Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Juulia72

Juulia72

21-03-2015 om 16:44

Begrijpend lezen slecht - wat mag ik van school verwachten?

Mijn zoon van 10 (groep 6) kwam gister huilend thuis met zijn rapport.
Een rapport dat er keurig uitzag overigens en waar hij hard voor heeft gewerkt; reden genoeg voor hem en voor ons om super trots te zijn.
Alleen op begrijpend lezen scoort hij zeer matig. Nu is dit al twee jaar zo. Cito gaat echter nu weer omlaag; nu naar naar een E (vorige keer een D).

Nu zijn die Cito-toetsen al in januari afgenomen. Juf weet dus al een week of 6 dat hij qua scores weer omlaag is gegaan mbt begrijpend lezen. En wij als ouders horen dit nu pas (of eigenlijk lezen we het nu pas).
Daar ben ik redelijk verbolgen over (eigenlijk nog zacht uitgedrukt). Hoeveel moeite kost het om ouders al eerder actief een signaal te geven, zodat we voorbereid zijn (met name gezien de reactie van onze zoon)?

Maar mijn belangrijkste vraag nu: wat nu? Begrijpend lezen vindt hij heel moeilijk; dat is bekend bij ons en bij school. De scores op dat gebied blijven al jaren achter en dalen dus nu ook sterk. Ik wil dat er iets gebeurt. Tot nu toe krijg ik steeds te horen: hij moet meer oefenen thuis (staat ook letterlijk in zijn rapport). Nou dat doet hij; ondersteunt door ons voor zover wij dat kunnen. Maar eigenlijk vind ik dat school meer moet doen. Maar wat kan ik vragen cq eisen? Of moet ik privé maar hulp gaan zoeken voor mijn zoon op dat gebied? En wat dan?

Ik loop dus even vast en kan wat raad cq advies gebruiken voor ik komende week het gesprek aanga.

mirreke

mirreke

21-03-2015 om 17:20

bijles...

Mijn zoon heeft/had ook moeite met begrijpend lezen. Hij krijgt nu een uur per week bijles van iemand die op de PABO zit. Gaat heel goed, hij vindt het leuk en belangrijker nog: hij krijgt er veel zelfvertrouwen van.

Verder lazen we al best regelmatig, maar sinds een week of zes (tja, die cito's ) gaan we weer naar de bibliotheek. Hij zoekt zelf boeken uit en leest er nu minimaal twee per week thuis achter elkaar uit. Dat helpt ook enorm, ook voor woordenschat trouwens...

Van school verwachten: tja, ik vind ook dat het bij school zou moeten liggen, maar wat kan een docent nog doen: 28 kinderen in de klas, combinatieklas, er gebeuren al genoeg leuke dingen ook (ook heel belangrijk), scholen krijgen steeds minder geld en capaciteit, moeten ook nog passend onderwijs erbij bieden.

Ja, je had dit eerder moeten weten vind ik, maar het is niet gebeurd.

evenzo

evenzo

21-03-2015 om 18:46

hoe is de klas?

Hoe gaat het verder in de klas? kunnen ze goed concentreren? Komen ze aan werken toe?
Waarom is begr lezen zo slecht? Hoe scoort hij op dmt en technisch lezen?
Als je bij de juf niet verder komt zou ik gaan praten met directeur. Hebbenm wij ook gedaan. Zoon viel uit op rekenen en liet ook een duikeling zien in de citos. De juf geeft alleen maar verlengde instructie en komt niet veel verder. Wij vinden dat echt onvoldoende en denken dat er meer aan de hand is. De directeur vond op basisi van ons verhaal en de scores dat er zeker iets gedaan moet worden en de IB er observeert nu. Ook zijn wij daarnaast bego nnen met bijles want die school gaat mij allemaal echt niet snel genoeg. Zelf heft in handen nemen dus!

Sanne

Sanne

21-03-2015 om 21:49

Tja

Tussen wat ik vind wat je mag verwachten en wat je daadwerkelijk kunt verwachten zit bij ons op school nogal wat ruimte. Ik zou het heft zelf in handen nemen en een goede professional mee laten kijken, zodat je snapt waar het probleem in zit.
Wellicht kan je hem daar vervolgens zelf mee helpen of bijles voor nemen.
Op school wacht ik niet meer...

Sanne

mijn zoon

Zit ook in groep 6 en zijn cito BL is ook slecht dit keer. Normaal had hij een II en nu en IV, dus dat is onvoldoende. De juf zei dat er veel verschil zit in begrijpend lezen groep 5 en 6 en dat het nu een stuk pittiger is. De hele klas heeft de toets dit keer slecht gemaakt.

Omdat ze weet dat zoon een slimme jongen is die het makkelijk moet kunnen krijgt hij nu wekelijks extra instructie in een klein groepje, hopelijk plukt hij daar de vruchten van. Jammer dat de volgende kans om het beter te doen pas in januari volgend jaar komt. Misschien kan je zoiets voorstellen? Uiteraard oefenen wij ook zelf thuis.

Uit eigen ervaring een stuk wijzer

Ten eerste, schakel externe hulp in zoals Rt-er of zoals Mirreke een deskundige die bijles geeft omdat die de juiste materialen hebben om mee te oefenen.

Ten tweede, vertel de leerkracht NIET over de door jullie ingeslagen koers want soms ziet men dit als een gebrek aan wantrouwen in de kwaliteiten van de leerkracht.

Ten derde, als een kind er op vooruit gaat na bijles, kan dit toch gezien worden als het niet op eigen kracht ontwikkelen van een kind en wordt men toch voorzichtig in het zien van de groei wanneer kind gelijk aan zijn andere vakken een keurig cijfer haalt. Dat gezichtspunt kan tot zijn schooladvies doorsudderen.

Dus hulp extern en verder niet je bezorgdheid delen met school en de klepdames van het schoolplein.
Leg dit ook kind uit, die verspreken zich nog wel eens.

Hier had kind veel geleerd van de nieuwsbrief materialen, via rt-er. Actueel en daarom ook interessant lesmateriaal. Als je kind een BL slecht maakt, kan dit komen door de uiterst oninteressante verhalen die voorbij kwamen. Daar moet je zoon mischien leren overheen te stappen.

Barvaux

Barvaux

22-03-2015 om 20:54

meisje klein

Je mag nooit de combinatie cito uitslag en onvoldoende maken in mijn ogen.

Tja..

Ik weet dat jij zo denkt, maar als mijn kind op een gewone toets 10 vragen krijgt en er 4 goed heeft noem ik dat ook onvoldoende. Nu had hij bij zijn cito onvoldoende vragen goed en dus een IV. Tja, in mijn ogen is dat onvoldoende.

Ik begrijp dat jij het aan niveau wit koppelen en dan kan een IV voor sommige kinderen inderdaad een 'voldoende' score zijn, passend bij het algehele beeld. Dat is in ons geval niet zo.

Cat

Cat

23-03-2015 om 06:55

Flanagan

Ik volg je redenatie heel goed. Maar denk dat het ook de andere kant op kan werken; door open te zijn over bijles geef je als ouder de boodschap er bovenop te zitten en actie te ondernemen bij problemen. Dat kan bij een schooladvies ook positief uitpakken. Bij twijfel wordt er ook gekeken of ouders voldoende kunnen ondersteunen waar mogelijk.

Ook kun je, als je bijv de optie van bijles bespreekt met leerkracht, daarin de boodschap uitzenden dat je de score niet begrijpt/ herkent en *dus* meer verwacht van kind. Die verwachting kun je als je t een beetje handig brengt weer wat overbrengen op leerkracht. Hogere verwachtingen leiden tot hogere resultaten.

Karen

Karen

23-03-2015 om 08:35

BL beneden de verwachting

Over al dan niet plotseling tegenvallende resultaten met begrijpend lezen in groep 6/7 zijn al vaak, ook recent nog, draadjes geweest. Kijk ook eens in het archief wat je daar nog op vindt.
Een van de zaken die bij mij daarvan zijn blijven hangen is dat de aanpak van de CITO opdrachten begrijpend lezen iets is dat goed leerbaar is. De samenvatting van mijn zoon (die in groep 7 plotseling IV scoorde) nadat zij in kleine groepjes extra BL nieuwsbegrip hadden geoefend:
- lees de hele tekst
- lees de eerste vraag
- lees de regel waarover de vraag gaat (dat staat er bijna altijd bij) én de regel/alinea ervoor én de regel/alinea erna
- bedenk of je het antwoord op de vraag weet
- lees nu pas alle antwoorden
- staat jouw antwoord erbij --> lees de andere antwoorden ook en bedenk waarom deze NIET goed zijn. Weet je dat? Kies dan jouw antwoord
- staat jouw antwoord er niet bij --> lees alle antwoorden, streep het antwoord weg wat het in elk geval niet is, vaak is er 1 duidelijk fout.
- bedenk vervolgens goed wat de verschillen zijn tussen de antwoorden en kies het antwoord wat je het beste antwoord vindt (vaak lijken de antwoorden op zich allemaal goed of een beetje goed maar is het niet het beste antwoord)
- lees eventueel nog eens het stuk tekst

Vooral het leesgedeelte (hele tekst, regel waarover de vraag gaat + regel ervoor en erna) was voor mijn zoon een eye opener.

Karen

Karen

23-03-2015 om 08:36

Aanvulling

Mijn zoon dacht dat hij alle vragen na het 1x lezen van de tekst moest (kunnen) beantwoorden. Het overduidelijk voor de hand liggende idee van herlezen in stukjes op zoek naar het beste (!) antwoord was gewoon niet in hem opgekomen. En met hem de halve klas overigens. Kennelijk moest dat gewoon een keer worden verteld.

Uitleg

BL is iets anders dan boeken lezen. Bij boeken lezen heeft de lezer een bepaalde beleving, welke voor ieder verschillend kan zijn. Tijdens de les schrijft het kind een antwoord op, deels uit eigen beleving. Bij een BL cito-toets moet een leerling die eigen beleving niet meenemen in het beantwoorden van de vragen, dat vraagt om een aanpassing van denken.
Kinderen hebben dan uitleg nodig waarom antwoorden C en D niet goed zijn ( ookal kwam antwoord C het dichts bij zijn beleving) en er ook een klein verschil zit ( meestal maar twee woordjes ) tussen antwoord A en B.
Zie de lange lijst van Karen, dat vraagt echt training. Alleen kost dit wel tijd en herkenning van het probleem.

@cat, Het is jammer dat dergelijke zaken pas op de 10- min avonden worden gedeeld; kind had al weken met gericht oefenmateriaal kunnen trainen. Juist die vertraging doe mij afvragen of openheid wel verstandig is. Als tijdens het gesprek de leerkracht begint over bijles. Dan kan je jouw plan van aanpak wel delen om de juf te laten zien dat je meedenkt en ouders en juf op dezelfde lijn zitten. Maar als de leerkracht dit niet ter sprake brengt, zou ik het ook niet delen want die bevestiging dat je ergens dus niet tevreden bent, kan je ook niet meer terugdraaien.

Ps de zoon heeft al 2 jaar moeite met BL. Het wordt tijd dat hij het truukje door heeft, ahv goed uitleg zodat hij bij de volgende cito BL weet hoe het werkt.

evenzo

evenzo

23-03-2015 om 10:53

eens met cat

Wij hebben het juist wel aangegeven aan leerkracht en school en zeker de boodschap afgegeven dat leerkracht in onze ogen niet voldoende capabel is. Anders gebeurt er nooit iets en blijft zo iemand op deze manier jaren doormodderen. Wij hebben inderdaad daarmee ook de boodschap afgegeven dat we meer verwachten van kind en er dus ook zelf mee aan de slag gaan. Ik zie niet in waarom je dat niet met de school zou delen. Het gaat er toch ook om dat je samen werkt aan een zo goed mogelijk resultaat voor je kind en alle kinderen. Als ik bijles laat geven heb ik toch echt input nodig van juf en ook schoolboeken. Juf heeft alle boeken meegegeven en heeft haar visie op problemen van ons kind gegeven dat hebben wij weer gedeeld met bijles zodat die juf meteen kan gaan beoordelen of dat inderdaad het probleem is.

Cat

Cat

23-03-2015 om 13:02

Flanagan

De boodschap van school was ook al; meer oefenen thuis. Dat wijst op een afschuivende, of zeer druk bezette school. In ieder geval geeft school aan dat ze verwachten dat je thuis helpt.

Natuurlijk zou school hier meer mee moeten. Maar ik zou er de negatieve energie niet in willen steken, ik zou er geen vertrouwen in hebben dat ze dit op kunnen lossen gezien hun lakse houding.

Het mooiste zou iid zijn als je er een gezamenlijke (met school) zorg van kunt maken, met een gezamenlijk plan.

Maar Juulia wat gaat er eigenlijk mis met begrijpend lezen?

Barvaux

Barvaux

23-03-2015 om 13:14

meisje klein

Wat is er mis met 'lager dan verwacht'? Waarom heet het opeens 'onvoldoende'? Of bedoel jij met onvoldoende gewoon 'niet genoeg' ipv lager dan een 5,5?

Barvaux

Is dat niet een beetje muggenziften? Voor een kind wat het gewoon moet kunnen (versnelde leerling) is een IV m.i. onvoldoende. Als hij niet beter zou kunnen, zou ik het naar verwachting vinden, passend bij het algehele beeld, maar dat schreef ik in bovenstaande post ook.

Het is een kwestie van hoe je er tegenaan kijkt, maar als je niet voldoende vragen goed hebt heb je toch een onvoldoende? Kan gebeuren natuurlijk, maar waarom mooier maken dan het is?

De IV was hopelijk eenmalig, in elk geval nog niet eerder gezien. En we gaan er samen aan werken.

dc

dc

24-03-2015 om 22:09

concentratie en uitleggen

Sommige dingen zijn op school in een klas vol leerlingen gewoon lastig te oefenen. Begrijpend lezen, waar je kind veel concentratie bij nodig heeft, lijkt me een stuk handiger om in een rustige thuisomgeving te doen.

Zoals hierboven al is aangegeven, is het soms gewoon omdat we er niet aan denken om het stap voor stap uit te leggen, en slaat een kind een voor ons overduidelijke stap over. Zoals herlezen. Maar het kan ook handig zijn om uit te leggen dat je de tijd moet nemen om de vraag goed te lezen, misschien begrijpt hij de tekst prima, maar wil hij het te snel doen bijvoorbeeld.

Dus, als je er zelf goed in bent, doe het dan eens samen met hem, en vraag hoe hij het doet, zonder gelijk in te grijpen, gewoon om het te begrijpen. Als je er zelf niet goed in bent, huur iemand in om het met hem te doen. Dat zou in elk geval mijn plan van aanpak zijn.

Te snel lezen,

Net als DC, vaak nemen kinderen geen tijd om rustig te lezen.
Door als het snelle lezen om maar een AVI te halen, zijn kinderen door de stof aan het 'racen'. Eens luisterde ik naar een bandje van een RT-er, hoe een kind voor avi 8 een tekst oplas. Het leek net een robot, zo monotoon en snel. Geen tijd voor punten off uitroeptekens.
Dat aangeleerde getrainde snelle lezen is mede debet aan een zwakke BL, menig leerkracht weet dat daar de clue ligt. Maar als ze rustiger moeten lezen om in een keer de tekst te begrijpen, halen ze hun AVI niet, of welke tempotoets ze ook afnemen.
Zo is mijn kind dyslect. Toen kind met een klasgenoot een taak BL moest maken, was de andere een stuk sneller klaar. Maar die klasgenoot wist geen enkel antwoord. Alles moest steeds in de tekst opgezocht worden. Met dank aan het snelle lezen.

Moni

Moni

25-03-2015 om 10:47

Flanagan, die klasgenoot deed het goed

Het is bij begrijpend lezen juist de bedoeling om het antwoord in de tekst terug te zoeken. En niet op basis van het onthouden van wat je gelezen hebt.

Moni, stap 1

In #10 staat stap 1, 'lees de hele tekst'. Door het snelle lezen had de klasgenoot de tekst eigenlijk helemaal niet goed gelezen. Om de vragen te beantwoorden moest de tekst als het ware opnieuw gelezen woorden alsof het voor de eerste keer was. Dat kost tijd.

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 09:14

meisjeklein

Dat jij bij een CITOonderdeel spreekt van onvoldoende of voldoende kan ik niet veranderen (hoe fout ik het ook vind) maar eigenlijk zeg je dat als iemand een NIO van 90 heeft dat dat onvoldoende is. Ik stel die twee gelijk aan elkaar ook al is het niet helemaal hetzelfde maar jij stelt een topotoets waar je voor kon leren gelijk aan een CITO en dat is ook niet hetzelfde.

Vergeet niet dat er hier ook mensen meelezen die nu denken dat een IV een onvoldoende is. Dat is net zo vervelend als al die mensen die dachten dat een C gemiddeld is.

Vergeet overigens niet dat een hoge IV gelijk staat aan een oude gemiddelde C score.

Sanne

Sanne

27-03-2015 om 17:31

Citoscores

De Cito is zo ingesteld dat er NOOIT alle kinderen een I kunnen scoren.
Zelfs al zouden er 100 vragen zijn en geen kind meer dan 5 fouten zou hebben (dus iedereen zonder uitzondering een voldoende) dan nog zouden er knderen een V halen. Namelijk de laagst scorende 20 procent.

En ook al zouden alle kinderen minstens 95% van de vragen fout hebben (dus iedereen zonder uitzondering een onvoldoende) dan nog zouden er kinderen een I halen, namelijk de (relatief) minst slecht scorende kinderen.

Net zoals trouwens (maar dat terzijde) de bandbreedte van het consultatiebureau op 80% gemiddelde ligt, zodat er altijd kinderen boven en onder vallen in groei bijvoorbeeld en dat dus niet slecht hoeft te zijn, enkel minder gemiddeld.

Dit is heel iets anders dan een toets waarop je al dan niet de norm voor een voldoende kunt halen dus dat CiTO.
Het zegt wel iets over het opleidingstype van het vervolgonderwijs waar je waarschijnlijk voldoende kunt halen. Alle kinderen die een waarschijnlijk leerpotentieel hebben dat beneden het gemiddelde ligt als 'onvoldoende' op de CITO scorend neerzetten geeft vooral aan dat je niet begrijpt wat het verschil is tussen absoluut en relatief.

Wat (maar dat geheel terzijde) ook een goede voorspeller van leerpotentieel is.

Sanne

Katniss

Katniss

27-03-2015 om 19:26

Nog een

Mijn groeper 6 heeft vandaag ook haar rapport gekregen, met een V voor begrijpend lezen. Ook rekenen en spelling waren lager dan normaal, met een III. Dat gaat dus echt niet goed
Ik ben juist de afgelopen tijd veel aan het werken met huiswerk en denk dat de instructie in de klas niet goed is. Soms weet ze basale dingen gewoon niet. Of ze let niet op en de juffen hebben dat niet door of zo. Binnenkort maar een gesprekje met de IB'er plannen. In haar heb ik wel vertrouwen, maar haar huidige leerkrachten zijn hmmmm tja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.