Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eng ja

"maar ook dat al die voorkennis die in het dossier zit het onderwijs van de docenten niet altijd positief beïnvloedt, omdat er soms een fijne lijn loopt tussen voorkennis en vooroordelen."

"Met enkel items die het kind voorsorteren op een diagnose voor een medisch label is het quasi dwingend verspreiden van de Sd-*ut een initiatief dat zorg wekt, niet een dat zorg biedt."

Maar ook maakt de auteur Stijn Sieckelink zich zorgen dat er geen informatie gegeven wordt over de relatie tussen de vragen en de conclusies die je daaruit zou kunnen trekken en wat je dan van opvoeding vindt. Wanneer is die warm en consequent en wanneer wordt een kind geacht samen te spelen en wat voorspelt dat een kind een beter mens wordt?

Maar we willen dit natuurlijk anders was het er niet.
Maar als het aan mij ligt gaat de GGD zich weer snel beperken tot de lichamelijke gezondheid als gehoor, zicht, lichamelijke groei en lichamelijke klachten, en laat het psychiatriseren over aan de echte deskundigen. De theorie dat je er niet vroeg genoeg bij kunt zijn gaat gewoon niet op want voorkomen kun je niets, wel ouders onzeker maken of onjuiste dwang door hulpverleners in gang zetten, tenzij je in algemene zin meer informatie aanbiedt over de diversiteit aan mogelijke begeleiding in de aanbieding hebt.

lieve help!

In de rubriek "read it and weep" de antwoorden van de staatssecretaris.

Vraag 7: Worden ouders en kinderen geïnformeerd over waar deze gegevens voor worden gebruikt, en over wat hun rechten zijn? Kunt u ook aangeven welke rechten ouders hebben en of deze nageleefd worden?

Het is gebruikelijk dat ouders worden geïnformeerd over de vragenlijsten en het doel ervan. Op basis daarvan kunnen zij een beslissing nemen of zij de lijst wel of niet invullen. De ervaring leert dat wanneer ouders weten waarom de vragenlijsten gebruikt worden, zij meestal bereid zijn de vragenlijsten in te vullen.
Daar deelname aan de jeugdgezondheidszorg vrijwillig is, hebben ouders altijd het recht om een vragenlijst niet in te vullen. Ook hebben ouders altijd het recht op inzage in de gegevens. Hiertoe kunnen ze een verzoek indienen bij de behandelend professional.

Het is *gebruikelijk* dat de ouders worden geïnformeerd. Fout geantwoord, meneer Van Rijn. Het juiste antwoord zou zijn geweest "natuurlijk worden alle ouders geïnformeerd, want dat moet". Maar nee. Naar mijn idee zegt hij impliciet: nee, niet iedereen wordt geïnformeerd en ik ben niet van plan mij daar druk over te maken.

Let ook op vraag 6: nee, er worden geen landelijke gegevens bijgehouden over de follow-up (meten is weten, zou een mens denken, maar nee...). En vraag 8: de boel gaat in het dossier. Er geldt een bewaarplicht van 15 jaar. Ja, na het bereiken van de meerderjarigheid, vziw in dit geval. Dus tot het 34e jaar van de kleuter in kwestie.

Omdat ik door berichten op dit forum op scherp stond, heb ik destijds beide lijsten voor de kinderen weggemikt. Ik vulde de lijstjes van het CB trouwens ook nooit in.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.