Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zatvan

Zatvan

12-05-2014 om 13:59

Bestaat er een school zonder presentaties, samenwerken etc?

Ik heb 2 kinderen op de middelbare school en ben echt helemaal klaar met deze school. Als ik alles wat ik nu weet destijds al wist, had ik niet voor deze school gekozen.
Wat is het probleem? Zoon heeft pdd nos en ADHD en dochter heeft ADHD en geen diagnose autisme, maar wel wat trekjes en ze is erg gevoelig en kwetsbaar.
Ze doen het beide goed op school en zitten op het juiste niveau.
Ze moeten wel heel vaak presentaties doen en moeten dan samenwerken met andere kinderen. En dat gaat iedere keer fout. Zoon is erg serieus en moet dan samen werken met kinderen die dat niet doen. Voor de klas iets presenteren is een ramp voor hem. Dochter heeft ook steeds meiden die zich niet aan afspraken houden en wordt daar enorm onrustig van. Mijn kinderen raken helemaal gestressed van zulke opdrachten.
In mijn tijd was dit er allemaal nog niet en kon je gewoon rustig je eigen ding doen. Ik zou mijn kinderen wel wat rust gunnen op dit vlak. Niet voor ieder vak een samenwerk opdracht, niet iedere keer presenteren. Liever op een andere manier werken. Bestaan zulke scholen?
Hoe gaat het bijv. Op een vrije school?
Of anders nog tips om hiermee om te gaan. Op school praten doen we wel, maar er verandert weinig.
Alvast bedankt!

Zatvan

Klopt het dat je kinderen op een dalton zitten vanwege het samenwerken?

Mijn kinderen zitten op een vrije school. Daar hebben ze ook wel eens presentaties, niet erg vaak maar toch.
Er is ruimte om opdrachten en/of presentaties alleen te doen wanneer je met de docent of de mentor hierover praat.

Is op julie school echt geen ruimte voor flexibiliteit; in kader van zorgplicht, zou een school hier eigenlijk wel iets mee moeten doen al is het maar in het belang van de cijfers die voor een presentatie wordt behaald.

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 14:40

Zelf de regie houden

Mijn dochter kan ook niet heel goed samenwerken maar zij mogen gelukkig voor de meeste opdrachten wel de groepjes zelf samenstellen. Wat ik tot nu toe heb gezien heeft dochter wel het grootste deel van het werk naar zich toegetrokken. Dat is haar manier om de kwaliteit zeker te stellen. Ze heeft een aantal klasgenoten die ze wel vertrouwt en dan wordt het werk wat meer verdeeld. Maar ze doen altijd zelfstandig hun eigen ding, met minimaal overleg.
Een presentatie geven is voor veel kinderen eng, en dan is het wel fijn als ze zich veilig voelen in de klas ook als ze onzeker zijn. Daar wordt gelukkig bij dochter op school wel veel aandacht aan gegeven.

karmijn

karmijn

12-05-2014 om 14:57

verschilt vlgs mij toch wel per school

Hier zijn er gemiddeld ongeveer vijf samenwerkingsopdrachten per schooljaar. Even denken: 1 voor Nederlands, godsdienst, aardrijkskunde en economie. Daarnaast moest zoon voor gym met iemand een les voor bereiden. Alleen in de bovenbouw met de practica moet er wel in tweetallen gewerkt worden, maar dat is dan erg gestructureerd en hoeft niet gepresenteerd te worden.

Af en toe

Praktikum uitwerken. Gelukkig maar zelden. Of in een projectweek wel eens maar dan is alles op school klaar.

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 18:48

lastig

Mijn zoon doet technasium en dat hangt volledig aan elkaar van samenwerken en presentaties houden. Hij heeft ook totaal geen moeite met presentaties maar nog wel als hij moet samenwerken bij andere vakken. Het gaat toch vaak mis. In de kerstvakantie gingen wij vijf nachten logeren bij mijn zwager en ervoor zou hij een opdracht met een meisje doen via skype. Dat gaat dan gewoon mis, meisje wil uitslapen, is het vergeten, heeft geen zin en dat is voor hem dus ook dikke paniek.

Vanaf de brugklas heb ik hem uitgelegd dat hij bij samenwerksituaties gewoon het meeste werk naar zich toe moet trekken en dan het overige werk moet delegeren. Dat werkt op zich prima want anderen hebben wel graag iemand die meer werk doet, dat ook goed doet, en zij wat minder hoeven te doen. Als het mis gaat zeg ik ook dat hij er gewoon zelf maar aan moet werken, dan wordt er nog wat ingeleverd.

Bij jouw kinderen zou ik voorstellen dat ze elke keer aan het begin van de opdracht iemand kiezen die de presentatie doet en in ruil daarvoor minder of geen ander werk hoeft te verrichten. Dat scheelt er al ééntje in het groepje Vervolgens zoveel mogelijk werk zelf thuis doen en alleen als dat nodig is bespreken met anderen maar goed dat moeten die anderen wel willen.

Ik geloof niet dat er een bepaalde onderwijsvorm is waar is wat jij wil, het ligt meer aan de school en vooral aan de leerkracht die je toevallig hebt. Een school zelf biedt geen garanties.

amk

amk

12-05-2014 om 19:02

maar

als ze nu niet kunnen oefenen hoe gaan ze het dan redden in hun verdere onderwijs cariere? Op het vervolgonderwijs wordt het samenwerken alleen maar meer. Hetzelfde in het bedrijfsleven.

Tihama

Tihama

12-05-2014 om 22:09

Dalton

amk:
"als ze nu niet kunnen oefenen hoe gaan ze het dan redden in hun verdere onderwijs cariere? Op het vervolgonderwijs wordt het samenwerken alleen maar meer. Hetzelfde in het bedrijfsleven."

Natuurlijk is het belangrijk om te oefenen, maar ik vind wel dat dit op Daltonscholen wel erg veel wordt. Mijn zoon had gerust 20-30 samenwerkopdrachten in 1 jaar. Daar komen dan de presentaties, debatten en werkstukken nog bij.

Iets meer dosering zou best kunnen. Ik heb hier op het forum een keer gevraagd of iedereen die absurde hoeveelheid herkende. Nee, dus. Slechts een enkeling herkende het van haar puber.
Er zijn dus blijkbaar ook scholen die het een flink aantal tandjes minder doen.

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 22:27

Samenwerken

Bij mij op het werk (en bij de meesten, denk ik) betekent samenwerken ook dat je in feite gewoon je eigen ding doet, naast elkaar. Je maakt van tevoren afspraken over wie wat doet, waarbij het in de meeste gevallen het handigst is om het meeste werk zelf te doen omdat het dan tenminste gebeurt zoals jij dat wilt. En voor wat betreft presentaties. Het is helemaal niet moeilijk om een baan te vinden waarbij je geen presentaties hoeft te geven. En het is heel waarschijnlijk dat je dat op termijn ook helemaal niet meer erg vindt. Ik was op de middelbare school drie weken misselijk als ik een spreekbeurt moest geven. Nu durf ik zelfs onvoorbereid een groep toe te spreken, dus er is hoop

Nou

Hier dus wel af en toe een presentatie. Maar20 of 30 per jaar, wat een onzin. Dat is echt niet nodig om het goed te leren. Liever een paar met goede begeleiding en zinnige feedback!!

Evanlyn

Evanlyn

12-05-2014 om 22:51

Idd de Vrije School

Het meeste werk is schriftelijk en individueel. Af en toe is er een presentatie, maar gezamenlijke werkstukken heb ik tot nog toe niet gezien. Dat lijken me ook echt ondingen zeg.

Tihama

Tihama

12-05-2014 om 23:34

Rekensom

Per trimester per vak 1 samenwerkopdracht. Vanuit de vakdocent lijkt dat helemaal niet veel. Maar met 8 vakken zit je dan dus al aan 24 opdrachten per jaar....

Angela67

Angela67

13-05-2014 om 09:50

de kunst van het samenwerken

ik geloof best dat het goed is om een beetje te oefenen maar dat heeft allemaal totaal geen zin als het niet begeleid wordt. Het cijfer én de begeleiding moet volgens mij gesplitst worden in 50% begeleiding op gebied van samenwerking/groepsproces en 50% inhoud/doel behaald/feedback van ontvangers etc.
Dan pas leer je pubers iets waar ze wat aan hebben. Anders is het survival of the fittest en leren alleen diegenen ervan die het in hun baan toch al makkelijker zouden doen.
samenwerken is echt een kunst en zou een vak apart moeten zijn....
gr Angela (projectmanager in de it en een zoon die naar 2 technasium gaat )

Leren samenwerken - vooraf taken verdelen

Ook dat kun je vanaf de zijlijn proberen te sturen. Vaak gebeurt dat niet of te algemeen voorin de klas.
Eerst inventariseren wat er allemaal gedaan moet worden. Dat lukt soms pas nadat iedereen zich wat ingelezen heeft. Dan bespreek je wat er gedaan moet worden. Dan verdeel je de taken en bespreekt hoe groot de bijdragen moeten zijn en wanneer deze af moeten zijn. Af zijn doe je niet op de laatste dag want je houdt rekening dat er nog dingen missen of aangepast moeten worden.
Je wijst iemand aan die de zaak aan elkaar plakt.
Verder houd je zelf goed in de gaten of iedereen zich aan de afspraken houdt. Zo niet, dan herinner je ze er aan. Lukt dat dan nog niet, dan betrek je de mentor of de leerkracht erbij.
Wordt het niets dan maak je het zelf.
Het alternatief bij zoon was eeuwig wachten op een bijdrage die niet kwam van een klasgenoot.
Gelukkig mocht hij zijn profielwerkstuk alleen maken. De profielwerkstukken werden in groepjes gemaakt. Dat was, waarschijnlijk uit verlichting voor de leerkrachten, maar ook omdat leerkrachten menen dat kinderen daar spontaan van leren, en soms zal dat ook zo zijn, in groepjes verdeeld onder de leerlingen.

Zatvan

Zatvan

13-05-2014 om 17:18

Dank

Bedankt voor de reacties. Onze kinderen zitten op een gewone scholengemeenschap. Zoon heeft een rugzak en iedere keer komt het samenwerken en presenteren ter sprake, maar er verandert niks.
Ik ga eens kijken op de site van de vrije school en desnoods het gesprek daar aan.
Natuurlijk zullen ze in de toekomst wel vaker iets moeten doen voor een groep. Alhoewel ik zoon lekker in een laboratorium aan het werk zie gaan, heerlijk in zijn eentje. Moet toch ook kunnen. Niet iedereen houdt ervan om voor een groep te staan.

Vrije school

De school werkt met periode-taken; de talen( eng, du,fra en Ned.) en wis worden gegeven uit boeken, maar in de perioden van 3weken 100min om half 9 worden onderwerpen zoals spijsvertering of poëzie of aardrijkskunde behandeld. In het schrift verwerk je opdrachten en in combi met toets en schrift komt hier een cijfer uit. Na die periode komt weer een ander onderwerp aan bod. Voor de periodelessen zijn GEEN boeken, je maakt je boek zelf.
Je hoeft dus weinig boeken mee te slepen.

Zatvan, je kunt om het idee te krijgen van een dagelijkse programma, een rooster van een Vrije school bekijken.
In de eerste 3 jaar zijn de lestijden niet lang, maar nu in de 4e heeft kind 3 dagen van half 5.
Het kan dus dat de overstap gewenning vraagt maar als ze van tekenen houden kunnen ze de mooiste periode schriften maken die ze willen.

Als een profiel gekozen is, wordt voor die vakken uit boeken gewerkt.
Wel heeft de taal-georiënteerde school van mijn kinderen het doel het beta-richtingen in de lift te zetten. Ik ben analist en vind chemie ook een prachtvak. Maar het belangrijkste is dat de kinderen zich thuis voelen.

Het is wel een regionale school, sommigen klasgenoten wonen op 1uur reistijd. Zijn je kinderen gewend aan activiteiten met klasgenoten na schooltijd, dan kan dit wel veranderen.
Ps. sommige scholen hebben een wachtlijst voor zijstromers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.