Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anca

Anca

20-10-2016 om 23:42

Autiklas VO Arnhem e.o. gezocht

Dames (en heren),

Mijn zoon wordt nu 13 en hij zit op SBO in Arnhem, in de kopklas (extra klas na groep 8 voor kinderen die cognitief toe zijn aan de middelbare school, maar sociaal-emotioneel (en werkhouding, planning enz.) achter lopen.

Hij krijgt een HAVO advies, is bovengemiddeld intelligent, leergierig en enthousiast. Ik ben op zoek naar een reguliere middelbare school waar goede voorzieningen zijn of een speciale autiklas, voor kinderen met ASS. Heeft hier iemand ervaringen mee?

Alvast bedankt voor jullie bijdrage!

Met vriendelijke groet,
Anca

Zoeken

Kun je niet alvast bij een aantal grote scholengemeenschappen op de website kijken wat ze daar aan ondersteuning te melden hebben?
Wil je meer persoonlijke ervaringen dan zou ik contact opnemen met de NVA, ze hebben wel mensen die de situatie ter plaatse kennen of die weten wie er meer inzicht heeft.
Anders is het zaak aan de school waar je zoon nu heengaat te vragen hoe het verder gaat. En mogelijk moet je er al snel bij zijn omdat er soms van alles ingevuld moet worden of bezocht of gevolgd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-de-rol-van-de-onderwijsconsulent-in-het-speciaal-onderwijs

Je kunt ook nog terecht bij onderwijsconsulenten en bij in1school, maar daar weet Mirreke mogelijk meer van. Ik weet niet hoe actief ze in de regio Arnhem zijn.
https://www.in1school.nl/kennis-ondersteuning

http://www.swv-passendwijs.nl/
De website voor Arnhem. Ik zie eigenlijk alleen maar cluster 1 en cluster 2 scholen als speciaal onderwijs.

Mogelijk dat er iemand op de huidige school van je zoon te vinden is die meer zicht heeft op autisme onderwijs in Arnhem en omstreken. Er zal toch iemand zijn die weet waar leerlingen naar uitstromen en hoe dat toegaat?
Het is soms zaak de juiste sleutelfiguur te vinden die contacten heeft met het netwerk voor speciaal onderwijs en de mogelijkheden daarin.

mirreke

mirreke

21-10-2016 om 10:44

Nog een website

https://zodoenwehetinarnhem.nl/is/puber/onderwijs/problemen-op-school/onderwijs-en-autisme

Verder kun je inderdaad contact opnemen met in1school, voor advies. Indien nodig kan er zelfs iemand van hen met je meekomen naar een afspraak met school.

Ik lees op de website van arnhem (hierboven) dat je eigenlijk geacht wordt zelf op zoek te gaan. Dus ja, contact opnemen met scholen en gewoon navragen of er autiklassen zijn... Vraag het inderdaad ook na aan de school waar je zoon nu ziet. Het lijkt mij dat die toch ook meer moeten weten. Daarnaast zou ik contact opnemen met het samenwerkingsverband voor Arnhem. Die weten wellicht ook meer.

Mijn zoon zit op een reguliere school, in een 3vwo-klas. Ik vind dat te doen, maar wel veel regelen, goed vinger aan de pols houden. Ondanks begeleiding en ondersteuning (door mijzelf gezocht) in mijn gesprekken met school, en ondanks dat school echt zn best doet, blijft het een constant gevecht... ook vanwege strijd om geld (heel raar, want het samenwerkingsverband zegt dat er gewoon geld is) en vreemde indrukken die men heeft over Inclusief/Passend onderwijs.

Tuinstoel

Tuinstoel

21-10-2016 om 13:47

huidige school?

Kan je huidige school je niet meer informeren over de onderwijsmogelijkheden? Ik heb ook een zoon met extra ondersteuningsbehoefte (geen autisme of gedragsprobleem) en heb via zijn juf al meer informatie gehad over verschillende scholen. Vervolgens ben ik op gesprek gegaan bij de beoogde VO scholen.

Ik ben niet bekend in jouw regio dus daar kan ik je niet mee helpen.

Autiklas Duiven

Anca,
Informeer eens bij het Cadea college in Duiven of het Liemerscollege in Zevenaar. Op het Candea start komend schooljaar een speciale trajectklas in samenwerking met Mariëndaal uit Arnhem. Op het Liemerscollege is sinds dit jaar een trajectgroep actief waarin deze kinderen extra begeleiding krijgen. ook is er een speciale ruimte voor hen beschikbaar op de locatie Heeremäten (vanaf 3e jaar)

Veel succes Autiadvies
(speciale nickname voor dit advies)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.