Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Avi niveau lezen

Wanneer leest je kind goed genoeg om over te schakelen naar een hoger niveau?
M'n zoontje heeft nu Avi 4, wij zijn van België en hier op school werken ze dus nog met het oude systeem. Boekjes die ik in de winkel of bibliotheek ga halen daar staat Avi E4 op.

De test om z'n Avi niveau te bepalen is afgelegd midden januari.
Hij is dus bijna 3 maanden in dit niveau aan het lezen en leest dagelijks 20-30 min.
De volgende test op school is pas voor midden juni.
Hij is 6 j en zit in het 1e leerjaar (groep 3)

Vesta

Vesta

04-04-2017 om 13:10

thuis niet op letten

Thuis moet je niet te veel op het avi niveau letten.
Naar de bieb en laat 'm lekker zelf boekjes uitkiezen die hij leuk vindt. En waarvan jij denkt dat het verhaal qua ontwikkelingsniveau bij hem past.
Zeker bij kinderen die vlot lezen houd je het plezier in lezen door ze gewoon zelf te laten kiezen.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-04-2017 om 13:19

Volg je kind

Zoek vooral boeken die je kind leuk vindt. En als dat boeken zijn met een hoger of een lager avi-niveau zijn geeft dat niets, als hij maar lol heeft in het lezen. En als je een moeilijker boek voor hem hebt en het lukt niet is er toch ook niets aan de hand? Wij hadden altijd een stapel boekjes uit de bieb liggen, die ze zelf konden pakken. Meestal waren dat boekjes van verschillende avi-niveaus, en ze konden prima zelf kiezen wat ze wilden lezen.

Lente

Lente

04-04-2017 om 14:07

Ik kon dat vrij goed zelf gokken

Laat je kind hardop lezen en luister goed of hij goed doorleest en geen woorden overslaat. Tempo moet ongeveer een beetje langzaam spreektempo zijn.

Je kunt ook beginnen met avi 3 lezen en goed op het tempo en de fouten letten.
Daarna pak je een boekje avi 4 en kijk je of dat verschil maakt.
En zo ga je door totdat je merkt dat het langzamer gaat, vooral bij moeilijke woorden.

Verder eens met de rest: laat hem vooral lezen wat hij zelf leuk vindt.
Als dat lezen op school gebeurt, dan kun je op school vragen of hij andere boeken mag kiezen. Of laat hem thuis een moeilijker boek lezen en laat dat op school zien qua niveau.

Hanne.

Hanne.

04-04-2017 om 15:48

kan alle kanten op

Globaal gezien gaan kinderen in het nieuwe AVI systeem 2 niveau's per jaar omhoog. Midden groep 3 beheerst het gemiddelde kind AVI M3 en leest boekjes op E3 niveau, eind groep 3 beheersen ze het E3 niveau.

In die zin is januari en juni testen dus prima en naar verwachting. In het oude AVI systeem zal je iets minder vaak van niveau wisselen omdat daar maar 9 ipv 12 niveau's zijn.

(zie http://www.de-edelsteen.nl/Portals/71/docs/Diversen/AVI%20omrekentabel.pdf)

Maar ja, kinderen zijn niet gemiddeld, soms gaan ze een half jaar niet vooruit, soms 4 niveau's. Dus ik sluit me aan bij de rest. Laat je kind lekker lezen. Letters zijn letters en je ziet wel of hij er mee weg kan.

Die 20-30 minuten lezen is dat trouwens spontaan of verplicht. Op zich leest hij nl al goed voor een groep 3 kind.

Triva

Triva

04-04-2017 om 16:44

avi4

Avi4 is een oude maat. Wat bedoel je? M4? Avi4 is heel hoog voor groep 3, niks meer aan doen. M4 of E4 is ook hoog want dat moeten ze in groep 4 halen. Voor de rest sluit ik me aan bij de anderen: gewoon laten lezen wat je kind wil, helemaal niet druk maken om niveau's.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-04-2017 om 18:07

Omgenummerd

Volgens mij zijn de avi-niveaus in Nederland omgenummerd, dus avi 4 hoeft niet per se avi M4 te zijn. Ik meen dat avi vroeger tot 9 ging, en het daarna naar klasnummers is veranderd. Even googelen hoe dat ook alweer zat.

Zon

Zon

04-04-2017 om 18:22

Triva

Hoog? Valt best mee hoor. Lezen is bij uitstek het onderdeel waarop kinderen flink voor kunnen lopen en dan nog zegt het niks over de rest. Als een kind 2 avi jaren voorloopt is dat heel mooi, maar niet uitzonderlijk.

Jo1978: als je kind een goede lezer is, zoek dan vooral LEUKE boeken. Die AVI boekjes zijn namelijk erg s-a-a-i.

Lente

Lente

04-04-2017 om 18:36

Hanne

"In die zin is januari en juni testen dus prima en naar verwachting. In het oude AVI systeem zal je iets minder vaak van niveau wisselen omdat daar maar 9 ipv 12 niveau's zijn."

Dit klopt niet helemaal. Het avi-systeem heeft inderdaad minder niveaus maar de periode dat ze die niveaus doorlopen is korter dan met het nieuwe systeem.
Ik weet de precieze termijn niet meer, maar volgens mij was het gemiddeld de bedoeling dat kinderen eind groep 6 klaar waren met avi-lezen.
Nu is dat later.

Hanne.

Hanne.

04-04-2017 om 18:43

Avi 9 is m7/e7

Dat zou ik bijzonder vinden want volgens de omrekentabel (zie link hier boven) is avi9 ongeveer gelijk aan groep 7 niveau. Zou het opvallend vinden als je dat vroeger een jaar eerder moest behalen.

Lente

Lente

04-04-2017 om 19:46

Het is maar hoe je de tabel leest

Ik zie bij E6 avi8 en avi9 staan.
Maar die staan ook bij M7.
Mijn kinderen zaten op school in het oude avi-tijdperk. En avi9 op einde groep 6 als doel is precies hoe ik me dat herinner. En tegelijkertijd waren er kinderen die dat niveau jaren eerder haalden en kinderen die dat niveau nooit haalden.

Hier lees ik meer uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/AVI_(onderwijs)
Ergens onderaan staat over het nieuwe systeem dat de niveaus gekoppeld zijn aan het gemiddelde niveau in het onderwijs.
De oude avi-indeling was niet gekoppeld aan een groepsniveau maar alleen aan het leesniveau. Die indeling hield rekening met grote verschillen tussen leerlingen en toetste puur het leesniveau.
Nu snap ik ook waarom bij het nieuwe systeem meerdere avi-niveaus genoemd staan per groep.

maan.

maan.

04-04-2017 om 20:02

Lezen wat je leuk vindt

Gewoon lezen wat leuk is, werkt inderdaad het best. Of dat nou een aviboek (saai!) is, een sprookjesboek, een donald duck of een pak hagelslag.. als lezen niet meer leuk is maar een 'moeten' dan gaat het tegenwerken. De nieuwe leesmeetmethode ken ik niet, avi waren ze hier voor het eind van groep vier mee klaar, zoals jongste toen blij opmerkte: nu mag ik fijn zelf bepalen wat ik in het avi-uur ga lezen!

niveau hoger

Mijn zoon zit in groep 4 en leest op niveau M4. Op school leest hij een niveau hoger boeken voor E4, dit voor de uitdaging om iets moeilijker te kunnen lezen. Dit is niet alleen speciaal voor hem, maar ook voor zijn klasgenoten.

Thuis leest hij wat hij zelf leuk vind. Voor het slapengaan lezen we altijd voor en doen we om en om een stuk lezen.

De letters

De M staat trouwens voor midden. M4 is het leesniveau dat ze midden groep 4 horen te hebben. E4 is eind groep 4. In mijn zoons klas zie ik trouwens veel verschil is de leesniveaus. Sommige kinderen lezen nog op E3, terwijl er ook kinderen zijn in zijn klas die M6 lezen.

Jo1978

Jo1978

04-04-2017 om 20:55 Topicstarter

Triva

Ik ben van België en hier in school gebruiken ze nog de oude nummering. Hij leest nu Avi E4.

Hij leest heel graag, niet verplicht. Van school uit als huistaak raden ze aan om dagelijks 1 of 2 blaadjes in een zelfgekozen boekje te lezen. Dat is voor hem nog geen 5 min. Maar hij blijft doorlezen omdat hij het leuk vind.

Op school zelf moet hij meelezen met de rest van de klas in de leesmethode die ze daar volgen. Als hij sneller klaar is mag hij een boekje kiezen uit de schoolbieb.

Deze middag met hem naar de bieb geweest en hem zelf laten kiezen.
Het zijn boeken met hogere niveaus maar hij heeft er niet echt moeite mee, leest wat trager maar wel juist.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-04-2017 om 21:18

Leuk!

Leuk dat hij nu zelf de boekjes heeft uitgezocht. Dat ze moeilijker zijn geeft niet, als hij het leuk vindt geeft dat niet.
Mijn kinderen vonden op die leeftijd de boeken van Dolfje Weerwolfje erg leuk, die zijn er op verschillende niveaus. En m'n dochter, een hele snelle lezer, begon al snel haar eigen voorleesboeken te lezen. Van de boeken op haar leesniveau vond ze de verhalen niet leuk, die waren duidelijk voor oudere kinderen geschreven.

Controlekaart

Vroeger werkte men met een stopwatch en foutenkaart. Kinderen gingen zodoende als een robot lezen want intonatie kostte tijd en verhoogde het risico buiten de tijd te vallen.

In de link hieronder staat dat er nu geen tijdslimiet meer wordt gehanteerd. Het gevaar is dat een ouder nu ook op de stoel van de leerkracht gaat zitten. Maar het is wel interessant om te lezen wat de criteria is, hoe vertrouwd een kind leest.

http://www.malmberg.nl/web/file?uuid=f78eede9-ce6a-4624-9580-b84e9132e16f&owner=0d269d67-0f3e-47c1-8ded-95c9bbb94748&contentid=6965

Yaron

Yaron

05-04-2017 om 13:34

Zegt niet alles

Onze zoon had in groep 3 en 4 precies de Avi die hij zou moeten hebben, hij las thuis echter veel moeilijkere boeken. In groep 5 kreeg hij een andere juf en die testte door, toen bleek onze zoon niveau Avi plus te hebben. De juffen van groep 3 en 4 testten alleen tot het niveau dat ze minimaal moesten hebben, hoger was niet nodig volgens hen.

debbie

debbie

05-04-2017 om 20:27

idd

Inderdaad lekker boekjes laten lezen die hij leuk vind misschien samen kijken of hij ook nog snapt waar het over gaat omdat er natuurlijk moeilijkere woorden in voor kunnen komen.

Mijn zoon had midden groep 4 avi plus het zegt inderdaad niks over de andere vakken het éne kind is nu eenmaal sneller als het andere kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.