idd Tango, deze moeder vindt TL/Havo laag. Dit is dus nog niet eens wat ze echt in haar hoofd heeft. Zoon zal nooit aan moeders wensen kunnen voldoen. Bedenk dat je zoon dat ook echt wel meekrijgt en daar niet blij van wordt...

+ Brunette +

+ Brunette +

17-06-2015 om 23:49

Havo, dat is toch niet slecht?

Misschien dat ze had gehoopt dat er VWO in zat + universitaire studie + dijk van een baan. Maar havo is toch al iets boven het gemiddelde?

Charis

Charis

18-06-2015 om 17:42

Hmm

Als je zoon in een zin in bijna elk woord een fout maakt, zie ik hem eerlijk gezegd niet zo snel naar de HAVO gaan. Hoe is zijn score voor begrijpend lezen? Als hij (met veel moeite en bijles inmiddels) gemiddeld scoort op taal, hoef je geen HAVO/VWO-advies te verwachten. Maar als je echt denkt dat hij onderpresteert kan hij zijn scores met trainen/bijles best wel opkrikken.

En je krijgt hier veel kritiek, maar ik vind het erg eerlijk dat je toegeeft dat je baalt van het feit dat je zo'n moeite hebt met zijn prestaties. Niet veel mensen zullen dat toegeven. Het niveau van je zoon kunnen best nog wel wat omhoog gaan, en zo niet dan zit er niets anders op dan je verwachtingen bij te stellen en te accepteren dat er niet meer inzit.

Barvaux

Barvaux

18-06-2015 om 19:06

Tango

Het kind scoort toch kader/mavo op de entreetoets, niet mavo/havo.

Tango

Tango

18-06-2015 om 19:44

Waar staat dat dan, Barvaux?

Ik lees alleen maar dat hij GT of GT/Havo scoort op de Cito en dat hij 40 heeft gescoord, voor rekenen 35 en de rest iets hoger. Geen idee (meer) met wat voor advies dat overeen komt.

Krullevaar

Krullevaar

18-06-2015 om 20:06

Charis

Eens hoor, maar ik vind dat ze best iets liever over haar kind mag praten. Het negativisme druipt ervan af...

En sowieso heb je al die jaren om aan 'het niveau' van je kind te wennen als dat nodig is.

Barvaux

Barvaux

19-06-2015 om 02:20

Tango

Volgens mij bedoelt TS de hele tijd dat hij met 35/40 lager scoort dan verwacht. Dat is toch kader/mavo? Dus lager dan de cito's? Dus niet dat mavo/havo lager is dan verwacht?

Lynn

Lynn

19-06-2015 om 09:14

Waarom?

Dit draadje lezend vraag ik mij af: waarom baal je dat je zoon zo laag scoort?

Dat vind ik wel belangrijk te weten. Mijn zoon scoorde op het BO (groep 6 en 7) ook laag op begrijpend lezen (een III en zelfs een V!). Baalde ik ook van . Maar waarom baalde ik? Omdat ik dacht/doorhad dat zoon hartstikke slim is en dat hij dus (ver) onder zijn niveau presteerde (nb mijn man en ik hebben universiteit gedaan en oudste zat inmiddels ook op het gymnasium dus dat speelde bij mij ook mee dat ik echt verwachtte dat hij meer kon).

Laag scoren is niet erg, als je maar denkt dat het wel ongeveer klopt met zijn niveau.

Zoon scoorde met rekenen constant I, dus dat zat wel goed.
In de kerstvakantie van groep 8 (beetje laat, maar beter laat dan nooit) ben ik met hem begrijpend lezen gaan oefenen met eindcito's van oude jaren (via OO gekregen). Ik ben het SAMEN met hem gaan doen, tegen zijn zin in, maar toch doorgezet. Door dat samen te doen kreeg ik antwoord op de vraag die naar mijn mening ook voor jou van groot belang is:

Waarom scoort je zoon zo laag?

Bij mijn zoon bleek het aan grofweg slordigheid te liggen:
- gaf antwoord zonder het op te zoeken (want hij wist wel dat de moeder van Beatrix Juliana heet - helaas in dit stukje tekst heette ze Suzanne ),
- las niet de precieze regels terug zoals in de vraag stond, dus gaf een antwoord dat ergens anders in de tekst stond maar niet in die betreffende regels
- gaf antwoord zonder ALLE antwoorden eerst serieus te bekijken en te checken, en te kijken wel de BESTE was
etc.

Pas als je weet wat het probleem is kan je het aanpakken.

Het feit dat je zoon in bijna elk woord van een zin een fout maakt is wel zorgwekkend. Maar ontdek eerst of hij het wel snapt maar slordig is, of dingen niet snapt, maar als je het uitlegt alsnog wel snapt (dus met goede uitleg dingen wel snel oppikt).

Volgens mij kan je door zelf met hem te zitten, wel achterhalen of een van deze dingen een rol speelt. Als je erachter komt dat het niet een van deze twee dingen is, dan zou het kunnen zijn dat dyslexie een rol speelt. Verstandig om het dan te laten onderzoeken. Er zijn leerlingen waarbij dat pas op het VO (soms zelfs pas in de 3e of 4e) ontdekt wordt. Door hun intelligentie weten ze het lang te compenseren.

Mijn zoon heef na het oefenen in de kerstvakantie met de M8 een I op begrijpend lezen gescoord. Dus ja, oefenen kan zeker helpen!!

Hij zit inmiddels probleemloos op het gymnasium .

Succes ermee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.