Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

13-09-2013 om 23:23

Bemoeien met profielkeuze?


Yura

Yura

24-09-2013 om 18:42

Aha

Ok, nu begrijp ik het. Ik vermoed dat ze wel onderdeel zijn van een groep, waardoor de overstap makkelijker loopt. Ik had in groep geen enkel vermoeden van de exacte voorkeur van mijn kinderen. Man en ik waren beiden een verschrikking in natuurkunde.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-09-2013 om 20:45

Tekenen

Tekenen is nog best veel leerwerk als het als examenvak hebt. Kunstgeschiedenis, kennis van materialen, schilderijen aan stijl kunnen herkennen en in de tijd plaatsen, op een reproductie kunnen zien met welk materiaal gewerkt is en natuurlijk de praktijk.
Een tekening krijg je niet in een avondje af. Tekenen kost echt enorm veel tijd en stampwerk. Tikkie ondergewaardeerd .

bros

bros

24-09-2013 om 21:21

pff

Vertel mij wat Rosa, beeldende en algemene kunst(zo heet het op het vwo hier) is verschrikkelijk veel werk. Zooo onderschat door dochter, had ze nooit erbij genomen als ze het van te voren had geweten. Veel theorie maar vooral onzettend veel werk om iedere keer weer een kunstwerkje op tafel te toveren. Dochter dacht dat erbij te doen voor de leuk. Niet leuk genoeg dus achteraf.

Hier is het trouwens wel mogelijk om meerdere keuzevakken te kiezen waarbij als enigste kanttekening dat het inplanbaar moet zijn. Dochter koos dus ook biologie extra(c&m profiel) omdat ze eigenlijk niet kon kiezen tussen verschillende vakken. Ik geloof wel dat het er max drie mochten zijn. Dochter deed ook Cambridge Engels dus had best een vol programma. Mocht ze bij het examen vastlopen dan kon ze die extra vakken toch nog schrappen. Nu staan ze gewoon allemaal vermeld op cijferlijst.

Evanlyn

Evanlyn

25-09-2013 om 11:17

talen light

De moderne talen op VWO niveau ZIJN al talen light. Je leert alleen de basis en kan ze beslist niet vloeiend spreken en lezen. Als je meer wil, moet je dat zelf ontwikkelen.

Dalarna

Dalarna

25-09-2013 om 11:52

Elisa

Dat heeft geen zin want je bent helemaal niet verplicht om op de HAVO een tweede vreemde taal te kiezen, er zijn namelijk vier profielen en maar in 1 profiel is die tweede taal verplicht.

Evanlyn

Niet alle scholen werken met 'light'-talen hoor. Zo is op de school van onze zoon Cambridge-Engels verplicht op alle niveaus (havo tot gymnasium). De versterkte versie van Duits (Goethe) en Frans (ik meen dat dat Delphi heet) worden facultatief aangeboden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-09-2013 om 14:23

Hier ook niet light

Over het lage lesniveau van Duits van zoon (3 vwo) valt nogwel wat te zeggen, maar voor Engels en Frans geldt dit dus echt niet. Engels is ook Cambridge Engels en Frans is meteen vanaf de eerste al vol aan de bak. Lezen, schrijven, luisteren, spreken, hij moet het allemaal kunnen om een beetje een behoorlijk cijfer halen.

Evanlyn

Evanlyn

25-09-2013 om 15:11

n@nny

Staat jouw school in Amsterdam of omgeving? Dan stuur ik de volgende kids er graag heen. Engels spreken ze al perfect, maar dat is geen verdienste van school, eerder van Minecraft. En Frans en Duits....aargh...daar kunnen ze best "versterking" voor gebuiken.

Katniss

Katniss

08-11-2013 om 13:41

Inmiddels

We zijn inmiddels twee maanden verder en bij het mentoruur is dochter bezig geweest met vragenlijsten, competenties etc. om zo tot een goede profielkeuze te komen. Zoals ze er nu in staat wil ze inderdaad voor CM kiezen, met als keuzevakken Spaans, filosofie en drama. Toen ik zei dat ik dat een mooie keuze vond, zei ze dat ik ook wel mocht zeggen wat ik er echt van vindt. Dat heb ik natuurlijk gedaan ('kun je niet beter vakken kiezen waar je wat meer mee kunt?'), maar economie enzo vindt ze echt helemaal niets aan. Ze wil misschien na het vwo wel Engels gaan studeren en lerares Engels worden dat kan met dit profiel. Hmmm handig, om het onderwijs in te gaan als je niet goed overweg kunt met (sommige) pubers.
Ik laat het maar los. Het is mooi dat ze zelf tot een keuze is gekomen, en ik vermoed dat mijn ex er nog wel het nodige over gaat zeggen. Dan kan ze wel wat steun gebruiken van haar andere ouder

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.