Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Els

Els

12-04-2017 om 12:05

Bepaling en afronding combinatiecijfer

Omdat dochter eindexamen doet heb ik gekeken naar de wijze waarop de uitslag wordt bepaald en hoe de afronding is geregeld. Ik heb het PTA bekeken en daarin wordt ook verwezen naar het eindexamenbesluit VO. Daarin lees ik, onder andere hoe het combinatiecijfer wordt beoordeeld. In artikel 50 Uitslag eindexamen vwo en havo staat dat het combinatiecijfer in ieder geval maatschappijleer en het profielwerkstuk omvat. En dat daarnaast vakken kunnen worden toegevoegd. 1. Literatuur, 2. ANW voor het havo en 3. bijzondere scholen.
Mijn vraag: betekent dit dat ANW bij een VWO school niet in het combinatiecijfer mag worden toegevoegd?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-04-2017 om 15:01

ANW

Volgens mij zit ANW op het vwo helemaal niet in het examenprogramma. Of in het deel dat al in de vierde is afgerond.

V@@s

V@@s

12-04-2017 om 15:35

maar dan nog

Het is inderdaad niet meer verplicht vanaf volgend schooljaar. Dus de huidige eindexamenkandidaten hebben nog wel verplicht ANW gehad. Dat kan inderdaad in de vierde geweest zijn, maar dat hangt helemaal af van wanneer de school het vak aan bied, Dat is niet vastgelegd.

Mij verbaasd dit wets-artikel ook, want het is heel gebruikelijk dat ANW, maatschappijleer en het profielwerkstuk samen een cijfer vormen.

Els

Els

12-04-2017 om 16:27

Afronding kan bepalend zijn

Ja, de reden dat ik dit vraag is (natuurlijk) dat de afronding bij mijn dochter bepalend kan gaan zijn voor het slagen. Met ANW is het combinatiecijfer afgerond een 6, zonder ANW is het afgerond een 7. En die kan ze nog wel eens hard nodig hebben om aan de 6,0 gemiddeld te komen.

In Magister rekent de school ANW wel mee. Zou de school het apart kunnen hebben aangevraagd bijvoorbeeld? Of zou het moeten worden gezien zoals bijvoorbeeld ook CKV (dat vak is al eerder afgerond) en maakt de school een vergissing waarop ik ze zou kunnen attenderen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-04-2017 om 16:46

Oh toch wel

Ik sprak net mijn oudste en het ANW-cijfer zit inderdaad in het gemiddelde met maatschappijleer en het PWS. Dat is bij haar ook jammer.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-04-2017 om 16:58

Uit het examenreglement

Bij mijn zoon op school staat er dit: in het PTA-reglement.
'Voor havo en vwo worden de afgeronde cijfers voor de kleine vakken rekenkundig gemiddeld en vervolgens afgerond in het zo geheten combinatiecijfer. Elk van deze cijfers telt even zwaar mee. Op het vwo gaat het om de kleine vakken anw, maatschappijleer, levensbeschouwing en om het profielwerkstuk. Op de havo gaat het om de kleine vakken maatschappijleer, levensbeschouwing en om het profielwerkstuk.'

Hiervan zijn zowel ANW (dus alleen voor VWO!) als levensbeschouwing al in de 5e (VWO) afgerond, maatschappijleer wordt alleen in de 6e gegeven. Veel leerlingen doen dus voor hun laatste toets(en) ML helemaal niets meer, want zelfs een 1 zou maar marginaal uitmaken op het eindcijfer.

Els

Els

12-04-2017 om 18:49

Examenreglement

Ja, zo staat het in het PTA van dochter ook (programma van toetsing en afronding), maar het PTA wordt gemaakt door school op basis van de wet, het eindexamenbesluit VO. Het zou dus kunnen betekenen dat de school iets heeft bepaald in het PTA wat niet mag. En als dat het geval is, dan zou het zo kunnen zijn dat dochter - vanwege de afronding die nadelig voor haar is als ANW erbij zit - zakt op basis van een niet goed opgesteld reglement. Ik overweeg om de vraag aan school te stellen. Zouden jullie dat doen?

Combinatiecijfer

Voor alle leerlingen die nu in 6vwo zitten geldt de volgende regel: in het combinatiecijfer zitten in ieder geval maatschappijleer, ANW en het profielwerkstuk.Een school kan daar eventueel nog een vak aan toevoegen maar deze moeten er in. Het is verder niet van belang wanneer (in welke klas) de betreffende vakken zijn afgerond.
Dat ANW wat verwarring kan oproepen, komt doordat deze lichting de laatste groep is die verplicht ANW heeft gevolgd. Volgend jaar is dat dus niet meer zo. Maar weer wel als je bent blijven zitten en dus wel ANW hebt gevolgd.

PS wist je dat je alle cijfers eerst moet afronden, dan moet middelen en dan weer moet afronden?
ANW 5,5
mijleer 6.5
pws 6.5
En jawel: combinatiecijfer is 7!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-04-2017 om 21:52

Afronden

Dat afronden is wel fijn. Dochters 8,7 voor het PWS werd dus direct een 9 en dat telt lekker mee.

Els

Els

13-04-2017 om 18:50

Terentia

Ik denk ook dat het zit zoals jij zegt. Maar waar staat dat? Waarom staat dat niet zo benoemd in de wet?
En dat afronden. Ja. 6,2 6,3 en 7. Dat is dus 6, 6 en 7. En dat wordt weer een 6.

Zonder eerst afronden zou het een 7 zijn. En ook als de 6,2 niet meetelt.

pia

pia

13-04-2017 om 18:56

els

Ik weet niet waar het staat maar zo is het ook bij ons op school uitgelegd door de coordinator en hij legde het uit aan de hand van exact hetzelfde voorbeeld als dat Terentia gaf.

Ik weet gewoon dat het zo is

Klinkt een beetje arrogant, maar het is mijn werk....

Juffie

Juffie

13-04-2017 om 22:07

Terentia heeft gelijk.

Els

Els

14-04-2017 om 09:31

Terentia

Mooi dat het jouw vak is. Mag ik dan nog even doorvragen? Niet omdat ik jouw bericht in twijfel trek of dat wil aanvallen, ik ben oprecht benieuwd hoe het dan precies zit. Het is voor mij belangrijk omdat het bepalend kan zijn in het slagen/zakken van mijn dochter.

In het examenbesluit staat in artikel 50 hoe het combinatiecijfer samengesteld wordt: maatschappijleer en PWS eventueel aangevuld met de 3 in mijn eerste bericht genoemde mogelijkheden. Daar staat ANW voor het vwo dus niet bij.
Echter, in artikel 26b staat ANW in het vwo wél genoemd als (verplicht) vak in het gemeenschappelijk deel van elk profiel.

Het is toch inconsequent als in artikel 50 alvast rekening is gehouden met de volgende lichtingen (ANW is niet meer verplicht) terwijl in artikel 26b ANW nog wel wordt genoemd als (verplicht) vak?

Of zijn de in artikel 26b genoemde vakken (Nederlands, Engels, tweede taal, maatschappijleer, ANW, CKV, LO) niet verplicht?

pia

pia

14-04-2017 om 09:52

Nogmaals Els

Op de site mijnexamen.nl vind ik op deze bladzijde https://www.examenblad.nl/document/flyer-exameneisen-2017-vwo/2017/f=/Exameneisen_folder_2016-17_VWO.pdf dit:
"Het combinatiecijfer. Wat is dat?
Het combinatiecijfer is het gemiddelde cijfer van maatschappijleer, algemene natuurwetenschappen, het
profielwerkstuk, eventueel kcv en als de school dat aanbiedt levensbeschouwing/godsdienst en literatuur.
Deze vakken hebben alleen een schoolexamen en geen centraal examen.
Welke onderdelen meewegen in het combinatiecijfer legt de school vast in het examenreglement
en het programma van toetsing en afsluiting. Het combinatiecijfer weegt niet mee bij de berekening van
het gemiddelde van de centraal examencijfers (dat tenminste een 5,5 moet zijn).
Het combinatiecijfer mag geen 3 zijn. Ook de afzonderlijke onderdelen van het combinatiecijfer mogen
geen 3 bevatten."
Hier zeggen ze dat in het examenregelement van de school omschreven is hoe de samenstelling van dat "mandje" is. Heb je dat al gedaan? Volgens mij vormden bij mijn oudste vorig jaar pws, maatschappijleer en levo het combinatiecijfer. ANW was geloof ik apart. Maar vraag het de coordinator. Die weet precies hoe die samenstelling is.
Sowieso wel handig, mijneindexamen.nl

Els

Els

14-04-2017 om 10:18

Pia

Ja, zo staat het dus ook in het PTA van de school. En daar staat ook in wat er in het 'mandje' zit. Maar het PTA is een uitwerking van de wet en in de wet staat volgens mij iets anders: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/2016-08-01#HoofdstukV (artikel 50).
Ik heb de vraag inmiddels ook aan de examencoördinator gesteld.

Misschien heb je hier iets aan

Van Examenloket, vooral de laatste zinnen:

Mag er per cohort een ander examenreglement worden gemaakt?
Ja, een examenreglement per cohort, waarin bepaalde zaken anders zijn geregeld, is
toegestaan. Sterker nog, aangezien de uitslagbepaling voor de leerlingen die in 2017 examen
doen er mogelijk anders uitziet dan voor de leerlingen die in 2018 en volgende jaren examen
doen, is het bijna niet te vermijden (tenzij er in één reglement van bepaalde artikelen
verschillende varianten worden opgenomen). Voorbeelden van verschillen:
 Leerlingen die in 2016 examen deden (cohorten 2013-2016) konden nog apart examen
doen in kcv. Leerlingen die in 2017 examen doen (en in 2014-2015 in 4 vwo zaten,
cohort 2014-2017), doen examen in Latijnse of Griekse taal en cultuur. Dit kan voor
scholen die eerst kcv apart examineerden betekend hebben dat het combinatiecijfer
wijzigde in 2017. De samenstelling van het combinatiecijfer moet in het
examenreglement vermeld worden.
 In 2017 wordt een nieuw examenprogramma ckv ingevoerd, waarbij ckv niet met
voldoende of goed wordt beoordeeld, maar met een cijfer. Dit cijfer wordt onderdeel van
het combinatiecijfer. De samenstelling van het combinatiecijfer gaat daardoor vanaf 2019
voor havo en vanaf 2020 voor vwo wijzigen.
 Voor het cohort dat in 2015 in het vierde jaar is gestart is anw op vwo niet meer verplicht.
Op heel veel scholen is het ook daadwerkelijk afgeschaft. Dit betekent dat op deze
scholen in 2018 het combinatiecijfer zonder anw wordt opgemaakt, terwijl in 2017 anw
nog in het combinatiecijfer is opgenomen.

En wat betreft de wet

Het Eindexamenbesluit kent wijzigingen Oftewel: als men ontdekt dat er een fout is gemaakt, komen er achterliggende 'besluiten'. En dit is er een van...
Kortom: voor dit cohort telt ANW écht mee op het VWO.

Dopheide

Dopheide

14-04-2017 om 10:59

Ik heb

De indruk dat er iets mis is gegaan bij de wijziging van artikel 50. Anw stond, als verplicht vak, in de aanhef van artikel 50, het tweede lid: anw wordt aan het combinatiecijfer toegevoegd. Omdat anw met ingang van volgend schooljaar niet meer verplicht is, wordt het artikel met ingang van 1 augustus gewijzigd, zodat het in artikel 50, het tweede lid, onder b komt te staan. Het kan dan aan het combinatiecijfer worden toegevoegd, het hoeft niet. Het schrappen van Anw in artikel 50, tweede lid, aanhef, is echter per 1 augustus 2014 gebeurd en dat is raar.

Dopheide

Dopheide

14-04-2017 om 11:12

In de

Regeling modellen diploma's VO staat het wel goed.

Els

Els

14-04-2017 om 17:17

Dank!

Terentia, hartelijk dank dat je de moeite hebt genomen het uit te leggen. Dankjewel!

Graag

gedaan

Els

Els

14-04-2017 om 22:29

Trouwens

Ik keek ook nog even naar het Examenblad: https://www.examenblad.nl/onderwerp/combinatiecijfer-profiel/2017 en wat schets mijn verbazing? Onderaan een bronvermelding met link, precies naar artikel 50 lid 2 waarin staat dat ANW voor het havo in het combinatiecijfer mag. Zou er gewoon een (type)foutje in de wettekst geslopen zijn?

Dopheide

Dopheide

15-04-2017 om 07:01

Nee

Het kan op het havo worden toegevoegd, omdat Anw daar niet verplicht is. Vanaf 1 augustus 2017 luidt de tekst 'Anw in het havo en vwo', omdat Anw dan ook op het vwo niet meer verplicht is. Dit klopt wel. De vraag is waarom niet langer in de tekst erboven (bij de uitslagbepaling wordt het gemiddelde van de eindcijfers van ten minste de volgende onderdelen aangemerkt als het eindcijfer van een vak) niet langer 'en voor vwo ook Anw' staat, terwijl anw nog wel verplicht is. Het foutje is volgens mij dat dit deel van de wijziging meteen (met terugwerkende kracht zelfs) in werking is getreden. Dat had ook per 1 augustus 2017 moeten zijn.

els

els

16-04-2017 om 09:24

Dopheide

Aha, zo zit het dus. Mijn 'conclusie' was dat ANW dan als 'eigen' cijfer vermeld zou moeten worden. Maar het had natuurlijk in de zin erboven moeten staan Maatschappijleer, Profielwerkstuk en voor het vwo ANW!
Dank!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.