Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
havo

havo

26-02-2015 om 19:30

bewust blijven zitten?

:"mam, mag je er ook voor kiezen om te blijven zitten?". De keuze van het pakket, wel of niet over gaan en misschien wel bewust niet overgaan is al sinds begin 4 Havo steeds vaker een gespreksonderwerp. We praten haar moed in en dan gaat het weer een tijdje.
Het kiezen van het profiel was al niet makkelijk. Ze doet nu ngt met drama in het vrije deel. Ze kon kiezen uit NG ( wis A) met natuurkunde en duits in het vrije deel of ngt ( wis met ( na veel wikken en wegstrepen) drama in het vrije deel. Het liefst had ze NGT met duits gedaan, maar dat biedt school niet aan. Ze vindt Wis B lastig en drama echt niet leuk !! Rond kerst heeft ze na praten nog de mogelijkheid gekregen om drama te ruilen voor BSM ( gym als examenvak), met de waarschuwing dat ze dan misschien de overgang niet zou redden. Dit heeft ze uiteindelijk niet gedaan.
Als ze nu opnieuw mocht kiezen deed ze NG met natuurkunde en duits in vrije deel.
Stand van zaken nu: leukste vakken: natuurkunde, scheikunde en biologie. Wiskunde B gaat nog voldoende , maar vindt ze lastig. Moet er wel bij zeggen dat dit in de klas niet goed loopt en ze tot de weinigen behoort die nog voldoende staan.
Engels is zwak, ze gaat vooruit, maar niet snel genoeg. 5-jeswerk
Nederlands gaat zozo.
Zoals ze er nu voor staat gaat ze over.

Als ik blijf zitten en NG doe..,
-heb ik een jaar extra om beter te worden in engels
-Kan ik toch duits doen ( makkie in de onderbouw), heb ik meer aan dan drama
-wis B heb ik niet nodig voor de studie die ik wil gaan doen
-Ik kan over ruim een jaar nog niet op kamers

Als je blijft zitten:
- Je hebt geen garantie dat je wis A inderdaad makkelijk vindt ( zij is met een twijfeladvies B gaan doen terwijl klasgenoten die in het 3e jaar 8-en haalden inmiddels afgehaakt zijn. Verhaaltjessommen vond ze in de onderbouw niet echt makkelijk).
-Je mag niet 2x doubleren. Je moet dus de 2e keer overgaan en mag het examenjaar niet opnieuw doen ( klopt dit?). Als je het examen niet haalt moet je naar Vavo

Ze geeft zelf aan niet het type te zijn dat haar toetsen alleen met naam in levert, ze wil wel haar best doen, maar niet over gaan. Ik heb gezegd dat ze haar met voldoende cijfers niet laten zitten.

Ze is jong in alle opzichten en zit over een jaar nog niet op kamers, ik zou haar dan adviseren om een jaar een studie op reisafstand te doen ( vwo geen optie). Ik verwacht inderdaad dat een jaar extra engels haar beter op niveau zal brengen. Afgezien dat ik het jammer vind van een jaar kan ik haar argumenten niet weerleggen.
Belangrijk. Als ze blijft zitten moet ze van boeken over op ipad onderwijs. Dat zal voor haar en school nieuw zijn en dat vind ik een heel groot nadeel.

Ik schrik een beetje van mijzelf dat ik hier wel redelijk relaxed onder ben. Kan je dat maken dat je gewoon door gaat en bijv. aan het eind het met opzet verkloot?
Zie ik nog argumenten over het hoofd?

Optie.

Met opzet doubleren vind ik echt zonde.
Doorgaan, eventueel extra begeleiding voor Engels en WisB. Met het havo diploma op zak zijn er nog opties om een tussenjaar te bespreken.
Engels is niet op niveau schrijf je, maar een 5,5 is voldoende. Nu doubleren met het risico dat bepaalde vakken volgend jaar toch tegenvallen door aanpassingen in het pakket lijkt me ook te onzeker.

De regels w.b. doubleren staan in de regelementen op de website van de school. ( schoolgids)
Hier mag een kind niet 2x doubleren in de onderbouw. En mag niet doubleren voor de 2e keer als het op de Havo boven de 18 jaar is. Dit laatste doe ik uit mijn hoofd, heb dat jaren geleden eens gelezen, maar kijk even wat voor je dochter telt.

Ze staat nu op overgaan, ik zou blijven motiveren en op zoek gaan naar een leuke opleiding na de havo ter motivatie.

Moni

Moni

26-02-2015 om 21:49

Nu overstappen naar NG met duits en wiskunde A?

Ik weet niet hoe flexibel school is. Op school van oudste zouden ze hiervoor open staan.
Als ze wiskunde B nu haalt (beter dan anderen) dan moet wiskunde A ook haalbaar zijn. Ja, er zitten wat onderdelen in die je niet krijgt bij B, maar het weegt veel zwaarder dat ze de potentie heeft voor B.Dan gaat A ook wel lukken, desnoods met bijles.
Duits alsnog nemen betekent dat ze stof moet inhalen. Daarin moet zij uitstralen dat ze bereid is om hard te werken. Als Duits haar ligt, moet het kunnen. Met zelfstudie komt ze dan heel ver.
Het risico is dat ze dan blijft zitten met dit profiel. Dat is een stuk beter dan de zekerheid om te blijven zitten.

Een tussenjaar ná de Havo is beter dan een jaar blijven zitten. In een tussenjaar leer je veel meer!

Puntje

Engels: vijfjes, wiskunde B: moeilijk, Nederlands: zozo. Dat zijn wel de drie kernvakken, waarbinnen je op het examen maximaal één vijf mag hebben, al heb je voor de rest uitsluitend tienen. Het vak rekenen telt ook mee als kernvak, dus de rekentoets moet ze dan ook halen met minimaal een 5,5 als ze in één van de andere drie een vijf op de eindlijst heeft. Als het alle drie vakken zijn waar je dochter moeite mee heeft is het geen gek idee om te kijken of wiskunde A makkelijker gaat dan wiskunde B. Het schooljaar duurt nog vijf maanden, een half schooljaar dus nog, misschien kan switchen nog?

skik

havo

havo

26-02-2015 om 22:26

tussenjaar?

Wat wordt er bedoeld met een tussenjaar? Gaan reizen bijv. valt af om dezelfde reden als niet op kamers gaan.

Op de site van school vond ik net de profielkeuzes voor de huidige 3e jaars, en die mogen in het vrije deel werkelijk alles kiezen!
Volgens dochter wordt de verleiding voor een aantal van haar klasgenoten wel groot als ze dat zouden weten... In haar groep zijn er 14 die nu al weten dat ze het niet gaan redden en volgend jaar een ander profiel kiezen.
Bij engels zit het probleem in de woordenschat, luisteren en spreken. Daar werken we sinds jaar 1 aan, maar door tijdgebrek van haar kant dit jaar niet.
Over doubleren in de bovenbouw kan ik niets vinden, maar ga er van uit dat 2x niet mag. Ik heb al gewaarschuwd dat als ze de pech heeft door bijv. ziekte veel te missen....
Voor duits ben ik niet zo bang, wis A maakt me nerveuzer. We hebben nu gezien dat Wis B in combinatie met duits volgend jaar wel mag ( de decaan had daar tegenover dochter al iets over losgelaten)

Wiskunde A of B

't Is maar net hoe het je ligt, mijn zoon haalde 7-8 voor wiskunde B toetsen en onvoldoendes (4-5) voor wiskunde A toetsen. Hij vindt wiskunde B gemakkelijker.

havo

havo

26-02-2015 om 22:34

switchen

kan nu echt niet meer. Ze heeft een klasgenoot die zich nu al wel als voorbereiding op volgend jaar, vermaakt met copietjes van een A boek.
Om concreet te zijn heeft ze nu wis 6, ned 6 en eng 5 ( engels bestaat nu vooral uit onvoldoendes voor luisteren en spreken). Rekenen oefentoets 6,5

havo

havo

26-02-2015 om 22:39

moedermop

daar ben ik dus wat huiverig voor. ze heeft als voorbereiding in het derde jaar aan beide gesnuffeld en had geen verschil in het aantal fouten. Ik heb haar ook geadviseerd om vooral deze boeken even te lenen om een beter idee te krijgen. Toen ik haar net de mogelijkheid voor legde om Wis B samen met duits te mogen kiezen was ze niet meer zo zeker over wis A

Moni

Moni

26-02-2015 om 22:51

Slechte school

Ik vind het triest dat een school niet de flexibiliteit heeft om switchen tijdens het schooljaar toe te staan. Op school van oudste zijn in 6 gym nog leerlingen overgestapt van wiskunde B naar wiskunde A.

Barvaux

Barvaux

26-02-2015 om 22:54

hmm

Niet zo bang zijn dat ze haar verplicht door laten gaan als ze het net redt. Op de havo stranden heel veel leerlingen voor het eerst in havo4.

Als ze haar beslissing heeft gemaakt (blijven zitten) ga je in gesprek zodat ze geen expres lage cijfers hoeft te halen.

Verder las ik ergens dat rekenen een 5,5 moet (Skik) als er op de kernvakken al een 5 staat maar dat is niet zo. Volgende maand maak je de rekentoets en met een 4,5 ben je daarvoor klaar. Het kan wel zo zijn (bij mijn zoon hoorde ik zoiets maar dat zou je moeten vragen) dat je die volgend jaar weer moet doen, ook al heb je de toets nu gehaald.

Barvaux

Barvaux

26-02-2015 om 22:55

Oja

En als ze blijft zitten en een ander profiel neemt: NU meteen dat profiel nemen natuurlijk.

havo

havo

26-02-2015 om 23:01

gebeld

Ik heb net even gebeld met een andere ouder voor de laatste stand in de profielkeuzen en zij gaf dit inderdaad ook aan. Als je een goed verhaal hebt dat je vakkenkeuze of je cijfers geen goede basis zijn om het examenjaar in te gaan kan je in overleg doubleren. Het zwaarst wegen voor haar dat ze geen examen in drama wil doen en nog niet op kamers wil.

Moni

Moni

26-02-2015 om 23:07

Niet op kamers is geen goede reden

Als ze nu kan switchen dan hoeft ze geen jaar over te doen. En dan hoeft ze niet automatisch op kamers, ze kan in de buurt studeren of ze kan een jaar gaan werken. Daar leert ze veel meer van dan blijven zitten.
Ik zou veel meer druk zetten op school over dat switchen van profiel. Haal iedereen erbij die mee kan praten, ga ervoor!

havo

havo

26-02-2015 om 23:21

ze kan niet switchen

ze heeft een poging gedaan om te switchen. Naar bsm was wel mogelijk, maar bestond de kans dat ze het jaar niet zou halen en daarbij was het nog niet helemaal wat ze wou. Wel beter dan drama, maar geen duits. .
Haar een jaar uit de boeken halen door te gaan werken vind ik niet verstandig. Een jaar op reisafstand studeren is een mogelijkheid, maar wat zijn dan de financiële consequenties.
Ze gaat niet het bijltje er bij neer gooien, want met uitzondering van drama ( en wis ?) wil ze in de huidige vakken examen doen. Ik denk dat ze de zekerheid wil hebben dat ze haar niet kunnen dwingen om over te gaan als ze dat niet ziet zitten.

havo

havo

26-02-2015 om 23:36

3e jaar

In het derde jaar heb ik er op aan gedrongen om in het vrije deel voor duits te kunnen kiezen, maar dit viel niet in te passen, viel niet in een profielgroep. Het was dus erg zuur toen dochter merkte dat oud-klasgenoten duits volgenden op het moment dat zij naar drama moest. Dit heeft ze ook weer aangegeven, maar dat zou dan qua planning problemen opleveren in het 5e jaar. En nu? de komende 4e jaars mogen alles kiezen. En nee, daar hebben we naar gekeken, op reisafstand was er geen school die het wel aanbood.

Keuze.

Dus ze gaat er weer voor omdat de optie open is dat ze vrijwillig dit jaar kan over doen? Ik zou dat ook navragen op school. Wat vinden ze van doubleren i.v.m andere keuze vakkenpakket. Wat andere ouders denken te weten kan in de praktijk ook nog wel eens tegenvallen.

Je dochter is er nog niet aan toe om na haar examen op kamers te gaan, ook daar kan ze over anderhalf jaar heel anders over denken. Ze weet al welke opleiding ze wil gaan doen. Hoe oud is ze als ze haar diploma heeft?

Moni

Moni

26-02-2015 om 23:49

Niet zij maar jij moet het switchen proberen

Je accepteert veel te makkelijk dat het volgens school niet kan. Jouw dochter krijgt geen volledige antwoorden.
Ga er zelf achteraan, schrijf formele brieven naar de rector met cc naar de ouderraad. Vraag of het blijven zitten dan de enige optie is. Jouw kind gaat niet door met drama, dat is een feit. Wat wil school: blijven zitten of switchen? Drama is een afgesloten hoofdstuk.
Kom in opstand! Er is veel meer mogelijk dat school in eerste instantie aangeeft. Duits kan ook zonder les, zelfstudie met thuisbegeleiding. Desnoods zeg je dat je bijles organiseert voor Duits. Wees creatief.
Maar ga niet zomaar mee met wat school zegt. Zij hebben het schoolbelang voor ogen, jij het belang van je dochter.
Schakel iemand in met haren op de tanden. (iemand zoals ik ))))

havo

havo

27-02-2015 om 09:23

dochter

is niet gemotiveerd om nu nog te switchen. Dat gaat ze in mijn ogen ook niet redden. Ze volgt al extra engels en moet werken voor wiskunde. ( ik vind overigens ook dat ze te veel tijd moet besteden aan een vak als ckv en lessen moet missen voor verplichte buitenschoolse aktiviteiten ed.) We hebben afgesproken dat ze gewoon haar best blijft doen om zo veel mogelijk kennis op te doen om door te gaan naar 5 ( je weet maar nooit hoe het jaar nog loopt) of om dan in ieder geval een goede basis te hebben voor een doubleerjaar.
Wil40, (ze denkt dat) ze weet welke opleiding ze wil gaan doen ( en misschien ook nog een 2e optie), al is dat de enige open dag waar we nog naar toe moeten, dus dat beeld kan nog veranderen. Deze opleidingen zijn op 2,5 tot 3 uur reizen hebben beide decentrale selectie en moet je wel een beetje stevig voor in je schoenen staan. (Ik zie haar trouwens over een aantal jaar heel andere dingen doen, die gaat volgens mij de wijde wereld in, wordt de 2e Floortje Dessing) Als ze aan een vervolgopleiding begint is ze nog 16.
Moni, dan kan school de andere 14, die nu alleen in haar klas al blijven zitten, ook gaan begeleiden naar naar een ander pakket. Dat gaat niet gebeuren.

Barvaux

Barvaux

27-02-2015 om 09:30

havo

Haha je kunt je dochter wel koppelen aan mijn zoon, die is ruim een half jaar ouder en die wordt de nieuwe Dennis/Chris )

Klasgenootje vroeger

Ik herinner me plotseling mijn klasgenootje van VWO5, die, omdat ze goed in b-vakken was, een b-pakket had gekozen. Tot ze halverwege VWO5 het licht zag en besloot naar de hogere hotelschool te willen, waar ze veel talen en economie voor nodig had. Ik weet nog goed haar ontzetting toen de scheikundeleraar haar een 6- wilde geven. Ze smeekte om een 5, want anders ging ze over en dat was niet de bedoeling. Ze wilde VWO5 opnieuw doen met het voor haar juiste pakket...
Ze heeft toen het jaar over gedaan.

havo

havo

26-03-2015 om 20:51

update

We hebben een gesprek gehad en nee, bij voldoende cijfers mag je niet doubleren, maar voor mijn dochter is een oplossing bedacht waar we blij mee zijn. Dit wordt allemaal vastgelegd en is mogelijk gezien de voorgeschiedenis en motivatie.
Er wordt gekeken of ze nu ergens in een duits klas geschoven kan worden om te ervaren wat dit vak in de bovenbouw inhoudt en een advies van de betreffende leerkracht te krijgen. Dit kan haar helpen een overwogen beslissing te nemen. Tot dan blijft ze zich op alle vlakken gewoon verder inzetten en beslist ze aan het eind van het jaar hoe ze het volgend jaar ingaat. Misschien wel doubleren, omdat ze de laatste maanden niet redt?, overgaan en examen doen in het huidige pakket of doubleren en een aangepast pakket. Zelf had ze nog bedacht om heel hard te gaan werken en dan met duits over te gaan en daar ook examen in te doen. Dat is voor mij eerlijk gezegd een no-go en de decaan gaf ook aan dat ze de energie nu eerst moet blijven steken in de kernvakken. Ik was behoorlijk opgelucht dat dit mogelijk was, want ik had verwacht dat ze doubleren af zou moeten dwingen door er even met de pet naar te gooien. Ik hoop dat dit haar weer wat positiever stemt om nog even een goede eindsprint te trekken. Ik hoop nu alleen dat het mogelijk is een gat in haar rooster te vinden....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.