Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

beide kinderen achter met lezen en rekenen

Net de rapporten gehad en allebei mijn kinderen hebben een achterstand op school wat betreft lezen en de jongste ook rekenen. Jongste is een jonge leerling (van september) zit in groep 4 en heeft AVI M4 niet gehaald en scoorde IV en een V- voor resp. rekenen en spelling.

Oudste zit in groep 5 en scoorde voor begrijpend lezen een IV, haalde AVI M5 niet, en een V- voor spelling (rekenen was voldoende).(I het hoogst en V het laagst)

Ook de vorige jaren waren de resultaten ofwel gemiddeld of wel onder het gemiddelde.

Ik vraag me af wat de oorzaak hiervan is en wat ik hier aan kan doen. We oefenen met lezen zo'n 3 a 4 keer per week. Verder zijn mijn kinderen uit zichzelf geen actieve lezers, voor een deel denk ik omdat ze er nog moeite mee hebben. Ik weet dat het niks hoeft te zeggen, maar hun vader heeft een HBO opleiding gedaan en ik de universiteit. Ik had vooraf eigenlijk niet verwacht dat ze er zo'n moeite mee zouden hebben.

Ze zitten op een Jenaplanschool, met 2 jaren in 1 groep. Beide juffen zeggen dat het wel goed komt, maar dat er thuis geoefend moet worden. Ik heb zelf de indruk dat er op deze school veel aandacht is voor knutselen, vieringen, school tv etc. en soms denk ik dat er wel meer gewerkt mag worden. Verder zijn de klassen niet te groot en te druk (23 a 24 kinderen, bijna zonder achterstandskinderen). 1 groot nadeel van de de school, de communicatie is slecht over waar de kinderen mee bezig zijn. Dus welke spelling oefenen we nu, wat zijn de weekwoorden etc.

Qua karakter en temperament zijn het allebei gevoelige, wat onzekere, vrij verlegen kinderen, ze hebben elk 1 a 2 speelkameraadjes.Soms hebben ze sociaal wel moeilijk in de klas. Voor zover ik weet hebben ze verder geen ' issues' als dyslexie of iets dergelijks.

Vanuit school moet/mag er worden geoefend met ambrasoft maar uit frustatie (onduidelijke communicatie over welke module moet worden geoefend) hebben we een week geleden maar squla aangeschaft omdat ze dat leuker vinden. Daar oefenen ze ook vaak mee.

Wat kan nu de oorzaak van zijn van deze achterstand? Hoe kunnen we dit verbeteren. los van blijven oefenen met lezen? Moet ik ze nog testen op dyslexie? Bij school aandringen op betere communicatie? Hebben jullie nog een suggestie?
Bedankt Masch

Oefenen

Er kunnen natuurlijk een paar zaken aan de hand zijn. School kan een onvoldoende aanbod hebben, zie de rechtzaak die Karina Schaapman ooit aanspande nadat kosten had gemaakt om haar kinderen bij te spijkeren. Je kunt ook je kind laten testen. Ik heb indertijd mijn dochter laten testen bij een orthopedagogisch bureau. Ze scoorde onvoldoende punten voor dyslexie maar scoorde zeer wisselend op diverse vaardigheden. Sommigen heel slecht anderen juist heel goed. Een kloof.
Je zou nog kunnen vragen aan school of ze kunnen testen waar je kinderen precies een hiaat of achterstand hebben. En bij dochter kon school daar ook oefenwerk op meegeven, wat we thuis gemaakt hebben.
Verder kun je het beste zelf meer gaan lezen en rekenen. Sommige kinderen hebben meer een op een contact nodig dat ze in een klas niet krijgen. Dan kun je zelf controleren of ze een vraag of opgave wel begrijpen. En niet te snel 'toetsen' vooral veel inprenten.
Het AVI materiaal is nou ook vaak niet erg boeiend. Misschien kun je zelf wat boekjes uitzoeken en meegeven naar school. Boekjes die je kind wel interessant vind en kan lezen.
Zelf lezen zou ik niet te snel verwachten. Maar je kunt wel bijvoorbeeld Donald Duck vaker aanbieden of een tijdschrift dat je kinderen interesseert. Hier mochten ze op die leeftijd kiezen. Of een jaarabonnement of elke week een tijdschrift kiezen.

Fruitella

Fruitella

01-03-2017 om 17:00

wees kritisch

Even over de reactie van school, dat het wel goed komt: ik zou toch navragen wat ze dan gaan doen zodat het 'goed' komt. Want van het zo laten, krijg je dus deze achterstand (dat blijkt wel). Bij niets doen bij een achterstand, is de aansluiting op de actuele stof lastig en daarmee groeit de achterstand (en weerzin in leren, lezen ed). Je hebt dadelijk niet 1 probleem (achterstand) maar 2 (ook motivatie) en mogelijk meer (ondermijnd zelfvertrouwen).

Zelf ook een kind gehad met een achterstand van bijna een jaar in taal waarvan school ook zei dat het 'vast wel goed kwam'. Bij doorvragen kwam de aap uit de mouw: aan die achterstand ging school echt niets doen, dat was meer iets voor thuis (!). Wij in verwarring want niet alleen is volgens ons zoiets vakwerk dat je thuis niet zomaar even doet maar kind had die achterstand natuurlijk niet thuis opgelopen. Dit was overigens een doodnormale openbare school.

Dat jaar kind van school gehaald en RT (remedial teaching) geregeld. Met beiden heel erg tevreden. Achterstand was redelijk snel ingehaald en kind heeft de smaak van werken voor een cijfer goed te pakken. Dat hadden wij niet (meer) verwacht. Het onderhouden van het lezen en manieren bedenken hoe je het lezen leuk(er) kan maken, kan je wel thuis oppakken. Maar de achterstand inhalen? Dat zou ik toch echt overlaten aan een professional buiten school. Gaat dat erg langzaam, ga een gesprek aan met RT waar het aan kan liggen (dyslexie of bijvoorbeeld methode van school die niet goed matcht met kind). Vooraf hadden wij een gesprek met RT en dit aangegeven en gevraagd om feedback.

En ook heel kritisch kijken naar school. Soms moet je concluderen dat een school-smaak of de (ondermaatse) kwaliteit van een school geen goede match met een kind.

Lente

Lente

01-03-2017 om 17:07

Hoe scoort de school qua niveau?

Je kunt bijvoorbeeld het onderwijsrapport van de inspectie bekijken. Welke leerpunten ziet de inspectie.
Zijn de eindcito's passend bij de instroom?
Scholen doen soms of een achterstand aan het kind ligt, terwijl als je verder kijkt dan blijkt dat de helft van de klas achter loopt. Doorvragen dus.
En soms is je kind inderdaad een uitzondering en ligt het niet aan het algemene lesniveau van school. Ook dan moet je met school in gesprek wat er aan gedaan gaat worden.
Als dan, zoals bij Fruitella, blijkt dat school zelf niets oppakt, dan is het tijd om een andere school te zoeken. Zo te lezen passen jullie kinderen toch al niet zo op deze school.
Zitten ze op een clubje? Hoe gaat het daar?

Antje

Antje

01-03-2017 om 17:07

Beelddenken?

Zijn je kinderen beelddenkers misschien? Bij deze kinderen past het standaard onderwijs niet zo goed. Google eens op 'ik leer anders' en beelddenken. Misschien dat dat een ingang kan zijn.

Vesta

Vesta

01-03-2017 om 18:48

of je het over mijn dochter hebt 2 jaar geleden. Volgens ons pasten de V scores niet. Avi was ze wel uit. Ook geen enkele info van school waar ze mee bezig waren alleen 2x per jaar die cito's. De rest van het rapport was op basis van wat de school verwachtte dat de leerling aan zou kunnen. Kortom alle leerlingen scoorden vakje 4 op alle onderwerpen.

We hebben haar uitgebreid laten testen, wij konden haar tenslotte ook overschatten (Wij WO+)

Ze bleek objectief 16 maanden achterstand bij taal te hebben met vermoeden dyslexie, en 22 maanden rekenachterstand.
Maar wel een iq van 112.

Met school gaan overleggen wat we (school en wij ) er aan zouden gaan doen. School gaf aan niets te doen, ze hadden net de laatste RT-er buitendienst gezet.

Toen dat duidelijk werd hebben wij besloten dochter groep 6 nog af te laten maken op de huidige school, het was inmiddels mei. En het volgende jaar groep 6 over te laten doen op een klassieke school. Ze zaten het vorige jaar 2 aan2 omdat het een moeilijke klas was. Dit jaar gaat het beter omdat er een aantal leerlingen naar het speciaal onderwijs is gegaan.

De achterstanden voor taal waren in een paar maanden ingelopen mbv RT: de regels nog maar eens uitgelegd op een iets andere manier ipv het de leerling zelf te laten uitzoeken als ze de eerste methode niet snappen.
En rekenen heeft ze zelf gedaan. Wat je nu ziet is dat ze heel goed scoort op de dingen die al behandeld zijn maar volledig miskleund op inzicht over dingen die nog komen. Maar ze scoort nu wel over de hele linie I en II

De school van jullie klinkt erg als die van ons. Mijn advies overleg met je huisarts, die heeft ons ook doorgestuurd, de rekening van het onderzoek is daarom naar de gemeente gegaan, wij hadden nog een vermoeden ADD ivm erg snel afgeleid zijn en planningsproblemen. En toch eens kijken of er ook meer klassiek onderwijs in de buurt is.
Wij zijn nu halverwege groep 7 en vinden het erg jammer dat we er zo lang mee hebben gewacht.

Misschien

Het kan natuurlijk ook dat jullie kinderen gewoon niet zo goed kunnen leren. Klinkt misschien hard, maar het heeft natuurlijk geen zin om je kind af te dwingen iets te moeten, als het gewoon niet lukt. En dat je zelf hoogopgeleid bent, wil natuurlijk niet altijd zeggen dat je kinderen dat ook maar automatisch moeten kunnen.

Je hebt het vooral over de Cito. Hoe maken ze de methodetoetsen van school? Wat wordt er tijdens het oudergesprek door de docent vertelt? Natuurlijk kan het geen kwaad om extra te oefenen met je kind. Mijn zoon had begin dit jaar moeite met rekenen en met extra oefenen gaat dit een stuk beter. Maar kijk ook naar de capaciteiten en verwacht niet meer dan ze kunnen.

Zon

Zon

02-03-2017 om 10:38

zie lente

Eens met Lente. Je kan uitzoeken hoe de school scoort op de eindcito i.v.m. scholen in de omgeving en gelet op de instroom. In mijn wijk zitten bijv een hele witte Montessorischool naast een zwarte reguliere school en de zwarte school haalt een hoger gemiddeld eindresultaat op de cito. Dat is echt vreemd gezien de populatie. Montessorischool is ook nog eens een dure school met een ouderbijdrage van bijna 400 euro per jaar en kinderen van hoogopgeleide ouders. Misschien is zoiets bij jullie ook aan de hand. De kinderen die de Montessorischool verlaten hebben bijna allemaal een rekenachterstand, dat blijkt uit de rekencito's die ze in de brugklas moeten maken.

Mijn kinderen zitten op een Dalton school dat vind ik een tussenvariant. Wel ruimte voor vrijheid, zelfstandigheid en differentiatie maar wel binnen bepaalde kaders. Ik heb het idee dat Jenaplan ook erg vrij is en dat dat niet geschikt is voor kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Bal

Bal

02-03-2017 om 13:09

Oefenen

Als je het gevoel hebt dat er niet uitkomt wat er in zit zou ik eerst met ze oefenen en daarin meekijken wat er fout gaat. Kun je meteen dingen uitleggen. Gaat het dan (snel) beter, dan denk ik dat je het probleem inderdaad op school moet zoeken. Gaan je kinderen dan niet vooruit, maar denk je nog steeds dat ze onder hun niveau werken dan zou je ze kunnen laten testen. Zowel op IQ als op leerstijlen. Dan weet je zeker dat je je kinderen op het juiste niveau inschat, want inderdaad zegt opleidingsniveau van ouders niet alles (maar wel veel). Ik ken ouders met een hoge opleiding, twee hele slimme kinderen en een derde die gewoon een stuk minder slim is. Te laag inschatten voor kinderen is schadelijk, maar te hoog ook.

Bal

Bal

02-03-2017 om 13:15

Lezen

Misschien kun je elke avond samen even lezen in bed. Bijvoorbeeld ombeurten een regel of ombeurten een bladzijde. Dat is gezelliger dan echt oefenen. Als we op vakantie gingen mochten de kinderen van ons bij de boekwinkel een boek uitzoeken om mee te nemen. Dat mochten Donald Duckjes zijn of een 'gewoon' boek. Vonden ze ook altijd erg leuk. Wees creatief en flexibel in boekjes uitzoeken. Neem ze mee naar de bieb en laat ze zelf wat uitzoeken. Stripboeken of informatieboekjes zijn ook prima, als ze het maar leuk vinden, dat is belangrijk.

Fruitella

Fruitella

02-03-2017 om 16:30

IQ is geen reden

Het kan natuurlijk ook dat jullie kinderen gewoon niet zo goed kunnen leren. Klinkt misschien hard, maar het heeft natuurlijk geen zin om je kind af te dwingen iets te moeten, als het gewoon niet lukt. En dat je zelf hoogopgeleid bent, wil natuurlijk niet altijd zeggen dat je kinderen dat ook maar automatisch moeten kunnen.

Maar dan nóg, en zeker als dát het geval zou zijn, had school zo alert moeten zijn om juist deze kinderen extra aandacht te geven. Zouden zij dat gemist hebben, wat helaas gebeurt (en wat zegt over de kwaliteit van deze leerkracht) dan zouden ze na de vragen van TS dat wel moeten doen, aan de hand van een plan. Hebben ze het niet gemist maar hebben ze er bij jou niet over aan de bel getrokken *en* geen plan paraat om deze achterstand, versneld in te lopen, ligt dat aan de kwaliteit van deze leerkracht(en). En als dat heel gewoon is, ligt dat aan de kwaliteit van school. Dat kan, die bestaan, op zo een hebben mijn kinderen ook gezeten.

Dan past 'het komt vast wel goed' namelijk absoluut niet in zo'n plaatje. Dat suggereert namelijk dat het niet met IQ maar eerder met oefening goed kan komen. Komt dat plan niet van de grond, kan dat nog steeds aan de kwaliteit van de leerkracht liggen, zou ik daar eens vragen over stellen bij de IB-er (en blijf vragen wat zij nu gaan doen). Krijg je vage antwoorden, krijg je toezeggingen en niets op papier te zien, vraag dan na bij de directeur: is dit schoolbeleid? wat mag ik verwachten in dit geval?

Dus, een mogelijk laag IQ, is geen excuus voor een achterstand. Dan had school allang een gesprek hierover moeten hebben met de ouders. En dan hadden ze nu kunnen zeggen dat het niet aan hun onderwijs komt. Maar dat is niet gebeurd, dus dat kan niet de reden zijn, lijkt mij.

Maar ondertussen zou ik dus wel heel snel RT zoeken en dit niet vertellen aan school. Hoe langer je wacht, hoe groter de achterstand, verlies aan motivatie en interesse ed. En vooral die laatste twee komen heel langzaam weer terug. School mag laten zien of zij haar verantwoordelijkheid oppakt of niet.. maar daar zou ik niet op gaan zitten wachten.

Masch

Masch

02-03-2017 om 21:58 Topicstarter

dank voor jullie reacties

In elk antwoord zit wel iets waar ik mee kan.

Ik denk zelf dat het bij hen een combinatie van factoren is: nog vrij jong en speels zijn (zijn ook laat met wisselen begonnen), onduidelijkheid en afleiding in de klas, wat faalangstig zijn (zwemles duurde bij hen ook lang), in groepjes moeten werken met kinderen die assertiever zijn dan zijzelf, 'gedram' van hun ouders om vooral maar te lezen waardoor ze weer de hakken in het zand zetten, gedoe met vriendinnetjes, en heel misschien lichte dyslexie?

Wat betreft erfelijkheid, ik las graag en was op de basisschool ook goed in rekenen, maar mijn man had meer moeite met alles indertijd. Is op voorspraak naar de havo gegaan en heeft die afgemaakt.

WAt betreft school ik heb het onderwijsrapport op nageslagen en ik kwam daar toch tegen dat er problemen zijn met name leesonderwijs en kinderen de juiste begeleiding bieden. Er is een 1 andere school in dit dorp(openbaar, met een gewone leerstijl maar ook met 2 groepen in de klas.Ik heb wel gehoord dat de sfeer daar harder is en dat er meer gepest wordt, achterhaalde kanjertrainingen etc.) Maar toen ik die school bezocht vond ik de sfeer wel ok. ONderwijsrapport is beter maar weer minder gegevens over uitstroom. De uitstroomcijfers van hun huidige school zijn dan weer wek goed, consistent boven het gemiddelde. Kan ook aan de populatie liggen, natuurlijk.

Die tip van remedial teaching vind ik een goede, ga ik zker uitzoeken.

Vreemd genoeg heb ik zelf ook wel het gevoel dat het uiteindelijk goed komt. Mijn kinderen zijn leergierig, kijken graag naar klokhuis en checkpoint en jeugdjournaal etc. Ik heb soms het gevoel dat ze een 'doorbraak' moeten doen. Toch durf ik daar niet helemaal op te vertrouwen dus ik wil er zeker nog wat aan doen.

Groet Masch

thea

thea

03-03-2017 om 20:06

klinkt eigenlijk

als een fijne school voor je kinderen.
Ik kan me voorstellen dat je twijfelt over de kwaliteit maar overstappen met dit type kinderen is ook niet niks.
Zelf zou ik graag willen weten wat er aan de hand is. Ik zou het niet aan de school overlaten, maar mijn vertrouwen in school is sowieso niet zo groot.
Ik zou stoppen met pushen thuis (áls je dat doet, meen ik te lezen) en zoeken naar manieren om rekenen en lezen leuk te maken. Veel spelletjes enz. Ik vind ze veel te jong om te 'moeten' en het is juist enorm belangrijk dat ze het leuk vinden. Doe gewoon wat ze leuk vinden, voorlezen ipv zelf lezen, liedjes, maakt niet uit.
En verder zou ik zelf cito's met ze gaan doornemen, stapje voor stapje, spelenderwijs. Opdat je zicht krijgt op hun kunnen en zwakke plekken.

bloem

bloem

03-03-2017 om 21:21

spelling

Allebei een V voor spelling en achter met tekstlezen. Hoe gaat woordlezen ( DMT) ? Als daar ook een V gescoord wordt dan bestaat zeker de kans dat er dyslexie speelt. Kun je zelf achterhalen wat er misgaat bij spelling? Zijn de regels bekend en weten ze hoe deze toe te passen? Of schrijven ze alles fonetisch op? Maken ze foutjes in moeilijke klanken: eu en ui, ei en ie? Wat vindt de leerkracht, heeft die een goede kijk op lees en spellingproblemen? Blijf in ieder geval in gesprek met hem/haar.
Ik zou inderdaad starten met RT maar als er geen verbetering is toch aandringen op dyslexieonderzoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.