Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Helene

Helene

29-11-2015 om 20:30

automatiseringsproblemen rekenen groep 4

Mijn zoon heeft automatiseringsproblemen met rekenen na al veel geoefend te hebben vraag ik mezelf af of er hier op het forum nog ouders zijn die dit herkennen en nog andere tips hebben.

Afgelopen week heb ik 2 rekenboeken voor groep 4 gekocht via de site aandacht voor rekenen het eerste boek had hij binnen een uur uit op 2 fouten na alles goed vervolgens wilde hij gelijk door met het tweede boek..vooral de verhaaltjessommen vind hij erg leuk.

Hij doet voor de tweede keer groep 4 vorig jaar vond hij rekenen heel erg moeilijk en zat het laatste half jaar op maatwerk,nu vind hij rekenen geweldig en omdat hij merkt dat het hem nu beter af gaat wilt hij er ook mee door gaan.

Inmiddels heeft hij de tafels van 1,2,3,4,5,6 en 10 gehad echter merk je dat hij daar over na moet denken als je ineens een keer som roep.

Kan je eigenlijk wel iet doen aan het automatiseringsproblemen of blijft dat zo?

Jamie

Jamie

30-11-2015 om 11:00

hmm

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Hier hoeven ze pas eind groep 4 de helft van de tafels echt goed te kennen dus hij loopt voor op zijn groepsgenoten. Omdat hij achterloopt op zijn leeftijd lijkt het een probleem maar aangezien hij al het rekenwerk zo snel heel goed kan doen valt het ook wel weer mee. Gewoon blijven oefenen en ook zonder snel het antwoord te weten kun je gewoon verder. Het is echt niet zo erg als je er wat langer over doet als het goede antwoord maar komt. Verder weet ik nog van mezelf dat ik de tafels eerst zag als een stukje topo. Er was voor mij geen verschil tussen de combinatie Parijs-Frankrijk en 7x8 - 56. Ik was eigenlijk gewoon verbaasd toen ik er op een gegeven moment achter kwam dat je het ook gewoon kon uitrekenen, iets wat bij Parijs en Frankrijk niet mogelijk is Gevolg: ik ben lang bang geweest dat de meester er achter kwam dat ik gewoon snel rekende...

Met andere woorden: laat het nu even lekker zitten, blijf oefenen, zoek computerspelletjes op met tafels en zie wel waar het schip strandt. Het is vele malen belangrijker dat hij het hele boek in een uurtje uit had met maar twee fouten!

Helene

Helene

30-11-2015 om 13:14

Maakt mij ook niet uit

Mij maakt het echt niet uit of hij er iets langer over doet om iets uit te rekenen maar school denkt daar anders over en noemt het een automatiseringsprobleem.

Ze hoeven niet de beste te zijn in iets als ze maar lekker in hun vel zitten en dat zit hij nu in ieder geval heel veel beter dan vorig jaar.

We blijven gewoon lekker oefenen zolang hij dit ook wilt.

Even zo....

Even zo....

30-11-2015 om 14:44

Hier hetzelfde

Ik heb ook een zoon van 8 jaar die dit jaar groep 4 voorde tweede keer doet ivm (oa) automatiseringsproblemen bij rekenen en spelling. Was vorig jaar echt een heel groot probleem voor hem, en uiteindelijk werd hij er ook erg onzeker en faalangstig van. Inmiddels is onze zoon een maand of vier in behandeling bij het CNLS (kijk op www.cnls.nl als je wilt weten wat dat is) en zien we een enorme vooruitgang bij hem. Hij houdt het nu op school prima bij allemaal (ook rekenen en spelling), maar we zien ook dat hij nu bijvoorbeeld het antwoord op de vraag 3+ 5= .... ook kan geven zonder het eerst te tellen op zijn vingers. Dit is hem vorig jaar echt nooit gelukt. Zelf zegt hij erover 'het zit opeens in mijn hoofd' en hij is er erg blij mee. We hebben nu een jochie dat blij en vrolijk naar school gaat, goed in zijn vel zit en weer vol zelfvertrouwen de wereld inkijkt. Ik denk dat het doubleren hierbij zeker helpt, maar wij zien ook heel duidelijk een positief effect van de behandeling bij het cnls. Ook omdat andere problemen (slechte concentratie, impulsiviteit, motorische onrust, slechte pengreep, onleesbaar handschrift, etc aan het verdwijnen zijn als sneeuw voor de zon). Ben zo blij dat we die keuze destijds gemaakt hebben!

Helene

Helene

30-11-2015 om 17:39

Super

Even zo wat fijn voor je zoon dat hij zo vooruit is gegaan.

Onzeker en faalangst herken ik zeker en dat heeft mijn zoontje nog wel hoor maar juist omdat het nu beter gaat dan vorig jaar en hij dat gevoel zelf ook heeft hopen we dat hij minder onzeker word.

Ik heb even gekeken op die site en zag dat er in onze woonplaats ook iemand is die jamara rekenen geeft helaas zag ik dat de prijzen voor ons op dit moment niet haalbaar zijn.

Mijn zoon heeft voor zijn onduidelijke schrijven ergotherapie gehad en dat heeft hem goed op weg geholpen.

Als we het verschil van vorig jaar en nu zien zien we een gelukkig kind die lekker in zijn vel zit en graag naar school toe gaat en wij staan ook volledig achter onze keuze om hem te laten doubleren in groep 4.
Natuurlijk houden we het rekenen in de gaten vooral de tweede helft van groep 4 want daar had hij vorig jaar de meeste problemen mee.

Emma

Emma

30-11-2015 om 17:52

Maatwerk

Wat fijn dat het rekenen nu beter gaat. Mocht hij in groep 5 weer problemen krijgen en de school zegt dat het met automatiseren te maken heeft, pas dan op dat ze hem niet alleen maar in Maatwerk laten werken. Hij heeft instructie nodig, liefst in de klas. Automatiseren duurt langer, maar zorg dat hij de klas niet "kwijtraakt", dat is erg als je pas in groep 5 of 4 zit. Haal er desnoods zelf een specialist of rt'er bij. Een achterstand is zo heel snel opgelopen.

Helene

Helene

30-11-2015 om 18:11

Maatwerk

Ze zijn op deze school niet zo heel snel met het maatwerk geven vorig jaar kon het niet anders want hij liep echt vast.
Alles word ook in overleg gedaan met de ouders zoals het nu gaat is het nog niet nodig maar we moeten dus wel in de gaten houden of hij niet vast loopt in het tweede deel van het jaar.
Indien nodig krijgt hij extra hulp van zijn eigen juf die geeft ook rt les.
Soms vind ik het alleen zelf vervelend ik wil hem zo graag helpen maar weet verder niet meer hoe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.