Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

13-09-2013 om 23:23

Bemoeien met profielkeuze?


Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-09-2013 om 15:12

Profielkeuze

Dirksmama je hoeft geen account te hebben; alle info over profielkeuzes op Qompaz kan je ook zonder account lezen. Alleen voor exclusieve gedeelten en diensten heb je een account nodig. Die tip van Yura is een goede.

Overigens vind ik de term "pretpakket" ook heel erg denigrerend. Het impliceert dat talen en gammawetenschappen makkelijker zouden zijn dan exacte vakken en dat is beslist niet zo. De studielast en -belasting is even zwaar.

En dat een tweede vreemde taal verplicht is, is logisch. Studenten worden geacht in staat te zijn tot het lezen van wetenschappelijke teksten in in ieder geval het Engels en Duits of een andere moderne taal. De meeste wetenschappelijke teksten zijn geschreven in het Engels en Duits. Of je nu Natuurkunde, Archeologie of Sanskriet studeert.

Zoonlief begint zich ondertussen al een aardig beeld te vormen van zijn profielkeuze: N&T met Latijn als vreemde taal en Duits als keuzevak. Hij zou het liefst ook Grieks en Spaans willen houden maar aangezien het anders wel erg veel en zwaar zou worden kiest hij voor Latijn omdat dit toch een handige basis vormt bij de beheersing van andere talen en wetenschappelijke termen en Duits omdat dit handig is bij wetenschappelijke literatuur. Plus dat hij deze twee talen het leukste vindt en er net iets beter in is. Nu maar hopen dat hij gemiddeld een 7 kan komen te staan voor Wiskunde. We gaan er wel van uit want hij kan het wel. Hij was en is ontzettend goed in rekenen en automatiseren dus die basis beheerst hij. Hij moet vooral werken aan het correct en netjes formuleren en opschrijven van de juiste uitwerkingen.

Ik had en heb nog steeds heel veel profijt van mijn kennis van vreemde talen; zeker van Latijn. Ik ben dan ook heel blij dat zoon deze ook leuk vindt, er goed in is en deze wil houden. Wiskunde heb ik nooit gemist alhoewel ik het echt wel jammer vind dat ik er totaal geen aanleg voor heb; ondanks oprechte interesse en jarenlange goede bijles. Was ik er wel goed in geweest had ik geneeskunde of astronomie willen studeren...
Ik mag gerust stellen dat ik een buitengewoon goed stel hersens heb maar dat kwartje is gewoon nooit gevallen... Een taal als Japans of Arabisch leren gaat me vrij makkelijk af maar het duizelt me van zelfs de simpelste wiskundesommen

Wiskunde

Ik had waarschijnlijk met goede leraren het huidige wiskunde best aangekund. Het is nu anders dan vroeger.
Maar 35 jaar geleden, twee jaar lang een wiskundeleraar die vond dat wiskunde niks voor meisjes was, en die als standaard antwoord gaf als je uitleg vroeg 'dat komt volgend jaar wel' (oftewel 'blijf maar zitten'), was het laten vallen na de 4e van wiskunde een enorme bevrijding.
Wel zuur dat ik in latere jaren in beroepskeuzetesten e.d. meestal als beta scoorde. Maar goed talen liggen me gelukkig ook wel.

Dalarna

Dalarna

19-09-2013 om 08:37

elisa

Waar heb ik het over talen en gammawetenschappen (is volgens mijn bron geen woord voor vakken op havo/vwo overigens dat omvat studies die je na het VWO kan doen zoals psychologie, sociologie, antropologie en economie bijv) een pretpakket zou zijn?

Een pretpakket is in mijn ogen iets van vroeger, iets waarmee je ook nog eens minder kans hebt om een goede opleiding en werk te krijgen. Door de hogere eisen en de vier profielen is er geen pretpakket meer mogelijk dus ik snap jullie weerstand niet.

Verder: lezen in Duits? Ga toch weg, we leven in 2013 hoor! En wat dan nog, je kunt nog steeds Frans kiezen? Waarom stellen ze Duits dan niet verplicht?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2013 om 14:39

Pretpakket

Wat versta jij dan onder een pretpakket? Volgens Wiki: "Een pretpakket is een pejoratieve (=negatieve) benaming voor een vakkenpakket op de middelbare school dat weinig of geen exacte vakken bevat. De benaming "pretpakket" kan als neerbuigend worden ervaren, omdat ze suggereert, dat iemand met zo'n pakket de weg van de minste weerstand kiest. Bij een dergelijke houding ten opzichte van zo'n vakkenpakket wordt buiten beschouwing gelaten dat specifieke omstandigheden (bijvoorbeeld dyscalculie), aanleg of belangstelling iemand kunnen motiveren een pakket te kiezen met weinig of geen exacte vakken." Jij zegt "Een pretpakket is in mijn ogen iets van vroeger, iets waarmee je ook nog eens minder kans hebt om een goede opleiding en werk te krijgen." Er bestond en bestaat niet zoiets als een pretpakket. Met een talenpakket of als equivalent het huidige C&M profiel kan je heel veel studies doen en ook een goede baan krijgen. Het ligt er maar net aan in welke richting je geïnteresseerd bent. En met een niet-pretpakket is het ook niet gegarandeerd dat je betere kansen hebt op werk. Dus ik vind dat een nogal ongenuanceerde en denigrerende uitspraak.

Ik noemde gammawetenschappen maar bedoelde natuurlijk gammavakken; alle vakken die niet tot de alfa- en bètavakken behoren.

Denken dat een tweede vreemde taal zinloos is, is echt naïef. Vooral als je een baan zoekt is een moderne vreemde taal extra een mooi pluspunt en vergroot je je er je carrièrekansen mee; er zijn zoveel bedrijven waar ze zitten te springen om mensen die naast Engels ook Duits of Frans spreken. Vergeet niet dat Duitsland, Frankrijk en België belangrijke handelspartners zijn. Bij gebrek aan kennis van de buurtalen houdt de communicatie snel op.

Frans en Spaans zijn een van de meest gesproken talen ter wereld en Frans is de derde taal op het Internet; na Engels en Duits. Daarnaast gebruiken vooral medische en economische studies nog redelijk veel Duitse boeken/bronnen en het grootste gedeelte daarvan is nog niet vertaald. Verder gaat het ook om de algemene taalvaardigheid; dit is inherent aan de algemene ontwikkeling en noodzaak tot het kunnen communiceren in een wereld die steeds multi-cultureler wordt.

Naast wiskunde dus ook een tweede moderne vreemde taal verplichten is logisch en zinnig.

Dalarna

Dalarna

19-09-2013 om 15:05

Tja

Ik heb het over vroeger! Een tijd waarin je zonder bétavakken je VWO diploma kon halen. Nu kan dat niet meer dus ik zou niet weten waarom je nu nog steeds een pretpakket kan nemen.

Er zijn zat kinderen die het VWO prima doorlopen tot ze moeten kiezen en twee vreemde talen moeten nemen. Ik vind het belachelijk en dat we zoveel handelspartners hebben: prima maar daar hoeft niet iedereen zes jaar Duits voor gehad te hebben. Verdeel die taken, net zoals overal. Niet iedereen hoeft Duits te praten.

Verder vind ik het zo'n vreemde reden dat je twee buitenlandse talen moet hebben de handelspartners, de boeken en dat er bedrijven zijn die zitten te springen om mensen die die taal beheersen. Ten eerste is Frans/Duits niet te behalen op een near-native niveau en DAT is wat die bedrijven willen als ze handel drijven. Daarnaast spreken Duitsers ook prima Engels (hoe moeten die zich handhaven in Europa, op internet etc?) Verder: je mag kiezen welke taal dus zeggen dat er nog zoveel boeken in het Duits zijn: so what? Wat heb je daaraan als je Grieks kiest? Of Frans?

Er zijn zoveel kinderen die zich fluitend door de betavakken werken en al moeite genoeg hebben met Engels. Zorg dat die mensen verder komen met Engels maar laat dit talent niet afstromen naar de Havo!

Elisa

Mijn man heeft een tijd gewerkt bij een hightech bedrijf dat nauw samenwerkte met een Duits en een Frans bedrijf. De voertaal was altijd en immer... Engels (of, oke, Frenglish met de Fransen). Dus volgens mij valt het allemaal reuze mee met die 'onmisbaarheid' van Duits en Frans enzo.

Katniss

Katniss

20-09-2013 om 12:22

Ja, die talen

Ik heb ook in vier talen examen gedaan, en heb het idee dat dat toch wel de weg van de meeste weerstand was. Gek genoeg was ik niet eens slecht in natuur- en scheikunde, maar omdat ik nooit hoger heb gehaald dan een 2 voor wiskunde mocht ik die vakken niet kiezen. Ik vind het wel heel jammer dat dochter vorig jaar al een taal heeft moeten laten vallen, en volgend jaar gaat er dus weer een vanaf (ik vrees Duits). Het zou het leven een stuk makkelijker maken als ze gewoon Duits en Spaans zou mogen houden, naast Engels. Ik ben wel jaloers op mensen die door de bètavakken huppelen, volgens mij zijn die toch slimmer dan de taaltalenten Onderzoek heeft ook uitgewezen dat de gemiddelde TU-student een hoger IQ heeft dan andere studenten. Maar goed, dat is verder niet relevant natuurlijk. Je hebt het maar te doen met de talenten die je krijgt.

Jillian

Jillian

20-09-2013 om 12:56

Dalarna

De titel pretpakket wordt dus gebruikt voor een pakket zonder beta vakken. Het woord pretpakket duidt erop dat het blijkbaar veel makkelijker is alfa vakken te studeren dan beta vakken. Je geeft aan dat je blij bent dat dit niet meer mogelijk is. Tegelijk zeg je echter dat talen voor sommige leerlingen echt heel moeilijk zijn en dat het dus verkeerd is als ze twee vreemde talen moeten kiezen in hun pakket. Dus tegelijk zeg je eigenlijk dat talen blijkbaar onderdeel van een pretpakket zijn en dat die vakken moeilijk zijn als je er geen aanleg voor hebt. Dan is het dus geen pretpakket.

De term pretpakket is inderdaad redelijk negatief; alsof talen en geschiedenis minder voorstellen dan natuurkunde en wiskunde.

Jillian

Jillian

20-09-2013 om 13:09

Praktisch nut

Het praktische nut van de meeste vakken is ver te zoeken. Ik heb in 9 vakken eindexamen gedaan. De meeste vakken heb ik nooit meer nodig gehad. Ik heb bijvoorbeeld in wiskunde eindexamen gedaan. Leuk vak maar nooit meer gebruikt. Geldt ook voor geschiedenis, deels voor Nederlands (literatuur), biologie, economie, aardrijkskunde...
Ik heb rechten gestudeerd en de enige vakken die ik actief nog heb gebruikt tijdens mijn studie en daarna zijn de talen. Ik had Frans en Engels in mijn pakket en beide talen heb ik actief gebruikt. Niet alleen tijdens het wonen in het buitenland maar ook tijdens mijn studie en nu ook voor mijn werk. Dat zijn de enige vakken waarvan ik concreet zeg dat ze nut hebben voor mij.
Het enige vak waarvan ik spijt heb dat ik het heb laten vallen is Duits. Op mijn vakgebied is er ontzettend veel vakliteratuur in het Duits. Lang niet alles is vertaald in het Engels. Ik heb dus later alsnog wat Duits bijgeleerd zodat ik belangrijke teksten kan lezen. Achteraf wilde ik dus dat ik Duits had gehouden.

Kortom de enige vakken die ik echt concreet nuttig vond en vind tijdens mijn studie en loopbaan zijn juist de talenvakken.

Voor iemand die natuurkunde heeft gestudeerd zal dit ongetwijfeld anders liggen. Voor die persoon heeft natuurkunde en scheikunde misschien juiste het meeste nut gehad.

Dit is ook de reden waarom ik een zo breed mogelijk vakkenpakket aan zou moedigen. Je weet namelijk vaak nog helemaal niet op je 15de wat je gaat studeren en hoe je leven gaat lopen. Je kan dus nog helemaal niet weten wat je later nodig gaat hebben.

Daarnaast is het sowieso goed om je op jonge leeftijd breed te ontwikkelen, iets te leren over veel verschillende zaken en een goede en brede algemene ontwikkeling te verkrijgen.

Op school zitten gaat niet alleen om iets leren wat misschien van praktisch nut kan zijn maar het gaat er ook om het eigen maken van kennis die nuttig is voor je ontwikkeling als mens en om de wereld beter te leren begrijpen.

Als je mij vraagt naar welke vakken praktisch nut voor me hebben gehad dan zal ik antwoorden de talen. Als je me echter vraagt welke vakken hebben bijgedragen aan mijn ideeën, gedachten en interesses en ontwikkeling dan zal ik antwoorden alle vakken die ik heb gevolgd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-09-2013 om 13:40

Dalarna

Het huidige profiel C&M zou je wel degelijk een "pretpakket" kunnen noemen ook al is wiskunde C verplicht. Maar ik stel voor dat je de term pretpakket gewoon niet meer gebruikt want veel mensen nemen daar echt aanstoot aan. Verder kan je twijfelen aan het praktisch nut van veel vakken maar zoals Jillian ook al zegt, gaat het ook en vooral om een stuk algemene ontwikkeling en -vaardigheden.Je zit niet voor niets op het VWO; het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Dat vergt nogal wat kennis en vaardigheden. Al helemaal als je nagaat dat het gros van de studenten moeite heeft met het lezen en toepassen van wetenschappelijke teksten, zelfs in het Nederlands.

krin

krin

20-09-2013 om 13:47

ah, daar is het pretpakket weer

Ik had jaargenoten op het VWO die ontzettend veel pret beleefden aan wis- natuur- en scheikunde, en met twee vingers in hun neus hun schoolonderzoeken en eindexamen haalden. Als ik ze bang wilde maken, vertelde ik ze hoeveel boeken ik per week moest lezen voor al mijn talen en hoe leuk het was om een middag te doen over het ontleden, vertalen en uit je hoofd leren van een bladzijdje Beatus ille (Horatius). Ze kregen er nachtmerries van. Er waren er maar weinig die in alles goed (genoeg) waren.
Ieder zijn eigen pretpakket, wil ik maar zeggen. Ik neem geen aanstoot aan de term, hoor, ik had daadwerkelijk pret met mijn talen. Zoals de echte bèta's pret hadden met hun vakken.
Ik ben het dan ook met Jillian (geloof ik) eens: een richting die én breed is, én goed aansluit op talenten, daar zou ik op sturen als zoon op dit moment voor de keuze stond.

Stokbrood

Stokbrood

20-09-2013 om 13:53

Pret

Ik vind 'pret' een positieve benaming. En ik vind het heel erg slim, om een pakket te nemen, met vakken die je leuk vindt en die niet te moeilijk voor je zijn.
En inderdaad, mijn beta pakket, was geweldig voor mij. Ik hoefde echt niet veel te doen. Vooral de examenweek was een makkie. Voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde hoef je nauwelijks te leren. Even wat dingetjes doornemen en klaar is kees. Ik was ook nauwelijks nerveus voor mijn examen. Alleen Nederlands vond ik een ramp. Ik kan nog steeds geen 'samenvattingen' maken zoals je dat daar geleerd wordt. Als ik een tekst moet samenvatten, maak ik lijstjes en stroomschema's, niet een nieuw stuk tekst, wat heb je daar nu aan?

Fransien

Fransien

20-09-2013 om 14:52

Terug naar de vraag

Wat ik zou doen bij mijn kind is een lijst maken van alle beroepen die hem/haar wel wat lijken en kijken welke vakken je daarvoor nodig hebt (welke vakken verplicht/gewenst zijn bij de opleiding tot dat beroep). Dan begin je een idee te krijgen van een grote gemene deler in vakken en daarmee in profiel.
Mochten er wat teveel interesses zijn, ach, van mij mag ze een dubbel profiel, niets mis met hard werken.

Dalarna

Dalarna

20-09-2013 om 19:29

tja

"Dat vergt nogal wat kennis en vaardigheden. Al helemaal als je nagaat dat het gros van de studenten moeite heeft met het lezen en toepassen van wetenschappelijke teksten, zelfs in het Nederlands."

Tja, ik vraag me dan af waarom jij er geen moeite mee hebt dat mensen geen natuurkunde, geen normale wiskunde of biologie hoeven te nemen. Waarom zijn die vakken niet nodig voor je 'kennis en vaardigheden'? Je hebt toch gewoon drie jaar lang een hele reeks talen gehad, je moet die drie jaar toch goed zijn doorgekomen om verder te gaan.

Verder zou ik nog graag zien waarom je Duits zo verschrikkelijk belangrijk vindt terwijl je Duits helemaal niet hoeft te kiezen als tweede buitenlandse taal. Wat heeft het dan nog voor zin om als argument te gebruiken dat er zoveel geschreven is in Duits als je ook Grieks kan nemen?

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2013 om 14:35

duits

Als je in grensgebieden woont kan duits echt handig zijn. Los daarvan, mijn man heeft veel contact met duitse fabrieken en de voertaal is toch echt duits.

Tonny

Tonny

21-09-2013 om 16:01

Tja, pretpakket

Dat heb ik ook. Zes vakken havo, geen wiskunde - en ook nooit gemist. Onze kinderen werden niet zo gepamperd, die zijn alle vier met wiskunde de wereld in gegaan.

(Dat we in klas 3 iets boekhoud-achtigs kregen van een overspannen docent die na een half jaar weg ging zonder dat ik iets had opgestoken, speelt nog wel eens op, op zeldzame momenten. Ik heb nu eenmaal veeeel meer met letters dan met cijfers. )

Pretpakket

Ik had een onvervalst pretpakket. Nederlands, Engels, Duits, Economie, Geschiedenis en .... Tekenen. Daar kan je dus niks mee. Dat kon vroeger, een allegaartje aan vakken zonder richting kiezen. Ik ben bij klasgenoten wel meer rare combinaties tegengekomen. Tegenwoordig zitten de vakkenpakketten zo in elkaar dat het in elk geval een logisch setje is. Nadeel is wel dat als je het ene kiest, het andere goeddeels uitsluit, maar het is beter dan een pakket waarbij je voor massa's vervolgopleidingen bij voorbaat uitgesloten bent. Resultaat: ik weet nog steeds niet wat ik worden wil als ik groot ben. En mijn 45e verjaardag is niet ver weg meer.

skik

Jillian

Jillian

21-09-2013 om 16:58

Skik

Met zo'n vakkenpakket als jij had kon je nog van alles studeren hoor. Bijvoorbeeld rechten, economie, talen, literatuur, geschiedenis, sociologie, antropologie maar bijvoorbeeld ook leraren opleidingen of journalistiek of weet ik veel. Eigenlijk bijna alles in de alfa/gamma richting.
Had je toch nog iets in de B wetenschappen gewild was het om best mogelijk geweest met deel certificaten. Psychologie bood bijvoorbeeld in mijn tijd standaard wiskunde aan in het eerste jaar voor studenten die geen eindexamen hadden gedaan in de wiskunde.
Ik vind jouw pakket ook niet heel onsamenhangend. Je had talen, geschiedenis en daarnaast economie. Het is ongeveer hetzelfde pakket als wat nu een CM pakket zou zijn (behalve dan dat je nu dus verplicht wiskunde hebt). Je hebt nu uiteraard meer vakken maar verder is jouw vakkenpakket helemaal niet minder onsamenhangend dan een huidig CM pakket (of zelfs EM pakket, met weer dus wiskunde)

Dalarna

Dalarna

21-09-2013 om 17:28

tja

Waarom wordt skik er niet op afgerekend dat ze het woord 'pretpakket' gebruikt?

Kon je in 'onze' tijd wel met maar 1 buitenlandse taal het VWO doen? Ik weet wel dat je niet Engels hoefde te hebben op de Havo, dus een klasgenoot van mij deed als enige niet examen in Engels maar in Duits.

Hmm Jilian

Ehm, met dat vakkenpakket kon ik het gros van de studies die jij opnoemt niet gaan doen, want ik heb alleen een havodiploma, zoals je kan zien aan de 6 vakken die ik opnoemde. Hbo journalistiek, communicatie of de Pabo had nog wel gekund, maar dat moet je maar net leuk vinden.

Ik vind mijn pakket trouwens wel onsamenhangend. Je zegt wel dat bijna alles in de alfa/gammarichting is, maar ik heb maar 5 'echte' vakken gedaan, dus van alles een beetje weinig. Meer van alles wat. Geen echt talenpakket, geen wereldoriëntatiepakket, en met economie zonder wiskunde begin je ook weinig.

Ik doe nu hbo toegepaste psychologie, omdat je daar ook zonder wiskunde in je pakket toegelaten wordt, maar statistiek breekt me echt op. Ik heb wiskunde na mavo 2 laten vallen. Voor psychologie aan de uni moet je ofwel eindexamen wiskunde hebben gedaan of een aan dat niveau gelijk zijnde wiskundetoets halen (ook 20 jaar geleden al).

Ik vind het een goede zaak dat er tegenwoordig uit vier profielen of sectoren gekozen kan worden. En dat wiskunde (al is het maar wiskunde 'light') voor iedereen op mavo, havo en vwo verplicht is.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2013 om 17:59

Ja Dalarna

Dat kon toen nog. Ik had Nederlands, Engels, Wiskunde a, Wiskunde b, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie in mijn pakket. Ik geloof eigenlijk.niet dat ze het tegenwoordig makkelijker hebben op het vwo.

Dalarna

Dalarna

21-09-2013 om 18:23

Ginny

Precies en dat sterkt mij alleen maar dat het pretpakket iets van vroeger was en wel degelijk bestond! Mijn zus had net zo'n pakket als Skik alleen geen economie (weet niet wat dan) en is daarna de HBO gaan doen: lerares tekenen en geschiedenis...

Natuurlijk is het ook pret als je goed bent in betavakken en alleen maar betavakken kan nemen maar een pretpakket heeft in mijn ogen niets te maken met een pakket wat voor JOU makkelijk is maar waar je daarna veel minder mee kan. Nu is een pretpakket niet meer mogelijk.

Als er nu als argument wordt gebruikt dat Duits zo belangrijk is vraag ik mij af waarom dat vroeger dan niet zo was. Als wiskunde zo belangrijk is: waarom mag dat dan wel in een lightversie en één van de twee buitenlandse talen niet?

Tijgeroog

Tijgeroog

21-09-2013 om 18:26

Ja dalarna

En een goede vriend deed eindexamen vwo met Duits als enige vreemde taal. Overigens is hij daarna jarenlang leraar Engels op een buitenlandse privé school geweest.

krin

krin

21-09-2013 om 18:31

Dalarna

Ik doe een gooi.
Mensen die slecht zijn in wiskunde zullen geen studie gaan doen waar veel en complexe wiskunde bij komt kijken. Wat statistiek, dat soort dingen, een basis, dat is wat ze nodig hebben. Het is niet light om ze te matsen, het is light omdat ze niet meer nodig hebben.
Voor een taal geldt dat waarschijnlijk minder - om een studieboek te kunnen lezen is wat toeristisch conversatieDuits niet genoeg (en geloof het nou gewoon, veel studieboeken zijn Duits.)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-09-2013 om 19:34

Skik e.a.

Mijn moeder (nu 78) had alleen huishoudschool gedaan. Zo'n 10 jaar geleden heeft ze via het volwassenenonderwijs uiteindelijk haar Havo-diploma gehaald en in verschillende talen (Nederlands, Engels, Frans en Duits) zelfs VWO-examen gedaan. Niet omdat ze op haar leeftijd nog zou willen gaan studeren maar puur voor de lol en voor haar talenkennis. Helaas is ze net als ik slecht in de exacte vakken (van wie zou ik het nou hebben? en was het vroeger niet mogelijk, zeker niet in haar omstandigheden en situatie, anders had ze Natuurkunde of Astronomie willen studeren (grappig dat mijn zoon dit dus ook wilt).
Als je je studiemogelijkheden wilt vergroten zou je alsnog je VWO-diploma kunnen halen maar via het HBO naar WO is uiteraard ook een mogelijkheid. En/of via de OU studeren.
Het is een kwestie van de juiste balans zien te vinden tussen je interesses en capaciteiten. En op alle niveaus, in alle richtingen zijn mensen nodig. Van verpleegkundige tot professor, van docent tekenen tot advocaat. Of niet; de werkgelegenheid is tegenwoordig sowieso stukken minder gunstig dan "vroeguh" Sommige sectoren bieden nu meer werkgelegenheid dan vroeger, andere meer en andersom. Kies datgene waar je hart ligt en wat je aan kan; dat is de beste motivatie en stimulans. En waar een wil is, is vaak een weg. Zo heb ik zelfs anderhalf jaar verpleegkunde gestudeerd en tot mijn stomme verbazing was wiskunde zelfs voor mij toen goed te doen Omdat ik ouder was, omdat het anders werd gebracht en uitgelegd, omdat het zo praktijkgericht was? Wie weet.
En nee, wat iemand ook onder "pretpakket" verstaat, het bestaat objectief niet. Het is en blijft een term met een negatieve associatie en doet geen recht aan de reden(en) waarom mensen voor een bepaald pakket kiezen. Gelukkig hebben we allemaal andere interesses, kwaliteiten en capaciteiten. En of mijn zoon nou leraar Klassieke Talen of Gamedesigner of Astrofysicus wilt worden, het maakt mij niet uit; het ene is niet beter of slechter dan het andere. Als hij maar kiest voor datgene waar zijn hart ligt en waar hij zich verder in wilt verdiepen.

Clowntje

Clowntje

21-09-2013 om 20:15

Ja, maar 'pretpakket'

Had toch allen maar te maken met de studie last tijdens het eindexamen.

Voor de talen hoef je nu eenmaal minder voor te leren dan voor economie en wiskunde.
En verder helemaal niet of dat nu veel makkelijker was dan andere vakken (dat was tenminste zo bij ons op school maar misschien waren we niet zo 'waardegevend' naar elkaar wat betreft vakken pakket,,....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-09-2013 om 21:31

Clowntje

Dat is dus echt pertinent niet waar, dat je voor talen minder hoeft te leren dan voor de exacte vakken wat het eindexamen betreft. Dat is een hardnekkig vooroordeel en daar komt dan die onterechte term "pretpakket" weer om de hoek kijken. Bijna iedereen die ik ken en kende met hetzij een gemengd, hetzij een (overwegend) betapakket, zegt en zei dat ze aan de talen veel meer tijd kwijt waren terwijl het voor de exacte vakken volstaat en volstond om de boel even goed door te nemen. Als je het snapt, valt er verder niet veel te leren. Dat is bij talen heel anders. Zelfs als je goed bent in talen moet je ontzettend veel lezen en leren.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2013 om 21:56

pretpakket

Mijn zoon doet dit jaar examen: Nederlands, Engels, Duits, Aardrijkskunde, Tekenen en Biologie.
Komt best in de richting van een pretpakket dus..

Clowntje

Clowntje

22-09-2013 om 03:48

Elisa

Ik wil ook helemaal niet zeggen dat het makkelijker is maar ik heb altijd begrepen dat het daarom zo heette. Voor het eindexamen kon je voorde talen niet veel leren (stampen, uit je hoofd).

Je moest idd wel heel veel lezen voor de talen....

Dalarna

Dalarna

22-09-2013 om 08:56

Clowntje

Ik denk inderdaad dat er veel meer 'definities' van pretpakket zijn dan de mensen hier denken.

Ik denk niet zo negatief over pretpakketten en weet in ieder geval dat ze nu niet meer bestaan. Verder ben ik het met Elisa eens: als betavakken jou liggen heb je daar weinig huiswerk aan. Mijn zoon heeft weinig tijd te besteden aan wiskunde om een goed cijfer te halen. Meedoen in de les, even de opgaven maken en klaar. Ik hoor van andere kinderen dat ze alle opgaven minstens twee keer moeten maken met hulp en dan nog met moeite een zes halen.

Mijn zoon is meer tijd kwijt met Engels, leest ook heel langzaam dus het kost hem veel tijd om een boek door te worstelen dus veel talen en veel lezen zou hem meer tijd kosten.

Ik heb met pretpakket ook vooral tekenen of handvaardigheid in mijn hoofd erbij als je daar (itt mijn zus) helemaal niets mee wilt doen in je vervolgopleiding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.