Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Camilla

Camilla

19-04-2015 om 22:02

Bekostiging tussentijds vertrek leerling

Als een leerling naar een andere school wil (voortgezet onderwijs), wordt een school daar dan op afgerekend?
Is daar iets van te zien in de beoordeling van de scholen of de financiering van de leerling?
Die leerling haalt daar dan niet zijn examen?
Ik ben al aan het googelen maar ik heb tot nu toe nog niets gevonden.

Moni

Moni

19-04-2015 om 22:18

Als kind naar zelfde niveau gaat, heeft school daar geen last va

Je hebt altijd leerlingen die verhuizen of om andere redenen van school veranderen. Dat mag gewoon en dat zie je niet terug in de scores.

De financiering is per schooljaar. Als kind overstapt tijdens het schooljaar, krijgt de ontvangende school dat deel van het schooljaar geen vergoeding.

Waarom interesseert je dat?

We hebben daar geen zicht op.
Het ligt er maar aan wat er binnen het samenwerkingsverband is afgesproken. Scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden hebben allemaal hun eigen regels over geld.

Vanuit de overheid telt de datum 1 oktober als subsidiedatum. Alle kinderen die dan op school zitten tellen mee. Overigens niet per persoon, maar per cluster (5 of 10, afhankelijk van het soort subsidie).
Wie na 1 oktober van school verhuist naar een andere school, telt op die nieuwe school niet mee.

Maar meer dan een leuk weetje is dat niet.
Scholen mogen je om die reden niet weigeren.

Camilla

Camilla

20-04-2015 om 09:15

De reden

Mijn oudste kent leerlingen die in 4 vwo moesten blijven zitten maar dit niet wilden. Ze zeiden dat als ze niet naar 5 havo mochten, ze naar een andere school zouden gaan. En ze gingen 'dus' naar 5 havo.
Het leek zo dat de school de leerlingen graag wilden houden en ik vroeg mij af of daar ook een stukje bekostigingsvoordeel voor de school aan zou hangen.
En als ik het niet weet zoek ik het op. Althans, dat probeer ik.

Anders

Nee. Ik denk dat dat te maken heeft met de doorstroomregels van de school.

Op veel scholen kun je niet van vwo 4 naar havo5 omdat het examenprogramma niet aansluit. Blijven zitten in vwo 4 is bijna een gunst in die context. Er zijn ook scholen die je doorverwijzen naar havo 4 (én afstromen én blijven zitten).

bieb63

bieb63

21-04-2015 om 15:35

ik snap hem ook niet

Van 4VWO naar 5HAVO is geen logische route, omdat je in 4HAVO al met het examentraject begint.
En verder: als je te slechte resultaten in 4VWO hebt, dan is zitten blijven de meest logische optie.
Blijkbaar heeft school het aangedurfd hen te laten doorstromen naar 5HAVO en wellicht hen ook nog tussendoor schoolexamens laten doen (die hebben ze nl. in de 4e gemist). Dus in dit geval zie ik het meer als een risico én inspanning van de school, omdat de kans van slagen kleiner is en dat is dus juist ongunstig voor school.

Moni

Moni

21-04-2015 om 19:07

Net even gekeken naar het belang van 5 vwo

Mijn oudste zit in 6 gym. In Magister kan ik terugzien hoe veel de cijfers uit klas 5 meetellen. Ik heb geen idee of deze verhouding in de havo gelijk is, maar zelf vond ik het meetellen in klas 5 erg meevallen, hoewel daar vooraf erg voor gewaarschuwd werd.
Bij haar gaat het om de volgende vakken (grieks, kunst en filosofie heb ik weggelaten)

ANW alleen klas 5
Biologie 30% in klas 5
Combinatievak (incl profielwerkstuk alleen klas 6
Economie 26% in klas 5
Engels alleen klas 6
Literatuur 40% in klas 5
Maatschappijleer alleen klas 6
Natuurkunde alleen klas 6
Nederlands 30% klas 5
Scheikunde alleen klas 6
Wiskunde B alleen klas 6

Als ik alles bij elkaar optel (zijn vast appels en peren) komt 18% van de cijfers uit klas 5.

Als een kind van 4 vwo naar 5 havo gaat, kan ik me niet voorstellen dat die circa 20% niet overeenkomt met de vakken in 4 vwo. Alleen waren dat geen formele pta-cijfers. De stof zal niet zo anders zijn. Als sommige scholen leerlingen wel accepteren in 5 havo, dan is daar vast iets voor te regelen.

Dan houd ik in geval van oudste ANW over maar dat vak is geloof ik niet meer van toepassing of wordt alleen op vwo gegeven?

Expres niet compatible

Dat verschilt per school. Voor een deel van de vakken wordt alleen schoolexamen gedaan. De school bepaalt daarvan zelf de inhoud. Het kan best dat er voor havo een heel andere inhoud gekozen wordt dan voor vwo. Dan kun je je vwo-cijfer niet meenemen.

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 19:34

Moni

Tja, op de school van mijn zoon (havo4) gaat dat niet, er zit nu zelfs een meisje in zijn klas die in principe over was naar VWO5 of VWO6 (puber hé, hij weet het nu niet meer maar toen vond ik het vrij opmerkelijk en het was ivm persoonlijke omstandigheden) maar gekozen heeft voor Havo4!

Je kunt er niet vanuit gaan dat omdat de stof hetzelfde is ze niets meer hoeven te doen, je moet gewoon die toetsen gemaakt hebben en die haal je niet even in in week 1 ofzo maar ja als een school het wil dan zou het in theorie kunnen maar er zijn ook praktijkopdrachten bij geweest.

Ik kan overigens nog niet alles zien maar mijn zoon zit nu op 60% voor maatschappijleer.

havo

havo

21-04-2015 om 20:44

ook niet

Heb even geteld, 58% van de cijfers telt voor het pta. 2 vakken worden volledig afgesloten in het 4e jaar en cijfers bestaan ook uit praktijk en onderzoek "in het veld" dat kan je niet tussen neus en lippen inhalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.