Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
69er

69er

19-02-2015 om 10:15

beloning latijn

Wij belonen onze zoon als hij een cijfer haalt dat 9,5 of hoger is. Deze beloning bestaat dan bijv. uit engels drop voor het vak engels, kiezen wat we eten, welk extra lekkers voor het weekend. Nu komt hij straks thuis met een 10 voor latijn. ( weliswaar voor een klein SO), maar voor een vak dat hij niet leuk vindt, net weer voldoende voor staat( en na dit jaar ook zo snel mogelijk van af wil). Nu kan ik hem gewoon weer het menu laten bepalen, of is er iets passend bij dit vak dat ik hier tegenover kan zetten......
(Mijn man wil zich wel opofferen om met hem een weekendje naar Rome te gaan haha!)

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 10:18

Laat het hem zelf verzinnen!

Misschien komt hij wel met iets origineels wat je zelf niet bedacht had?

Christel

Christel

19-02-2015 om 10:41

Jeetje

een 9,5 of hoger en dan belonen met kiezen wat je gaat eten.

Hier kiest iedereen een keer per week wat hij/zij wil eten en dat terwijl één kind zeker weten niet overgaat dit jaar (havo 3). En iets extra lekkers voor in het weekend wordt meestal gekozen door degene die toevallig mee is boodschappen doen (de jongste dus meestal).

Ik vind het nogal erg streberig klinken. Is een 9,3 dan niet goed genoeg?

Evanlyn

Evanlyn

19-02-2015 om 10:53

hier

Negens worden hier niet beloond, want die worden gehaald voor vakken die ze toch geen moeite kosten. Voor een moeilijk vak heb ik laatst 2x geld uitgedeeld: de helft voor de puber die eindelijk een 7 had gehaald, de andere helft voor de puber die het haar geduldig had uitgelegd.

Een Asterix en Obelix?

Vindt-ie dat leuk?

Mixer

Mixer

19-02-2015 om 11:10

Poe

Ik zou het gewoon op pizza houden...

Belonen doen we hier niet, zeker niet op cijfer omdat ze de beste cijfers over het algemeen halen voor de vakken waar ze het best in zijn en toch al goed voor staan. Dat kost dus relatief weinig moeite. Ik was veel blijer met de 6,5 voor Duits (na 'n 1, een 4,5 en een 5) dan de 10 (gemiddeld!) voor informatica.

Als hij met veel moeite Latijn op een voldoende heeft gekregen is dat natuurlijk wel bewonderenswaardig, dat zou ik misschien ook wel belonen. Niet op afspraak (als je dit doet dan...), maar gewoon spontaan..

En hier kiezen de kinderen al regelmatig wat we gaan eten, dan hoef ik dat niet te doen

69er

69er

19-02-2015 om 11:30

gevoelig

Dit kind is daar gevoelig voor. Het kan het verschil maken tussen zich inzetten of niet. Hij is zelf met een 6je wel tevreden en wij proberen zijn joepiegevoel, een goed cijfer, beloning voor zijn inzet thuis nog een keer aan te dikken door een heel klein feestje te maken. En die 9,5 omdat het toch speciaal moet blijven, niet omdat we met minder niet tevreden zijn. (om dit niveau te doen moet hij wel 7,5 gemiddeld en een goede inzet laten zien. Dat kan hij wel, maar....)
Mijn dochter was direct ook in een hoerastemming haha,:" mam, pizza of lasagne hoort daar toch ook wel een beetje bij hè?". Die gaat straks haar broertje bewerken.
Asterix en Obelix hmmm, misschien een idee, hij houdt niet van lezen ( behalve dondald duck), maar de asterix kent hij niet.

Ik stap zo even op de fiets en dan laat ik m zelf verder kiezen. Zal het wel kip met patat en appelmoes worden.

Moni

Moni

19-02-2015 om 11:38

Ik zou ook gaan voor Asterix en Obelix

Kun je er altijd nog een feestelijk toetje bij doen voor de directe beloning waar iedereen van kan meegenieten.

myrthe

myrthe

19-02-2015 om 11:59

hier

Hier wordt bij een 9,5 of hoger bitterballen gehaald. Dan geniet iedereen mee. Dit gebeurt niet heel vaak (bovenbouw) maar voelt steeds voor iedereen als een feestje. Wat we ook wel eens doen als iemand veel hoger scoort als normaal (jongste dochter scoorde bv een 7 voor een vak waar ze onvoldoende voor staat), dat we dan ook bitterballen halen. Dat voelt dan toch goed en iedereen juicht mee (want bitterballen). Het gaat ons meer om het feestgevoel dan om voor een beloning te werken.
Voor latijn zou ik inderdaad of asterix of iets italiaans kiezen.

myrthe

myrthe

19-02-2015 om 12:00

correctie

hoger DAN normaal

Ava

Ava

19-02-2015 om 14:14

Belonen

Belonen doen we wel maar niet voor cijfers.

Met twee totaal verschillende kinderen (een leert graag, is een streber, alleen het hoogste cijfer is goed genoeg -waar ik zelf ook een beetje 'moe' van wordt maar sowieso liever heb dan de insteek van de ander-. De ander die het al snel goed genoeg vindt, niet te motiveren is (was?), alles afraffelt, veel beter kan dan hij laat zien maar minder snel hoge cijfers haalt als de ander) haaromeb ik d moeite om te belonen voor cijfers. Een haalt met minder moeite betere cijfers en de ander zie ik dan afhaken. Ik heb het geprobeerd en dat werkte prima voor de eerste (hoewel de intrinsieke motivatie leek te verschuiven en iets minder werd). Het leek de ander te demotiveren.

Het werkt beter als ik beloon voor inzet, dan komt het goede cijfer vanzelf hoop ik. De laatste dagen worden ze beloond met schermtijd en ik heb nu twee kinderen die constant taken willen doe en aanbieden om schermtijd te verdienen. Die taken bestaan uit huishoudelijke taken en uit huiswerk, extra oefeningen voor een vak wat nog niet lekker gaat ed. Ik hoop dat dit blijft. Het is wel zoeken, passen en meten, bij ons dan.

Als het belonen van hoge cijfers, loont, zou ik ermee doorgaan. Het is wel grappig dat het niet voor iedereen even goed 'werkt'. Dit systeem zal ook niet voor elk kind weggelegd zijn. Ik vraag me af of er ooit onderzocht is welke ingrediënten je nodig hebt, voor bepaalde beloningssystemen. Niet alleen werken ze niet altijd maar soms kan je ook iets teniet doen of juist iets aanmoedigen wat niet de bedoeling was.

Ik heb weleens een kind op de basisschool gefeliciteerd met een 3. Die was zo faalangstig terwijl ze altijd goed haar best deed. De ervaring dat je met een 3 ook gewoon doorleeft gunde ik haar.

Juno

Juno

19-02-2015 om 15:26

Taart

Kind moest laatst een moeilijk examen bij scouting doen. Echt geblokt er voor. Mijn moeder was heel verbaasd dat ik taart had gehaald want ik wist immers nog niet of ze het gehaald had. We hadden taart omdat ze zo ontzettend haar best had gedaan, hard heeft geleerd en het heel spannend vond. De beloning stond los van de uitslag.
Aan de andere kant heb ik op advies van de docent Grieks ook weleens puber omgekocht als hij over zou gaan. Voor ieder cojfer belonen zou ik niet doen, om de redenen die al eerder in het draadje genoemd zijn.

69er

69er

19-02-2015 om 16:48

positief

Nou de sfeer was erg goed. Hij ging zelfs zover dat hij misschien toch latijn nog maar ging doen volgend jaar en precies wou weten hoe dat nu zat met die cijfers en overgaan. De asterix vond hij waarschijnlijk niet leuk, daar keken ze op school wel eens naar in het frans... en dit weekend wordt het een broodje gezond met soep.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.