Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leo

Leo

04-11-2013 om 17:27

Beleid schooladvies in 2014-2015

De verplichte B.O. eindtoets komt er volgend jaar. Deze toets is zo laat in het jaar dat deze niet bruikbaar is voor het schooladvies. Wordt de NIO dan gedaan vroeg in het jaar?

M.a.w. hoe gaan de scholen het schooladvies onderbouwen vanaf volgend schooljaar? Zijn hier al protocollen voor?

Zoek al een tijdje maar kan niks vinden op het internet.

wizzer

wizzer

04-11-2013 om 17:38

ten eerste de wet ten tweede de regionale afspraken

Dit zegt de wet:
"Ten behoeve van iedere leerling in het achtste schooljaar stelt het
bevoegd gezag voor 1 maart een schooladvies vast omtrent het volgen
van aansluitend voortgezet onderwijs als bedoeld in de Wet op het
voortgezet onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in de
Wet op de expertisecentra. Het schooladvies maakt onderdeel uit van het
onderwijskundig rapport. Indien de leerling blijkens de uitslag van de
centrale eindtoets of andere eindtoets, bedoeld in artikel 9b, beschikt over meer kennis en vaardigheden dan die waarop het schooladvies berust,
heroverweegt het bevoegd gezag het schooladvies. Indien hierbij wordt
afgeweken van de uitslag van de centrale eindtoets of andere eindtoets,
wordt dit gemotiveerd. "

Verder worden in veel regio's bovenschoolse afspraken gemaakt (zoek bijvoorbeeld op BOVO of POVO procedure).

Verder moet de eerste kamer nog stemmen, en gezien de opstelling van het CDA de laatste tijd zou het beste mogelijk zijn dat die deze keer tegenstemt, dan halen ze geen meerderheid volgens mij.

Leo

Leo

04-11-2013 om 18:01

@wizzer

@Wizzer bedankt voor de bovenstaande antwoord.
Ik dacht dat de eerste kamer procedure slechts een formaliteit was?
Op diverse sites zie ik het volgende staan:

-----------
Eindtoets basisonderwijs wordt verplicht

Met ingang van het schooljaar 2014-2015 wordt het voor alle leerlingen in het reguliere basisonderwijs verplicht een landelijke eindtoets te maken. Voor het speciaal (basis)onderwijs is gekozen voor een latere invoeringsdatum, 2015-2016, omdat het gebruik van eindtoetsen nog niet op alle scholen praktijk is.
In maart 2013 is een wetsvoorstel ingediend.
Er komt een eindtoets maar er kunnen meerdere aanbieders zijn waarvan de toetsen aan landelijk vastgestelde criteria voldoen en die gerelateerd zijn aan de referentieniveaus taal en rekenen.
De eindtoets wordt afgenomen tussen 15 april en 15 mei waarbij het College voor Examens per jaar de precieze datum bepaalt.
Het schooladvies is leidend maar als de uitslag van de eindtoets hoger is dan vindt een heroverweging van het schooladvies plaats. Voor ouders is er een beroepsmogelijkheid als zij het niet eens zijn met het advies.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-11-2013 om 21:05

Lijkt mij

dat de entreetoets of drempeltoets dan bepalend gaat worden. Het VO wil toch wat zien.

termijnen

Ik begrijp dat ouders een beroepsmogelijkheid hebben tegen het advies, maar ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat. De termijn zal wel de standaardtermijn van 6 weken zijn. Als het advies vlak voor 1 maart gegeven wordt loopt de termijn dus rond 10 april af. Is de uitslag van de Cito er dan al?

De tekst zegt overigens niet alleen dat heroverweging moet volgen als de eindtoets een hogere uitslag geeft dan het schooladvies, maar ook dat in dat geval een motivering noodzakelijk is als afgeweken wordt van de eindtoets. Ik neem trouwens aan dat ook van de uitslag van de heroverweging beroep (zal wel bezwaar zijn trouwens) mogelijk is. De school die geen gezeur aan het hoofd wil en geen zin heeft in het schrijven van uitgebreide motiveringen (die ook weer tot discussie kunnen leiden) volgt in zo'n geval dus de eindtoets en stelt het advies naar boven bij. Hoop ik dan maar

Groeten,

Temet

dom van me

Dom, ik kan mijn eigen vraag wel beantwoorden: nee, de uitslag van de citotoets is er nog niet als het advies gegeven wordt, want die eindtoets wordt naar april verschoven, dus de uitslag zal er dan niet eerder zijn dan in mei. Te laat om daar het beroep/bezwaar tegen het advies van te laten afhangen.

groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-11-2013 om 22:46

Maar

Maar… de opzet is (en blijft) toch juist dat er - naast het advies van de leerkracht - een onafhankelijke eindtoets is? Die insteek verandert toch niet?

Hier in de gemeente hebben de scholen afgesproken dat het advies van de leerkracht gegeven moet zijn voor de CITO. En zo hoort het natuurlijk ook. Als het advies van de leerkracht wordt gebaseerd op de CITO-eindtoets, dan telt die toets feitelijk dubbel. En dat is volgens mij nooit de bedoeling geweest. Een kind verlaat de school met twee adviezen: het advies van de leerkracht + het 'objectieve' advies op basis van de eindtoets.

Lucerna

Lucerna

05-11-2013 om 10:26

onafhankelijke toets

Er zou een onafhankelijk toetsresultaat beschikbaar moeten zijn, naast het schooladvies. Ik weet dat ze hier op school bezig zijn met een extra toetsinstrument om de uitslag van de cito-eindtoets te vervangen als indicatie voor het VO-niveau.

Hier hebben ze overigens ook al jaren het advies van de school klaar en besproken met de ouders voordat het cito-oordeel er is. En wat die cito-eindtoets straks dan nog voor functie heeft? Formeel zou het niet moeten zijn om de scholen te meten, maar in de praktijk wordt het dat volgens mij wel.

Paprika

Paprika

11-11-2013 om 11:53

was er nooit

Op mijn vorige school was er nooit een eindtoets.
Voor het advies was belangrijk:
- Leerkracht
- LOVS toetsen
- NIO
- Drempeltoets

Lijkt dan niet erg te veranderen met een eindtoets erbij.

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 14:08

Paprika

Nio is ook een eindtoets.

lisbeth

lisbeth

11-11-2013 om 14:29

wat ik me afvraag

school van mijn dochter doet niet aan entreetoets of drempeltoets, waar wordt dan een advies op gebaseerd? en waar kijkt een VO school dan naar.

Dalarna

Dalarna

11-11-2013 om 14:41

Lisbeth

Dat is interessant want er moet een objectieve toets gedaan worden, dat mag niet aan de hand van het leerlingvolgsysteem. Nou ja volgend jaar zullen ze ook aan de verplichte eindtoets moeten denk ik zo.

Anneke

Anneke

12-11-2013 om 20:11

Mijn info

Scholen voor VO kijken hier allemaal naar LOVS (groep 6, 7 en 8) en advies school.
Iemand roept iets over bezwaar maken tegen advies. Dat is kul. Het is een advies. Daar kun je niet tegenin gaan. Met het advies op zak meld je je kind aan en is het aan de VO school of ze je toelaten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.