Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

betalen voor decentrale selectie

dochter doet mee aan de decentrale selectie geneeskunde in Rotterdam en moet daarvoor €100 betalen zijn er meer universiteiten die hiervoor geld vragen?

lisetje

Juno

Juno

04-05-2016 om 17:43

Hotelschool

Hotelschool Den Haag vraagt €150 voor gesprek.

mijk

mijk

04-05-2016 om 18:53

kennis van mij

Had dochter die pas net 17 was tien ze ging studeren. Waren 1200 € kwijt aan verschillende selecties en toen werd ze overal afgewezen wegens te jong! Bizar vond ik dat!

Hier niet

Mijn dochter is net aangenomen op de VU bij geneeskunde en heeft niets hoeven te betalen voor de decentrale selectie.

Fransien

Fransien

04-05-2016 om 22:02

Stoepkrijt (OT)

Jemig, wat gaat de tijd snel, ik weet de perikelen nog met de overstap naar een andere basisschool. Dat ze nu alweer gaat studeren... Leuk hoor!

Moeder

Moeder

04-05-2016 om 22:15

hier ook niet

zoon doet mee aan een decentrale selectie, hoort de uitslag pas in de tweede helft van juli (!) maar hoeft niets te betalen.

Stoepkrijt

Gefeliciteerd voor jou en je dochter. Stuurt ze nog een kopie van die toelatingsbrief ter kennisname naar de leerkracht van de eerste basischool ?

Groeten,

Temet

Haha

Dochter zelf is helemaal niet meer bezig met die oude basisschool, maar ik zal zeker zorgen dat het daar bekend wordt. Eerst even slagen, dan doe ik er een kopietje van haar diploma bij. Met een briefje, dat het ze vast deugd doet dat dochter tóch nog goed terecht is gekomen

Lynn

Lynn

06-05-2016 om 03:59

oh (OT)

Stoepkrijt, mijn geheugen is niet zo goed als van Temet. Wat had de eerste basisschool van je dochter gezegd dan?

Lynn

Lynn

06-05-2016 om 04:00

studies

Voor welke studies behalve geneeskunde heb je eigenlijk allemaal decentrale selectie?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

06-05-2016 om 08:08

Decentrale selectie

Linkje maken lukt niet, maar als je zoekt op " DUO decentrale selectie" kun je naar een pagina van DUO waar de HBO- en WO-lotingsstudies staan waarvoor een decentrale selectie geldt.

Ik weet het trouwens niet zeker, maar volgens mij willen ze dat je in de toekomst, in ieder geval voor alle lotingsstudies, alleen nog maar via decentrale selectie geplaatst kunt worden. (Meen weleens gelezen te hebben vanaf 2017-2018.)

Zoon hier heeft vorig jaar niet voor zijn decentrale selectie betaald trouwens.

Moeder

Moeder

06-05-2016 om 09:23

link

Halverwege de pagina vind je de HBO en WO studies van dit jaar: https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/loten/weten-hoe-de-loting-werkt.jsp

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat het bij mijn zoon tot de tweede helft van juli duurt voor de uitslag. Zijn decaan geloofde het eerst niet eens.

Dochter heeft niet betaald

voor de selectie, ze is helaas niet door.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

06-05-2016 om 14:16

Moeder

Dat had mijn zoon ook. Kans dat je kind geplaatst wordt als hij door de decentrale selectie is, is groot, maar hangt volgens mij nog af van het aantal plaatsen voor decentraal geselecteerden, de hoeveelheid geselecteerden en het aantal rechtstreeks geplaatsten.
Je krijgt een lotingsnummer en aan de hand daarvan kun je wel een inschatting maken.

Ik geloof trouwens dat mijn zoon na de selectie al een brief van de opleiding kreeg waarin stond dat hij formeel geplaatst was. Toen kwam er via DUO een (gelukkig mooi) lotingsnummer en inderdaad pas in juli de brief van DUO dat hij geplaatst was.
Was wel wat verwarrend allemaal.

Moeder

Moeder

06-05-2016 om 14:33

Nee hier niet

Hij heeft zich ongeveer als nummer 135 ingeschreven van de bijna 200 en het aantal inschrijvingen is 280 geworden. Wel vreemd want je kon je tot half maart inschrijven en vlak daarna stond het op 240.

Hij heeft daar een toets moeten doen en daar heeft hij wel zijn uitslag van maar je weet niet hoe anderen het hebben gedaan. Toevallig heeft hij een vriend die zich later heeft ingeschreven en de test iets slechter gedaan lijkt te hebben maar je weet het niet.

Het is hier dus écht wachten tot de tweede helft van juli ivm de herkansingen etc.

Ik vind dat wel heel erg lang. Waarom niet vooraf een definitief plaatsnummer geven opv de test waarbij je dus nog kunt opschuiven als er leerlingen niet slagen voor hun examen en dus geen diploma hebben. Dit hadden ze al vanaf 15 maart kunnen regelen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

06-05-2016 om 14:47

Spannend

Dat worden hele spannende maanden. Wel verwarrend dat kennelijk overal andere regels gehanteerd worden. En dat begint dus al met het al dan niet betalen voor de decentrale selectie.

Lynn

Lynn, het is ook al lang geleden, maar de groep 6 meester van mijn dochter vond dochter een 'typisch VMBO'ertje en een sloom schaapje'. Toen die meester doorschoof naar groep 8 en dochter hem dus nog een jaar zou krijgen heb ik haar naar een andere school gedaan. De juf van die school testte haar, werkte wat hiaten weg en stuurde haar naar het gymnasium. Daar doet ze nu zonder zittenblijven examen. We hebben dus nog wat onder wat neuzen te wrijven
Over de decentrale selectie: dochter kreeg een rangnummer op basis van de testen die ze heeft gedaan en op basis van dat nummer (17) is ze zeker aangenomen. Alleen nog 'even' slagen dus.

ach ja

Zoon van goede vrienden kreeg destijds mavo-advies van de leerkracht groep 8, dat zou het hoogst haalbare zijn.
Aanstaande dinsdag promoveert hij. VWO gedaan, ingeloot voor geneeskunde, studie zonder vertraging afgerond, en inmiddels een paar jaar aan het werk.

Het is niet altijd voor iedereen helemaal duidelijk wat erin zit, zeker als kinderen wat 'sloom' lijken in de ogen van (hyperactieve) types. Het is goed als leerkrachten beseffen dat er verrassende ontwikkelingen kunnen optreden - dus stuur die kopietjes maar door, Stoepkrijt!

het ergste was...

Ik vond het eigenlijk nog het ergste dat het kind heel hoog scoorde op de cito's, maar ze zou het volgens meester niet gaan redden omdat ze 'sloom en weinig weerbaar' was. Ze is inderdaad rustig, maar wij noemen het liever bedaard en introvert. Toen ze eenmaal op een andere school zat was ze trouwens een stuk minder introvert. Daar voelde ze zich namelijk wél veilig.

Triva

Triva

07-05-2016 om 15:27

grappig

De meeste mensen denken dat VWO'ers rustig, hardwerkend en niet weerbaar zijn (vandaar de wens vaak tot een categoraal gymnasium) en zo'n leerkracht vindt dat dit meisje met hoge CITOcijfers het wel gaat redden op het VMBO waar al die drukke extraverte kinderen zijn die haar wellicht zouden gaan pesten

Jaja vol van allerlei vooroordelen en standaard algemeenheden maar mijn kinderen zijn verre van gemiddeld dus ik mag dat zeggen

Mama

Mama

07-05-2016 om 18:19

Dood vogeltje

Mijn dochter werd door de biologie leraar zelfs een dood vogeltje genoemd in 1e klas vmbo kader. Van de mentor moest ze op sociale vaardogheidstraining. De man die dat gaf belde mij vol verbazing wat ze daar eigenlijk deed. Ze was volgens hem de enige van de klas die niet op sofa training thuis hoorde. Een zelfverzekerd maar heel bescheiden meisje dat niet op viel. Ja , uiteindelijk viel ze wel op door haar hoge cijfers. Ze mocht naar de tweede klas havo en bloeide daar helemaal op. Bah, wat had ik een spijt dat ik niet harder tegen dat kader advies in was gegaan. Ze doet nu 2e jaar uni na begonnen te zijn op hbo.

mirreke

mirreke

08-05-2016 om 00:55

Mama!

Wauw, wat een route. Goed zeg, van je dochter...

Dat is ook waarom ik zo'n moeite heb met adviezen. Vaak wordt geroepen (door de minister bv.) dat een docent een kind helemaal kent en daarom een goed oordeel kan geven (met nu echter weer die sociale verschillen), maar ik zie vaak hele andere dingen. Er zijn hele goede leerkrachten met hart voor hun leerlingen en het talent om die leerling te zîen en tot ontwikkeling te laten komen, maar er zijn er ook genoeg die er anders in staan.

Op de school waar mijn jongste zit heerst bijv. een hele aparte sfeer, of eigenlijk een onveilige sfeer. En de leerkracht van groep 8 is niet al te slim. Hoe moet zo iemand een slim kind beoordelen? Vaak snapt deze persoon de vragen niet eens waar sommige kinderen mee komen. De oplossing die wordt gehanteerd is dan die kinderen een beetje te kakken zetten, en ze vervolgens laag beoordelen omdat ze van die 'onbegrijpelijke' vragen stellen... Zucht...

Triva

Triva

08-05-2016 om 10:07

Mirreke

Volgens mij klopt uiteindelijk 80% van de Cito-adviezen dus die 20% zal door de leerkracht eruit gehaald moeten worden en ja dat gaat wel eens fout. Om je nu te gaan verbazen over al die verhalen van kinderen die stappen omhoog zijn gegaan vind ik wat overdreven. Vaak genoeg gaat het ook de andere kant op. Een kind in groep 8 is niet af en daarbij kan de puberteit je ook nog wel eens verbazen (positief en negatief) en een kind kan opeens met 13/14 heel wat meer aan dan verwacht en dan tot ieders verrassing. Ik denk niet dat Mama in groep 8 gedacht had dat haar dochter ook VWO aankon maar wellicht gewoon ging voor VMBO-T. Moet je het dan alleen de leerkracht verwijten dat hij haar niet meteen een havo/vwoadvies heeft gegeven?

De klas van mijn oudste kind had een verschrikkelijk rommelig groep 7 jaar (overigens mijn jongste ook) en ik heb begrepen dat heel veel kinderen een lager advies hadden gekregen dan verwacht. Later sprak ik de directeur daarover en die zei dat 'als het erin zit het er heus wel uit komt'. Verkeerde instelling zoals half OO weet maar ja, de basisschool is OO niet

Jaina

Jaina

08-05-2016 om 10:47

Cito & brede brugklas

Het lijkt mij toch het handigst als de cito leidend zou zijn. Natuurlijk is het een moment opname maar het is in elk geval een objectieve meting its tot de mening van de leerkracht.
En verder zouden we inderdaad af moeten van het idee dat je van elk kind op 11 jarige leeftijd al kan bepalen wat het niveau is. Er zijn genoeg laatbloeiers.
Dus daarnaast hoop ik dat er meer brede en verlengde brugklassen komen (2 of 3 jaar). Niet voor elk kind geschikt maar voor sommige kinderen echt een zegen. En doorstromen moet natuurlijk ook weer makkelijker worden.
Je zou de toekomst van een kind niet met 11 jaar al vast moeten willen leggen.

mieke

mieke

08-05-2016 om 11:23

jaina

Er zijn helaas kinderen die falen op cito's. Mijn zoon had vanaf groep 7 echt citostress. Zelf opgelegd. Als ouders hebben wij nooit benadrukt dat cito's belangrijk waren. Maar kinderen zijn niet gek. Hij scoorde altijd wisselvallig op die krengen. Op basis van zijn cito's zou hij een VMBO kader advies hebben gekregen. Gelukkig kende zijn juf hem en zij zag een Havo leerling in hem. Helaas deed de middelbare school nog wel moeilijk maar ze lieten hem toe in een mavo/havo brugklas. Hij zit nu in 2 Havo en gaat zonder problemen door naar 3 Havo.

Je begrijpt dat ik helemaal geen voorstander ben van cito's als uitgangspunt. Van mijn vier kinderen is er maar een die stabiel op cito's scoort (geheel volgens verwachting).

Ik wou dat ouders gewoon zelf konden bepalen in welke brugklas een kind moet komen. En inderdaad meer verlengde brugklassen.

Jaina

Jaina

08-05-2016 om 11:34

Mieke

Nee, dat is inderdaad ook niet ideaal in alle gevallen. Mijn een na oudste zoon had enorme faalangst. Die kon de druk van toetsen ook niet aan. En sommige kinderen vinden de vraagstelling van de cito moeilijk en hebben het truukje niet goed door.

Misschien is het antwoord dan inderdaad om ouders gewoon de vrijheid te geven zelf een keuze te maken op basis van de resultaten van de cito toets, het advies van de leerkracht en wat ze zelf denken dat het beste is. En het switchen tussen niveaus moet dan wel makkelijker worden inderdaad.

Het blijft lastig om een goed systeem te bedenken. Het zou mooi zijn er de erkenning is dat geen een systeem ideaal is en dat er dus maximale flexibiliteit moet zijn voor de leerlingen om te kunnen wisselen tussen niveaus.

Triva

Triva

08-05-2016 om 12:09

ja maar

Kind van Mieke zit dus in die 20% voor wie de Cito niet werkt. Bij mijn oudste was de Cito heel wat voorspellender dan het gemiddelde van de Nio en het advies van de leerkracht. Dat houdt je gewoon.

Het advies van de leerkracht is overigens altijd op basis van het LVS geweest (en dat is op de meeste scholen ook een Cito) met daarnaast dus de Eindcito. Prima toch. Ik snap alleen niet dat ze nu wel een objectieve toets verplichten maar de Cito eind april geven. Duidelijk is geworden dat de VO scholen helemaal niet meer zo vaak kúnnen schuiven ook al zou dat moeten vanwege een hogere score op de Cito. Klassen zitten vol.

Er is juist helemaal niets mis met een advies van de leerkracht naast een andere toets maar voor mijn kinderen dan geen NIO, bij beiden was dat 1-2 niveaus te laag.

Mama

Mama

08-05-2016 om 14:36

Gelukkig

Mijn kind zat op een brede scholengemeenschap. Daarom lukte opstromen ook vrij gemakkelijk. Halverwege de brugklas vroeg het docentencorps op kader zich af hoe mijn kind daar in vredesnaam gekomen was. Nou, dat kwam door een cito van 527 en basisschooladvies dat daar volledig door bepaald werd.
Ik had zelf gedacht vmbot of evt havo maar daar was geen praten tegen. En VO plaatste hier de ll op advies van basisschool.
Gelukkig overlegde de school onderling en werd gezorg dat ze in 2 havo verder kon! Dat was heel goed geregeld, paar achterstanden wegwerken en verder liep het als een trein

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.