Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

11-09-2018 om 23:36

Automatiseren spelling en rekenen

Onze jongste, net 12, is voor de tweede keer in groep 8 begonnen (administratief heeft hij twee keer groep 7 gedaan). De keuze om nog een extra jaar basisschool te doen is gemaakt om zijn basisvaardigheden te versterken. Door zijn DCD is zijn schoolcarrière wat moeizaam verlopen. Ook het jaar doubleren heeft niet direct opgeleverd wat we hoopten, deels omdat hij flinke slaapproblemen heeft gehad
Rekenen en spelling zijn problematisch (V en VI op de entreetoets) Begrijpend lezen kan hij erg goed (I en II) Ook Het onderdeel interpunctie maakte hij trouwens foutloos.

Het wordt steeds duidelijker dat het vooral de problemen met automatiseren zijn waardoor alles hem zoveel moeite kost. Problemen met automatiseren horen ook bij DCD.

Wat ik mij afvraag, zijn er manieren om automatiseren makkelijker te maken? Ik kan er niet direct iets over vinden. Oefenen oefenen oefenen. Dat wel. Maar meer in het algemeen vraag ik mij af of er manieren zijn om het automatiseren zelf makkelijker te maken. Is er een manier waarop je kunt leren automatiseren?

Het gaat verder trouwens erg goed met hem, gelukkig. Hij is heel serieus aan de slag op school, heeft het er erg naar zijn zin, leest graag en is een enorme doorzetter. Ik ben erg trots op hem, maar zou hem wel een wat makkelijker schoolloopbaan gunnen.

Ja, dat bestaat

Er zijn duizend trucs. Google op geheugen trainen, geheugen spelletjes en zie bijvoorbeeld hier https://www.tumult.nl/je-geheugen-train-je-zo-de-trucs-om-beter-te-onthouden/

Maar vooral: automatiseren kost tijd. Het kost iedereen tijd. De grootste muziektalenten belanden na eindeloze studie in een beroemd orkest en moeten dan toch nog 6 uur per dag oefenen op de stukken die ze eigenlijk al kennen.

Het kost iedereen tijd. Maar sommigen wat meer dan anderen.
Beweringen dat moeite met automatiseren samen gaat met x of y daarmee doelend op een onveranderbare situatie, vind ik discutabel. Hoe dan? Hoeveel tijd kost het extra?
Is het niet gewoon een kwestie van die tijd nemen?

"ja maar dat wil/doet hij niet/steeds afgeleid/etc"

Ja. Dat gaat ook voor iedereen op.

Gewoon doen dus. Trucjes, flash cards, verzin het maar. Het belangrijkste: liever twee keer per dag 5 minuten, dan 1 keer per dag 10. Je kunt die 5 minuten langzaam uitbreiden naar 10. Hou de successen bij. Dat helpt

Met bewegen

Automatiseren gaat makkelijker als je erbij beweegt. Bal overgooien is zo'n bekende truc. Ook schrijven (met de hand) kan helpen.

inderdaad bewegen

Mijn dochter oefende de tafels al springend op de trampoline. Of staand op haar hoofd trouwens, dat bleek ook te helpen

Een andere manier is om dingen te zingen. Dat deden we dan bijvoorbeeld op de fiets naar school (dus ook weer gecombineerd met bewegen).

Als je het op verschillende momenten door de dag heen verweeft, voelt het minder als 'huiswerk'. Wij deden gewoon vrolijk mee.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-09-2018 om 09:08

DCD

Ik ben geloof ik een beetje dyslectisch want ik weet niet wat DCD betekent...

Misschien moet iemand maar eens wat flashcards maken met alle populaire andoeningen en afkortingen.

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 09:14

Gebrek aan oefening

Ik las net over Bloon en inderdaad die flashkaarten ken ik ook. Bedankt voor de link.

Mijn vraag is eigenlijk of je daarmee ook beter wordt in automatiseren. Dus dat je niet alleen die sommen of woorden leert automatiseren, maar daarmee ook beter wordt in het automatiseren zelf. Als het geheugen te trainen is, dan zou dat wel zo moeten zijn.

Ik snap wat je zegt, Mirjam: "Beweringen dat moeite met automatiseren samen gaat met x of y daarmee doelend op een onveranderbare situatie, vind ik discutabel. Hoe dan? Hoeveel tijd kost het extra? Is het niet gewoon een kwestie van die tijd nemen?"

Vooral dat onveranderbare lijkt me onzin, hoewel ons wel is verteld dan mensen met DCD altijd moeite houden met het aanleren van nieuwe vaardigheden. Autorijden bijzoorbeeld. Maar verder: oefening baart kunst. Maar wat ik me dus afvraag: hoe word je beter in het eigen maken van nieuwe routines? In het automatiseren zelf? Zou dat alleen een kwestie zijn van geheugentraining? Of komt er meer bij kijken?

En wat die tijd nemen betreft, dat is voortdurend zoeken naar evenwicht. Hij werkt hard, oefent veel, "komt zijn demonen onder ogen", zoals zijn leerkracht zo mooi zegt, maar alles kost hem moeite en veel tijd. Hem opjagen heeft geen zin. Na een schooldag is hij echt moe. Als er meer op zijn programma stond dan hij kon doen, ligt hij 's nachts uren wakker. Hij ligt sowieso snel wakker. Vorig jaar is het maanden lang echt problematisch geweest. Moe op school,' s nachts wakker liggen.

Op dit moment gaat het goed met hem, hoewel hij de afgelopen week wel weer een paar slechte nachten heeft gehad. Hij doet nu thuis een typecursus. Dat is ook belangrijk voor hem, want het schrijven (zeker van langere stukken) kost hem erg veel moeite.

Daarnaast extra oefenen voor rekenen en spelling, kan er op dit moment best nog bij. 2 keer 5 minuten zou moeten lukken (al kan hij in 5 minuten niet zo veel, misschien is 10 minuten wel effectiever). Maar soms kan hij er echt niets bij hebben. Dat is dan geen kwestie van geen zin hebben, maar dan heeft het gewoon geen zin. Vandaar dat ik op zoek ben naar manieren die zoveel mogelijk effect hebben. Liefst niet alleen op de stof, maar op het aanleren zelf.

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 09:22

http://lmgtfy.com/?q=DCD
En je weet blijkbaar ook al niet wat dyslectisch betekent. Lekker hoor!

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 09:34

Mirjam

Dat filmpje is geweldig!

@Emma

@Emma

12-09-2018 om 09:34

Populaire aandoeningen bestaan niet. Moderne inzichten bestaan wel. Mensen die leuk proberen te zijn helaas ook.

Wat anderen al zeiden: oefenen oefenen en nog eens oefenen. Maak er een spel van. Het brein is nog lang niet volledig ontwikkeld. Ik sta te kijken van wat mijn slecht automatiserende dochter nu op haar 18e presteert. Al dat oefenen blijft echt ergens hangen.

Tango

Tango

12-09-2018 om 10:08

Oefenen en herhalen

Heel herkenbaar wat je schrijft, Emmawee. Zoon hier is ook dyslectisch en heeft duidelijk kenmerken van DCD. Sommige handelingen zijn lastig aan te leren voor hem. Zo kan hij prima voetballen, maar als hij bij de trainer weleens een speciale loopoefening moet doen, vindt hij dat heel ingewikkeld. Hetzelfde geldt voor skaten/schaatsen, lukt helemaal niet goed, omdat hij dat dus ook zelden doet. Het heeft zijn interesse niet.
Oefenen is dus heel belangrijk en blijven herhalen. Dan blijft het ergens hangen.

Met spelling en rekenen merken we hetzelfde. De spellingsregels zitten ergens in zijn hoofd, maar je moet net het goede regeltje kunnen toepassen. Spellingskaarten en tafelkaarten zijn handige hulpmiddelen. Zoon mocht hier op een gegeven moment het automatiseren van de tafels loslaten. Hij kreeg een tafelkaart die hij ter ondersteuning mocht gebruiken. Soms pakken we hem er nu nog bij, voor wiskunde o.i.d. Deelsommen was ook zoiets. Kregen ze niet voortdurend aangeboden, dus dat duurde heel lang voordat het bleef hangen. Hij moest het steeds opnieuw aanleren.

Spellingsregels kreeg hij bij de dyslexie-begeleiding. Ook die roepen we af en toe nog op. Een hele bekende is: lange klanken hebben pech, ik haal gewoon een letter weg. Bijvoorbeeld bij geef-geven. Je schrijft dan niet geeven. Ik hoef nu alleen nog maar te zeggen tegen hem: hoe zat het ook alweer met die lange klanken... en dan weet hij het al.
Visueel maken helpt ook. Zoon hier kan met geld veel beter rekenen dan gewoon kale sommen.

Ik weet niet of automatiseren zelf beter wordt. Het is meer het inslijpen, waardoor het uiteindelijk blijft hangen. Wij zijn op een gegeven moment ook echt gestopt met eindeloos thuis oefenen, want dat leverde alleen maar strijd op. Al bleven we spelenderwijs gewoon oefenen, maar minder opdrachtjes aan tafel e.d.

Weet jij al op wat voor niveau je zoon gaat uitstromen, Emmawee? Ik zou zeker insteken in een goede VO-school met de juiste begeleiding. En echt, als je zoon op zijn eigen niveau zit daar, dan zal het ook beter met hem gaan. Het is, misschien, eigenlijk zonde dat hij nu een jaar extra basisschool heeft gedaan. Maar goed, daar gaat het hier niet over.

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 10:09

Misschien kan ik de tafels wel oefenen met behulp van denigrerende opmerkingen. Die blijven in elk geval wel lekker hangen, merk ik.

Voel jij je nou beter na zo'n post?

Of vond je het gewoon nodig om even een kritische noot te plaatsen? Dat laatste kan ik hebben hoor. Maar doe dat dan eerlijk. Zeg gewoon wat je ervan vindt. Of stel gewoon je vraag.

Te hoog gegrepen

Emmawee ik vrees dat je met een te hoog ambitieniveau met deze missie bezig bent. Neem het stap voor stap. Het is het doel dat de te automatiseren vaardigheid geautomatiseerd wordt. Maak je nou niet druk om het automatiseren zelf.
Of daar ooit iets kan veranderen?
Ja hoor. Ik speel sinds een jaartje en toch voor het eerst van mijn leven een muziekinstrument. Daar valt heel wat bij te automatiseren. Had ik een hekel aan als kind. Het geduld niet voor enzo. Bovendien had ik ouders die dachten dat als het niet vanzelf kwam, dat het dan ook nooit zo komen. Nooit erg gestimuleerd dus eigenlijk.
Maar hé, nu ben ik volwassen en weet ik dat het gewoon doorbijten is. De dood of de gladiolen.
En dat doe ik. Genietend van de bezigheid zelf. Wetend bovendien dat er nooit een virtuoos stukje muziek uit mijn instrument zal komen.
Moet je nagaan. Je zal wel gek zijn, denken pubers over dit soort bezigheden. Maar tegen de tijd dat ze oma of opa zijn is dat wel over.

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 10:31

Tango

Het lastige is dat hij niet echt op één niveau uitstroom. Het gemiddelde is gemengde / theoretische leerweg, maar met rekenen en spelling heeft hij het dan moeilijk en voor het lezen van talen en geschiedenis zou hij eigenlijk meer aankunnen. De leraar schat in dat hij uiteindelijk HAVO zou moeten kunnen, zeker omdat hij zo gemotiveerd is.
We heben een goede VO-school op het oog (met veel begeleiding) waar we binnenkort gaan praten. Het extra jaar basisschool is lang overwogen en juist het feit dat hier op school echt een programma op maat voor hem wordt gemaakt en zijn leraar hem erg goed snapt en begeleidt, heeft zwaar gewogen.
Wij zijn hier dus op een zeker moment gestopt met thuis oefenen. Niet omdat het strijd gaf, maar omdat de koek gewoon op was. Op dit moment is er weer war koek.

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 11:16

Mirjam

Ik zie het zo. Automatiseren is de weg waarover het leren gaat van moeilijk naar vanzelf. Voor het leren van nieuwe vaardigheden moet je steeds over die weg. Als die weg nou in slechte staat is, zou ik graag eerst die weg repareren.
Maar als het repareren van die weg inderdaad te hoog gegrepen is (of eerder een kwestie van tijd), dan zullen we die weg toch moeten blijven bewandelen. Zingend, spelend, flitsend, springend en klappend.

Woordjes leren

Doen de problemen zich ook voor bij het leren van woordjes (vreemde taal?)

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 12:12

Woordjes

Hij leest nu een boek in het Engels. Dat gaat heel goed. Zelf die woordjes foutloos opschrijven is wel een probleem.

De verwachting is dat hij met zijn talen cijfers voor spelling zal kunnen compenseren met cijfers voor leestoetsen en mondeling toetsen.

Het onderwijs in Engels is op zijn basisschool trouwens nog erg slecht ontwikkeld. .

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 12:17

Aanvulling

De verwachting is sowieso dat hij voor spelling en rekenen altijd erg veel oefening nodig zal hebben.

Ava

Ava

12-09-2018 om 12:49

Bewegen bij

Een Sit: sensorisch integratie therapeut? Dat zou ik doen namelijk. Sterker, *dat* hebben we gedaan en naast de (fijne) motoriek ook gewerkt aan ‘waarmee wordt kind wel rustig en alert’ (denk aan welke soort beweging, lichte druk of zware druk etc). Je kan natuurlijk inventariseren en. Kijken hoe je dat thuis kan oppakken of inventariseren en therapie.

En, Ad, als je de term je niets zegt, hoef je je er ook niet in te mengen, toch?

Tango

Tango

12-09-2018 om 13:20

Lastig zeg, dat hij zo verschillend uitstroomt. Havo is misschien te hoog gegrepen maar ik begrijp wel dat hij op sommige gebieden wel uitdaging nodig heeft. Knap dat hij al Engelse boeken kan lezen. Dat kan mijn zoon van 13 in de 2e klas van VMBO-basis echt nog niet.
Het is fijn dat hij nu nog zo gemotiveerd is, maar dat is in de puberteit altijd maar afwachten of het zo blijft. Zoon hier was met name op school ook altijd gemotiveerd, thuis was er meer strijd. Nu is dit minder omdat het huiswerk veel beter aansluit bij zijn niveau. Vandaar dat ik zou zeggen niet te hoog insteken.
Wel goed dat je al hebt gekeken naar een VO school met veel begeleiding. Dat is heel belangrijk. Heeft hij een dyslexie/DCD verklaring? Dan kan er bekeken worden of spelfouten minder zwaar gerekend worden bij talen. Bij zoon hier is dat wel zo. Ook kan er evt. met voorleesprogramma's gewerkt worden, maar dat zal jouw zoon weer minder nodig hebben omdat hij wel goed leest.

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 14:00

DCD-verklaring

Bestaat er zoiets? Dat weet ik niet en ook niet welke rechten daarvan te ontlenen zijn. Meer tijd voor toetsen, het minder zwaar rekenen van spellingsfouten en fouten met passer en gradenboog bij wiskunde, zou veel schelen. Hierover gaan we wel in gesprek op de VO-school. Een dyslexie-verklaring gaat hij nooit krijgen, want dat heeft hij inderdaad niet. Hij lees als een dolle. (gelukkig!). Hij zou erg geholpen zijn met gedifferentieerd onderwijs en examens. Maar bij gebrek daaraan hopen we dat hij kan starten in een VMBO-T brugklas op een scholengemeenschap.
Omdat hij al heel jong vastliep heeft hij al snel geleerd dat doorzetten de enige weg is. Ik hoop inderdaad dat dat enigszins stand houdt na de basisschool.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-09-2018 om 14:29

Ava

"Een Sit: sensorisch integratie therapeut?"

Kijk, zo moet het. Niet zomaar blind ervan uitgaan dat iedereen zo'n afkorting kent, even uitleggen wat het is.

"En, Ad, als je de term je niets zegt, hoef je je er ook niet in te mengen, toch?"

Juist wel. Ik leer graag, maar niet als ik om de haverklap afkortingen moet opzoeken.

Woordjes stampen

Ik vind dat bij mijn kinderen op het VO stampen van woordjes 90 procent van de stof is in de onderbouw. Grammatica en leestoetsen zijn veel minder belangrijk. Houd daar rekening mee.

Is gepersonaliseerd leren niet iets voor hem? Per vak het niveau bepalen?

Mia9

Mia9

12-09-2018 om 15:04

Groeiend vertrouwen

Hier heel erg veel tijd bezig geweest op de basisschool: tafels, klokkijken, weken, maanden...
Andere zaken gingen weer heel goed: spelling, Engels bvb.
Op de terreinen die zoon moeilijk vind, kan de stof altijd weer wegzakken, en moeten we weer aan de slag. Maar hij kreeg door succeservaringen steeds meer zelfvertrouwen, en daardoor zitten we in een soort positieve spiraal. (nu brugklas)
Ik heb afgelopen jaren geprobeerd steeds zelf overzicht te houden wat er geautomatiseerd moest worden, en steeds als daar ruimte voor was bij kind, die kans benut.
Verder bleek dat instrument leren een gouden greep: hij heeft aanleg, ontcijferde veel sneller dan we verwacht hadden gezien zijn automatiseringsprobleem, en dat had weer goede weerslag op de voor hem moeilijke terreinen.
Het vraagt een lange adem, maar het is de moeite waard. Succes, fijn dat jullie een school op het oog hebben waar hij ws goed op zijn plaats zal zijn!

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 15:08

Aha Ad

Dus je bedoelde eigenlijk alleen maar te vragen:
"Wat is DCD?"
Of je bedoelde vooral te zeggen: "Wat een irritante gewoonte om dit soort afkortingen te gebruiken."

Ik gebruik hier de term DCD omdat die hier wel vaker wordt gebruikt. Maar er valt zeker wat voor te zeggen hoor, om voortaan even toe te lichten wat dat is: een ontwikkelingsstoornis op het gebied van de coördinatie.
Wel zo duidelijk inderdaad. Je hebt gelijk.

Blijft staan dat ik het een stomme sneer van je vindt over die 'populaire aandoeningen'.

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 15:12

Drietje

"Is gepersonaliseerd leren niet iets voor hem? Per vak het niveau bepalen?"
Ja, dat is precies wat hij nodig heeft. Maar waar koop je dat?

Ad Hombre

Ad Hombre

12-09-2018 om 15:34

Emmawee

"Dus je bedoelde eigenlijk alleen maar te vragen:
"Wat is DCD?"
Of je bedoelde vooral te zeggen: "Wat een irritante gewoonte om dit soort afkortingen te gebruiken."
"

Yep. Het maakt het forum ook leesbaarder voor anderen. Ik ken ook vast een hoop afkortingen die de meeste mensen niet kennen. Die robeer ik dan even uit te leggen...

"Blijft staan dat ik het een stomme sneer van je vindt over die 'populaire aandoeningen'.'

Duidelijk.

Motorisch

DCD is in eerste instantie een motorisch probleem. Weet hij het niet of is hij langzaam met het antwoord opschrijven? Automatiseringstoetsen gaan vaak op tijd en de score wordt simpelweg bepaald over het aantal sommen dat goed is gemaakt binnen een bepaalde tijd. Wellicht kan dit ook mondeling gedaan worden? Bij spelling is hij wellicht zo geconcentreerd op netjes en leesbaar schrijven dat hij zijn spelling min of meer vergeet? Hele zinnen schrijven zoals bij een dictee kan hem te snel gaan. Wellicht kan hij extra tijd krijgen of hoeft hij alleen de belangrijkste woorden op te schrijven om zijn spelling te toetsen. Verder zou je met computerspellen, bordspellen etc. kunnen oefenen bijvoorbeeld Malle getallen, Loco, Basisschoolspel (reken en/of taaluitbreiding). Wat zegt de school er over?

Gepersonaliseerd leren

Ergens op een ipadschool? Of op een flexibele school? Ik weet dat de kinderen hier op het vmbo vakken op andere niveaus kunnen doen, maar dat gaat niet verder dan mavo. Maar misschien is dat bij jullie anders. Ga eens in gesprek met verschillende scholen. En zo'n ipadschool is voor hem misschien wel de moeite waard om wat langer te reizen.

Griekje

Griekje

12-09-2018 om 21:30

hoe zo niet dyslectisch?

Is het wel eens serieus onderzocht? Hier toch ook echt een dyslect in huis die wel goed leest, maar inderdaad uitvalt op spelling en automatiseren.

DCD is net zo goed een handicap, dus moet school daar rekening mee houden, maar een dyslexieverklaring is veel bekender (en daar hebben VO scholen vaak standaard recepten voor).

Is zijn IQ wel eens bepaald?

Hier heeft dochter automatiseren geoefend met een Cogmed training, school was zo vriendelijk om dat deels te begeleiden. Het heeft haar destijds in elk geval de basisschool doorgeholpen. Destijds vergoede de verzekering nog deels, nu zul je wel bij de gemeente moeten zijn (of het zelf betalen).

Emmawee

Emmawee

12-09-2018 om 22:43

testerdetest

Ja, hij is zeker getest op dyslexie. De mevrouw van de schoolbegeleidingsdienst wilde het vorig jaar uitsluiten. Er is geen heel uitgebreid onderzoek geweest, maar voldoende om geen dyslexietraject te starten. Spelling- en rekenproblemen zijn ook voldoende te verklaren door de coördinatie- en motorische problemen. Je moet je voorstellen dat hij halverwege groep 4 zijn eigen naam (6 letters) nog niet geautomatiseerd kon schrijven. Het is logisch dat je dan achter gaat lopen. Rekenen en spelling is toch voor een groot deel een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Als dat oefenen letterlijk pijn doet, of je hebt geen idee waar je mee bezig bent, of je bent ervan overtuigd dat jij het toch nooit gaat leren, dan beïnvloedt dat nogal de resultaten. Gelukkig zijn die hindernissen inmiddels grotendeels weggenomen.

Zijn IQ is een paar jaar geleden onderzocht en komt ook overeen met wat we zien: de kloof tussen de verbale en performale score was zodanig dat er geen IQ te vermelden is.
Aan de CITO entreetoets zat dit jaar ook een IQ-testje verbonden en ook daar kwam dit weer naar voren. Hij scoorde daar op de verbale opgaven een percentielscore van 93 en ruimtelijk één van 30. Het beeld is duidelijk: gemiddeld IQ rond 112, met een sterke verbale kant en motorisch en op het gebied van ruimtelijk inzicht zwak.

Zijn broer is trouwens ook ooit getest en heeft ook zo'n soort profiel en heeft ook een vrij moeizame schoolcarrière. Maar geen diagnose.

Jongste met diagnose kan altijd voor behandeling en training terecht bij het revalidatiecentrum. Volgende week gaat hij daar een training plannen en organiseren voor kinderen met DCD volgen. Eerder heeft hij vrij uitgebreide ergotherapie en fysiotherapie gehad (volgens een methode, waarbij het kind leert om een plan te maken en te evalueren op het niveau van dagelijkse handelingen als: je jas aantrekken, snijden met je mes, een bal gooien, schrijven. De methode heet CO-OP, weer een afkorting, ook nog eens in het Engels, zie voor een voorbeeld: https://www.nwz.nl/portals/1/brochures/MCA/revalidatie/000_REV_%204CO-OP-behandelmethode_2014.07.pdf) En begin dit jaar jaar kreeg hij psychotherapie en ergotherapie i.v.m. zijn slaapproblemen.

Kortom, er wordt al behoorlijk gestut en gesteund. Ik wil eigenlijk niet nog meer therapieën loslaten op een verder gezond kind. (Ik vind het vaak wat gênant als ik daar rondloop bij het revalidatiecentrum, maar dat mag natuurlijk geen rol spelen). Ik zou daar natuurlijk nog wel eens kunnen vragen of ze werken met sensomotorische integratie therapie, of training van het werkgeheugen en wat hun ervaringen daar mee zijn.

Voorlopig vind ik eigenlijk dat het erg goed gaat. Hij slaapt de meeste nachten goed. Hij werkt goed op school, gaat er met redelijk veel plezier naar toe. Hij oefent thuis ongeveer 4 keer per week met zijn typecursus, hij oefent de liedjes die hij zingt op het koor (zijn instrument), hij leest, hij zit lekker in zijn vel, ondanks het vertrek van de kinderen uit "zijn" groep 8.

Kortom, we houden het even bij oefenen, oefenen, oefenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.