Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

13-09-2013 om 23:23

Bemoeien met profielkeuze?


Fiorucci

Fiorucci

22-09-2013 om 10:48

Dalarna

En het pakket van mijn zoon dan? Ik had vroeger een vrijwel identiek pakket, met textiele werkvormen ipv tekenen, en dat werd toch echt een pretpakket genoemd. Overigens, onderschat die vakken niet, je moet veel kunstgeschiedenis leren, je hebt immers ook een theoriexamen. Het is het dikste boek wat mijn zoon heeft dit jaar.

Elisa

Die wiskunde blijft me achtervolgen, hoe ik het ook wend of keer. Met een havo-diploma oude stijl kan je niet zomaar even een vwo-diploma gaan halen met de opzet zoals die nu is. Wiskunde moet er sowieso bij, dat wordt nogal een inhaalslag als je bedenkt dat ik in mavo 2 nooit een voldoende heb gehaald. Bij C&M zou ik er een taal bij moeten doen, tussen vwo 5- en mavo 3-frans zit ook een behoorlijk gat, bij E&M zou ik ook een vak erbij moeten doen dat ik sinds mavo 3 niet meer heb gehad. Ik kom dus sowieso 2 vakken tekort. Mocht ik na mijn hbo-propedeuse willen overstappen naar het wo, dan moet ik alsnog een wiskundetoets doen. Ik kan natuurlijk wiskundeles gaan nemen, maar dan ben ik zo weer jaren verder. Tegen de tijd dat ik dan afgestudeerd zou zijn ben ik al zo'n beetje pensioengerechtigd.

Ik had dus graag gewild dat wiskunde destijds verplicht was, dan had ik wel gemoeten. Destijds dachten zowel ik als de docenten: ach, ik/ze laat het toch vallen. Als het verplicht is, moet je wel. En of je nou aanleg hebt of niet, als je degelijk les krijgt moet het op jouw niveau te doen zijn. Je moet je alleen niet laten leiden door cliché's als: ik heb nou eenmaal geen wiskundeknobbel. Zolang leerlingen, ouders als leerkrachten dat blijven denken wordt die mythe in stand gehouden. Je zal niet op je sloffen een topper worden in dat vak, maar met noeste arbeid en een open houding zou je het gewoon moeten kunnen halen. Dat zie ik aan mijn dochters, die het wel verplicht in hun pakket hebben.

skik

Dalarna

Dalarna

22-09-2013 om 14:05

Elisa

"Bijna iedereen die ik ken en kende met hetzij een gemengd, hetzij een (overwegend) betapakket, zegt en zei dat ze aan de talen veel meer tijd kwijt waren terwijl het voor de exacte vakken volstaat en volstond om de boel even goed door te nemen. Als je het snapt, valt er verder niet veel te leren. Dat is bij talen heel anders. Zelfs als je goed bent in talen moet je ontzettend veel lezen en leren."

Tja beetje logisch niet? Als je goed bent in beta heb je daar weinig te leren maar als de talen je komen aanwaaien heb je het daar net zo goed een stuk makkelijker mee. Het verschil in niveau bij Engels is veel groter dan bij wiskunde en de kinderen die voorlopen met Engels hoeven echt niet veel te doen (ja even snel een boek doorlezen, het gaat toch sneller dan iemand die een veel slechtere woordkennis heeft. Vergelijk iemand met Avi uit en iemand met Avi groep 5 die hetzelfde boek lezen. Dat is bij Engels echt niet anders.

Katniss

Katniss

22-09-2013 om 14:20

Talen kosten meer tijd

Als ik naar mijn dochter kijk, besteedt ze ondanks haar aanleg voor talen toch meer tijd daaraan. Woorjes moeten namelijk wel geleerd worden, terwijl het bij wiskunde vooral gaat om het doorhebben van het kunstje en het toepassen van formules. Daar hoef je niet echt voor te leren. Ik moest destijds ca. 50 boeken lezen in het examenjaar. Zelfs als je avi uit bent, is dat een aardige opgave want het waren natuurlijk niet allemaal even boeiende boeken.
Verder denk ik dat Engels in het algemeen niet te vergelijken valt met de andere talen. Dochter leest vrij gemakkelijk een Engels boek (ook bijv. Sense & Sensibility), maar met Duits en Spaans is ze echt nog niet zo ver. Daar kom je gewoon veel minder mee in aanraking en dat moet dus vanaf 0 worden opgebouwd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-09-2013 om 14:31

Profielkeuze

Iemand anders gaf nog een goede tip: laat je kind een lijst maken van vijf of meer vakken op volgorde van interesse (die vakken vind ik het leukst/interessant tot minst leuk/interessant) en dan eenzelfde lijst op volgorde van moeilijkst tot minst moeilijk.
Vervolgens maak je een lijst van een aantal mogelijke vervolgopleidingen mbv sites van diverse universiteiten en hogescholen. Kijk dan ook vooral naar de gestelde eisen aan profielkeuze/vakken. Dan neem je de vier profielen erbij en kijk je welke sowieso niet in aanmerking komt/komen. Dan even puzzelen met verplichte- en keuzevakken en dan heb je al een aardig idee van de keuze voor een of twee specifiek profielen.
Dingen zwart op wit naast elkaar zetten maakt de zaak al veel helderder.
Bewust ervoor gaan zitten met je kind, hiermee bezig zijn en praten over zijn/haar toekomst is heel belangrijk. En als ouder ken jij je kind het beste; soms nog beter dan hij/zij zichzelf. Die kids kunnen zich nog vooral laten leiden door puberlijk enthousiasme, irreële, idealistische dromen en leuke hobby's en dan ben jij als ouder nodig om hen even met beide voeten op de grond te laten staan en een weloverwogen keuze te helpen maken.
Het is en blijft lastig, zeker als je kind bepaalde vakken heel moeilijk vindt maar wel erg interessant en vooral als die nodig zijn voor een bepaald profiel en specifieke opleiding.
Bij zoon op school beginnen ze over twee weken met het vak Loopbaanoriëntatie en -Begeleiding en het boek "Profielkiezer". Zeker dat boek is heel handig. In Januari of Februari moeten ze dan een beeld hebben van hun profielkeuze.

Dalarna

Dalarna

23-09-2013 om 06:47

Krin

"Voor een taal geldt dat waarschijnlijk minder - om een studieboek te kunnen lezen is wat toeristisch conversatieDuits niet genoeg (en geloof het nou gewoon, veel studieboeken zijn Duits.)"

Twee dingen:
* Als Duits zo verschrikkelijk belangrijk is voor het lezen van studieboeken: waarom mag je dan ook Frans, Spaans, Grieks of Latijn kiezen? Waar blijft je argument dan?
* Als het om het lezen gaat is een light versie juist prima te doen: ga verder met lezen en verstaan en laat ze niet meer Duits schrijven of praten. Dat lijkt mij een prima oplossing voor een light versie. Je leert toch nog de taal te lezen maar je gaat niet meer verder in zelf schrijven.

krin

krin

23-09-2013 om 09:07

Duits

Dalarna, JIJ zegt dat een tweede taal nergens goed voor is en onnodige pesterij voor NIET-taalvaardigen. IK zeg dat ALS je een tweede taal moet kiezen, Duits best nuttig is. (Die andere talen ook, maar voor Duits is dus nog een extra motivatie te bedenken.)
Als je WEL taalvaardig bent en je kiest toch al voor veel talen, dan is er ook nog Frans, Spaans, Grieks of Latijn.

Ergens wel met Dalarna eens

Ik zie ook wel wat in een light versie voor talen, bijvoorbeeld alleen gericht op het verstaan en lezen van de taal, niet zozeer op de actieve productie ervan. Net zoiets als ANW, dat ook voor alle leerlingen verplicht is en een soort light-sciencevak is.

Het is gewoon zonde om potentiële vwo-N&T/G-leerlingen die moeite hebben met talen havo te laten doen enkel en alleen vanwege die tweede vreemde taal. Maakt het ook voor dyslectici iets makkelijker om een vwo-diploma te halen.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2013 om 13:43

Ontheffing tweede vreemde taal

Je kan ontheffing krijgen van die tweede moderne vreemde taal bij dyslexie oid.:
"In de bovenbouw van het havo is per 1 augustus 2007 een tweede moderne vreemde taal in drie van de vier profielen niet verplicht. Havo-leerlingen kunnen de tweede moderne vreemde taal vermijden door een ander profiel te kiezen dan Cultuur en maatschappij.
Leerlingen in de bovenbouw van het atheneum moeten naast Engels een tweede moderne vreemde taal volgen. Hiervoor kunnen Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Russisch, Arabisch, Turks of Fries worden aangeboden. Leerlingen kunnen hiervan ontheffing krijgen als zij:
een stoornis hebben die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis hebben die effect heeft op taal;
een andere moedertaal hebben dan Nederlands of Fries;
onderwijs volgen in het profiel Natuur en techniek of Natuur en gezondheid, en, bijvoorbeeld door hun dyslexie, zo slecht presteren op de taal waarvoor ze de ontheffing vragen, dat dit naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding in de weg staat.
Voor leerlingen op het gymnasium is geen ontheffingsmogelijkheid geregeld, omdat daar de klassieke taal in plaats van de tweede moderne vreemde taal komt."

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2013 om 13:55

Keuze

Mijn zoon heeft geluk dat hij (achteraf verbazend genoeg) ook goed is in talen en die leuk vindt. Bij de keuze voor zijn profiel en vakken hebben we gekeken naar welke talen hij het leukst en makkelijkst vindt maar ook welke het nuttigst zijn. Op Latijn kan je altijd teruggrijpen; ik heb nog steeds veel profijt van die taal. Grieks vindt hij eigenlijk net iets interessanter maar tenzij je echt iets als Klassieke Archeologie of Klassieke Talen wilt studeren heb je er verder niet zo veel aan behalve dan een flink stuk mooie cultuurgeschiedenis. Vandaar dat hij voor Latijn gaat kiezen. Idem met Spaans. Daar heeft hij net iets minder mee dan met Duits en in Duits is hij beter. Daarom en vanwege de redenen die ik al eerder noemde, kiest hij voor Duits en niet voor Spaans. Verder gaat hij volgend jaar ook Cambridge English doen; een extra keuzemogelijkheid bij hem op school. Omdat hij half-Brits is, bijna beter in Engels is dan in Nederlands en omdat hij heel graag later in Engeland of Amerika zou willen studeren.
Het zou dan N&T met deze talen worden en dan heeft hij volgens mij een bijzonder breed pakket waar hij alle kanten mee op kan. Mooi, zeker omdat hij toch nog niet weet wat hij precies zou willen gaan studeren en wat hij zou willen worden. Nu alleen nog proberen om die 7 gemiddeld voor Wiskunde te staan...

Katniss

Katniss

23-09-2013 om 14:15

Elisa

Zit jouw zoon nu in de tweede of de derde? Hoe kan het dat jullie al zoveel verder zijn met de hele analyse en keuze van het profiel? En kiest hij voor Latijn omdat jij dat beter vindt voor zijn toekomst, of staat hij er zelf ook achter?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2013 om 14:45

Katniss

Hij zit in de derde. Wij hebben ons al zo hierin verdiept omdat hij zo een brede belangstelling heeft maar tegelijkertijd ook de afgelopen twee jaar zoveel moeite had met Wiskunde. Ook vanuit school worden de ouders aangemoedigd om zich nu hierin te verdiepen en de kinderen te begeleiden bij het maken van een keuze omdat er in januari al een (voorlopige) keuze gemaakt moet worden.
We delen dezelfde mening wat Latijn betreft; we overleggen samen en ik probeer hem zo goed mogelijk te helpen bij het maken van de juiste keuzes. Eerst ging het om welk Plusprofiel te kiezen, later om welk keuzevak hij dit jaar zou doen (Science, Drama, Muziek of Sport & Organisatie) en welke taal hij zou laten vallen (Duits of Frans) en nu de profielkeuze. En tot nog toe heeft het allemaal goed uitgepakt en is hij erg blij dat ik hierin met hem meedenk Er zijn natuurlijk kinderen die het allemaal al heel goed weten en/of bij wie het heel duidelijk is maar hij is er niet eentje van. Hij heeft ook ADHD en is natuurlijk nog wat jonger dus hij heeft op veel gebieden een extra handje hulp en begeleiding nodig.

hmm elisa

Je zegt in 1 bericht dat je zoon het allemaal nog niet goed weet en bij wie het allemaal nog niet zo duidelijk is. En dat hij best wat extra hulp en begeleiding nodig heeft. En tegelijkertijd dat jullie dezelfde mening delen wat betreft Latijn.
Hoe komt hij dan aan zo'n duidelijke mening over Latijn? Als het verder allemaal nog zo schimmig is?
Ik denk dat je toch op moet passen met al dat 'wij vinden, wij kiezen, wij denken...". Als 'ie straks gaat puberen kan hij zich daar nog wel eens ernstig tegen gaan verzetten.
Ik zou eerst eens afwachten hoe dit jaar loopt en wat voor inzichten hij (helemaal) zelf opdoet. Je hebt nog tijd zat. Een voorlopige keuze is niet voor niets 'voorlopig'. Ik ken kinderen die zelfs aan het eind van de zomervakantie nog van profiel geswitcht zijn...

Yura

Yura

23-09-2013 om 16:27

Okk hmm

Ik vind je ook wel erg stellig hoor. Nu begrijp ik dat je zoon op een soort plusvwo zit, dus misschien werkt het wat anders. Maar bij mijn kinderen krijg je dus pas in de derde economie, waarbij ook aandacht voor M&O in de loop van het jaar. Verder krijgen ze ook pas in de derde natuurkunde en scheikunde apart en wordt pas vanaf januari een beetje duidelijk wat het verschil is tussen wiskunde A en B. Hier was het dus echt wel even nodig om te kijken hoe dit soort vakken gingen lopen.
Jij kiest voor NT met talen, maar waarom niet met economische vakken, economie of M&O of beide? Die vakken zijn ook heel goed voor je algemene ontwikkeling en misschien wil hij later voor zichzelf beginnen dan is het ook wel handig als je weet wat debet en credit is bij wijze van spreke. Heel veel vakken zijn erg nuttig en je kunt ze helaas niet allemaal kiezen. Daarom hebben wij de keuze vooral laten afhangen van waar zoon goed in is en wat hij leuk vindt. Dus werd het NT met biologie en M&O als keuzevak en Duits als vreemde taal. Dat laatste is hij helemaal niet goed in, maar in Frans ook niet en hij had niet meer keuzes.
Bij dochter die nu in de 3e zit verwacht ik gezien interesses en waar ze goed in is ook NT met biologie en daarbij Latijn als vreemde taal, maar het laatste keuzevak kan van alles nog worden, misschien wiskunde D, een extra taal (lijkt me onwaarschijnlijk, is ze slecht in), M&O, economie. Dat moet in de loop van dit jaar duidelijk worden als ze wat meer zicht op die vakken heeft.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2013 om 17:09

Kiezen

Mijn zoon zit idd op een plusgymnasium dwz een gymnasium waar de stof een stuk sneller en dieper gaat.
Overigens is het uiteraard mijn zoon die kiest, niet ik. Maar hij vraagt wel mijn hulp en mening, net zoals school hun hulp en mening zal geven mbt profielkeuze en -vakken. Natuurlijk staat e.e.a. nog niet vast maar bepaalde zaken zijn al wel behoorlijk duidelijk. Bijvoorbeeld dat hij natuurkunde, science en scheikunde heel interessant vindt en dat hij al vanaf kleins af aan interesse heeft in astronomie/kosmologie. En dat hij dol is op gamen
Latijn vindt hij heel interessant; hij is er ook goed in en vanaf het begin dat hij Latijn kreeg zag hij al dat dit hem hielp bij het leren van de andere talen. Duits is na Engels zijn favoriete moderne vreemde taal. Economie en Biologie vindt hij saai en lastig; ik denk ook niet dat hij daarover van mening gaat veranderen, hem kennende. M&O heeft hij nog niet gehad dus dit zou ook nog een mogelijke optie kunnen zijn.
Ook wij laten de keuze dus vooral afhangen van waar hij goed in is en wat hij leuk vindt. Hij heeft nu een globaal idee van zijn profielkeuze en vakkenpakket maar uiteraard kiest hij de definitieve invulling hiervan pas aan het eind van dit schooljaar.
Enne, hij is allang een "echte" puber hoor De kont tegen de krib gooien, eigenwijs zijn, zich afzetten en grenzen opzoeken Maar hij heeft ook zoveel zelfinzicht dat hij weet dat hij in veel opzichten nog mijn hulp en advies nodig heeft, er dus om vraagt en het ook op prijs stelt. Hij heeft nu eenmaal ADHD, heeft grote moeite met executieve vaardigheden en hij is nog maar 12 dus hij heeft gewoonweg meer sturing nodig dan een ander kind. Die krijgt hij dan ook van mij, van school en van zijn therapeut totdat hij er steeds minder behoefte aan heeft en het minder nodig heeft op weg naar volwassenheid. Sturing is wat anders dan pushen. Maar je gooit je kind dat nog niet kan zwemmen ook niet zomaar in het diepe onder het mom van: "je bent nu oud en zelfstandig/vaardig genoeg". Puberhersenen zijn nog volop in ontwikkeling; met name die delen die bij het maken van dit soort keuzes een rol spelen zijn nog niet genoeg gerijpt en al helemaal niet als je ADHD hebt.

Yura

Yura

23-09-2013 om 18:30

Duidelijk

Ok, zo is het duidelijker. Het is dus meer een idee dat je hebt.
Bij ons was het zo dat iedereen een gemeenschappelijk deel heeft: Nederlands, Engels, gym, anw, ckv, wiskunde en een tweede vreemde taal. Daarnaast heb je het profieldeel, in het geval van NT: natuurkunde en scheikunde en dan moest je binnen dat profiel nog een keuze maken tussen biologie of wiskunde D en daarnaast heb je dan nog 1 keuzevak, dat mag alles zijn. Nu weet ik niet of dit wettelijk zo is vast gelegd of door onze school deels bepaald, maar als dat overal is dat je dus nog een keuze moet maken tussen biologie of wiskunde D, dan zou dat bij jouw zoon nog even een puntje van aandacht kunnen zijn begrijp ik als hij niks aan biologie vindt, dan blijft alleen wiskunde D over.
M&O was bij ons in de derde nog onderdeel van het vak economie. Ik heb daar dus niet veel van mee gekregen, maar blijkbaar was het zoon wel duidelijk, want op een gegeven moment kondigde hij aan dat hij liever M&O ging doen dan economie. Prima, beide nuttige vakken, jammer dat hij niet beiden kon doen. De school heeft daar in ieder geval niks over gezegd dat je meer dan 1 keuzevak zou mogen doen en ik denk ook niet dat je de meeste pubers zover krijgt

Jillian

Jillian

23-09-2013 om 19:16

Inderdaad in overleg

Mijn zoon leunt ook erg op ons als het om dit soort beslissingen gaat. Hij vindt het zelf vaak moeilijk om beslissingen te nemen. Daarnaast raakt hij makkelijk het overzicht kwijt. Hij is in gedrag ook jonger dan zijn kalenderleeftijd. Bij dit soort keuzes verdiep ik mij van te voren goed in de mogelijkheden. Zoon krijgt informatie die op school gegeven wordt vaak maar half mee. Om hem goed te begeleiden lees ik dus eerst rustig alles zelf door. Als ik zelf weet wat er verwacht wordt dan ga ik met hem in overleg. Hij mag uiteraard zelf beslissen maar ik help hem wel. Ik vertel hem bijvoorbeeld over welke studies je met welk profiel kan doen. Ik vraag hem ook naar wat hij de leukste vakken vindt en wat hij de moeilijkste vakken vindt en dat soort dingen. Daarna hebben we dat allemaal opgeschreven en op basis van die informatie hebben we het profiel gekozen en de extra vakken.
Ik weet dat we hierin dus best veel invloed op hem hebben en dat hij zeker door ons is gestuurd tijdens de beslissing. Ik weet zeker dat zijn broer straks veel zelfstandiger zal zijn en veel meer zelf het heft in handen zal nemen. Dan laat je een kind ook veel eerder zelf dit soort beslissingen nemen zonder je ermee te bemoeien.
We hebben echter niet voor hem gekozen. We hebben hem tips gegeven en inderdaad wat gestuurd maar uiteindelijk heeft hij zelf de beslissing genomen.
Ik vind het ook vrij normaal om dit samen te doen. Niet alle kinderen zullen daar behoefte aan hebben maar veel kinderen vinden die steun prettig. Ik zou zelf als ik nu zou studeren bijvoorbeeld en vakken moest kiezen het ook prettig vinden om te overleggen over mijn keuze met anderen. Niet dat ze voor me beslissen perse maar wel dat ze hun ideeën aandragen en mening geven.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2013 om 19:30

Yura

Het gemeenschappelijke deel en de vakken die jij noemde zijn inderdaad verplicht; Maatschappijleer hoort daar ook bij. Voor N&T zijn daarnaast ook Wiskunde B, Natuurkunde en Scheikunde verplicht alsmede een van de vakken Biologie, Informatica, Wiskunde D, NLT (Natuur, Leven en Technologie) en O&O (Onderzoek en Ontwerpen). Het hangt er van af welke van die vakken de desbetreffende school aanbiedt. De school van zoon is naast een Universumschool ook een Beta-Excellent school dus alle bovengenoemde vakken worden aangeboden. Biologie en Wiskunde D wordt het voor zoon dus niet; eerder O&O, NLT of Informatica. En dan als keuzevak waarschijnlijk Duits. Ik geloof dat je meerdere keuzevakken mag kiezen maar de studiebelasting wordt dan wel fors meer en dat moet je wel aan kunnen... Zoonlief gaat natuurlijk ook nog Cambridge English doen en dat is niet mals; in de vijfde doen ze daar al examen in.

Ach tja, we zien wel. Het is gewoon handig om al een bepaald beeld te hebben maar niemand kan koffiedikkijken en interesses en kunde/vaardigheden kunnen nog veranderen. Eerst moet zoonlief maar eens doorkrijgen dat je niet pas de avond van tevoren aan een repetitie, werkstuk of presentatie kan beginnen "Ja mama, je hebt gelijk, ik moet beter plannen en er niet zo makkelijk over denken maar er is net een nieuwe game uit en ik heb nog zoveel ideeën om die game nog leuker te maken blablabla..." Zucht. School is echt veel meer en moeilijker geworden dan in mijn tijd maar de denkwijze van die pubers is hetzelfde gebleven...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2013 om 19:45

Jillian

Ook al ben ik al geruime tijd volwassen, bij het nemen van belangrijke beslissingen en lastige keuzes vraag ik ook nog graag om de mening en het advies van mijn moeder en mijn beste vrienden en stel ik hun ideeën zeer op prijs... Dit geldt ook vice versa. Ik vind dat alleen maar logisch en natuurlijk. Anderen kijken met een ongenuanceerde en frisse blik en kunnen je wijzen op zaken die je anders wellicht ontgaan of juist op zaken waar je een irreëel beeld van hebt; hebben geen last van valse emoties en kunnen je behoeden voor impulsiviteit en naïviteit. Toch hartstikke fijn als anderen met je meedenken? En in het geval van kinderen m.i. echt nog nodig.

tuurlijk

Over dingen praten en meedenken enz. lijkt me volkomen logisch dat je dat als ouder doet. Maar dat is wat anders dan een mening opdringen. Misschien komt het alleen maar zo over, maar als je het steeds hebt over 'wij vinden dat...' enz. dan wekt dat een indruk van weinig vrijheid tot eigen meningsvorming voor je zoon.
Nogmaals: misschien komt het alleen maar zo over door je woordkeuze. Ik hoop het. En ik denk dat een 12 jarige best wat kan puberen, maar dat het echte werk nog komen gaat. Al kan ook dat altijd meevallen natuurlijk

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2013 om 20:31

Jippox

LOL Ik had met zoon "afgesproken" dat hij een hele leuke puber zou worden Tot nog toe valt het alleszins mee, na van de eerste schrik bekomen te zijn en een nieuwe handleiding uitgevogeld te hebben Maar ik hou er wel rekening mee dat het over een tijd wat heftiger gaat worden; don't worry=P

Het zal idd wel een kwestie zijn van inadequate woordkeuze; macht der gewoonte aangezien zoon en ik al zo lang met zijn tweeën zijn...

Yura

Yura

23-09-2013 om 20:39

Beta excellent

Ik moet zeggen dat wij daar met de keuze van de scholen helemaal niet op gelet hebben welke vakken als keuzevak in het NT-profiel konden. Ik wist toen nog helemaal niet hoe het met die profielen zat. Bij ons kun je dus alleen biologie of wiskunde D kiezen, ik weet ook niet hoe dat met de andere scholen in de omgeving zit. Gelukkig pakt dat zowel in zoons als dochters geval goed uit, omdat ze beiden biologie leuk vinden en er goed in zijn. Ze willen beiden (denken ze nu) iets in de medische (onderzoek) richting doen, dus dan moet je het er sowieso bij hebben.
Zijn trouwens 2 totaal verschillende kinderen ook al lijkt dat in dit draadje niet zo.

Dalarna

Dalarna

23-09-2013 om 20:41

Fiorucci

Je vroeg naar jouw zoons 'pretpakket' maar hij doet toch de mavo? Geen profielen dus toch?

Aan het werk met een toekomstdroom

Mijn zoon (Havo 3) droomt van een technische opleiding en het lijkt hem dus logisch het NT profiel te kiezen. Toen waarschuwde ik hem wel dat hij wel wiskunde-B waardig moet zijn om dit profiel te kunnen kiezen en dat zonder dit profiel zijn gedroomde vervolgopleiding niet mogelijk is.
Ik heb hem nog nooit zo snel zijn wiskundeboeken zien pakken voor zijn huiswerk! Ik hoop van harte dat zijn ijver vruchten afwerpt en dat hij niet te snel denkt "ik weet het wel", want ook voor wiskunde geldt "oefenen-oefenen-oefenen" als je wiskundeknobbel van gemiddeld formaat is. Het idee dat je het truukje wel doorziet en daarom niet meer hoeft te leren werkt heus niet altijd als je een opgave krijgt die er toch weer anders uitziet of wat langer geleden is behandeld. "Ja, er was een truukje voor, maar hoe zat het ook alweer?"

Weinig keus

Gisteren een ouderavond gehad op de school van mijn havo-3-dochter, waarbij informatie over de profielkeuze gegeven werd. Nou, dat was lekker overzichtelijk. Vanwege de specifieke aard van de school en de grootte (kleinte eigenlijk) bieden ze alleen C&M en E&M aan. Omdat het een kleine school is, kunnen ze alleen het minimale aantal keuzevakken bieden, zodat je eigenlijk niks te kiezen hebt. Bij E&M is een tweede vreemde taal als keuzevak verplicht, bij C&M economie. Het enige verschil tussen die twee profielen is dus wiskunde bij E&M en een derde vreemde taal bij C&M. Aangezien dochter vanwege haar dyslexie een derde vreemde taal niet ziet zitten en de optie open wil laten om na de havo naar het vwo te gaan wordt het dus E&M. Hoeven we verder niet over na te denken.

skik

Yura

Yura

24-09-2013 om 11:56

Raar

Jeetje dat is wel heel erg weinig keus zeg. Kun je dan helemaal geen NT en NG doen? Dat vind ik wel raar zeg. Ik weet dat de keus beperkter is als de school kleiner is. Zo werd er op mijn eigen (categoraal gym) geen economie 2 gegeven bijvoorbeeld. Maar dat je bepaalde profielen niet kunt doen gaat wel heel ver. NT is juist het profiel waarmee je bijna alle studies nog kunt doen, bovendien is er in de maatschappij een tekort aan technisch opgeleiden. Als het om mijn kinderen zou gaan zou ik serieus een overstap overwegen hoor, gezien hun interesse in de NT vakken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2013 om 14:08

Skik

Skik, ik heb even gezocht en er staat heel duidelijk in diverse rapporten en andere documenten van de Onderwijsraad en de Rijksoverheid dat iedere school wettelijk verplicht is alle vier de profielen aan te bieden. Scholen kunnen wel naar gelang hun aanbod/grootte bijvoorbeeld maar 1 profielkeuzevak aanbieden ipv 2, 3 of 4 maar er moet gekozen kunnen worden tussen de vier profielen! Ik zou als ik jou was zsm een afspraak maken met de school van je dochter, dit vermelden en exact vragen hoe en wat. Je kan ook zelf contact opnemen met het ministerie van OCW en dit voorleggen http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/contact-met-ocw

Hier meer info over profielen en de opbouw van de bovenbouw Havo/VWO:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/havo-en-vwo
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-houdt-de-2e-fase-in-het-voortgezet-onderwijs-in.html

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2013 om 18:16

dalarna

Nee, maar wel sectoren. Hetzelfde dus, maar het heet anders.
Wat vroeger een pretpakket was, en wat hij heeft, valt onder gezondheid en welzijn.

Yura en Elise

Deze school is geloof ik de enige school in Nederland die niet 4 maar slechts 2 profielen biedt, met toestemming van het Ministerie natuurlijk. Dat weet je ook bij inschrijving, dus als je al een betavoorkeur bij je kind vermoed dan is deze school niet de meest logische keuze. Er werd bij de profielkeuze-info verteld dat als leerlingen toch besluiten N&T of N&G te willen doen, ze na het derde jaar over moeten stappen naar een andere school. In de onderbouw wordt natuurlijk wel bio en nask gegeven, dus de leerlingen kunnen wel een gefundeerde keuze maken. Een enkeling verlaat inderdaad na de onderbouw de school om een betaprofiel op een andere school te gaan doen.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2013 om 18:37

Skik

Aha, zo zit dat; ik verbaasde mij al zeer Maar er is toch ook een regelgeving waardoor kinderen met dyslexie vrijstelling kunnen krijgen voor een tweede/derde moderne vreemde taal? Kan je dochter daar dan geen gebruik van maken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.