Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

21-01-2018 om 11:25

Begrijpend lezen of woordenschat

Met mijn jongste ben ik eens aan het kijken naar het hoe en wat van de cito begrijpend lezen. Het s een behoorlijke adhd er en school en wij proberen hem hard structuur te aan te brengen binnen cito.
Nu heb ik wat oude cito s maar ik weet bij bepaalde delen niet of het nou woordenschat of begrijpend lezen is.
Het zijn teksten met vragen over teksten. De vragen zijn echter niet zo zeer tekstinhoudelijk maar gaan over vervanging van bepaalde woorden. Gezegdes weten die op een bepaalde zin in de tekst van toepassing zijn.
Dus kun je bijv het woord daarom in een zin vervangen door daarover.
Waar moet de nieuwe alinea beginnen. Leestekens verplaatsen. Volgorde van woorden in zinnen.

Is dit woordenschat of toch duidelijk begrijpend lezen

Pien

Pien

21-01-2018 om 11:33

Begrijpend lezen

Het is begrijpend lezen, maar ik herken dit niet als cito-vraagstelling. In welke groep zit hij? En hoe kom je aan 'oude Cito's'?

lisbeth

lisbeth

21-01-2018 om 11:36

Pien

Groep 8

Dit is een oude cito van 2004. Hij maakt echt inhoudelijke vragen heel goed maar deze vraagstelling is heel moeilijk voor hem.

Maria

Maria

21-01-2018 om 11:55

begrijpend lezen

Begrijpend lezen is gebaseerd op 3 elementen:

- vaardigheid van technisch lezen
- woordenschat
- kennis van de wereld.

Door de drie te combineren, kom je tot begrijpend lezen.
Begrijpend lezen vereist dat je de context snapt; waar gaat de tekst over.
Mooi voorbeeld:
https://nl.pinterest.com/pin/701435710682876540/

Vervanging van woorden gaat over tekstbegrip; wat is de betekenis van bepaalde woorden in deze tekst? Je kunt de betekenis afleiden uit het verhaal; wat ging er vooraf, wat komt er na?

Bij het remediëren van begrijpend lezen zijn leesstrategieën zijn het minst belangrijk. Ze zijn essentieel als basis maar oneindig oefenen leidt niet tot verbetering.

Belangrijker is het om je kind te begeleiden in leren begrijpen. Praat over de tekst.
Wat gebeurt er eerst, wat komt er na. Hoe denk je zelf dat het af gaat lopen?
Praten over boeken en teksten helpt meer dan het oefenen van strategieën.

Motivatie is ook een belangrijke. Neem teksten die aansprekelijk zijn.
Kennis van de wereld kun je bevorderen door het kijken als programma's als klokhuis en jeugdjournaal. Dit zal ook de woordenschat vergroten.

Bij bovenstaande ga ik er van uit dat het technisch lezen in orde is. Is dat niet het geval, dan heb je een ander probleem...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.