Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tigerlily

Tigerlily

11-03-2016 om 00:39

Bellen of niet??

Vanmiddag na schooltijd was iets vervelend gebeuren op de schoolplein.

Een vader van de klasgenootjes was ontzettende boos op mijn zoon.
Hij pakte hem, versleepte en gebracht hem naar de bovenverdieping van de school om samen met zijn juffen/meesters praten.

Gelukkig kwam ik net op de schoolplein,en zag ik hoe hij pakte,
en versleepte hem.
Ik was ook ontzettende boos op de vader,
schreeuwde tegen hem, en vroeg ik hem aan waarom hij deed dat.
Volgens hem dat mijn zoon zijn dochter(een van de klasgenootjes van mijn zoon )uitgescholden heeft, net als "hoer".
Maar alleen slechts een keer, ook nog dat mijn zoon NOOIT haar pestte,
dat weet die meisje ook.

Het meisje die een dochter van hem is, eigenlijk zware gepest door andere klasgenootjes sinds groep 1/2.
Omdat ze heel erg "monoloog was/is, praat ze non-stop tegen de juffen/meesters en zelfs ze vaak die meisje sturen naar de andere lokaal om alleen te lezen of werk af te maken.

Natuurlijk moest mijn zoon tegen haar "sorry" zeggen,
de probleem van vandaag was opgelost.

Maar ik kan niet accepteren wat hij tegen mijn zoon deed;
natuurlijk corrigeren is nodig, ben ik niet tegen.
Maar hoeft hij niet mijn zoon zo hard pakken en versleepten!

Iedereen zagen zijn gedrag op de schoolplein vond het niet normaal;
en zei ze tegen mij dat ik
een contact met Jeugdzorg(of andere juiste adres) moet nemen.

Als jullie weten, ben ik een buitenlander(kom ik uit een van de EU)
en heb ik helemaal geen idee wat moet ik doen.
In mijn land ook ouders mogen natuurlijk andere kinderen corrigeren,
maar never nooit pakken en verslepen!

Natuurlijk wat mijn zoon deed was helemaal niet netjes, maar toch 12 jaar oud, vergeet hij niet zo'n moment in toekomst,
Ik kan niet accepteren wat hij deed tegen mijn kind.

Ga ik de Bureau Jeugdzorg of andere inlichting bellen om te klagen?
Trouwens is dat normaal in Nederland zo'n gedrag tegen de kinderen?
Mijn zoon was erg geschrokken, en wilt hij niet naar school,
want als iemand zo reageerde, kan ik goed verstellen waarom hij wilt niet!


Mijntje

Mijntje

11-03-2016 om 06:41

school

Ik zou vandaag even met de juf/hoofd school hierover praten en je zoon verzekeren dat jij hem vandaag op tijd haalt. School moet dit oppakken, niet jeugdzorg???
Dat meisje kan er niets aan doen, ik denk dat je zoon slachtoffer was van alle opgekropte woede van die vader, maar het staat natuurlijk buiten alle proportie. Misschien kan je -als jij bent bekoeld- met die vader gaan praten, maar misschien beter met school erbij.

@Emma

@Emma

11-03-2016 om 06:42

Schrik

Wat zul je geschrokken zijn! Nee, het is hier ook niet normaal dat ouders kinderen van een ander op die manier corrigeren. Het is op school gebeurd, dus daar zou ik beginnen. Vraag een gesprek met de intern begeleider aan en bespreek je zorgen. Vraag aan ze hoe je hierop moet reageren. Zij kennen deze vader en zijn dochter.

Edwina

Edwina

11-03-2016 om 07:29

Nee

Nee, dit is niet normaal in Nederland. Zo zeer niet normaal, dat ik betwijfel of ik je wel goed begrepen heb. Bedoel je dat die vader je zoon over de grond sleepte? Of dat hij hem bij de bovenarm pakte en dat ze samen naar de meester of juf zijn gegaan. Dat vind ik nog wel kunnen, zo lang je zoon mee loopt en hem dus geen pijn wordt gedaan, al zou ik het zelf niet doen. Maar gelet op de reactie van anderen op het schoolplein, was het heftiger dan dat. Daarmee weet je dus al dat het niet normaal is in Nederland. Die vader zal inderdaad het gevoel gehad hebben dat hij eindelijk een van de pestkoppen te pakken had. Of misschien was 'hoer' een scheldwoord dat hem boos maakte. Als het mijn zoon was zou ik ook heel boos zijn, dat wil ik niet hebben. Er gelden geen andere normen voor mannen en vrouwen. Ik zou - als ik dacht dat dat kon - de vader aanspreken, of anders de leerkracht van mijn kind en eventueel via de leerkracht de directeur of de interne contactpersoon.

vlinder72

vlinder72

11-03-2016 om 07:45

niet normaal

Natuurlijk is dat niet normaal. Ik zou naar de leerkracht gaan om dit te bespreken. Meer kan je niet doen.

Maar het gedrag van je zoon is ook niet normaal. Wanneer dacht hij dat het een goed idee was om een meisje dat al gepest wordt een hoer te noemen? En geloof je nou echt dat dat de eerste was? ik denk dat die vader ontplofte toen hij dat woord hoorde. Mijn dochter werd op haar vorige school ook gepest. Ik heb toen ook zin gehad om zo'n pestkop eens flink te knijpen of aan de haren mee te sleuren naar de de leerkracht of ouders. Je weet waarschijnlijk ook wel dat pestkoppen met veel wegkomen en heel veel ouders ontkennen dat zijn of haar kind pest. Deze vader hoorde het en ondernam gelijk actie.

@Emma

@Emma

11-03-2016 om 08:37

Vlinder

Gelukkig noem je zelf al dat het beter is om dat op school te bespreken. En: topicstarter zegt toch ook dat haar zoon zich niet zo had mogen gedragen?
Ik zou ouders die geweld gebruiken nooit rechtstreeks aanspreken als het om dit soort gevoelige dingen gaat.

@nnemoon

@nnemoon

11-03-2016 om 09:06

Tigerlily

Maak het niet erger dan dat het is. Vraag een gesprek aan op school met leerkracht en vader van het meisje en praat het uit.

Ik vind dat die vader niet zo had mogen reageren maar misschien was dit net de druppel die de emmer deed overlopen. Wat is de reden dat dat meisje al jaren zo gepest wordt. Is er geen pest protocol op die school?

Ik hoop ook dat je zoon er van heeft begrepen dat als je een meisje respectloos behandel dit de gevolgen kunnen zijn.

Jaina

Jaina

11-03-2016 om 09:44

Nou

Als mijn zoon een meisje hoer noemt dan heb ik er geen enkel bezwaar tegen dat de vader of moeder mijn zoon naar de leraar toe meesleept. En als mijn zoon niet uit zichzelf gaat dan vind ik het niet vreemd dat hij hem beet pakte. Het lijkt me niet dat je zoon over de grond heeft meegesleept maar meer hem heeft beet gepakt bij de arm en zo heeft meegetrokken?
En hopelijk zal je zoon het inderdaad altijd onthouden, wijze les.

lieverdje

lieverdje

11-03-2016 om 10:29

niet goed, wel begrijpelijk

De vader had jouw zoon natuurlijk niet zo ruw mogen meeslepen naar de leerkrachten, maar het lijkt mij heel begrijpelijk dat er een bom barstte bij de man. Al is het waar, het maakt niet uit dat het 'pas' de eerste keer was dat je zoon dat meisje heeft uitgescholden voor hoer. Hij was waarschijnlijk de zoveelste die haar uitschold, en laten we eerlijk zijn, "hoer" is niet zomaar een scheldwoord. Laat dit een les voor je zoon zijn, dat hij zoiets nooit meer doet. Misschien beseft hij nu hoe kwetsend dat is! En hij heeft nu gezien dat als mensen tot het uiterste getergd worden, ze wel eens hard terug kunnen slaan.

Misschien wel goed dat de vader een dader aan de haren mee naar school sleept (alhoewel hij dat niet letterlijk moest doen!), want blijkbaar laat de school ook wat steken vallen in hun anti-pestbeleid.

lieverdje

lieverdje

11-03-2016 om 10:39

en wat heb je aan klagen?

Wat denk je te bereiken met klagen bij Jeugdzorg?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-03-2016 om 11:41

Woest

Ik ben niet agressief aangelegd maar ik denk dat ik me heel erg zou moeten inhouden als mijn dochter, of een ander meisje, of ik zelf, door zo'n snotjong zou worden uitgescholden met dit woord.
Natuurlijk blijf je af van andermans kinderen, maar ik zou zeker wel met enige dwang dit joch naar de directeur begeleiden. Is hij nou helemaal *** ** *** *********

Bureau jeugdzorg?

Bureau jeugdzorg inschakelen in deze situatie gaat echt veel te ver. Je zou hun kunnen bellen als je zelf problemen met de opvoeding van je kinderen of als je zorgen maakt over hoe iemand anders met zijn kind omgaat. Dit gaat om een incident.

Wat hierbij kan doen is, de vader zelf aanspreken. Het is begrijpelijk dat die vader kwaad is, maar het is gewoon niet normaal om een kind ruw vast te pakken en naar de juf/meester te slepen. Je kunt naar de juf/meester van je kind of directeur van school. Praat met je eigen kind. Vraag wat er precies is voorgevallen en maak duidelijk dat je andere kinderen niet hoort uit te schelden of te pesten.

wat je ook kunt doen

Ook al was die vader fout met zijn aanpak, ik zou het bij 'mijzelf' houden. Ik zou je zoon (nogmaals) excuses laten maken aan het meisje èn aan haar vader. En hem vooral daar bij laten zeggen dat hij begrijpt dat hij heel verkeerd bezig was en dat hij nooit meer zoiets zal zeggen.
En verder zou ik tegen mijn zoon zeggen dat als hij ooit nog zoiets flikt, dat wat die vader deed echt he-le-maal niets is bij wat hij van mij kan verwachten.

Vader en een gesprekje over pesten

Misschien ook wat begrip opbrengen voor vader. Doodziek wordt je van het pesten en je kunt je kind, dagelijks, er niet tegen beschermen. Ik kan me voorstellen dat het dan weleens fout loopt en een kind dat juist helemaal niet vooraan staat met pesten, een misverstand heeft, waar je als ouder dan je kalmte verliest. Vooral vaders.
Misschien een keer bij een andere gelegenheid die vader zijn verhaal uithoren. En bij je eigen kind ook het begrip kweken voor de situatie van het meisje en haar vader. En je kind uitleggen dat hij misschien vreselijk geschrokken is van deze over de top reactie, maar dat het deze vader zijn onmacht is omdat hij het gepest bij zijn dochter niet kan verteren. Wat zou jij dan doen? Nuttig gesprekje over pesten en de dingen eromheen.

Axel

Axel

12-03-2016 om 16:35

schelden

Jouw zoon mag nooit dat woord gebruiken. Niet voor de lol en niet om mee te schelden.
Als hij dat bij mijn dochter had gedaan had ik hem ook bij de kraag genomen en mee naar binnen getrokken.
Ook al is hij niet de standaard pester, aan mij zou hij een verkeerde hebben.
Ik heb ervaring met gepest worden en elke vorm van schelden maakt ze klein. Een litteken erbij en een groot gevolg voor de toekomst.
Mocht jouw zoon mijn zoon zijn dan was het probleem niet opgelost met sorry zeggen.
Wat mij betreft mag je blij zijn dat het hierbij gebleven is en hopelijk heeft je zoon ervan geleerd.

@Emma

@Emma

12-03-2016 om 16:56

Tuurlijk

Scholen zijn dol op kinderen en ouders ouders die vinden dat je erop mag slaan als iemand iets zegt dat je niet aanstaat. Enig idee hoeveel werk ze daaraan hebben? Er is helemaal niemand hier die beweert dat je wie dan ook voor hoer mag uitschelden.

Axel

Axel

12-03-2016 om 17:50

@Emma

Ik zeg nergens dat je er op los mag slaan, dus ik weet niet wat je bedoelt. Wel dat zo'n woord niet in de mond van een 12-jarige thuishoort. En ook dat hij daarmee wel eens iemand kan tegenkomen die dat niet accepteert, waarbij het de zoveelste aanval op zijn/haar kind is.

@Emma

@Emma

12-03-2016 om 18:07

Axel

"Als hij dat bij mijn dochter had gedaan had ik hem ook bij de kraag genomen en mee naar binnen getrokken"

Als iemand mijn dochter op die manier naar binnen zou trekken zou ik dat als zeer gewelddadig opvatten. En het is door omstanders ook zo opgevat.

Jaina

Jaina

12-03-2016 om 18:10

Niet gewelddadig

Ik vind een kind mee naar binnen trekken helemaal niet zeer gewelddadig. Zeker als het kind niet uit zichzelf naar de leraar gaat als hier om verzocht wordt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je als ouder dan ingrijpt en het kind beet pakt en dan meesleept naar de leraar. Ik zou er geen seconde moeite mee hebben als het mijn kind zou zijn. Ik zou er meer moeite mee hebben dat mijn kind zoiets zou zeggen.

Het verhaal

Je weet nog helemaal niet of het hele verhaal wel klopt er is zo makkelijk een misverstand. Een kind dat voortdurend gepest wordt kan van een onhandig misverstand herinnerd worden aan de nare gevoelens door het pesten en om haar vader een kloppend verhaal te geven er van maken dat het om een scheldwoord als 'hoer' gaat. Terwijl het misschien gewoon een misverstand is. Zeker als het om een kind gaat dat niet tot het groepje pesters behoort.
Misschien liep hij haar voorbij terwijl ze verwachtte dat hij haar, zoals gewoonlijk, zou groeten, of iets van dergelijke strekking.
Dus ik zou er ook niet te snel vanuit gaan dat zoon 'hoer' gezegd heeft.
En als dat wel zo zou zijn, zou ik me toch afvragen waar dat vandaan komt en hoe dat zo gekomen is.
Eerst het verhaal uitzoeken met beiden en het bespreken met beiden.
Anders escaleren zaken alleen maar.

Henriette123

Henriette123

12-03-2016 om 19:09

Anne J

De vader van het meisje hoorde dat de jongen hoer riep.
Ook ontkendej d jongen het niet, lijkt mij dus geen misverstand

Axel

Axel

12-03-2016 om 21:18

zeer gewelddadig?

Nou dat vind ik niet. Een tegenstribbelend kind is echt geen ramp. Het woord hoer daarentegen vind ik bijzonder vervelend om te horen uit een 12-jarige en zou ik niet accepteren, niet van mijn eigen kind en niet van een ander kind. En als daar problemen mee zijn dan moet je eerst te rade gaan bij je eigen kind dat het woord uit het gouden keeltje weet te persen en uitleggen wat dat voor effect heeft op mensen. Daar heb je geen instantie voor nodig.

Edwina

Edwina

13-03-2016 om 07:21

Aanhouding

Op zich vind ik het goed dat de vader de jongen naar de leerkracht bracht en hem niet zelf begon uit te foeteren. Het is een soort aanhouding. Daarbij mag je niet meer geweld gebruiken dan nodig is om te voorkomen dat iemand ervan doorgaat. Een licht tegenstribbelend kind bij de bovenarn pakken en mee naar binnen nemen kan, wat mij betreft. Als het schoolplein geschokt achter bleef en de jongen de volgende dag niet meer naar school durft ging het waarschijnlijk te ver.

Tigerlily

Tigerlily

13-03-2016 om 14:52

Hoer?

Hoer is een Nederlandse woord. Maar hoer is ook een beroep in Nederland. Waarom is het niet goed?

Axel

Axel

13-03-2016 om 16:40

wat

wat denk je zelf?

@nnemoon

@nnemoon

13-03-2016 om 19:44

Sorry?

Een hoer is een lelijk woord voor iemand die in de prostitutie werkt. Makkelijk gezegd je verdient je geld door seks te hebben met vreemden. Het lijkt me NIET NORMAAL dat je dat tegen een klasgenootje roept.

Tigerlily

Ja, hoer is een legaal beroep in Nederland. Maar waarom scheldt je zoon dat meisje uit voor hoer en niet voor kok, dokter of leraar? Omdat hoer ook een scheldwoord is waarmee men bedoelt dat het meisje of de vrouw een ordinaire slet is die met iedereen seks heeft. In neem aan dat dat in jouw eigen taal ook zo is. Heel zwak excuus dus wat je aanvoert.

skik

Edwina

Edwina

13-03-2016 om 20:24

Dus toch

Ah, Mix1 is toch Tigerlily. Ik dacht het taalgebruik al herkend te hebben.

Het is in het algemeen beter om niet te schelden, maar als je scheldt, blijf dan weg bij de discriminatiegronden. Niet schelden op grond van ras, geslacht, seksuele geaardheid of handicap. Mensen die schelden met hoer, vinden het vaak geen probleem dat een man met iedereen seks heeft. Gigolo komt waarschijnlijk minder hard aan dan hoer, maar je zou het waarschijnlijk ook niet leuk vinden als je zoon voor gigolo werd uitgescholden. Of voor pooier. Door te schelden met hoer, maak je dus een onderscheid tussen mannen en vrouwen. Ik vind het zorgwekkend dat een jongen van 12 al zo denkt. Daar zou bureau jeugdzorg wel iets te doen hebben. Dat leidt vooral tot woede, dat zo'n snotjoch, dat nog niets gepresteerd heeft, toch al beter denkt te zijn dan vrouwen.

Ik neem ook aan dat je zelf niet wilt dat jij, je dochter, of je moeder uitgescholden wordt voor hoer. Dan sta je ook niet toe dat je zoon andere vrouwen daarvoor uitscheldt - al is het een legaal beroep in Nederland.

Pleinverbod

Als het geen incident is maar vader gaat zich vaker te buiten, al is het uit onmacht, kan hij van school een schoolpleinverbod krijgen.

Hopelijk gaat de zoon wel weer naar school anders zou ik toch wat dieper in het verhaal duiken en meer uitleg geven of zoon in contact brengen met deze vader.

Straattaal

Richting de bovenbouw gaan kinderen ook experimenteren met straattaal of televisietaal. Ze leren pas later in welk milieu je welke taal kunt gebruiken.

Ze volgen daarbij het voorbeeld van andere kinderen/de televisie en kunnen schrikken van de reacties die ze teweeg brengen als ze dat op een verkeerd moment of in een verkeerde groep of situatie uiten.

Het kan zelfs zo zijn dat het als kameraadschappelijk gezien wordt om elkaar foute scheldwoorden toe te dichten tot het een relatieve buitenstaander overkomt terwijl je juist vriendschappelijk wilde doen.

Kinderen moeten ook kunnen oefenen en fouten durven maken waarna uitleg en correctie volgt. Bij een kind dat al gepest wordt kan dat heftiger aankomen en escaleren.

Bal

Bal

13-03-2016 om 21:08

Uuuuh

Ik heb een zoon die niet altijd zijn grenzen goed kent en er soms een heftig scheldwoord uitflapt, dus dat experimenteren met straattaal kan ik volgen, maar ik kan je verzekeren dat hij het woord hoer nooit heeft uitgekraamd en dat laat hij ook echt wel uit zijn hoofd. Dus volgens mij kunnen ook experimenterende kinderen best wel begrijpen wanneer ze echt te ver gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.