Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Koolmees01

Koolmees01

09-02-2020 om 10:52

Associatie degree

Mijn dochter zit in 5 Havo , nu zitten wij samen naar vervolgopleidingen te kijken. Havo kost haar moeite. Ze is nog nooit blijven zitten, maar het is de vraag of ze het gaat redden dit jaar. Ik ben bang dat HBO , nu nog, te hoog gegrepen is voor haar. Nu zag ik dat sommige Hogescholen een Associate degree aanbieden, een studie tussen MBO en HBO , met veel praktijk en de mogelijkheid om door te stromen naar het HBO. Het lijkt geschikt voor onze dochter, heeft iemand ervaring met deze opleiding ?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-02-2020 om 11:09

Een AD is eigenlijk de eerste twee jaar van hbo, heb ik begrepen. Bij mijn werkgever wordt het gevraagd voor sommige mbo-functies.
Overigens is hbo niet moeilijk. De stof is niet complexer dan wat je op de havo krijgt. Daarbij heb je natuurlijk als je goed kiest zo min mogelijk vakken die je niet liggen.

Hbodocent

Hbodocent

09-02-2020 om 11:53

Ad-opleidingen zijn prima. Veel havisten ęn MBO'ers zien op tegen "weer/nog vier jaar" een HBO-opleiding. Het is een mooie tussenstap met een volwaardig diploma (niveau 5) en goede doorstroommogelijkheden.
In Nederland is het ze nog niet zo gangbaar, maar ze rijzen nu als paddestoelen uit de grond.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-02-2020 om 11:58

Associate degree

Waarom dat soort technische Engelse termen gebruiken die mensen nauwelijks kunnen spellen?

Koolmees01

Koolmees01

09-02-2020 om 12:50

Ad hombre

Dank je, het is inderdaad lastig spellen , per ongeluk 1 lettertje te veel . Ik houd het nu ook maar op AD

Ad Hombre

Ad Hombre

09-02-2020 om 22:12

Koolmees

Ja, maar afgezien van dat is het toch een term die niemand hier iets zegt. Dat stomme overnemen van Amerikaanse termen en ondertussen maar klagen over Trump!

Hbodocent

Hbodocent

09-02-2020 om 22:24

loopt hopeloos achter. Je hebt tegenwoordig ook masteropleidingen. De doctorandustitel wordt ook niet meer verkregen na een universitaire studie. Wist je dat?

Ad Hombre

Ad Hombre

09-02-2020 om 22:27

Hbodocent

En of ik dat wist. Zal ik jou dan maar college teacher gaan noemen? Loop ik dan voor?

Hbodocent

Hbodocent

09-02-2020 om 22:49

Je verpest deze draad. Alleen om een taalfout. Ga iets doen met je leven 🙄

braam

braam

10-02-2020 om 00:36

niet zo tegenop zien

Er zit veel verschil in niveau van hbo-opleidingen. Als ze moeite heeft met de havo is bijvoorbeeld werktuigbouwkunde misschien niet het slimste plan (tenzij ze echt veel motivatie heeft, dan is ook dat te doen), maar een opleiding in de richting communicatie, dat zal echt wel lukken. Er zijn zoveel hbo-studenten die wel een keer zijn blijven zitten (of vaker) en/of die van het mbo opstromen en dus ook een stuk theoretische bagage missen.

Toetsen op het hbo gaan ook anders. Het is duidelijker wat je moet kunnen en kennen, je kunt bijna alles herkansen, en als je een paar vakken niet haalt, dan is dat ook geen ramp, dan doe je die het jaar erop. (Je moet wel het eerste jaar een minimum aantal punten halen. Dat verschilt ook per hbo. Er zijn er waar je 100% moet halen. Daar zou ik niet zo snel voor kiezen. Maar er zijn er ook waar je wel 3 of 4 vakken mag missen om verder te mogen).

Ik denk dat er ook veel verschil zit in AD opleidingen, maar ik zit er niet meer zo in. Ik zou me goed informeren. De AD opleidingen die ik ken worden voornamelijk gedaan door medewerkers van grote bedrijven die geen mbo-ers meer in dienst willen hebben, en AD is dan het minimum dat ze moeten halen. Dat is niet de meest stimulerende studeeromgeving.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-02-2020 om 07:44

Hbodocent

Het gaat mij om het dwangmatige gebruik van engelse termen in het Nederlandse onderwijs. Daar kan OP niks aan doen en die taalfout is gewoon een spellingsfout. Niet vreemd bij dit soort idiote termen...

Hbodocent

Hbodocent

10-02-2020 om 08:12

Associate degree

De ad-opleidingen die ik ken horen bij een hbo-instelling en er wordt lesgegeven door hbodocenten. Er is, net als in het hbo, nauwe samenwerking met bedrijven en praktijk.
Het is zeker een algemene tendens dat het opleidingsniveau omhoog "moet".
Er zijn inderdaad veel wo- en hbostudenten die niet op hun plek zitten en beter een tandje lager zouden kunnen.
Niveau 5 is een prima oplosssing.
Braam: er zijn mbo4-opleidingen binnen (veelal technische) bedrijven. Bedoel je dat die nu ook niveau 5 aanbieden? Wat is daar niet-stimulerend aan?

Ff zo

Ff zo

10-02-2020 om 11:23

Braam

Even los van de AD discussie, waarom denk jij dat een opleiding communicatie op het hbo makkelijker zou zijn? Mijn dochter doet deze opleiding en de hoeveelheid boeken die zij moet leren is gigantisch! Elke periode twee tentamens en 5 schrijf dossiers en organisatie dingen. Heel veel werk, maar vooral zeker niet makkelijk!

Zou het niet eerder zo zijn dat een opleiding die je ligt en waar je feeling voor hebt goed te doen is? Dus voor de 1 is een opleiding waar wiskunde belangrijk is goed te doen en voor de ander is bv communicatie helemaal niet makkelijk.

Maar Ad

'Het gaat mij om het dwangmatige gebruik van engelse termen in het Nederlandse onderwijs'

Dat is leuk, maar wat heeft TS daar aan?

braam

braam

11-02-2020 om 20:14

hbodocent en ff zo

Het is niet stimulerend om als gemotiveerde student tussen allemaal medestudenten te zitten die eigenlijk liever niet meer wilden studeren maar moesten, van hun werkgever, en dus het minimum doen om het papiertje te halen. Maar hopelijk is dat nu anders.

Tuurlijk zijn er mensen voor wie communicatie niet makkelijk is. Vooral studenten die vanaf het mbo komen hebben soms moeite met het niveau. En er zit ook wel verschil tussen scholen. Maar over het algemeen kun je echt wel zeggen dat er moeilijkere en makkelijkere opleidingen zijn. Je geeft het zelf eigenlijk al aan: je begint niet over hoe cognitief lastig een communicatie-opleiding is, maar dat het best veel werk is. Dat is ook wel zo. Maar over het algemeen is dat met 40 uur per week studeren wel te halen, soms na een herkansing. Ik zou er echt niet vanuit gaan dat iemand die zonder zittenblijven havo 5 gehaald heeft dat niet zou kunnen. Best mogelijk dat zo'n student het juist makkelijker heeft dan sommige anderen, als ze al wat heeft leren leren, ook op de havo al inzet heeft moeten tonen.

Met sommige technische studies is inzet en een havo-achtergrond niet altijd genoeg. Dan moet je ook heel snel verbanden kunnen leggen, en alles bouwt op elkaar voort, als je in het begin een concept niet begrijpt, dan wordt het al moeilijk dat vak te halen. En als je dat vak niet hebt, dan kun je niet eens beginnen aan een vervolgvak, etc. Ook binnen technische studies is er wel verschil trouwens. Dan zie je dat studenten die moeten stoppen met studie1 omdat ze het bindend studieadvies niet halen overstappen naar studie2 en die vervolgens fluitend doorlopen, terwijl het andersom nooit gebeurt. Dan is het niet alleen dat studie2 toevallig beter bij die studenten past, maar waarschijnlijker dat studie2 wat beter te doen is dan studie1.

Pluk

Pluk

11-02-2020 om 21:20

Hmmm

Ik durg wel te stellen dat de gemiddelde technische student niet geschikt is voor een communicatieopleiding en andersom. Iets met totaal andere competenties en zo.

Arda

Arda

12-02-2020 om 00:54

Makkelijk - moeilijk

Sommige opleidingen staan er om bekend dat ze makkelijker te halen zijn. Op elk niveau overigens (ook WO en MBO). In mijn tijd deden heel veel mensen hun propedeuse bij de pabo omdat het bekend stond als een makkelijke opleiding (dit was voor de verplichte reken en taal toetsen). Het bestond toen vooral uit knutselen en eindeloze verslagen schrijven + een paar kleine stages in het eerste jaar. Dus niet moeilijk te halen en dan konden ze daarna konden ze dan doorstromen naar het wo.

Communicatie staat ook bekend als een redelijk makkelijke opleiding, misschien wel veel werk maar niet heel ingewikkeld. Was ook een poos een zeer populaire opleiding waar weinig werkgelegenheid in was dus geen hele handige keuze. Ik heb het idee dat het minder populair is nu. Dat is overigens goed want dan hebben de afgestudeerden in elk geval meer kans op een baan.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-02-2020 om 09:15

Sydney

"Dat is leuk, maar wat heeft TS daar aan?"

Dat is geen vereiste voor reacties.

Koolmees01

Koolmees01

12-02-2020 om 14:11

Bedankt

Bedankt voor de reacties, we gaan er over nadenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.