Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 08:47

autisten en adhd klas

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3750035/2014/09/18/Autisten-klas-is-een-succes.dhtml

Waar zitten die klassen eigenlijk? Is daar een website van zodat je weet waar scholen zijn die dat hebben?

kaatje66

kaatje66

18-09-2014 om 16:19

hele school

Hier in de regio is er een speciale school.

http://pcsintjoris.mwp.nl/PleinschoolHelder/Home/tabid/217/Default.aspx

speciale scholen - onderwijsconsulenten

http://www.onderwijsconsulenten.nl/
Op de website van de onderwijsconsulenten kun je een overzicht downloaden per provincie welke speciale scholen er zijn.

http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/passend-onderwijs/school-en-passend-onderwijs/op-zoek-naar-een-andere-school/

Er zijn voor zover ik weet wel scholen voor kinderen met ADHD, een aantal jaren terug had een ouder het over een school in Gouda. Maar tegenwoordig kun je daar pas terecht als er sprake is van meer dan 1 stoornis. Maar als je kind maar last genoeg heeft van school gebeurt dat vanzelf een keer dus het kan zin hebben om je er in te verdiepen.

Anders zou ik een mail sturen naar de onderwijsconsulenten. Die weten dat voor elke regio.

Het verandert namelijk ook nog weleens, zeker nu met invoering van het Passend Onderwijs.

De websites van de NVA en Balans bieden informatie die je kan helpen bij je zoektocht. Bijvoorbeeld checklists waar je op kunt letten bij het zoeken van een school.

Vaak komt het toch neer op het vinden van de juiste spin-in-het-web in jou gemeente. Iemand die het netwerk kent en kinderen doorverwijst of in gemeentelijke of regionale plaatsingscommissies deelneemt.

Katniss

Katniss

18-09-2014 om 19:11

Moeilijk voor te stellen

Een autistenklas lijkt me nog wel te handelen, een clubje rustige leerlingen ieder in hun eigen bubbel. Maar bij een ADHD-klas kan ik me niets voorstellen, dat wordt toch een lawaaierige chaos?

Marijke

Marijke

20-09-2014 om 19:50

Wat is het voordeel?

Ik snap niet waarom je het zou willen, een autiklas binnen een gewone school. En een fijn leven verder, in je gekkenklasje op de gewone middelbare.
Er zit toch genoeg expertise voor deze kinderen (met autisme, adhd en andere psychische beperkingen) op de voormalige cluster 4 scholen?
Mijn autistische zoon valt niet meer op of uit nu hij tussen gelijkgestemden in het speciaal onderwijs zit, hij is er 100 keer gelukkiger van geworden. Volgens mij ben je meer uitzondering in zo'n speciaal klasje dan op een speciale school.

speciale klas

Valt mee hoor. Al vanaf de onderbouw wordt er gezamenlijk opgetreden. Je krijgt wel dat kinderen met autisme soms makkelijker optrekken met 'gelijkgestemden' maar dat heb je met andere groepen kinderen ook.
Ik heb niet gemerkt dat er anti sentimenten waren tegen de autismeklas. Maar dat zal ook afhangen van de school.
Het 'nadeel' is dat je er ook te maken krijgt met leerkrachten die het echt niet kunnen of willen begrijpen hoe je met kinderen omgaat.
Wel iets vaker dan in het speciaal onderwijs.
Ik vind het wel een tamelijk briljant concept. Dan kunnen ook meer kinderen in hun eigen buurt naar school maar permanent, of tijdelijk, in een aparte rustige klas.
Maar het staat of valt met genoeg financiering en deskundigheid, in alle gevallen.
Zelfs het speciaal onderwijs krijgt al te lijden onder te volle klassen en het wegbezuinigen van speciale expertise.

Meer van hetzelfde

Briljant concept? Wat is er nieuw dan? Het is niks anders dan wat er altijd was al zal er nu meer van hetzelfde komen. Aparte klasjes voor wie er maar apart gevonden wordt. Nieuw, of eigenlijk vernieuwd, is dat er voor deze klassen geen extra geld meer komt van de overheid. Dus grijpt ook de lokale overheid zijn kans. Lekker dichtbij heet het nu. Speciale klasjes zonder extra geld en zonder vervoerskosten.

nou ja mazzel dan

Dankzij de autismeklas op een regulier voortgezet is het mijn zoon in elk geval gelukt hoewel ook daar de bezuinigingen toeslaan. Met gevolgen voor de klassegrootte en de aantallen en de deskundigheid van de begeleiding.

Autismeklas en adhdklas leeft wel

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3750035/2014/09/18/Autisten-klas-is-een-succes.dhtml

"Scholen hebben een nieuwe manier gevonden om met het groeiend aantal zorgleerlingen om te gaan. Ze richten speciale klassen op voor autistische kinderen. De auti-klassen zijn populair en zitten steevast vol. Inmiddels is er ook een adhd-klas."

neefje ook

Neefje ging di jaar naar de middelbare school en dat ging vanaf het begin helemaal mis. Hij werd gepest, hij verdwaalde in de stad als hij naar een andere locatie moest en hij kon moeilijk samenwerken. Op de basisschool waren er ook al signalen van sociale incompetentie maar is er nooit echt actie ondernomen. Nu zit neefje na een krappe maand in de special klas en het gaat stukken beter. Hij wil weer naar school en heeft geen buikpijn meer. Het voordeel tov cluster 4 is toch wel dat hij zo snel kon veranderen van onderwijs omgeving. Er was ook geen diagnose nodig. Iedereen was er van overtuigd dat dit voor hem de beste oplossing was. En, Marijke om dit nou het gekkenklasje te noemen, zo wordt het op school zeker niet gezien. Volgens mij ook niet door de andere leerlingen.

bibi63

bibi63

21-09-2014 om 15:04

Miriam

"Dus grijpt ook de lokale overheid zijn kans. Lekker dichtbij heet het nu. Speciale klasjes zonder extra geld en zonder vervoerskosten."
Maar wat is daar dan mis mee op zich? Vergeet niet dat er talloze kinderen zijn die met een busje naar school moeten en met een beetje pech (want busje moet ook nog tig andere kinderen ophalen) zit je dan een uur heen en een uur terug in dat busje. M.a.w. 2 uur per dag nutteloos in zo'n busje.
Bibi

Dat is ergens voor

Maar je wilt toch niet zeggen dat al die kinderen al die jaren voor de kat zijn rozijn in kostbaar leerlingenvervoer zoveel verder weg zijn gebracht? Dat die school daar verderop helemaal niks extra te bieden heeft?
Hoe kan dat allemaal ineens niet meer nodig zijn?

bibi63

bibi63

21-09-2014 om 15:30

Miriam

Haha, de kat zijn rozijn, die houden we erin...... zo kan je het netjes zeggen.

Maar uiteraard vind ik dat die scholen wat te bieden hadden, daar is w.m.b. ook helemaal niets mis mee. Maar dat wil niet zeggen, dat als je het anders organiseert, door het samen te voegen met een gewone bs, je daar geen voordeel uit zou kunnen halen. Voor alle partijen. Uiteraard wel met de voorwaarde dat die kinderen het daar net zo goed hebben.
Bibi

Anoniem

Anoniem

21-09-2014 om 15:43

Miriam

Inmiddels heeft bibi zelf ook al gereageerd en bij die reactie sluit ik me aan.
En ik wil er aan toevoegen dat het ene kind meer/minder nodig heeft aan begeleiding. Voor sommige kinderen zal het nog steeds beter zijn om naar het speciaal onderwijs te gaan, maar voor de kinderen die iets minder nodig hebben is de aparte klas een uitkomst. Het verhaal van jutta illustreert dit mooi.

Niet vanzelfsprekend

bibi "Uiteraard wel met de voorwaarde dat die kinderen het daar net zo goed hebben."
Uiteraard wil je dat, maar het is allerminst vanzelfsprekend.
Het wordt een voorziening die eenvoudiger is en minder kost. Er is namelijk minder geld voor.

Eigenlijk moet ik dat anders zeggen. We weten niet wat het gaat worden en het kan bij toeval juist wel allemaal veel beter zijn. Met minder geld dus veel minder voorzieningen, maar wel in de gewone school of daar vlak bij en dicht bij huis. Het kan beter zijn. En als dat beter is dan is dat speciaal onderwijs inderdaad al die tijd weggegooid geld geweest.

Maar ik denk dat veel ouders (en misschien ook leerkrachten) daar toch anders over denken.

#14 "Voor sommige kinderen zal het nog steeds beter zijn om naar het speciaal onderwijs te gaan, maar voor de kinderen die iets minder nodig hebben is de aparte klas een uitkomst"

Daarmee wek je de suggestie dat je denkt dat er keuze zal zijn.
Ik denk niet dat die keuze er zal zijn. Vooral niet voor de ouders en de leerling. De school (het samenwerkingsverband) bepaalt waar de leerling terecht komt.

Anoniem

Anoniem

21-09-2014 om 16:05

Samenwerkingsverband bepaalt

Dat het samenwerkingsverband bepaalt, is mij bekend. Het was dan ook niet mijn bedoeling de suggestie te wekken die jij in mijn reactie gelezen hebt.

Vreemde beweging

In het brede perspectief vind ik het een vreemde beweging.
Er is heel lang door alle betrokken bestuurspartijen (scholen + gemeentes) volgehouden dat speciaal onderwijs bitter noodzakelijk was. Het laatste grote probleem was dat er ouders waren die hun kind niet naar een school voor speciaal onderwijs wilde hebben. Om dat probleem op te lossen is Passend onderwijs bedacht: de school bepaalt. Ouders mogen niet meer zelf kiezen, kinderen moeten naar het speciaal onderwijs als de school dat zegt.

Nu is het zo ver en wat denk je? Ineens is ver weg naar school gaan niet meer nodig. Ineens kan het dicht bij. Op de eigen school. In een apart klasje.

Dat is fijn voor alle ouders die die vorm van onderwijs altijd al wilde. Die eigenlijk niks moesten hebben van die speciale school ver weg.

wizzer

wizzer

21-09-2014 om 16:34

niet alleen daarom

Passend onderwijs is niet alleen bedacht om ouders keuzevrijheid te ontnemen. De belangrijkste reden is dat het oude stelsel financieel niet vol te houden was. Geen enkele maatregel die bedacht werd hielp om de groei van het speciaal onderwijs te stoppen, zodat de kosten steeds hoger werden. Dat is de voornaamste reden om het financieringsmodel te veranderen. De nieuwe financiering gaat uit van een vast bedrag per leerling. Binnen dat bedrag moet elk samenwerkingsverband voor alle leerlingen passend onderwijs aanbieden. (dit in tegenstelling van de financiering voorheen, waarbij kinderen met etiketjes extra geld opleverden voor de school, òf omdat ze op speciaal onderwijs zaten òf op gewoon onderwijs met rugzak).

Annet

Annet

21-09-2014 om 16:42

Vast zoiets als met het boekengeld op het VO

Toen de ouders de boeken nog moesten kopen, liepen de kosten uit de pan. School kon vrij kiezen uit het aanbod, op de kosten werd onvoldoende gelet. Ouders betaalden toch wel want niemand wil zijn kind onderwijs weigeren.
Toen kwam de vaste bijdrage vanuit de overheid. Daar moest school het mee doen.
Plotseling werden de scholen kritischer, de bosatlas staat niet meer op de verplichte lijst, in werkboeken mag niet meer geschreven worden, woordenboeken zijn optioneel. Alles om binnen het bedrag te blijven.

groei

Zou me niets verbazen als die speciale klassen op reguliere scholen juist gaan zorgen voor een groei van het speciaal onderwijs.
Zodra ze vol zitten ontstaat er een druk om er stringentere criteria voor te ontwerpen net zoals de route naar het speciaal onderwijs langzamerhand dichtgetimmerd zit.
Ben benieuwd hoe dat er dan uit gaat zien.

Karmijn

Karmijn

21-09-2014 om 18:53

Malcom in the middle

Kennen jullie die show.
Daar zat een van de zoons in een 'special needs'-klasje. Met een gedesillusioneerde leerkracht en niets lerend.

Dat zal het wel gaan worden.

Ik heb er geen enkel vertrouwen in. In het Passend Onderwijs. En wel hierom: De hele wet is erop gebaseerd dat álle scholen en leerkrachten
a deskundig zijn, kennis hebben
b vaardigheden hebben
c en een positieve integere, kindgerichte attitude hebben.

Soms is er wel een docent hoor, die dat heeft. Maar niet zo heel vaak, moet ik zeggen. Ten minste, dat is mijn ervaring, misschien hebben jullie een ander beeld.

Verder is de wet gebaseerd op de gedachte dat ouders en gezinnen onmachtig zijn, hulp nodig hebben en dit zelf niet inzien. Want er moet toch een reden zijn, dat het speciaal onderwijs zo gegroeid is. Aan de scholen kan dat niet liggen, want die zijn perfect.

Ik ben heel erg blij dat mijn zoon het nu goed doet. Dat hij zich braaf aan de regeltjes houdt en dat er op zijn school een aantal (zeker niet allemaal) mensen rondlopen, die enigszins flexibel zijn. Hierdoor gaat hij het nu wel redden.

Ik vrees voor alle Karmijns en hun zonen in de toekomst.

Inderdaad Karmijn

Eerst de ambulant begeleiders en de ondersteuning aan klasseassistenten, concierges en secretaresses, wegbezuinigen en hakken in de groepsgrootte het aantal leerkrachten en de leerkrachten voorzien van nog meer administratieve en andere taken en dan verwachten dat ze nog ruimte over hebben om je kind goed te leren kennen en daar op maat mee om te gaan.

Het schoolsysteem in Finland is momenteel top of the bill omdat het daar aan al die kanten juist voorzien wordt. Klassen van gemiddeld 14 kinderen! En voldoende deskundige ondersteuning en ruimte. De leerkracht is universitair opgeleid enzovoort.

Hier moet het voor een dubbeltje op de eerste rang. Een soort alsof we er iets aan doen. Vinkjes zetten. Gebeurd. Gehaald. Alles op papier. En verder ligt het aan de ouders en het kind zelf.

wizzer

wizzer

21-09-2014 om 19:32

juist wel de scholen

Juist omdat de groei van het speciaal onderwijs ligt aan de scholen krijgen die nu het geld en de regie. Geen open einde regeling meer, maar vaste budgetten.

de gemeente

De gemeente kan besluiten om er tijdelijk of permanent meer geld bij te doen. Gebeurt nu ook al als er ergens grote problemen opduiken. Helaas vaak tijdelijk zodat het niet echt kan inburgeren maar soms lukt het wel en wordt het structureel. Dan maar ten koste van lantaarnpalen. Maar je kunt niet een school naar de ratsmodee laten gaan, daar zit een grens in dan komt de inspectie. Die neemt ook geld mee.

Marijke

Marijke

21-09-2014 om 20:05

boekengeld

Ik snap wat je bedoelt Annet, maar toch denk ik dat je vergelijking van zorgleerlingen en schoolboeken ergens mank gaat....
Het sluit wel aan hoe de overheid denkt: in geld, en niet in zorg.

Marijke

Marijke

21-09-2014 om 20:23

@wizzer

"De nieuwe financiering gaat uit van een vast bedrag per leerling. Binnen dat bedrag moet elk samenwerkingsverband voor alle leerlingen passend onderwijs aanbieden. (dit in tegenstelling van de financiering voorheen, waarbij kinderen met etiketjes extra geld opleverden voor de school, òf omdat ze op speciaal onderwijs zaten òf op gewoon onderwijs met rugzak)."

Voorzover ik begrepen heb klopt dit niet. Voor zorgleerlingen die voorheen LGF (rugzak) hadden, kan nu een individueel arrangement aangevraagd worden. (Oude wijn in nieuwe zakken.) Een overgangsregeling die in ieder geval t/m het schooljaar 2015-2016 aangevraagd kan worden.

De bezuinigingen op het Passend Onderwijs zijn na grote druk uit het veld (ouders en docenten) afgeblazen, dus er is wel geld. Anders zou bijvoorbeeld mijn school (tyltyl, klassendeler van zeven met 2 m/v personeel) niet meer bestaan....
Ik vraag me dus af wat het voordeel van Passend Onderwijs is.

bibi63

bibi63

21-09-2014 om 20:50

Miriam

"Met minder geld dus veel minder voorzieningen, maar wel in de gewone school of daar vlak bij en dicht bij huis. Het kan beter zijn. En als dat beter is dan is dat speciaal onderwijs inderdaad al die tijd weggegooid geld geweest."
Het zou zo maar kunnen..... Maar daar kan ikzelf niet de vinger opleggen, geen ervaring mee.
Maar in de loop der jaren kunnen inzichten veranderen, door allerlei omstandigheden (betere kennis over de 'aandoeningen', betere en andere aanpakmethoden, betere en andere inzichten uit ervaring enz enz). Feit blijft, dat het ook uit een kostenbesparend standpunt komt en dat maakt dat velen op voorhand denken dat het slechter zal worden. Het zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat het een dubbele functie heeft: andere inzichten, zoals ik hierboven aangaf en dan een reden om het dan ook maar direct zo aan te pakken (heeft natuurlijk wel de nodige voeten in aarde, dus gebeurt niet zomaar simpel), omdat het ook kostenbesparend is.
Bibi

wizzer

wizzer

21-09-2014 om 21:25

overgangsregeling

Naar de nieuwe financiering wordt in een paar jaar op- of afgebouwd. Sommige nieuwe samenwerkingsverbanden krijgen juist meer geld dan nu, anders juist minder. Daarom is de overgang niet in 1 keer.

Geld wordt echter niet meer verdeeld naar aantal etiketjes maar naar aantal leerlingen in een samenwerkingsregio. Regio's die nu relatief weinig rugzakkinderen en kinderen op clusterscholen hebben gaan er op vooruit, regio's die nu juist veel etiketjes hadden leveren in.

Er kan wellicht in jouw samenwerkingsverband nog steeds een individueel arrangement aangevraagd worden, maar dat geld komt dan uit het budget van het samenwerkingsverband. Er komt niet meer extra geld voor meer zorgleerlingen.

Marijke

Marijke

21-09-2014 om 21:53

Oh ja...

... da's waar wizzer. Het samenwerkingsverband waar ik in werk en waar mijn zoon op school zit, heeft inderdaad iets meer geld te besteden.
Nu maar hopen dat ik mijn achtstegroeper dan nog net op tijd het speciaal voortgezet in kan krijgen. Nu al buikpijn van!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.